Andet multimedie
bentjuul 3670
ICC filer og billeder
Fra : Karsten Strøm

Dato : 26-01-02 01:53

Hvilken ICC-filer bedst at bruge, hvis man skal være sikker på at få et
rigtigt godt billed ud af det, enten som baggrundsbilled på min pc skærm,
eller når jeg printer den ud.
Bruger i øjeblikket den der hedder (sRGB Color Space Profile)
Jeg arbejder for det meste med programmet Psp 5.03

Printer: HP deskjet 845c
Skærm: Sampo Alphascan 718 (Ægte farver 24 bit - 1024 x 768 pixel
Scanner: Canoscan N 650U

Fra : Madsen

Dato : 26-01-02 02:39

Karsten Strøm skrev:

> Hvilken ICC-filer bedst at bruge, hvis man skal være sikker på
> at få et rigtigt godt billed ud af det, enten som
> baggrundsbilled på min pc skærm, eller når jeg printer den ud.

Adobe RGB(1998) er ofte et godt valg.
Nu behøver sjældent at konvertere til CMYK og integrere en CMYK-
farveprofil hvis det er en af de her almindelige inkjet-printere
du vil udskrive til. De fleste inkjet-printere du kan købe rundt
omkring har funktioner indbygget i enten printeren eller printer-
driveren som tager højde for at billedet er i RGB.

Nogle gange er det en fordel at integrere en farveprofil som er
skrevet specielt til printeren, men det er meget forskelligt fra
printer til printer. Prøv dig frem. :)
Jeg sidder f.eks. selv med en Epson Stylus Color 1520 og integrerer
oftest Adobe RGB(1998) når jeg skal printe ud til den og der kommer
et billede ud som er _meget_ tæt på det jeg ser på skærmen, hvis
jeg ellers printer ud på noget godt fotopapir, glossypapir, eller
hvad du nu vil kalde det.

Madsen.

Fra : Ninzen

Dato : 26-01-02 15:26

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Adobe RGB(1998) er ofte et godt valg.

Jeg var på et seminar hos Pixl som lærte følgende fra sig:
(citat fra min notesblok med forbehold for misforståelser)

__Microsoft kræver at Photoshops default udgangspunkt er sRGB for at
Adobe må sælge Photoshop til PC. (Derfor skal man altid rette det til
hvis man arbejder på Mac).

sRGB - bedst hvis noget skal bruges på nettet.
("Fordi sRGB er Microsofts PC's RGB" - den sidste her er jeg lidt
usikker på.

Hvis man konverterer fra Adobe RGB til sRGB klipper man en masse
farverum fra.

Adobe RGB = macs svar på sRGB.__

Det har altså noget med PC'ens og Mac'ens forskellige farverum at gøre.
Jeg tør ikke sige om det indebærer at man bør bruge sRGB hvis man
arbejder på PC - sådan forstod jeg det, men nu tænker jeg at det må jo
da have noget med slutproduktet at gøre.

Nogen klogere her?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 26-01-02 16:24

Ninzen skrev:

> [...]
> for at Adobe må sælge Photoshop til PC. (Derfor skal man altid
> rette det til hvis man arbejder på Mac).

Det har jeg også hørt og Photoshops standardindstillinger er også
sRGB på en pc, men det forhindrer vel ikke en i at ændre det til
Adobe RGB i stedet på en pc også? Det har jeg gjort i hvert til-
fælde.

> sRGB - bedst hvis noget skal bruges på nettet.
> ("Fordi sRGB er Microsofts PC's RGB" - den sidste her er jeg
> lidt usikker på.

Svjv er det Microsoft og HP der har udviklet dette farverum i
fællesskab og det er hovedsageligt beregnet til billeder til Web.

> Hvis man konverterer fra Adobe RGB til sRGB klipper man en
> masse farverum fra.

Ja, for sRGB er et mindre farverum end Adobe RGB er.
Ifølge Pixl selv er Adobe RGB et godt valg hvis billedet skal
printes på en fotoprinter.

> [...]
> sRGB hvis man arbejder på PC - sådan forstod jeg det, men nu
> tænker jeg at det må jo da have noget med slutproduktet at

»The name of the sRGB proposal refers to the Internet. But all
images are not meant for the Internet only.
If this proposal is accepted then all the consumer grade devices
(printers, cameras and scanners) will be set to this 2.2 gamma
space. So it will not be only for the Internet, it will affect all
the consumer grade product.

Not all digital images are meant for the Internet. Some are
printed, some are displayed on gamma 2.5 systems, some on gamma 1.8
systems and some gamma 1.0 systems. There is no platform that has
the 2.2 gamma space as the default, so the sRGB is inaccurate by
definition.«

<http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/srgb/g_spaces_srgb.htm>

Madsen.

Fra : Karsten Strøm

Dato : 26-01-02 22:46

> [...]
> omkring har funktioner indbygget i enten printeren eller printer-
> driveren som tager højde for at billedet er i RGB.

Nu har jeg prøvet Adobe RGB, og jeg syntes godt nok at når jeg bruger den,
så bliver mine billeder lidt mere matte i det i forhold til den orginale
profil der bliver brugt (sRGB)

Fra : emj

Dato : 26-01-02 23:40

Karsten Strøm skrev i
<3c53249a$0$14411$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Nu har jeg prøvet Adobe RGB, og jeg syntes godt nok at når jeg bruger den,
>så bliver mine billeder lidt mere matte i det i forhold til den orginale
>profil der bliver brugt (sRGB)

Hvad med at bruge din skærms egen profil og din printers egen profil?
Hilsen emj

Fra : Karsten Strøm

Dato : 27-01-02 09:28

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Karsten Strøm skrev i

> Hvad med at bruge din skærms egen profil og din printers egen profil?
> Hilsen emj

Det ville jeg også gerne, men der er bare lige det, at der ikke findes en
til min skærm eller printer, for jeg kan ikke finde den/dem.

Fra : emj

Dato : 27-01-02 11:42

Karsten Strøm skrev i
<3c53ccf8$0$14041$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Det ville jeg også gerne, men der er bare lige det, at der ikke findes en
>til min skærm eller printer, for jeg kan ikke finde den/dem.

Så søg på din maskine efter dem.
Søg efter
*.ICM
så dukker de garanteret op i stribevis.
Du skal ikke lede efter *.ICC

Hilsen emj

Fra : Karsten Strøm

Dato : 27-01-02 15:05

> Karsten Strøm skrev i

> [...]
Jeg ved sku godt hvor mine ICC og ICM filer ligger, og det var heler ikke
det jeg var på jagt efter at vide, jeg ville bare vide hvad for en der var
bedst at bruge når jeg arbejder med billeder, henholdsvis skærm og printer
kvalitet

Fra : Madsen

Dato : 27-01-02 19:06

Karsten Strøm skrev:

> Jeg ved sku godt hvor mine ICC og ICM filer ligger,

Rolig nu.

> og det var heler ikke det jeg var på jagt efter at vide, jeg
> ville bare vide hvad for en der var bedst at bruge når jeg
> arbejder med billeder, henholdsvis skærm og printer kvalitet

Som nævnt har jeg god erfaring med Adobe RGB og kan få et print ud
af det som ligner skærmbilledet næsten 100 %, men noget tyder jo så
på at det åbenbart er sværere at ramme noget der ligner hos dig.

Hvis du virkelig ikke kan finde en farveprofil som passer til din
printer, så er der nok ikke andet at gøre end at prøve dig frem.
Selvom man integrerer farveprofiler i sine billeder, skal ens
udstyr jo altså stadig kalibreres og det kan være en større
videnskab.

Muligvis kan du finde nyttig information på følgende side:
<http://www.pixl.dk/farvestyring.htm>

Madsen.