Arkivering af artikler
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-02 00:23

Det her er ikke et rent Mac-spørgsmål, men da nogle måske vil anbefale
programmer, vil det være rart, hvis jeg spørger en gruppe Mac-folk.
Desuden ved I jo alt her i gruppen
Hvis man skriver en række korte tekster på typisk et til tre
A4-ark, hvordan holder man så nemmest orden i dem? Jeg vil naturligvis
gerne kunne søge i teksterne senere. Jeg skriver i AppleWorks 5.0.3 og
gemmer artiklerne som tekstbehandlingsdokumenter med et filnavn. Det går
endnu, men får jeg flere hundrede efterhånden, bliver det noget rod.
Skal jeg lave en database med teksterne? Databaser, som jeg mest
kender fra AppleWorks, er for mig noget med adressebøger og den slags.
Er det hensigtsmæssigt at have så lange tekster på et "kartotekskort"?
Og kan jeg bruge min AppleWorks database til det? Eller skal jeg købe
Filemaker Pro? Eller skal jeg hellere indeksere dem med et dertil egnet
program? Den slags ved jeg endnu mindre om.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-02 01:06

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> Filemaker Pro? Eller skal jeg hellere indeksere dem med et dertil egnet
> program? Den slags ved jeg endnu mindre om.

Hvad med at indeksere din harddisk med Sherlock, eller i det mindste den
mappe, hvor du opbevarer dine dokumenter. På den måde kan du hurtigt
søge i alle dokumenterne.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-02 01:15

> [...]

> Filemaker Pro? Eller skal jeg hellere indeksere dem med et dertil egnet
> program? Den slags ved jeg endnu mindre om.

Har du overvejet setext el. lignende? Du har jo i forvejen Easyview
liggende på disken og opbevarer dine Tidbits artikler i setext format.

Det er billigt (gratis), tilbyder udemærkede formaterings muligheder,
det er nemt at tilføje/flytte dokumenter og tillader dig at søge på alle
dokumenter i dit bibliotek på én gang - enten fra Easyview eller ved at
indexerer dine dokumenter med sherlock (setext er ren text)

desuden slipper du for at konstruere en database... og dokumenterner kan
let flyttes til andre programmer.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-02 02:02

> Har du overvejet setext el. lignende? Du har jo i forvejen Easyview
> liggende på disken og opbevarer dine Tidbits artikler i setext format.

Jeg må tilstå, at et tyrkisk sharewareprogram fra 1995 ikke lige er det,
jeg har overvejet at basere min fremtid på. Din idé er forsåvidt god,
men vi er jo på vej til Mac OS X. Det kan vi ikke undgå. Og så vidt jeg
kan se, er fremtiden for setext ikke videre sikker. Som en bibemærkning
ved jeg ikke, hvad TidBITS vil gøre fremover.
Tak til jer andre for svar. Jeg vil ikke sige, jeg er mindre
forvirret, for jeg er blevet foreslået alt fra Findet til en web-server.
Jeg tror jeg klapper hesten lidt og bruger Sherlock i Finder lige
foreløbig.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-02 02:13

In article <1f6nbhv.dfjt3vgb1ogvN%muenster@mac.com>,
muenster@mac.com (Henrik Münster) wrote:

> Tak til jer andre for svar. Jeg vil ikke sige, jeg er mindre
> forvirret, for jeg er blevet foreslået alt fra Findet til en web-server.

Havde du forventet andet

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-02 02:22

> Havde du forventet andet

Ja da. Et klart og entydigt svar. Er det for meget forlangt?
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-02 02:59

In article <1f6nd6n.fnqyp1ufr2awN%muenster@mac.com>,
muenster@mac.com (Henrik Münster) wrote:

> Ja da. Et klart og entydigt svar. Er det for meget forlangt?

Helt afgjort alt for meget

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-02 10:53

> [...]
> kan se, er fremtiden for setext ikke videre sikker. Som en bibemærkning
> ved jeg ikke, hvad TidBITS vil gøre fremover.

Setextview er en glimrende Cocoa setext reader... fordelen ved setex er
er at du holder dine dokumenter i ren text og kan bruge dem i ethvert
program.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-02 03:02

> Setextview er en glimrende Cocoa setext reader... fordelen ved setex er
> er at du holder dine dokumenter i ren text og kan bruge dem i ethvert
> program.

Det glæder mig da, at jeg vil kunne fortsætte med at læse TidBITS, når
jeg får OS X. Nu mangler jeg bare et finde ud af, om jeg vil have en
iBook eller en iMac.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Niels Prins

Dato : 14-02-02 20:55

In article <1f6ldm7.te1lc21bk8xhcN%spam@reippuert.dk>, Morten Reippuert
Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]

Jeg vil helt klart anbefale en database hvor du selv kan styre dine
søgekriterier/metainformationer. For nogle år siden lavede jeg nogle
databaser til at styrer al brevskrivning i det firma jeg arbejder. En
adressedatabase der hænger sammen med en brevdatabase, med det resultat
at alle medarbejdere nu kan finde al korrespondance fra de sidste 4 år
uden problemer. Filemaker 4 kan håndterer udskrift af et brev på op til
11 A4 sider og det dækker rigeligt det meste brevskrivning der foregår
i firmaet. Vi har ikke længere problemer med at finde breve som andre
har skrevet, og der er ikke problemer med at folk navngiver dokumenter
forskelligt der kan resulterer i at det er umuligt at finde de
nødvendige breve.

Mit bud på en løsning.....

Niels

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-02 16:22

Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> [...]
> har skrevet, og der er ikke problemer med at folk navngiver dokumenter
> forskelligt der kan resulterer i at det er umuligt at finde de

Tak for svaret. Jeg er også ved at indse, at det er den bedste mulighed.
Desværre ved jeg kun meget lidt om databaser. Er Finns Planet et godt
sted at lære det? Skal jeg have Filemaker, eller er AppleWorks godt nok?
Hvor kan jeg se, hvilke begrænsninger AppleWorks har? Udgiveren af et
program er jo sjældent særligt flink til at påpege begrænsninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Niels Prins

Dato : 16-02-02 01:34

In article <1f7m8d0.zvhbw61oldd0qN%muenster@esenet.dk>, Henrik Münster
<muenster@esenet.dk> wrote:

> [...]
> Hvor kan jeg se, hvilke begrænsninger AppleWorks har? Udgiveren af et
> program er jo sjældent særligt flink til at påpege begrænsninger.

Umiddelbart vil jeg foreslå at gå i gang med Filemaker da det er en
relationsdatabase, og dermed har et større potentiale for udvikling af
mere avancerede systemer, men start med en enkelt base i Appleworks for
at få en fornemmelse af at arbejde med databaser og lære dit behov at
kende. Du kan altid senere flytte data over i filemaker når appleworks
bliver for "lille"

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 03:08

In article <160220020133302391%niels@nprins.dk>,
Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> Umiddelbart vil jeg foreslå at gå i gang med Filemaker da det er en
> relationsdatabase,

*Det* er nok lidt af en overdrivelse. FMP har sine begrænsninger når det
kommer til relationer.

Fra : Niels Prins

Dato : 16-02-02 11:33

In article <newsspam3-8CCB94.03074816022002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> *Det* er nok lidt af en overdrivelse. FMP har sine begrænsninger når det
> kommer til relationer.

Hvis det ikke er en relationsdatabase, hvad er det så?? Den håndterer
da relationer.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 16-02-02 11:52

In article <160220021133131340%niels@nprins.dk>, Niels Prins
<niels@nprins.dk> wrote:

> Hvis det ikke er en relationsdatabase, hvad er det så?? Den håndterer
> da relationer

Du mener - "FMP kan få filer til at tale med hinanden så de opfører sig som
en relationsdatabase men spørg ikke til stabilitet og hastighed".

//Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 11:54

In article <moof-F7A79B.11515716022002@news.get2net.dk>,
Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Du mener - "FMP kan få filer til at tale med hinanden så de opfører sig som
> en relationsdatabase men spørg ikke til stabilitet og hastighed".

Noget i den stil ja.

Fra : Niels Prins

Dato : 17-02-02 00:37

In article <newsspam3-603CED.11535916022002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Noget i den stil ja.

Nu vi er i gang med relationsdatabaser - hvad kan anbefales.

Jeg har brugt FMP i flere år, men har da til tider problemer med
stabilitet og hastighed. Men hvad er alternativet, hvis jeg også vil
have en let adgang til at etablerer en brugerflade? Apache, MySql og
PHP på OS X eller...

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-02 01:24

> [...]

> at få en fornemmelse af at arbejde med databaser og lære dit behov at
> kende. Du kan altid senere flytte data over i filemaker når appleworks

Jeg har hørt, at AppleWorks kun kan have 255 anslag i hver postering.
Det er for lidt for mig, da jeg skal arkivere artikler. Ikke at jeg som
sådan har noget imod Filemaker, men det koster jo lidt. AppleWorks
følger gratis med computeren. Er der i øvrigt alternativer til
Filemaker?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 01:40

In article <1f7q6fm.1cb71x5n1byeyN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Er der i øvrigt alternativer til Filemaker?

Ikke som er lige så nemme at bruge og sætte op.

Fra : Niels Prins

Dato : 17-02-02 02:04

In article <newsspam3-692E6B.01394617022002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Ikke som er lige så nemme at bruge og sætte op.

Hvilke alternativer er der som er svære at bruge og sætteop?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 10:49

Niels Prins <niels@nprins.dk> writes:

> Hvilke alternativer er der som er svære at bruge og sætteop?

Af billye databaser er der baade MySQL og PostgreSQL men de har ikke
en fornuftig graenseflade med som standard.

PostgreSQL har de mindst besynderlige begraensninger.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 11:23

In article <kk1yfkjv4s.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Af billye databaser er der baade MySQL og PostgreSQL men de har ikke
> en fornuftig graenseflade med som standard.
>
> PostgreSQL har de mindst besynderlige begraensninger.

Adam Engst gennemgik de forskellige relationsdatabase alternativer der
er tilgængelige på Mac OS X i et par artikler sidste år. Det kunne
muligvis have interesse for Niels.

Det drejer sig om Tidbits artiklerne "Relational Databases and Mac OS X,
Part 1+2" fra henholdsvis issue 580 og 581 (begge fra maj 2001)

<http://www.tidbits.com/>

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Niels Prins

Dato : 17-02-02 23:44

In article <spam-A5BD86.11223117022002@localhost>, Morten Reippuert
Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det drejer sig om Tidbits artiklerne "Relational Databases and Mac OS X,
> Part 1+2" fra henholdsvis issue 580 og 581 (begge fra maj 2001)

Interessante artikler men jeg står stadig tilbage med spørgsmål om
brugerflade. Der er ingen tvivl om styrken i en SQL database, og med OS
X er SQL kommet til Mac, men hvad bruges til at skabe en anvendelig
brugerflade. Skal man igang med C++ eller er det RealBasic. Eksistere
der et program der kan producerer en brugerflade lige så let som det
kan gøres i Filemaker?

FMP 5.5 kan bruges som frontend til en sql database, men det virker
lidt tosset at bruge en database for at hente data fra en database.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 00:07

In article <170220022343511034%niels@nprins.dk>,
> [...]

> brugerflade. Skal man igang med C++ eller er det RealBasic. Eksistere
> der et program der kan producerer en brugerflade lige så let som det

kig på versiontracker - der er allerede adskillige front ends til MySQL
klienten.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 05:05

In article <170220020204210556%niels@nprins.dk>,
Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> Hvilke alternativer er der som er svære at bruge og sætteop?

4D, Oracle mm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-02 08:00

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> 4D, Oracle mm.

Oracle er rigtigt svaert at saette op, da det ikke er portet til Mac...

9i er ioevrigt ikke slem.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 09:59

In article <kkn0y7mfzt.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Oracle er rigtigt svaert at saette op, da det ikke er portet til Mac...

Nøeh, men man kan nu godt bruge en Oracle database fra en Mac.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-02 11:47

> Nøeh, men man kan nu godt bruge en Oracle database fra en Mac.

Korrekt. HVordan vil du forklare Henrik at han skal anskaffe sig en
PC til at koere databasen paa?

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 12:21

In article <kk4rkfrrrw.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Korrekt. HVordan vil du forklare Henrik at han skal anskaffe sig en
> PC til at koere databasen paa?

En PC? Man kører det da fra en kummefryser

Der stod forresten ikke noget om at det skulle køre på en Mac.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-02 12:58

> En PC? Man kører det da fra en kummefryser

Så er det ikke noget problem. Sådan en har vi nede i kælderen. Den er
fra Vestfrost, så den er lokal.

> Der stod forresten ikke noget om at det skulle køre på en Mac.

Nå nej, men gruppen her hedder jo sådan set <dk.edb.mac>, så er det ikke
lidt underforstået?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-02 13:02

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Så er det ikke noget problem. Sådan en har vi nede i kælderen. Den er
> fra Vestfrost, så den er lokal.

Husk at tage sengen ud først!

> Nå nej, men gruppen her hedder jo sådan set <dk.edb.mac>, så er det ikke
> lidt underforstået?

Han er lidt på tynd is, hva'?

Tænk at Martin ikke ved nok om Oracle...

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 13:23

In article <kkvgcvq9qt.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Tænk at Martin ikke ved nok om Oracle.

Ja, buhu!

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 13:22

In article <1f7sx1s.5g8i26hxbmc8N%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Så er det ikke noget problem. Sådan en har vi nede i kælderen. Den er
> fra Vestfrost, så den er lokal.

Fint, det plejer dog at fungere bedre hvis der står "Sun" på den.

> Nå nej, men gruppen her hedder jo sådan set <dk.edb.mac>, så er det ikke
> lidt underforstået?

Hvis man kigger på indlæggene fra de sidste par dage, er det så så
åbenlyst?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-02 21:57

> Fint, det plejer dog at fungere bedre hvis der står "Sun" på den.

Underligt navn til et husholdningsapparat, der skal holde sig koldt. Men
selvfølgelig: Whirlpool er også begyndt at sælge komfurer. Jeg synes,
navnet passede bedre, da de solgte vaskemaskiner.

> Hvis man kigger på indlæggene fra de sidste par dage, er det så så
> åbenlyst?

Jeg tror, der er et komplot igang for at undergrave gruppen her. Vi
bliver druknet i ligegyldige indlæg og lokket til at deltage i lange
frugtesløse diskussioner. Vi bruger al vor tid og energi på det, så vi
ikke har overskud til at vedligeholde Mac-kulturen her i landet. Læg
mærke til, at mange af disse indlæg er skrevet med Microsoft-programmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 22:05

In article <1f7tlz7.1aj1en5gbddyiN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Underligt navn til et husholdningsapparat, der skal holde sig koldt.

Prøv at mærke på bagsiden af din kummefryser, der er ikke specielt koldt.

I øvrigt noget underligt noget at fryse kummer ned.

> Men selvfølgelig: Whirlpool er også begyndt at sælge komfurer. Jeg
> synes, navnet passede bedre, da de solgte vaskemaskiner.

Det kan være de er specielt velegnede til blendermad.

> [...]
> ikke har overskud til at vedligeholde Mac-kulturen her i landet. Læg
> mærke til, at mange af disse indlæg er skrevet med Microsoft-programmer.

Jeg synes nu der er værre med de der "MacSoup!" og "HOGWASHER!" bots.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 22:52

In article <1f7tlz7.1aj1en5gbddyiN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Whirlpool er også begyndt at sælge komfurer. Jeg synes,
> navnet passede bedre, da de solgte vaskemaskiner.

det kommer da an på, om man anser branket grød for værende lækkert.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-02-02 23:29

On Mon, 18 Feb 2002 21:56:31 +0100, Henrik_Münster wrote
(in message <1f7tlz7.1aj1en5gbddyiN%muenster@esenet.dk>):

Ikke her.

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 13:30

In article <1f7sx1s.5g8i26hxbmc8N%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Nå nej, men gruppen her hedder jo sådan set <dk.edb.mac>, så er det ikke
> lidt underforstået?

Det er ellers ikke noget du plejer at hænge dig i

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-02 13:01

> En PC? Man kører det da fra en kummefryser

Begynder at forstå hvorfor du skifter job.

"Jeg vil gerne have 100.000 kroner til at opgradere vores kummefrysere
til større kapacitet".

> Der stod forresten ikke noget om at det skulle køre på en Mac.

Halmstrå. Det stod der ikke bogstaveligt, men til gengæld stod der
heller ikke noget om at de tskulle køre på konens bærbare, heller.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 13:21

In article <kkzo27q9s2.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Begynder at forstå hvorfor du skifter job.

Det er nu ikke derfor.

> "Jeg vil gerne have 100.000 kroner til at opgradere vores kummefrysere
> til større kapacitet".

100.000 dækker vist OS licens og installation.

> Halmstrå.

Ja, men det har jeg det helt fint med.

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-01-02 01:24

> [...]

> Er det hensigtsmæssigt at have så lange tekster på et "kartotekskort"?
> Og kan jeg bruge min AppleWorks database til det?

Jeg har prøvet at checke AW's kartoteksdel af, og umiddelbart ser det
ikke ud til at man kan lave kort der er længere/større end 1 side.
Selvfølgelig kunne man så kalde kortene "Jensen1", "Jensen2" osv.
(Hvis de fx. handler om en der hedder Jensen ...)

>Eller skal jeg købe
> Filemaker Pro? Eller skal jeg hellere indeksere dem med et dertil egnet

Tja, med en konsekvent filnavngivning kan Finder jo tilbyde en vis
orden, og Sherlock kan søge både på filnavne og i indhold.

Men Filemaker er sandsynligvis den proffe løsning her.

v.h.
Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-01-02 02:07

In article <1f6lc3a.x355ix10hph8jN%muenster@mac.com>,
muenster@mac.com (Henrik Münster) wrote:

> Det her er ikke et rent Mac-spørgsmål, men da nogle måske vil anbefale
> programmer, vil det være rart, hvis jeg spørger en gruppe Mac-folk.

Hvorfor er det ikke et rent Mac-spørgsmål, er det ikke til dig selv?

> Desuden ved I jo alt her i gruppen

Og når vi ikke ved noget, simulerer vi viden.

> [...]
> Filemaker Pro? Eller skal jeg hellere indeksere dem med et dertil egnet
> program? Den slags ved jeg endnu mindre om.

Du skal først og fremmest få overblik over dine behov nu og i fremtiden.
En for begrænset løsning vil være et helvede at lave om på når du
opdager løsningens begrænsninger.

Bortset fra det, så kunne en webserver med søgefaciliteter være en
elegant løsning, da du så ikke er begrænset af at sidde ved en bestemt
computer et bestemt sted.

Det kunne din PB 5300 snildt bruges til...

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-02 11:27

Henrik Münster skrev:

> Hvis man skriver en række korte tekster på typisk et til tre A4-ark,
> hvordan holder man så nemmest orden i dem?
Problemet er vel hvilken form for "orden", du har brug for at holde på
dem. Jeg tror, at det først og fremmest afhænger af dit behov for
"metainformation", dvs. information, der ikke er en del af selve
teksten, men som fortæller noget om teksten. Det kan f.eks. være titel,
forfatter, dato, kategori, emneord, beskrivelse osv. Man kender typisk
metainformation fra mp3-filer, f.eks. iTunes, hvor der kan være
oplysninger om kunstner, titel, album osv. osv.

Hvis dit behov for metainformation er meget lille - for eksempel bare
titel og oprettelsesdato - så ville jeg bare arkivere dem som ren tekst
eller evt. AppleWorks-tekster med titlen som navn på arkivet. Du kan så
søge i teksterne med Sherlock.

Hvis dit behov er lidt større, og du har behov for at kategorisere
teksterne, kan du jo bare oprette forskellige mapper med kategorierne.

En mere kompliceret løsning er efter min mening kun aktuel, hvis du har
behov for mere metainformation - herunder at kunne søge i denne. Det
kunne for eksempel være oplysninger om kategori (måske med mulighed for
flere kategorier for hver tekst), emneord, dato (der måske er en anden
end arkivets oprettelsesdato), forfattere eller hvad ved jeg.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-02 21:17

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> flere kategorier for hver tekst), emneord, dato (der måske er en anden
> end arkivets oprettelsesdato), forfattere eller hvad ved jeg.

Tak for din lange redegørelse. Den komplicerede løsning, er det så en
database, hvor man laver et stort felt til selve teksten, og derefter
mindre felter til de forskellige oplysninger i metainformationen?
Et program der virkede som iTunes/iPhoto ville være genialt. Der
har Apple virkeligt lavet en genistreg, men de tør ikke føre den videre
ud til alle andre filer, da brugerne er for konservative. Det skal nok
komme. Separate filer med kryptiske navne er faktisk en dårlig løsning,
men det er vi jo vant til på computere.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-01-02 22:13

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Et program der virkede som iTunes/iPhoto ville være genialt.

Jamn, selvfølgelig, du konverterer bare dine filer til mp3 og laver et
spec. bibliotek i iTunes

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-02 22:23

In article <1f6owcg.g0kfxe10w2rgwN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Jamn, selvfølgelig, du konverterer bare dine filer til mp3 og laver et
> spec. bibliotek i iTunes

Quicktime kan faktisk godt vise tekstfiler - prøv det.

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-01-02 22:34

> Quicktime kan faktisk godt vise tekstfiler - prøv det.

Ho, ho. Ja, hvis man kunne sætte farten lidt op og ned på de rigtige
steder, og gøre sort til hvidt, ville det være perfekt!
Martin

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-02 22:26

Henrik Münster skrev:

> Den komplicerede løsning, er det så en database, hvor man laver et stort
> felt til selve teksten, og derefter mindre felter til de forskellige
> oplysninger i metainformationen?
Ja, det tror jeg vil være en oplagt løsning.

Et problem med at bruge f.eks. AppleWorks er, at søgefaciliteterne så
vidt jeg ved er ret begrænsede. Eller måske kender jeg bare ikke
programmet godt nok? Kunne man mon for eksempel søge på alle artikler af
"Hans" eller "Hansine" skrevet mellem 1. april og 10. april? Nå, igen
afhænger det nok af ens behov. Man kunne jo let lave en sortering på
navn og dato og så bare se i listen. Et andet behov kunne være at få
sorteret ens søgeresultater efter "relevans", hvor f.eks. tekster, hvor
søgeordet fremgik af et "emnefelt", skulle gives større "relevans" end
tekster, hvor søgeordet kun fandtes i teksten.

Hvis jeg havde et stort behov, ville jeg nok programmere mig ud af det,
fordi jeg ikke synes, at jeg ville have råd til f.eks. FileMaker, fordi
jeg ikke ville have det så godt med et "lukket" format, og - mest af alt
- fordi jeg synes, at det er sjovt. (Du kender typen: En af dem, der
altid hellere vil rode med det selv, end bruge en færdig løsning, der er
lettere og bedre).

> Et program der virkede som iTunes/iPhoto ville være genialt.
Hvad vil du give?

Løsningen med en webserver med søgefaciliteter, som Martin Edlich
foreslår, lyder rigtig god, men det er jo lige det med at finde en sådan
og sætte den op...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-02 22:39

In article <1f6oux1.pgolsy944z9cN%jjj@cyrk.dk>,
jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) wrote:

> Løsningen med en webserver med søgefaciliteter, som Martin Edlich
> foreslår, lyder rigtig god, men det er jo lige det med at finde en sådan
> og sætte den op...

Det kan man skam også få hjælp til her

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 28-01-02 08:54

Martin Edlich skrev:

> Det kan man skam også få hjælp til her

Nu bliver jeg alligevel nysgerrig: Hvad havde du i tankerne? Specielt er
jeg interesseret i at høre, hvad du har tænkt på mht. søgefaciliteterne.
Den skal jo helst for eksempel kunne prioritere søgeresultater, søge på
bestemte "felter" (f.eks. forfatter) osv.

Jeg går ud fra, at du forestiller dig, at den metainformation, som der
er brug for, udelukkende er "standard"-metainformation i forbindelse med
html, såsom forfatter, nøgleord osv., og det er vel ofte også fint nok.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-01-02 23:09

In article <1f6ppuc.wfp577qut6tcN%jjj@cyrk.dk>,
> [...]

> Den skal jo helst for eksempel kunne prioritere søgeresultater, søge på
> bestemte "felter" (f.eks. forfatter) osv.

Hvis du skal have søgning på felter, så er Filemakers indebyggede
webserver den eneste mulighed jeg lige kan komme i tanke om. Ellers er
der udemærkede cgi'er til formålet.

> Jeg går ud fra, at du forestiller dig, at den metainformation, som der
> er brug for, udelukkende er "standard"-metainformation i forbindelse med
> html, såsom forfatter, nøgleord osv., og det er vel ofte også fint nok.

Hvis man har mere end to ord [1] i sin søgning, så er det oftest nok til
at finde den rigtige side.

[1] Selvfølgelig ikke ord som "og" og "så".

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-02 23:57

On 27.1.2002 21:17, in article 1f6ot6x.krw12jxf392eN%muenster@mac.com,

> [...]
> ud til alle andre filer, da brugerne er for konservative. Det skal nok
> komme. Separate filer med kryptiske navne er faktisk en dårlig løsning,
Hvis du nu var i X, ville du have LaunchBar, men den skal nok prøves, før
man ved hvad jeg mener.
- David
(en robot der siger X til alt)
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-02 03:02

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Hvis du nu var i X, ville du have LaunchBar, men den skal nok prøves, før
> man ved hvad jeg mener.

Jeg kender den ikke, men jeg læste engang om OS X, at Apple arbejder hen
imod flere specialiserede Findere frem for det gamle system med at
arkivere dokumenter som filer med filnavne. iTunes og iPhoto er gode
eksempler på dette. Der skal man ikke bekymre sig om filnavne eller
placering på harddisken.
Jeg tror, det er noget, vi vil se mere til i fremtiden. Mange
anmeldere har kritiseret Apple for at være for konservativ med OS X. De
vil have adgang til informationer uden at skulle huske, hvor filerne er,
og hvad de hedder. Problemet er bare, hvordan man så skal organisere
tingene på computeren.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>