Hyperlink eller ytringsfrihed ?
Fra : Kristoffer Sørensen

Dato : 25-01-02 10:22

Hej dk.videnskab.jura

For nylig er et stort arkiv med guitar-links blevet lukket i Danmark, "Alex'
guitarside - danske sange med akkorder", eftersom Alex linkede til sange med
akkorder og tekst. Dette er, medmindre der betales til de rette indenfor
musikbranchen, ulovligt. Personligt havde han ingen ulovlige dokumenter
liggende, men han blev alligevel lukket, eftersom han havde -hyperlinks- til
ulovlige dokumenter. Dette har været oppe før i bla. mp3 sager.

Mit spørgsmål er så nu, hvad hvis Alex istedet for at havde lavet selve
linket på sin side, så havde skrevet det ud som tekst ? Vil dette også falde
ind under hyper-link-loven ? Eller vil dette blive taget som værende ren
tekst og derfor ikke falde under en sådan lov ?

Mvh
Kristoffer Sørensen

Fra : merlin

Dato : 25-01-02 17:00

> [...]
> ind under hyper-link-loven ? Eller vil dette blive taget som værende ren
> tekst og derfor ikke falde under en sådan lov ?

Jeg går ud fra at du mener at han havde skrevet selve destinationen på
linket som tekst på siden, altså ikke udskrevet det på papir? Hvis du mener
på siden, er jeg MEGET interesseret i at vide hvordan lovgivningen er i
forhold til dette!

Fra : Henning

Dato : 25-01-02 18:04

On Fri, 25 Jan 2002 17:00:14 +0100, "merlin" <merlin@c.dk> wrote:

> [...]
>på siden, er jeg MEGET interesseret i at vide hvordan lovgivningen er i

Jeg tror der menes, om det var nok at lave linket som en ikke-trykbar
link, så du manuelt skulle skrive linket af i en anden browser?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : merlin

Dato : 25-01-02 21:57

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror der menes, om det var nok at lave linket som en ikke-trykbar
> link, så du manuelt skulle skrive linket af i en anden browser?

Er det ikke osse det jeg skriver?

Fra : Henning

Dato : 25-01-02 23:56

>mener

>Er det ikke osse det jeg skriver?

Du nævner, at skrive ud på papir?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : KC

Dato : 25-01-02 18:50

Jeg tror ikke, at det gør nogen nævneværdig forskel om linket markeres som
sådan eller linket blot skrives som tekst (således at teksten ikke er
fremhævet med blåt eller lignende).

Den relevante dom i forhold til deep links er U2001.1572V.

Uddrag fra dommen: " De sagsøgte har ved at oprette direkte links til
musiknumre som anført dels selstændigt tilgængeliggjort numrene for
almenheden i strid med ophavsretslovens §2, dels forøget mulighederne for,
at de personer, der ønskede at kopiere musik, kunne finde musikken og
foretage kopieringen på en nem og hurtig måde, og derved medviket til denne
ulovlige kopiering"

Så vidt jeg kan bedømme, er det afgørende "forøget mulighederne" og "nem og
hurtig måde". På den måde bliver medvirkenshandlingen konkretiseret og
dermed strafbar. Ved at skrive destinationen i tekst, vil jeg mene at man på
samme måde forøger mulighederne for at finde og kopiere ulovligt materiale.
Den besøgende kan jo let og hurtigt finde filen ved at klippe teksten og
indsætte adressen i browseren. Hvis man derfor måtte være enig i, at dommen
i øvrigt er rigtig, kan man nok næppe komme til et andet resultat - også i
de tilfælde, hvor linket blot angives. Det må særligt gælde i tilfælde, hvor
det eneste formål med angivelsen af destinationen er at forøge ulovlig
kopiering.

KC

PS: Ytringsfrihed handler om at ytre sine meninger!

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-01-02 19:28

On Fri, 25 Jan 2002 18:50:22 +0100, "KC" <a@a.dk> wrote:

>Jeg tror ikke, at det gør nogen nævneværdig forskel om linket markeres som
>sådan eller linket blot skrives som tekst (således at teksten ikke er
>fremhævet med blåt eller lignende).

Helt enig.

Det er en (i hvert fald i denne gruppe) udbredt misforståelse, at
lovgivningen omhandler bestemte teknologier - det gør den typisk ikke.

Det afgørende i den forelagte situation må være, om indehaveren af
web-siden gør det markant lettere for brugeren at finde ulovligt
kopieret materialet. Efter min vurdering sker det, uanset om linket er
aktivt eller ej - læseren får den relevante oplysning (placeringen af
det ulovlige materiale) præsenteret direkte.

--
Jakob Paikin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-02 12:30

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse
> Det afgørende i den forelagte situation må være, om indehaveren af
> web-siden gør det markant lettere for brugeren at finde ulovligt
> kopieret materialet.

Gør en søgemaskine ikke det?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-01-02 14:04

On Sun, 27 Jan 2002 12:29:44 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Gør en søgemaskine ikke det?

Jeg ventede på, hvornår det spørgsmål/modargument ville komme...

Forskellen på en side med titlen "Links til MP3-filer" og en
søgemaskine er, at link-siden kun har eet eneste formål: At henvise
til (ulovlige) filer.

Søgemaskinen derimod kan henvise til alt mulig forskelligt.

Og da det er hensigten med siden/systemet, der er relevant er
links-siden ulovlig mens søgemaskinen ikke er det.

--
Jakob Paikin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-02 14:09

> Og da det er hensigten med siden/systemet, der er relevant er
> links-siden ulovlig mens søgemaskinen ikke er det.

Så hvis hensigten med links'ene blot er at tiltrække en masse hits til
siden, er det en formildende omstændighed?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-01-02 14:11

On Sun, 27 Jan 2002 14:08:46 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Så hvis hensigten med links'ene blot er at tiltrække en masse hits til
>siden, er det en formildende omstændighed?

Det er der næppe noget entydigt svar på. Men umiddelbart kan jeg ikke
se hvorfor det skulle være det.

Har man samlet en række links til ulovlig musik på en web-side, må det
betragtes som (medvirken til) krænkelse af ophavsretten - om siden så
(angiveligt) har et andet formål er nok ikke så utrolig væsentligt.

--
Jakob Paikin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-02 14:30

> Har man samlet en række links til ulovlig musik på en web-side, må det
> betragtes som (medvirken til) krænkelse af ophavsretten - om siden så
> (angiveligt) har et andet formål er nok ikke så utrolig væsentligt.

Men den beskrivelse kan jo netop også bruges på en søgemaskine.
Der er samlet en stor mængde links til ulovligt materiale men sidens
formål er et andet.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-01-02 14:49

On Sun, 27 Jan 2002 14:30:00 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Men den beskrivelse kan jo netop også bruges på en søgemaskine.
>Der er samlet en stor mængde links til ulovligt materiale men sidens
>formål er et andet.

Der er en klar forskel: Søgemaskinens "web-sider" afhænger af
brugerens valg. Indholdet af en typisk web-side afhænger derimod af
designerens/ejerens valg.

Det er helt afgørende for ansvarsproblemet. Indehaveren af en
traditionel, (semi-)statisk web-side træffer selv beslutning om,
hvilke informationer læseren af siden skal præsenteres for. Dermed har
indehaveren også det fulde ansvar for dette indhold.

Resultatet af en søgning på en søgemaskine er derimod ikke på samme
måde fastlagt af indehaveren. Det er brugerens søgeord, der afgør
hvilke informationer der præsenteres. Dermed kan man ikke sige, at
indehaveren af en søgemaskine har "valgt" at præsentere bestemte,
ulovlige oplysninger.

--
Jakob Paikin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-02 14:55

> Dermed kan man ikke sige, at
> indehaveren af en søgemaskine har "valgt" at præsentere bestemte,
> ulovlige oplysninger.

Hvad så med sådan en kategori:
http://www.jubii.dk/Kunst_Kultur/Musik/MP3/

Jubii gennemser og indekserer jo selv alle sider (svjv)

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-01-02 15:04

On Sun, 27 Jan 2002 14:55:22 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Hvad så med sådan en kategori:
>http://www.jubii.dk/Kunst_Kultur/Musik/MP3/
>
>Jubii gennemser og indekserer jo selv alle sider (svjv)

Nu ville jeg ikke - rent sprogligt - kalde Jubii, Yahoo m.fl. for
søgemaskiner. Ved søgemaskiner forstår jeg sådan noget som Google og
Altavista.

Men jeg vil bestemt ikke afvise, at Jubii kan have et problem med
deres MP3-links.

--
Jakob Paikin

Fra : Michael Michelsen

Dato : 07-02-02 21:05

"Kristoffer S?ensen" <kristoffer@k-i-l-o-o.dk> wrote in message news:<a2rfe9$j5s$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> ind under hyper-link-loven ? Eller vil dette blive taget som værende ren
> tekst og derfor ikke falde under en sådan lov ?

Hej dk.videnskab.jura

Jeg har med interesse fulgt denne debat og er helt enig i argumention
og konklusion. Jeg har selv haft en aktiv rolle i sagen og vil derfor
godt korrigere udgangspunktet. Oprindelig havde Alex selv en hel del
sange liggende. I december 2001 fremsatte en rettighedshaver krav om
vederlag plus kotymemæssig erstatning for en af sangene og Alex valgte
derefter at fjerne sine "egne" sange. Jeg gjorde ham opmærksom på, at
hans links kunne medføre yderligere krav og han valgte at lukke dem.
Siden er imidlertid stadig åben men kun for debat om dette emne. Den
kan findes på:
http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showthreads&master_id=3138&forum_id=7375

mvh
Michael Michelsen