Hvordan gør jeg med håndværkeren....?
Fra : Nielsen

Dato : 25-01-02 22:37

Jeg skal have lavet noget murerarbejde på mit hus og har i den forbindelse
fundet en murer i den lokale avis. Jeg har aftalt med ham, at han skal komme
og vurdere opgaven for at give en pris.

Jeg har meget lidt erfaring i at handle med håndværkere, og man hører jo
ofte skrækhistorier om folk, som har fået regninger, der langt oversteg det
aftalte beløb, eller at ydelsen ikke levede op til det forventede.

Nu er mine spørgsmål:
1. Skal jeg bede håndværkeren om et tilbud eller et prisoverslag?
2. Jeg har hørt, at han kan kræve penge for at udarbejde et tilbud - er det
måske en ide at starte med at bede om et overslag og senere få et tilbud.
3. Er det korrekt, at han ikke er forpligtet mht. prisen i et prisoverslag,
men at et tilbud skal overholdes 100%?
4. Hvor mange forskellige tilbud og prisoverslag må jeg indhente?
5. Er det andet jeg skal være opmærksom på for ikke at blive "taget ved
næsen"?

Mvh og tak for hjælpen
Peter Nielsen

Fra : Per H

Dato : 25-01-02 23:27

On Fri, 25 Jan 2002 22:37:23 +0100, "Nielsen"
<nielsen@dont-mail-me-please.dk> skrev:
On Fri, 25 Jan 2002 22:37:23 +0100, in dk.fritid.hus-og-have du skrev:

>Jeg har meget lidt erfaring i at handle med håndværkere, og man hører jo
>ofte skrækhistorier om folk, som har fået regninger, der langt oversteg det
>aftalte beløb, eller at ydelsen ikke levede op til det forventede.

Og kunder der ikke vil betale det aftalte beløb.

>Nu er mine spørgsmål:
>1. Skal jeg bede håndværkeren om et tilbud eller et prisoverslag?
Håndværkeren kan give et fast tilbud, men hvis der kommer andre
uforudsete udgifter må det tages op i hvert enkelt tilfælde.

>2. Jeg har hørt, at han kan kræve penge for at udarbejde et tilbud -
Ja hvis det er et større stykke arbejde, så er det vel også rimeligt,
men det spørger du bare om når du ringer til ham. Som regl frætrækkes
det hvis opgaver kommer i hus.

Det er der utroligt mange forretninger der gør, og er ganske normalt
Jeg husker engang at mit fotoapparat var gået i stykker, og skulle
have en pris på rep. det skulle de have 300 kr for at oplyse, ellers
fik jeg ikke mit udstyr tilbage. og det er ca 10 år siden.
Jeg betalte 300 kr, og smed det væk..
Så pung du bare ud, håndværkeren trænger sikkert til dem.

> er det
>måske en ide at starte med at bede om et overslag og senere få et tilbud.
det var en mulighed, men hvorfor vil du have det så præsist=??

>3. Er det korrekt, at han ikke er forpligtet mht. prisen i et prisoverslag,
ja det er en cirkapris, og dertil kommer så alt man ikke på forhånd
kunne prisgive ( feks før man havde set skadernes omfang) og derfor
kan man ikke altid få en fast pris.

>4. Hvor mange forskellige tilbud og prisoverslag må jeg indhente?
alle dem du har lyst til iht regl. der blev lavet i sep. 01

Men det er ikke nogen god ide at ringe til 5 murer , fordi du skal
have lavet en lille smule.

Ringer du til mig som nr 5 , så siger jeg pænt nej tak, og lægger
røret på.

>5. Er det andet jeg skal være opmærksom på for ikke at blive "taget ved
>næsen"?
Du skal ikke være bange for at blive taget ved næsen. jeg tror du har
hørt spøgelseshistorier. men vær klar over at en timeløn er ca 260 kr
+ moms + matrialer. det løber hurtigt op som dagene går.

Allerbedst er at få anbefalet en murer. ( eller anden håndværker)
Men igen kan kemien blive dårlig pga. misforståelser.

Folk tror ofte de får et helt hus, når de kun har bestilt et rækværk.
og så skal det helst være "sort" og hvis man ikke vil det, så er man
en dårlig håndværker...

Iøvrigt skal du se om du kan få en dato for start, og ca slut.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 26-01-02 11:51

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:0sm35uk88onomm1uift0qvvvs9avuj5l01@4ax.com...

> Og kunder der ikke vil betale det aftalte beløb.

Klart nok når leverancen eller ydelsen har en ringere kvalitet end aftalt.

> [...]
> have en pris på rep. det skulle de have 300 kr for at oplyse, ellers
> fik jeg ikke mit udstyr tilbage. og det er ca 10 år siden.

Erhvervsdrivende kan kun forlange penge for udarbejdelse af tilbud
hvis dette er aftalt på forhånd.

> Du skal ikke være bange for at blive taget ved næsen. jeg tror du har
> hørt spøgelseshistorier. men vær klar over at en timeløn er ca 260 kr
> + moms + matrialer. det løber hurtigt op som dagene går.

Det kan godt betale sig at skrive ned hvad man aftaler, det viser sig ofte
at den erhversdrivendes og kundens forventninger til opgavens løsning
er meget forskellige; det kan kun en skriftlig beskrivelse afhjælpe.

Hvis den erhvervsdrivende giver anledning til høje forventninger hos
kunden uden at disse indfries, så bliver kunden efter min opfattelse taget
ved næsen. Det er ikke altid at kunden ved eller burde have vidst hvordan
pris, kvalitet og leveringsomfang hænger sammen.

> Iøvrigt skal du se om du kan få en dato for start, og ca slut.

Ja, og gerne på skrift, for ellers vil mange erhvervsdrivende prioritere sine
opgaverne ud fra hvor givtige de er, ikke i forhold til hvad man har aftalt.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 26-01-02 15:39

On Sat, 26 Jan 2002 11:50:56 +0100, "Bjerg & Olsen"
<bjerg.olsen@get2net.dk> skrev:

>Klart nok når leverancen eller ydelsen har en ringere kvalitet end aftalt.

Aha, det er i dine øjne alså kun håndværkeren der kan have skylden, og
snyde.

>Erhvervsdrivende kan kun forlange penge for udarbejdelse af tilbud
>hvis dette er aftalt på forhånd.

Jeg har heller ikke påstået noget andet, men sagt at det er normalt en
del steder. men kan du vise doc, for det?

>Det kan godt betale sig at skrive ned hvad man aftaler, det viser sig ofte
>at den erhversdrivendes og kundens forventninger til opgavens løsning
>er meget forskellige; det kan kun en skriftlig beskrivelse afhjælpe.

Skal vi ikke snart lave noget fornuftigt end skrive en masse., Der
findes syn og skøn som klarer de småproblemer.

> [...]
>ved næsen. Det er ikke altid at kunden ved eller burde have vidst hvordan
>pris, kvalitet og leveringsomfang hænger sammen.

Næ det ved man jo aldrig nogen som helst steder, så vælger man en
anden næste gang.

>Ja, og gerne på skrift, for ellers vil mange erhvervsdrivende prioritere sine
>opgaverne ud fra hvor givtige de er, ikke i forhold til hvad man har aftalt.

Åee jo mon ikke an aftale er en aftale, de fleste steder.

Det ender jo med at man skal have en advokat ansat, for at få
udfærdiget en papir, for at få udført et stykke arbejde. det passer
jo ingen steder.

selvfølgelig er der håndværker der er lidt hurtige, men der er også
mange kunder der kun vil betale for hvad de " syndtes" er rimeligt.

Det største problem er sikkert at der er nogle der kalder sig for
håndværker, men som aldrig har haft en svendebrev. eller har lært
noget.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 26-01-02 20:53

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:t4f55uoi9tq0lr0afri9av71lpb605jepr@4ax.com...

> Aha, det er i dine øjne alså kun håndværkeren der kan have skylden, og
> snyde.

Hvor skrev jeg det? Nej, men jeg kan ikke forestille mig andre grunde til at
ville betale mindre end aftalt beløb.

Aftalelovens §38b, se http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_aftl.htm

> Skal vi ikke snart lave noget fornuftigt end skrive en masse., Der
> findes syn og skøn som klarer de småproblemer.

Syn og skøn er til når det _er_ gået galt. Skriftlige aftaler er til for at undgå det
går galt. Men du bryder dig åbenbart ikke om kunder der har styr på tingene.

> Åee jo mon ikke an aftale er en aftale, de fleste steder.

Jo heldigvis, men man kan ikke vide det på forhånd før man kender folk.

> Det ender jo med at man skal have en advokat ansat, for at få
> udfærdiget en papir, for at få udført et stykke arbejde. det passer
> jo ingen steder.

Igen: Advokater er kun til når det _er_ gået galt, man kan som kunde sagtens
selv sikre sig.

> [...]
> Det største problem er sikkert at der er nogle der kalder sig for
> håndværker, men som aldrig har haft en svendebrev. eller har lært

Hvordan kan man som kunde se forskel hvis man ikke kender dem?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : fam. Jensen

Dato : 26-01-02 16:02

Hej jeg er håndværker , hvis opgaven ik er særlig stor er det bedst med
overslag fordi mange gange er det svært
at vudere hvor lang tid det tager , så der vil en mester tage rigligt for at
værer sikker det siger sig selv og klap lige hesten de fleste er reel nok
det er jo svendene der laver arbejdet ,det er jo dem der skal sælge arbejdet

Fra : Per H

Dato : 26-01-02 17:56

On Sat, 26 Jan 2002 16:02:29 +0100, "fam. Jensen"
<cnrj-jensen@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>værer sikker det siger sig selv og klap lige hesten de fleste er reel nok

jeg har været svend i 22 år, og nu mester, jeg har kun set et par
stykker hvor det kunne gøres bedre, og det vat sikkert fordi de slet
ikke var håndværker, men det kan man jo ikke se på folk.

jeg vil tro at 90 % eller mere er ok, men det kan jo gå galt for
alle, ( bare tænk når man får lavet bil, eller tænder

og revisoren der tager 750 kr i timen og ikkke regner rigtigt,

Ups..

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Nielsen

Dato : 26-01-02 21:47

Hej igen !

Jeg er ked af at min forespørgsel gav anledning til diskussion om hvorvidt
håndværkere er ærlige eller ej!

Som jeg angav i min første mail, så har jeg inge erfaring i at handle med
håndværkere, og jeg har kun "spøgelseshistorierne" at læne mig og ad. Til
gengæld ved jeg, at aftaler mellem forbrugere og erhvervsdrivende ikke må
være tvetydige, for så opstår der problemer.

Heldigvis kan man sikkert stole på langt de fleste håndværkere - og så er
der jo ingen problemer i mundtlige aftaler eller "ca.-priser" - MEN der er
desværre en lille gruppe personer, som man ikke kan lave mundtlige aftaler
med, og det er disse personer (læs: håndværkere), jeg ønsker at sikre mig
overfor.

Derfor gentager jeg min første forespørgsel i en redigeret udgave:
Hvordan skal jeg forholde mig overfor en håndværker, jeg ikke kender, og er
der noget jeg skal være specielt opmærksom på, når jeg beder en murer om at
give et bud på og evt. udføre en opgave for mig?

Mvh. Peter.

Fra : Per H

Dato : 26-01-02 22:24

On Sat, 26 Jan 2002 21:47:09 +0100, "Nielsen"
<nielsen@dont-mail-me-please.dk> skrev:

>Hej igen !
>
>Jeg er ked af at min forespørgsel gav anledning til diskussion om hvorvidt
>håndværkere er ærlige eller ej!

Det skal du ikke beklage,

> [...]
>der noget jeg skal være specielt opmærksom på, når jeg beder en murer om at
>give et bud på og evt. udføre en opgave for mig?

nej der er ikke, men er der slet ikke en bekent der kan forslå en
murer til dig?

( jeg kan desværre ikke)

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Lars

Dato : 26-01-02 22:28

> nej der er ikke, men er der slet ikke en bekent der kan forslå en
> murer til dig

Jeg har søgt med lys og lygte - uden resultat - så jeg har ringet til den
første i rækken i lokalavisens håndværkerannoncer.

Fra : Lars

Dato : 26-01-02 22:31

> Jeg har søgt med lys og lygte - uden resultat - så jeg har ringet til den
> første i rækken i lokalavisens håndværkerannoncer.

- men jeg regner heller ikke med at det er et problem, hvis jeg bare sikrer
mig mod "misforståelser", og det er her jeg håber at få hjælp i gruppen.

hilsen Peter

Fra : Per H

Dato : 26-01-02 23:44

On Sat, 26 Jan 2002 22:31:04 +0100, "Lars" <lars@nomail.dk> skrev:

>- men jeg regner heller ikke med at det er et problem, hvis jeg bare sikrer
>mig mod "misforståelser", og det er her jeg håber at få hjælp i gruppen.

Bare spørg igen hvis du er i tvivl om noget,

se om han evt er medlem af "byg" ( ikke fordi det er en garanti.)

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Michael Andersen

Dato : 28-01-02 00:21

Nielsen <nielsen@dont-mail-me-please.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c531633$0$89118$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
at
> give et bud på og evt. udføre en opgave for mig?

Det du er i gang med hedder i licitationsloven "underhåndsbud". Der spørger
man forskellige entreprenører om fast pris på et givent stykke arbejde.

Jeg går ud fra du har noget arbejde der kræver mere end 3 timers arbejde.
underhåndsbud er som regel for lidt større arbejdsopgaver.
3 svendetimer lader ikke meget dækningsbidrag tilbage til beregner (oftest
mester eller en overmøntør/konduktør).

Tal med din murer og gennemgå sagen på stedet hvor I finder ud af hvad der
skal laves.
Bed derefter muren om at fremsende en kort beskrivelse af det arbejde han
vil lave samt en FAST PRIS på dette. Ligesom han kan angive en tidsramme for
arbejdets udførelse.

Og check lige med BYG om han er medlem der - spørg ham ikke, der er desværre
adskillige entreprenørfirmaer der skilter/praler med medemskab heraf, men
IKKE er det.

I øvrigt:
Jeg er rådgivende ingeniør, og det er alm. kutume at entreprenøren ikke får
udbetalt beregningsvederlag hvis han bare for lov at give pris på en opgave
(vi ringer altid og spørger først om han vil være med til en licitation).

mvh
Michael

PS
Hvad skal du have lavet?

Fra : Søren Jensen

Dato : 27-01-02 00:00

Jeg tror at de fleste der er lykkelige ejere af fast ejendom eller
motoriserede køretøjer har gjort erfaringer, der har smertet på både
tålmodigheden, sjælen og tegnebogen.
Jeg er i mangt og meget enig med de betragtninger Erik Olsen er fremkommet
med i denne egentlig ganske spændende debat.
Berlingske Tidende havde forleden fokus på gør-det-selv folkets kraftige
vækst.
Efter min opfattelse skyldes den enkelte husejers lyst til at kaste sig over
mere eller mindre komplicerede operationer naturligvis for en stor dels
vedkommende økonomiske overvejelser, ligesom man nok heller ikke skal glemme
at mange har det godt med selv at have udført arbejdet.
Jeg skal absolut ikke agitere for at man skal undgå den faguddannede og i
visse tilfælde også autoriserede håndværker. Bedømt ud fra mine egne
erfaringer synes jeg dog at håndværksbranchen set over en meget bred kam
mangler professionalisme i sin kundebetjening.
Hvad jeg ikke har oplevet af mundtlige aftaler om tidspunkter for arbejdets
udførelse, der ikke er blevet overholdt er ikke til at tælle på adskillige
hænder. Ligeså aftaler om arbejdets omfang samt i den sidste ende mundtlige
overslag, der lander et godt stykke fra målet.
Retfærdigvis skal jeg dog indkyde, at jeg så absolut også har mødt hæderlige
undtagelser.
Jeg vil vove den påstand, at de håndværkere, der i fremtiden er istand til
at betjene kunderne professionelt også er de, der vil overleve i branchen.
Per H. er ikke begejstret for skriftlige aftaler.
I privatlivet er det ganske normalt at indgå skriftlige aftaler. Det være
sig i form af lejeaftaler, testamenter, ægtepagter etc.
Hvorfor så ikke, når det drejer sig om håndværk, benytte sig af muligheden
for at etablere et simpelt skriftligt aftalegrundlag, inden arbejdet sættes
i gang. Det kan da kun være i såvel håndværkerens som kundens interesse.
Tænk på alt det bøvl begge parter slipper for ved, at der ikke er tvivl om,
hvad der er aftalt.
Risikoen er naturligvis, at den forpligtelse man såvel som kunde som
håndværker har påtaget sig, lynhurtigt kan dokumenteres!!

Søren Jensen

Fra : Per H

Dato : 27-01-02 09:30

On Sat, 26 Jan 2002 23:59:31 +0100, "Søren Jensen"
<sje@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
>sig i form af lejeaftaler, testamenter, ægtepagter etc.
>Hvorfor så ikke, når det drejer sig om håndværk, benytte sig af muligheden

Jeg finder det ikke nødvendigt til småopgaver, som jeg normalt
udfører. men skal der feks. laves tilbygninger, osv, skal der
selvfølgelig skrives ned, ligesom alle andre gør.

og hvilke matrialer der skal benyttes, så man ikke sætter noget
forkert op. Det er nok mere det der er den store faldgruppe.

Pt. er jeg ude og renovere en lejlighed, og der er skrevet op hvad der
skal på gulvet, navn på matrialet, hvad der skal på vægge, , farve på
vægge, størrelse på paneler, og farve, osv osv

og man skal heller ikke glemme normal logik,

pris og underskrift. bum færdig.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Per H

Dato : 27-01-02 09:56

<sje@vip.cybercity.dk> skrev:

>Hvad jeg ikke har oplevet af mundtlige aftaler om tidspunkter for arbejdets
>udførelse, der ikke er blevet overholdt er ikke til at tælle på adskillige
>hænder.

Nyt emne Hvad ville du da stille op hvis det var på skrift??

( men håndværkeren er sikkert blevet forsinket pga, extraarbejde hos
en tidligere kunde der ville have mere service.

> Ligeså aftaler om arbejdets omfang samt i den sidste ende mundtlige
>overslag, der lander et godt stykke fra målet.

Ja overslag er jo ikke en fast pris.

Ligesom mekanikeren der ikke kan sige en pris bare ved at kigge på
bilen. Til tider skal den skilles af forr at finde fejlen.

Det samme er det ved revation osv. vi kan ikke altid give en fast
pris. Det må da været til at forstå for alle.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 27-01-02 11:01

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:qmf75u8lmoeu3lua3h4ec2ssdk3o9mpmld@4ax.com...

> ( men håndværkeren er sikkert blevet forsinket pga, extraarbejde hos
> en tidligere kunde der ville have mere service.

Den går ikke, Per.

Problemer med visse kunder er alene håndværkerens problem, det må
ikke gå ud over andre kunder. Hvis det gør, håndterer håndværkeren ikke
sine sager proffessionelt.

Naturligvis kan der forekomme ekstraarbejde som først opdages mens
man er i gang; det vil normalt også udløse en ekstraregning. Det kan man
normalt ikke laste kunden for. Det er håndværkerens opgave i sin tidsplan-
lægning at forudse at der kan komme ekstraopgaver som skal udføres
straks (f. eks. vandrør eller fittings som bliver utæt mens der arbejdes
med dem).

Jeg har været ude for at have taget fri en dag fordi jeg havde aftalt med en
VVS'er at han skulle udskifte nogle afspærringshaner og et utæt rør. Han
kom ikke, og jeg hørte ikke fra ham. Så ringede jeg til firmaet, fik hans mobil-
nummer og talte med ham. Han var ude på en "ekstraopgave" og kunne ikke
komme før næste dag. Det var i mine øjne smadder uproffessionel håndtering
fra håndværkerens side.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 27-01-02 12:37

On Sun, 27 Jan 2002 11:01:25 +0100, "Bjerg & Olsen"
<bjerg.olsen@get2net.dk> skrev:

>Den går ikke, Per.

jo den gør da, kan du være flere steder på 1 gang.

Der er bare ikke noget at gøre ved det

eller skal han smutte inden han bliver færdig fordi han skal starte
noget nyt. Så bliver det da først rigtigt sjovt.

>Problemer med visse kunder er alene håndværkerens problem,
ja men ikke hans skyld. det er det vi taler om..

Når man kommer ind i en lejlighed og den ikke er rydtet som aftalt, er
det så håndværkerens skyld?

>Naturligvis kan der forekomme ekstraarbejde som først opdages mens
>man er i gang; det vil normalt også udløse en ekstraregning. Det kan man
>normalt ikke laste kunden for.
Man kan da heller ikke laste håndværkeren for det.

hvis der bruges tid på det er der kunden til at betale, hvis det ikke
står i et tilbud.

Alt ud det skrevne udføres på timeløn.

>nummer og talte med ham. Han var ude på en "ekstraopgave" og kunne ikke
>komme før næste dag. Det var i mine øjne smadder uproffessionel håndtering
>fra håndværkerens side.
Det er uprof, at firmaet ikke ringer, det er ikke svendens ansvar.

Iøvrigt tror jag at næsten alle kun leder efter noget at brokke sig
over, istedet for at tænke lidt positivt. det er for nemt at bare
pisse håndværkeren ( og andre) op af ryggen. De gør garenteret tingene
så godt de kan.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Michael Andersen

Dato : 28-01-02 00:30

Per H <phbyg@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kpo75uct19ge59m4000iv2rvfnr8qp3iaa@4ax.com...
> [...]
> over, istedet for at tænke lidt positivt. det er for nemt at bare
> pisse håndværkeren ( og andre) op af ryggen. De gør garenteret tingene

Nej, det har jeg desværre set MANGE eksempler på at de ikke gør. Især fordi
byggebranchen nogle steder er plaget af mangel på GODE håndværkere.

Det Nielsen er ude på, er en mulighed for at sortere disse fra, eller i det
mindste have en fast aftale på skrift.

mvh
Michael

Fra : Per H

Dato : 28-01-02 06:54

On Mon, 28 Jan 2002 00:29:42 +0100, "Michael Andersen"
<m_andersen@_nospam_jyde.dk> skrev:

>Nej, det har jeg desværre set MANGE eksempler på at de ikke gør. Især fordi
>byggebranchen nogle steder er plaget af mangel på GODE håndværkere.

Det må være andre steder, end jeg kender. men selvfølgelig er der
plattenslager.

Hvis de behandles med respekt, ender det som regl godt.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Per H

Dato : 27-01-02 12:53

>Den går ikke, Per.
>
>Problemer med visse kunder er alene håndværkerens problem, det må
>ikke gå ud over andre kunder.

Det er korrekt.

Men hvis., Skal der naturligvis ringes. Hvis kunden venter på en skal
der rykkes ud. det er vi enige om.

>Hvis det gør, håndterer håndværkeren ikke
>sine sager proffessionelt.

Det kan ofte blive lidt kludret når der er en masse aftaler der skal
overholdes. og bliver man syg er det helt af helved til.

Men med den lille løn, vi får er der ikke tid til at blive syg

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 27-01-02 14:36

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:i5q75u8pr37edar82u94ul9arpls0qf0ob@4ax.com...

> Det kan ofte blive lidt kludret når der er en masse aftaler der skal
> overholdes. og bliver man syg er det helt af helved til.
>
> Men med den lille løn, vi får er der ikke tid til at blive syg

Hverken travlhed, sygdom eller ringe løn er kundens problem.

Når jeg skriver "håndværkeren" mener jeg ikke den enkelte medarbejder,
men det firma som kunden entrerer med. Dvs. at firmaet må sørge for
for at give besked, backup ved sygdom etc. Hvordan firmaet internt ordner
tingene, er jeg bedøvende ligeglad med, blot det fungerer for mig som
kunde.

Som ansat håndværker må man dog også være opmærksom på at man
repræsenterer firmaet overfor kunden, dvs. det nytter ikke at skyde skylden
på andre. I tilfælde af uregelmæssigheder er "skyld" iøvrigt ligegyldig, det
gælder blot om at opnå den bedst mulige løsning, herunder at opfylde ind-
gåede aftaler så vidt det overhovedet er muligt.

Om en ansat håndværker herunder må arbejde til kl. 23 for at færdiggøre
en aftalt opgave, eller en nødvendig ekstraopgave (f. eks. et vandrør som er
blevet meget utæt som følge af arbejde på det), er ikke kundens problem.

Hvis man som kunde handler med et enkeltmandsfirma, bør indehaveren
gøre kunden opmærksom på at han er alene om opgaven.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 27-01-02 16:09

On Sun, 27 Jan 2002 14:36:17 +0100, "Bjerg & Olsen"
<bjerg.olsen@get2net.dk> skrev:

>Hverken travlhed, sygdom eller ringe løn er kundens problem.

men det bliver det.

og sådan er det alså i den virklige verden

Det har du jo selv oplevet, og det kan du ikke ændre.

Jeg kan forstå at du ikke er håndværker.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Nina Hald

Dato : 27-01-02 19:46

Jeg synes at kunne læse mellem linierne at der er manglende tillid mellem
kunde og håndværker. Det kan jeg sagtens forstå da man som kunde gang på
gang hører om håndværkere der bare ikke overholder aftale som kunden mener
at have indgået. Derfor anbefaler jeg at alle aftaler skrives ned og også
hvad der eventuelt skal ske hvis tidsfristen ikke overholdes. Bare tænk på
de dagbøder et firma skal betale hvis det er store aftaler med staten der
ikke overholdes. Jeg mener ikke at håndværkeren skal betale for at være
forsinket, men han kan heller ikke tillade sig at kræve penge for at arbejde
ud over tidsfristen, med mindre det er kundens skyld at arbejdet ikke tager
den planlagte tid. Desuden må der vel være regler som autoriserede
håndværkere skal følge.

venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-01-02 21:12

On Sun, 27 Jan 2002 19:46:13 +0100, "Nina Hald" <ninahald@privat.dk>
wrote:

> [...]
>de dagbøder et firma skal betale hvis det er store aftaler med staten der

Hvis man først begynder med sådan noget som at der skal betales hvis
håndværkeren bliver forsinket, ja, så stiger prisen for arbejdet også -
og det er de færreste kunder som er interesseret i det.

Noget andet er at selv om man bliver enig om hvad der skal laves, så kan
kunde og håndværker stadig ligge noget forskelligt i det - især fordi
kunden ikke har den samme tekniske indsigt som håndværkeren har (eller
bør have.)

>den planlagte tid. Desuden må der vel være regler som autoriserede
>håndværkere skal følge.

Man skal da ikke være autoriseret for at blive håndværker? (Udover vvs
og elektriker svjv)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per H

Dato : 27-01-02 22:32

On Sun, 27 Jan 2002 21:12:04 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Hvis man først begynder med sådan noget som at der skal betales hvis
>håndværkeren bliver forsinket, ja, så stiger prisen for arbejdet også -
>og det er de færreste kunder som er interesseret i det.

Tja men sådan skal det alså være ifgl nogens mening.

Jeg bliver færdig torsdag eller fredag, hvis alså matrialerne kommer
til tiden.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-01-02 22:55

On Sun, 27 Jan 2002 22:32:23 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Tja men sådan skal det alså være ifgl nogens mening.

Ja, jeg ved det - selv om jeg heldigvis ikke er selvstændig. Men det
kommer sikkert nok engang...

>Jeg bliver færdig torsdag eller fredag, hvis alså matrialerne kommer
>til tiden.

... og det er de rigtige de kommer med - det kan gå galt så mange steder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per H

Dato : 27-01-02 23:07

On Sun, 27 Jan 2002 22:55:02 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Ja, jeg ved det - selv om jeg heldigvis ikke er selvstændig. Men det
>kommer sikkert nok engang...
det troede jeg faktisk du var. hvis er det så?
du kan da ikke cykle hele tiden

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-02 09:00

On Sun, 27 Jan 2002 23:06:54 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> det troede jeg faktisk du var. hvis er det så?

Næ, jeg er bare lønslave.

> du kan da ikke cykle hele tiden

Joda Hvis ikke det var for alt det her forbandede regnvejr.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Birgitte Malmolin

Dato : 27-01-02 12:21

Hej Peter

> 1. Skal jeg bede håndværkeren om et tilbud eller et prisoverslag?
Få et tilbud, som i videst muligt omfang dækker det faktiske arbejde - dvs.
beskrevet ned i om ikke de mindste, så næst-mindste detaljer. Hellere lidt
for meget, end lidt for lidt. Baseret på dette tilbud, og dine egne
tilføjelser/rettelser, kan I udarbejde en aftale, som begge parter
underskriver. Denne aftale er en renskrivning af tilbuddet + rettelser osv.
Aftalen kan/skal indeholde information om selve arbejdet, anvendte
materialer, tidsplan, evt. konsekvens af overskridelse af tidsplan, beløb
(evt. udspecificeret på de enkelte del-opgaver) osv. Alternativt kan du bede
håndværkeren skrive aftalen (evt. baseret på AB92 - men dette er vist ikke
ubetinget en fordel for almindelige private). Se evt.
http://www.byg.dk/info/garantihaandvaerk/popup_garantihaandvaerker_ab92.htm

Husk, at alt det, der ikke står i aftalen/tilbuddet, kan og vil komme til at
koste dig yderligere. Her tænker jeg på bortskaffelse af affald,
stilladsleje osv osv.

> 2. Jeg har hørt, at han kan kræve penge for at udarbejde et tilbud - er
det
> måske en ide at starte med at bede om et overslag og senere få et tilbud.

Tjah, afhængig af opgavens størrelse kan han vel godt tage en sum for det -
men det kommer nok også an på, hvor sulten han er/hvor travlt han har..

> 3. Er det korrekt, at han ikke er forpligtet mht. prisen i et
prisoverslag,
> men at et tilbud skal overholdes 100%?

Et overslag er en cirka-pris, som jeg vil mene, skal betragtes som
vejledende. Jeg mener bestemt, at et decideret tilbud er bindende - men
selvfølgelig ikke for opgaver, der ikke er specificeret i dette (jvf. pkt.
1)

> 4. Hvor mange forskellige tilbud og prisoverslag må jeg indhente?

Principielt så mange som du vil - men som andre har været inde på, så nøjes
med et par stykker, da de alligevel taler sammen.

> 5. Er det andet jeg skal være opmærksom på for ikke at blive "taget ved
> næsen"?

Se pkt. 1!

> Mvh og tak for hjælpen
> Peter Nielsen

Venlig hilsen

Bo Velschow

Fra : Per H

Dato : 27-01-02 13:16

On Sun, 27 Jan 2002 12:21:18 +0100, "Birgitte Malmolin"
<BirgitteMalmolin@Hotmail.com> skrev:

> [...]
>håndværkeren skrive aftalen (evt. baseret på AB92 - men dette er vist ikke
>ubetinget en fordel for almindelige private). Se evt.

Korrekt. der er vist noget med vejrligt som skal betales af kunden.

Alså når det regner for meget kører håndværkerne hjem, på kundens
regning.

>Husk, at alt det, der ikke står i aftalen/tilbuddet, kan og vil komme til at
>koste dig yderligere. Her tænker jeg på bortskaffelse af affald,
>stilladsleje osv osv.

Lige præsis.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : fam. Jensen

Dato : 27-01-02 13:41

Det var sku utroligt! generalt 50% af alt arbejde ved de forskelige kunder
er der altid 10-20% mere arbejde de vil have lavet så derfor er det sku da
svært at overholde de forskellige aftaler mange af kunderne har svært ved at
bestemme sig når vi er der så alt i alt tager det tidt længer tid en
berenget .
Det kan man jo ikke klanter en svend for

Fra : Birgitte Malmolin

Dato : 28-01-02 19:59

"fam. Jensen" <cnrj-jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestemme sig når vi er der så alt i alt tager det tidt længer tid en
> berenget .
> Det kan man jo ikke klanter en svend for

Jeg vil lige knytte en kommentar hertil: En skriftlig aftale parterne
imellem bør/skal netop være til begges fordel; idet man så har noget mere
håndfast at holde sig til, hvis/når der opstår uenighed om det (af
håndværkeren) udførte hhv. det (af kunden) forventede arbejde. Det stiller
krav til begge parter at få strikket en fornuftig aftale sammen; sover den
ene eller den anden part i timen (dvs. ikke sørger for, at aftalen nu en
gang dækker det arbejde, der skal/forventes udført), ja, så hænger
vedkommende i en eller anden udstrækning på den. Jeg mener da, det er i
håndværkerens såvel som kundens interesse, at håndværkeren i videst muligt
omfang råder og vejleder kunden i tilbudsfasen (og at kunden tilsvarende
sørger for at stille spørgsmål til håndværkeren om opgaven - de eneste dumme
spørgsmål er de, der ikke bliver stillet!), så han kan træffe de rigtige
valg - og vælger han ting fra, som han siden hen alligevel gerne vil have
lavet, så må han også betale for det. I værste fald må man alliere sig med
en advokat for at få sat det hele rigtigt sammen - men det kan et projekt
som omfugning af en mur til 12.000,- (el.lign.) næppe bære rent økonomisk!

Venlig hilsen

Bo Velschow

Fra : Nielsen

Dato : 27-01-02 20:06

> evt. konsekvens af overskridelse af tidsplan,

Hvad vil det være normalt at aftale ifm. overskridelse af tiden?

Mvh
Peter

Fra : Birgitte Malmolin

Dato : 28-01-02 19:51

Hej Peter

Tjah... dagbøder af en eller anden slags. Problemet er, at det næppe er
noget værd i realiteten; skal han vælge mellem at betale 500,- om dagen til
dig kontra 10.000,- per dag til en anden (større) kunde, så er det nok lidt
ligegyldigt. Jeg véd ikke, hvad man kan få ham til at skrive under på; en
vis procentdel af tilbudssummen per dag/uge, vil jeg tro. Jeg har ingen
erfaringer (endnu!) i den henseende

Venlig hilsen

Bo Velschow

Fra : Per H

Dato : 28-01-02 20:44

On Mon, 28 Jan 2002 19:50:38 +0100, "Birgitte Malmolin"
<BirgitteMalmolin@Hotmail.com> skrev:

>Hej Peter
>
>Tjah... dagbøder af en eller anden slags. Problemet er, at det næppe er

Er dagbøder ikke mere beregnet på foretninger, hvor man går glip af en
omsætning, pga. byggeriget ikke er færdigt. Jeg har aldrig hørt det i
forbindelse med omtalte.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 28-01-02 21:38

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:tdab5uc0oodsr7h8krp9p70kgbint4gq6c@4ax.com...

> Er dagbøder ikke mere beregnet på foretninger, hvor man går glip af en
> omsætning, pga. byggeriget ikke er færdigt. Jeg har aldrig hørt det i
> forbindelse med omtalte.

Dagbøder har først og fremmest relevans hvor kunden lider tab ved forsinkelse.
Det kan lige så vel være hovedentreprenøren som skal betale dagbøder til byg-
herren ved forsinket aflevering. Ved at gøre aflevering fra underentreprenørerne
dagbødebehæftet, motiverer man disse til at blive færdig til tiden.

De samlede dagbøder er i reglen begrænset til en andel af entreprisesummen,
f. eks. 20%. Det betyder til gengæld at dagbøderne ikke har virkning overfor
underentreprenører som er forsinket mere end svarende til begrænsningen.
Til gengæld må man håbe at sådanne går på røven pga. stort underskud.

Jeg tror ikke man kan få håndværksfirmaer til at acceptere dagbøder ved mindre
ydelser til private forbrugere, men gælder det et nyt hus, kan det godt være relevant.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-02 22:37

On Mon, 28 Jan 2002 21:37:54 +0100, "Bjerg & Olsen"
<bjerg.olsen@get2net.dk> wrote:

>Til gengæld må man håbe at sådanne går på røven pga. stort underskud.

Hvorfor er det noget at håbe på?
Hvis de er gået på røven kan de ikke leve op til forpligtelser så som
garanti osv.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 28-01-02 22:49

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:k1hb5u02bm0u85ka5dkqc0jog8a1013ss2@4ax.com...

> Hvorfor er det noget at håbe på?
> Hvis de er gået på røven kan de ikke leve op til forpligtelser så som
> garanti osv.

Til gengæld kommer de ikke til at genere flere kunder.

Venlig hilsen
Erik Olsen