hviledag
Fra : ssm

Dato : 26-01-02 09:13

Hvem indførte søndagen som hviledag?

S.

Fra : Ole Madsen

Dato : 26-01-02 11:08

"ssm" <ssm@io.dk> wrote in message news:a2toer$8vq$1@news.cybercity.dk...
> Hvem indførte søndagen som hviledag?

Jeg kan ikke sige jeg ved det, men jeg tror at det er de kristne som har
indført søndagen som hviledag
Jeg kan forestille mig Paulus prædikede at som Gud arbejdede 6 dage, og
hvilede på den 7, så skulle mennesker også holde en hviledag, som Jesus
siger, hviledagen er til for menneskene.

I Rusland prøvede de at lave om på ugens dage, med 10 dage, men det gik helt
i stykker, de kunne ikke holde til det, så tallet 7 har en bestemt betydning
i Guds skaberværk.

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-01-02 13:29

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> mælte sligt:

>Jeg kan ikke sige jeg ved det, men jeg tror at det er de kristne som har
>indført søndagen som hviledag

De kristne ligefrem? Mendog

Søndagen antog hurtigt i oldkirken status af helligdag, da det på denne
dag var normalt for de kristne at forsamles tidligt om morgenen for at
synge hymner til Kristus og afholde "kærlighedsmåltidet". På dette
tidspunkt har man antageligvis stadig overholdt sabatten. På dette
tidspunkt var søndagen stadigvæk bare den første dag i ugen - af de
kristne kaldet "Herrens dag". Søndagssammenkomsterne udviklede sig til
den kristne gudstjeneste, og "Herrens dag" blev tilsvarende regnet for
den helligste dag i ugen - hvilket selvsagt medførte, at søndagen til en
vis grad modeleredes efter den tidligere helligdag, sabatten.

Kejser Konstantin dekreterede i 321, at ingen skulle arbejde om
søndagen, pånær bønder om nødvendigt, så at alle kunne have tid til at
tilbede Gud.

>I Rusland prøvede de at lave om på ugens dage, med 10 dage, men det gik helt
>i stykker, de kunne ikke holde til det, så tallet 7 har en bestemt betydning
>i Guds skaberværk.

Pjat - der har været mange kulturer, der har haft uger med både færre og
flere dage, uden at det har voldt dem problemer.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Fortasse creditis me aliquid grave ac memorabile Latine dicturum esse.
Vere fures. Etenim perlecturus sum vobis catalogum lavandariorum. Hic

Fra : Ole Madsen

Dato : 26-01-02 13:36

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kejser Konstantin dekreterede i 321, at ingen skulle arbejde om
> søndagen, pånær bønder om nødvendigt, så at alle kunne have tid til at

Det lyder spændende, men som sagt, det var bare mine tanker, jeg har jo ikke
det historiske som viden

> Pjat - der har været mange kulturer, der har haft uger med både færre og
> flere dage, uden at det har voldt dem problemer.

Det er bare hvad jeg har hørt

Ole

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-01-02 20:02

"ssm" <ssm@io.dk> wrote in message news:a2toer$8vq$1@news.cybercity.dk...
> Hvem indførte søndagen som hviledag?

Det gjorde Vorherre selv, i forbindelse med skabelsen af
verdenen, idet han hvilede på den syvende dag.

Iøvrigt kan jeg godt forstå, at det gik i stykker for russerne,
for menneskets krop kan ikke holde til så meget arbejde
og så lidt hvile, det burde de have indset, men fidusen var
vel at få mere arbejde ud af dem?!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Ole Madsen

Dato : 26-01-02 22:51

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> for menneskets krop kan ikke holde til så meget arbejde
> og så lidt hvile, det burde de have indset, men fidusen var

Jesus opstod også om søndagen. Dermed også gået ind til hvilen på den dag
som Herren selv gjorde på den 7 dag i skabelsesberetningen

Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvoraf jøderne holder sabbat om
lørdagen, og ikke om søndagen

Ole

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 26-01-02 23:01

On Sat, 26 Jan 2002 22:51:12 +0100, "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk>
wrote:

>Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvoraf jøderne holder sabbat om
>lørdagen, og ikke om søndagen

Det er fordi lørdag er den syvende dag i ugen, og dermed den sidste.
Søndag er den første dag i en uge.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Ole Madsen

Dato : 26-01-02 23:41

"Stefan Bruhn" <news005@3x7.dk> wrote in message

> Det er fordi lørdag er den syvende dag i ugen, og dermed den sidste.
> Søndag er den første dag i en uge.

Hvor kommer det af at lørdag er den syvende?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-01-02 23:43

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kommer det af at lørdag er den syvende?

Jesus stop op af graven tidlige søndag morgen, den første dag i ugen!

Se iøvrigt news:a2v9hc$8lv$3@egon.worldonline.dk

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-02 11:32

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:

> Hvor kommer det af at lørdag er den syvende?

Det er en konvention. Hvis du spørger en jøde eller Andreas Falck har
det været lørdag på den syvende dag lige siden Gud indstiftede
hviledagen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-02 13:43

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en konvention.

Nå, og hvornår er den konvention så fra?

> Hvis du spørger en jøde eller Andreas Falck har
> det været lørdag på den syvende dag lige siden
> Gud indstiftede hviledagen.

Det er jo i al fald det Bibelen lærer.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-01-02 16:30

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> mælte sligt:

>Nå, og hvornår er den konvention så fra?

Fra Babylons dage, kunne man formode. Som så mange andre fænomener, der
optræder i Bibelen, så finder vi også i det gamle Mesopotamien en uge på
syv dage, hvoraf den ene dag var afsat til en ugentlig hviledag.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-02 16:51

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:91785ugtfdbru8u8d9vv8b105sfpkfr5ri@4ax.com...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> mælte sligt:

> Fra Babylons dage, kunne man formode.

Kunne man formode? Ja, eller også at babylonerne havde den fra
patriarkerne, kunne man formode!

> Som så mange andre fænomener, der optræder i Bibelen,
> så finder vi også i det gamle Mesopotamien en uge på
> syv dage, hvoraf den ene dag var afsat til en ugentlig hviledag.

Hvis man ser bort fra den bibelske forklaring på ugens oprindelse,
hvordan vil man så egentlige forklare tidsinddelingen i uger? Dagen,
måneden og året findes der naturlige forklaringer på, men det samme
gør sig ikke gældende med ugen.

Som så meget andet, kunne der også være den forklaring, at babylonerne
har hentet, medbragt, mange af deres forestillinger fra patriarkerne.

Hvad der er det rigtige, afhænger af hvad man vælger at ville tro!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-01-02 17:42

>Kunne man formode? Ja, eller også at babylonerne havde den fra
>patriarkerne, kunne man formode!

Det kunne du sikkert. Jeg kunne ikke.

>Hvis man ser bort fra den bibelske forklaring på ugens oprindelse,
>hvordan vil man så egentlige forklare tidsinddelingen i uger?

"Forklaringen" vil være, at babylonerne - uvist af hvilken grund - har
brugt denne opdeling, og at den siden har bredt sig til omkringliggende
kulturer, bl.a. jøderne og romerne - syvdagesugen var allerede i brug i
Rom, da kristendommen ankom. Ugen som tidsinddeling har ikke nogen
egentlig astronomisk basis, og der har således også været forskellige
ugeinddelinger i brug. Ægypterne brugte en uge på ti dage, ligesom også
den franske revolutionskalender gjorde det. Mayaerne og aztekerne brugte
uger på 13 og 20 dage, og som allerede nævnt brugte man i Sovjetunionen
først en uge på fem dage, da en på seks dage, hvorefter man gik tilbage
til syvdagesugen.

>Som så meget andet, kunne der også være den forklaring, at babylonerne
>har hentet, medbragt, mange af deres forestillinger fra patriarkerne.

En forklaring, der forudsætter, at man i udgangspunktet regner
fortællingerne i Genesis for historisk sandhed.

>Hvad der er det rigtige, afhænger af hvad man vælger at ville tro!

Ja. Eller mere specifikt: ".. af, hvad man vælger som ens kriterier for
at acceptere noget som sandhed". Når man f.eks. regner babylonerne som
ophav til syvdagesugen er det simpelthen fordi man dér først finder den
i brug. At omkringliggende småkulturer da på et senere tidspunkt påstår,
at netop *de* faktisk har fået syvdagesugen fra guddommelig hånd, længe
inden babylonerne kom på ideen, kan man så blot trække lidt på
smilebåndet af (og frygte Griisens vrede over enhver overmodig
Wissenschaftler).

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ride the Walrus!"

Fra : Mr. D

Dato : 27-01-02 20:10

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rla85ucsrhtdv333pi5h18ueje1d4jdtm4@4ax.com...
> [...]
> inden babylonerne kom på ideen, kan man så blot trække lidt på
> smilebåndet af (og frygte Griisens vrede over enhver overmodig

Jeg kan slet ikke følge med for tiden, og jeg får kun læst en tiendedel af
alle indlæg. Det var rent tilfældigt, jeg faldt over denne, og jeg må med
rynket pande observere, at blive tiltalt med en total mangel på den respekt
og ærefrygt, som ellers burde foreligge i en situation, som denne. Du
behøver slet ikke trække på smilebåndet. Jeg skal gerne trække dig i
smilebåndet, skal jeg.

Desuden er det klart, at syvdagesugen først blev åbenbart af Skaberen og
således optegnet i Bibelen. At Babylonerne har taget den op, som de har
taget så meget andet op fra jøderne, er så deres sag.

Allernådigst

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-02 20:46

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Jeg kan slet ikke følge med for tiden,

Kun for tiden?

[ ... ]
> blive tiltalt med en total mangel på den respekt og ærefrygt,

Bliver du ikke altid tiltalt med den ærefrygt og respekt som du
fortjener?

[ ... ]
> Desuden er det klart, at syvdagesugen først blev åbenbart af
> Skaberen og således optegnet i Bibelen. At Babylonerne har
> taget den op, som de har taget så meget andet op fra jøderne,
> er så deres sag.

Jamen her kan vi da også kun være ganske enige!

Fra : Mr. D

Dato : 20-02-02 20:47

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a31ldn$uip$1@egon.worldonline.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen her kan vi da også kun være ganske enige!

Jeg ved det

Mr. D

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-02 21:12

> Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev:

[ ... ]

> Jeg ved det

Tja, var der ikke også noget med en eller anden slags test en hel
masse fra gruppen her deltog i endte op med at de fleste faktisk var
lidt af nogen skabsadventister

- så det er jo ikke så underligt at vi kan erklære os enige i ret
meget efterhånden )

Fra : Mr. D

Dato : 20-02-02 21:45

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a510ln$3on$1@egon.worldonline.dk...

> Tja, var der ikke også noget med en eller anden slags test en hel
> masse fra gruppen her deltog i endte op med at de fleste faktisk var
> lidt af nogen skabsadventister

Hehe, jeg har hørt om skabs- altmuligt - har endog selv kendt en
skabskatolik, men skabsadventister???

Mr. D

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-02 22:34

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> men skabsadventister???

Ja, det er sådan nogen som os to, der har svært ved endog at blive
enige om hvad det er vi er uenige om

Fra : Mr. D

Dato : 20-02-02 22:48

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a514ou$5tv$2@egon.worldonline.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, det er sådan nogen som os to, der har svært ved endog at blive
> enige om hvad det er vi er uenige om

Ah, jeg ved ikke rigtigt. jeg ligger jo dog milevidt fra adventismen i
næsten alt, jeg tror på. det eneste, jeg misunder dem, er at de rent faktisk
har en regulær fridag, som ingen kan tage fra em. Det tror jeg er meget
sundt

Mr. D

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-02 23:53

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ah, jeg ved ikke rigtigt. jeg ligger jo dog milevidt fra
> adventismen i næsten alt, jeg tror på.

Så er det nok fordi du, som så mange andre, ikke har baseret jeres
viden om adventistisk teologi på et helt korrekt grundlag!

> det eneste, jeg misunder dem, er at de rent faktisk
> har en regulær fridag, som ingen kan tage fra em.
> Det tror jeg er meget sundt

jamen det står dig da frit for at efterleve Guds ønsker til os
mennesker hvad Hans ærværdige Helligdag angår!

Der er da forøvrigt her et par gode artikler om det at holde sabbat,
og især om *hvordan* man holder sabbat.

Om sabbaten lidt generelt:
http://www.adventist.dk/udgivelser/pdf/bibelstudier/2001-3-02.pdf

Sabbatten - tegnet på vor forbindelse med Gud:
http://www.adventist.dk/udgivelser/pdf/bibelstudier/2001-3-03.pdf

Hvordan holdes sabbaten hellig:
http://www.adventist.dk/udgivelser/pdf/bibelstudier/2001-3-04.pdf

Prøv at kigge lidt på dem og kom gerne med din kommentar. [og NEJ
dette er IKKE et oplæg til en maratondebat (eller for den sags skyld
en kort deba) for og imod helligholdelse af sabbatten !!! ]

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 20-02-02 23:22

Andreas Falck wrote:

> Tja, var der ikke også noget med en eller anden slags test en hel
> masse fra gruppen her deltog i endte op med at de fleste faktisk var
> lidt af nogen skabsadventister

Og en adventist er måske en skabs-jehovas-vidne?

Jeg har netop læst nogle af dine artikler på hjemmesiden. De er jo
nærmest afskrift at JV-literatur. Er det en tilfældighed?

Hilsen Claus Larsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-02-02 23:53

"Claus Christian Larsen" <dsl62456@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3C742197.7040301@vip.cybercity.dk...

> Og en adventist er måske en skabs-jehovas-vidne?

Nej, der er langt fra en adventist til en JV'er, meget langt endda!

> Jeg har netop læst nogle af dine artikler på hjemmesiden. De
> er jo nærmest afskrift at JV-literatur. Er det en tilfældighed?

Enten må du virkelig have mislæst artiklerne på min hjemmeside, eller
ikke rigtig vide hvad JV-literatur indeholder

Og hvilke artikler taler du så om her? Jeg er mig ikke bevidst om at
der er nogen af artiklerne der blot tilnærmelsesvis er i nærheden af
noget der blot kunne strejfe noget JV-noget!

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 21-02-02 18:59

Andreas Falck wrote:

> Og hvilke artikler taler du så om her?

Den om den udødelige sjæl, hedenskab i kristendom osv. Måske vores
ekspert i dette spørgsmål lyrik, vil "bekræfte" mig?

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-02-02 23:38

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> mælte sligt:

Da denne tråd nu igen er blusset op, faldt det mig lige for at tilføje
en kommentar:

>Ugen som tidsinddeling har ikke nogen egentlig astronomisk basis, og der
>har således også været forskellige ugeinddelinger i brug.

To mulige astronomiske grundlag er blevet mig forelagt:
a) De syv dage kan være en tilnærmelse til en fjerdedel af en månefase,
der jo varer ca. 29 dage.
b) De syv dage kan være navngivet efter de syv større himmellegemer,
nemlig månen, Mars, Merkur, Jupiter, Venus, Saturn og solen.

Ved lidt nærmere undersøgelser synes dette sidste at være tilfældet. De
gamle sumerer synes nemlig at have kaldt dagene ved gudenavne, hvilket
babylonerne da har overtaget, hvorfra det er indlånt i græsk, dernæst i
latin og fra latinsk også overtaget af de gamle germanere, hvorfra vores
nuværende navne for dagene stammer: [ses en fixed-width font]

Sumerisk Babylonsk Romersk Dansk
Man Nanna Sin Luna Måne-dag
Tirs Gugalanna Nergal Mars Tyrs-dag
Ons Enki Nabû Mercurius Odins-dag
Tors Enlil Marduk Iuppiter Thors-dag
Fre Inanna Ishtar Venus Friggs-dag
Lør Ninurta Ninurta Saturnus Vaskedag
Søn Utu Shamash Sol Solens-dag

Tada!

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... alle bedes øjeblikkeligt skrive i en gruppe der handler om religion."

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-01-02 23:11

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvoraf jøderne
> holder sabbat om lørdagen, og ikke om søndagen

Fordi lørdagen er ugens syvende dag!

Og det kan du se ved atlægge mærke til hvilken dag Jesus stod op af
graven, - det gjorde han den første dag i ugen, søndagen. På tysk
hedder onsdag mitwoch (midtuge), hvilket gør søndag til ugens første
dag og lørdag til ugens syvende dag. Det var først engang i starten af
70'erne vi i europa fik indført en "erhvervs-kalender" der flyttede
søndag til ugens sidste dag og mandag til ugens første dag. Endvidere
kaldes lørdag sabbat på utroligt mange sprog, også europæiske.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-02 11:30

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:

> Jesus opstod også om søndagen.

Selvfølgelig! Man kan ikke sådan rende rundt og genopstå på
sabbatten. Det havde de skriftkloge aldrig tilgivet ham

> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvoraf jøderne holder sabbat om
> lørdagen, og ikke om søndagen

Fordi det nu engang er den syvende dag i den jødiske uge.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-01-02 23:11

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:a2uucd$9ol$1@sunsite.dk...

> Det gjorde Vorherre selv, i forbindelse med skabelsen af
> verdenen, idet han hvilede på den syvende dag.

Passer ikke, - lørdag har altid været ugens syvende dag, og den bliver
stadig på mange sprog kaldt for sabbat!

Fra : Willy Brochs

Dato : 26-01-02 23:24

JJeg mener å huske å ha lest at det var Konstatin som innførte søndag som
hviledag, i et forsøk på å danne et kompromi med de som ikke var kristne, i
et forsøk på å kristne også dem. Resultatet ble dessverre et helt annet enn
forventet. Mange kristne ble i stedet dratt lenger bort fra Gud.
Willy

"ssm" <ssm@io.dk> skrev i melding news:a2toer$8vq$1@news.cybercity.dk...

Fra : Erik Larsen

Dato : 27-01-02 00:41

"ssm" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem indførte søndagen som hviledag?
>
> S.

Jesus; Herrens dag er den ottende dag, opstandelsens dag.

Erik L