Hvad sker der når man privatiserer et natu~
Fra : Magnus Alkil

Dato : 25-01-02 16:26

Hvad sker der når man privatiserer et naturligt monopol (dvs. Sunk Cost )
????

Fra : Brian Nielsen

Dato : 25-01-02 20:12

Det er vel svært at sige noget fornuftigt om, før man kender den model, der
benyttes.

Den danske model for DSB ser ud til at følge den svenske model, hvor
infrastrukturinvesteringen (skinnerne) er udskilt i et særskilt selskab og
det man så privatiserer er drift (= retten til udnyttelse), hvorved man kan
lave en optimering ud fra almindelige marginal-cost beregninger.

De sunk costs man vælger at se bort fra er for mig at se, at der er
foretaget store investeringer i at opbygge et kendskab til benyttelsen af
infrastrukturen og store investeringer i at få folk til at benytte
infrastrukturen.

Jeg har ikke været inde og læse betingelserne for udbud af driften af tog i
Sydvestdanmark, men det giver da nogle sjove problemstillinger (set ud fra
et økonomisk synspunkt for en udeforstående).

Mvh
Garry_f

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 10-02-02 22:40

Magnus Alkil wrote:

> Hvad sker der når man privatiserer et naturligt monopol (dvs. Sunk Cost )

Jeg går ud fra at du mener at monopolet er 'naturligt' fordi det har store
engangs etableringsudgifter, og at det derfor hidtil har været betragtet
som en offentlig opgave. Med 'privatisering' går jeg ud fra at du mener at
det bliver lovligt for private operatører at forsøge indtræden på det
pågældende marked. Ellers må du lige forklare lidt nærmere ...

Prøv at kigge efter 'contestability' og 'naturligt monopol', og eventuelt
'Stackelberg-ligevægt'. En aldeles fortrinlig introduktion fås i kapitel 8
af Jean Tiroles 'The Theory of Industrial Organization' (MIT Press 1988).

Venlige hilsner Mikkel

PS: Det er da vist på tide at du får købt dig den bog i alle tilfælde,
eller?
PPS: Den bliver gennemgået i faget Industriøkonomi på Økonomisk Institut,
KU hvert forår. Måske var det et merit-fag for dig?

Fra : Lars Vinter

Dato : 11-02-02 23:28

Magnus Alkil skrev bl.a.:

> Hvad sker der når man privatiserer et naturligt monopol (dvs. Sunk Cost )

Naturlige monopoler opstår oftest som en konsekvens af stordriftsfordele
(stigende skalaudbytte / increasing returns to scale) for en branche.
Eksempler på dette kunne være elselskaber, kraftværker eller fx
teleselskaber. Der findes også en række naturlige monopoler, der har monopol
tildelt fra staten af historiske årsager. Hvis man (=staten) privatiserer
disse skal det ske i fbm. en række krav og der skal efterfølgende føres
kontrol af disse. Hvis der ikke føres kontrol og konkurrencen "kontrolleres"
af staten / EU, vil alternativet sandsynligvis være at der opstår en periode
med uro og "dårlig service" som følge af privatiseringen, hvorefter de
mindre virksomheder enten bukker under eller bliver opkøbt og de større
virksomheder fusionerer (pga. stordriftsfordelene). Med tiden vil der derfor
igen opstå et naturligt monopol. Et godt eksempel på dette er da man
forsøgte at privatisere elselskaberne i Californien.
Økonomer er verden over uenige om der samfundsmæssigt er penge at tjene ved
at gennemtvinge privatisering af naturlige monopoler og selv nogle af de
mest liberalistiske teorier/økonomer kan se problemer i liberalisering af
naturlige monopoler.

Der kan lånes en del litteratur om emnet - søg på biblioteket

Mvh
Lars