Overdækning i januar
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-01-02 12:06

Jeg må til min undring konstatere at der hos enkelte grønsagsdyrkere evt.
jordbærdyrkere, blev lavet overdækkede marker her i januar. Jeg vil tillade
mig at udelukke at der allerede er sat noget ud. Men kan man lave et
varmelager, så det kan lade sig gøre at starte ekstra tidligt? Jeg ville da
tro at det er forpurret allerede ved en enkelt frostnat.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel

Dato : 26-01-02 22:24

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
da
> tro at det er forpurret allerede ved en enkelt frostnat.

Hver eneste solskinstime hæver jordtemperaturen lidt, det er derfor de
starter så tidligt, også fordi januar er en måned hvor de har god tid til
dette arbejde.

Hilsen Aksel

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 26-01-02 23:02

Der er ikke noget problem i at overdække jorden på nuværende tidspunkt, (jeg
har selv en drivbænk på 8 kvm. med tidlige jordbær og kartofler, som
overdækkes i februar). Problemet opstår hvis overdækningen fjernes for
tidligt og planterne udsættes for nattefrost, kartofler er særlig sårbare.

Problemet er jo, at planterne først på sæsonen skal have varme, men omkring
april/maj begynder planterne at spire frem eller sætter blomst (fx. jordbær)
og skal have lys. Derfor er det en fordel at fjerne overdækningen, selvom
det er klar plastik, så vil ingen overdækning give mere lys. Det er en
balance mellem at fjerne overdækningen for tidligt med risiko for at
nattefrosten sætter det hele i stå, eller at beholde overdækningen hvilket
hæmmer væksten pgra. for lidt lys og luft til planterne.

Jeg sætter tidlige kartofler i min drivbænk ultimo marts og kan høste
kartofler grundlovsdag og ca. en uge senere høster jeg det første pund
jordbær - uhm og det er bare lækkert

Iøvrigt er problemet jo det samme i et uopvarmet drivhus. Jeg sætter
tomatplanter ud i drivhuset ultimo marts og fire uger senere sættes
agurkeplanterne ud, overdækker dem med plastik og er der optræk til
nattefrost så tænder jeg om aftenen for en petroleumsvarmer (se iøvrigt min
hjemmeside : http://www.aigis.dk/greensites/plntfrm_froe.html ). Selvom der
kan være adskillige nætter i april, hvor
temperaturen falder til -3 grader, så er jeg endnu ikke ramt af frostskade.

Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c528e37$0$14096$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : H. Olesen

Dato : 16-02-02 01:05

On Sat, 26 Jan 2002 23:01:56 +0100, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg sætter tidlige kartofler i min drivbænk ultimo marts og kan høste
>kartofler grundlovsdag

Det der med de første kartofler Grundlovsdag, er det et særligt
havefreaks symptom? Mine naboer gør det også, de simpelthen SKAL have
de første kartofler Grundlovsdag uanset hvor store (læs: små) de er på
den dato.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk