Julestjerne og hyacint.
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 26-01-02 12:25

Så er vi nået dertil, hvor julestjernerne og hyacinterne begynder at
være lidt uinteressante i vindueskarmen.

For nogle år siden forsøgte jeg mig med genbrug af julestjernen. Jeg
erindrer noget om, at jeg klippede den tilbage en gang efter jul. Men
jeg kan ikke huske, hvornår det skal gøres?

I sommerhalvåret havde jeg den stående i en temmelig varm udestue. Den
blev enormt flot - stor, grøn og frodig.

En gang i efteråret satte jeg den så mørkt. Sådan havde jeg hørt, at
man skulle gøre for at få de røde blade. Men ak, herligheden tabte
alle bladene. Og jeg fandt aldrig ud af, hvad jeg gjorde galt. Faktisk
blev jeg så skuffet, at jeg ikke siden har forsøgt mig.

Kan nogen give mig "opskriften" på en "genbrugsjulestjerne", for nu
har jeg tænkt at vove forsøget igen i år.

Og så er der hyacinterne, som nu står med deres grønne toppe. Jeg har
aldrig prøvet at drive "julehyacinter" frem selv, og har ingen anelse
om, hvordan det gøres. Her ville jeg også blive glad for en
"opskrift".

På forhånd tak.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Gert

Dato : 27-01-02 12:01

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Så er vi nået dertil, hvor julestjernerne og hyacinterne begynder at
> være lidt uinteressante i vindueskarmen.

<snip>

> [...]
> aldrig prøvet at drive "julehyacinter" frem selv, og har ingen anelse
> om, hvordan det gøres. Her ville jeg også blive glad for en

Hejsa
hapset fra <http://www.ask-alex.dk/reader/aa_view.html?ID=2417&SUBCAT=>

Blomstring
Når en julestjerne har afblomstret hen på foråret, kan du stimulere den til
ny vækst ved at beskære den. Tag handsker på, før du gør dette, fordi saften
er giftig.

Skær eller klip topskuddene af lige over et blad. Hvis planten bløder, kan
du lukke såret ved at duppe let med vaseline. De afklippede skud kan
eventuelt bruges til stiklinger.

igen fra < http://www.ask-alex.dk/reader/aa_view.html?ID=2443&SUBCAT=>

hyacinter
1. Løgene
Det er sjovt at være med helt fra begyndelsen af sin hyacint, og det gøres
nemt.
Man køber løgene i september eller oktober og lægger dem i hyacintglas med
vand, eller i potter med jord, så noget at løget stikker op.
Derefter vander man løget godt og sætter potterne med løg mørkt og køligt,
cirka 9 grader i otte til ti uger.
Temperaturen sænkes derefter til cirka seks grader, hvis det er muligt.
Når spiren er fem til seks centimeter, kan man tage planten ind i stuen, men
det er bedst for planten, hvis den står mørkt de første to til tre dage.

Brug prepararede løg til drivning til jul.

2. Placering og pasning
Hyacinter er en udpræget vinterblomst, og i den periode skal planten vandes
sparsomt og gødes regelmæssigt.
Når planten er færdig med at blomstre, kan løgene plantes ud i haven.

Hyacinter kan stå i stuetemperatur fra september til december.

Hilsen
Gert Ringholm Møller
http://www.gert.r.m.bornholmer.dk