VUC
Fra : Anja

Dato : 25-01-02 20:42

Jeg vil høre om der er nogle der kan fortælle mig lidt om hvilke
kvalifikationer der kræves for at undervise på VUC.

Hvis man er uddannet folkeskolelærer, giver det så ret til at undervise på
folkeskoleniveau, og er det et KRAV at man skal tage et kursus i
voksenpædagogik?

Hvad hvis man gerne vil undervise på gymnasielt niveau, skal man så tage en
bachelor udd. på universitetet?
I givet fald, kan man få noget merit for sin lærerudd. hvis det handler om
et liniefag?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig.....

Venlig hilsen
Anja

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 25-01-02 21:43

"Anja" <???a_runge@mail.dk"Fjern ???">'s posting:

>Hvis man er uddannet folkeskolelærer, giver det så ret til at undervise på
>folkeskoleniveau, og er det et KRAV at man skal tage et kursus i
>voksenpædagogik?

Dem, der underviser på AVU, er jo folkeskolelærere, sååå, men om man
skal have ekstra pæd. ved jeg ikke.

>Hvad hvis man gerne vil undervise på gymnasielt niveau, skal man så tage en
>bachelor udd. på universitetet?

Det tror jeg ikke engang er nok (bemærk "kandidat")...
Kapitel 6
Stk. 3. Faglig kompetance er betinget af en bestået
kandidateksamen inklusive speciale i et eller flere hf-fag ved et
universitet eller universitetscenter. Hvor der er tale om
sideordnede fag i en 2-fags kombinationsuddannelse, skal begge fag
dog være hf- eller gymnasiefag.
Stk. 5. Pædagogisk kompetence opnås ved at gennemføre
pædagogikum, der består af teoretisk pædagogikum, herunder
alment-pædagogisk og fagligt-pædagogisk kursus, og praktisk
pædagogikum. Undervisningsministeren afholder kurser og foranstalter
prøver i praktisk og teoretisk pædagogikum.

Mere: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000075529-REGL

>I givet fald, kan man få noget merit for sin lærerudd. hvis det handler om
>et liniefag?

Tror jeg ikke, du skal regne med.

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Marie Antonsen

Dato : 25-01-02 21:46

Anja wrote:

> Hvad hvis man gerne vil undervise på gymnasielt niveau, skal man så tage en
> bachelor udd. på universitetet?

hvis man vil undervise og være fastansat i gymnasiet, så skal man være
kandidat og have taget pædagogikum / være optaget på pædagogikum,
en anden ting, er at man efter 1½-2 år på et fag får
undervisningskompetence, men hvis man vil have en chance for at blive
ansat som vikar, så skal man jo nok vælge et fag med lærermangel

> I givet fald, kan man få noget merit for sin lærerudd. hvis det handler om
> et liniefag?

jeg tvivler... jeg har i år haft en rus (matematik), der er
folkeskolelærer i matematik og billedkunst, hun har ikke fået
meritoverført noget som helst og har kun SU til 3 år tilbage

/marie

--
Marie Antonsen
matematik-filosofi studerende

Fra : Anja

Dato : 25-01-02 23:26

Tusind tak for hjælpen.....
Det var lige præcis de svar jeg skulle bruge.
Det var dejligt at få det afklaret.

Venlig hilsen
Anja