TS250 vs XL350 !?
Fra : Morten Juel

Dato : 25-01-02 10:20

Hejsa NG

Nu spøger det igen, offroad trækker i mig
er der nogle der kender til en Suzuki TS250 ? fra en sidst 80'erne..
Hvad har den af hypper og er den god til offroad ?
slår den en 4takter xl'er ?

Mvh
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-01-02 16:08

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu spøger det igen, offroad trækker i mig

Holder det længere denne gang? Ellers skal du nok primært vælge efter
genslagsværdien...

> er der nogle der kender til en Suzuki TS250 ? fra en sidst 80'erne..

Jep.

> Hvad har den af hypper og er den god til offroad ?

Lige knap 30, og den er (for sin alder) meget god til off-road, men den er
ikke god til landevej.

> slår den en 4takter xl'er ?

Tjah, i terræn gør den, men ikke på landevej. 4-takterens komfort er lækker,
og min brors TS250 ville gerne sætte sig når den blev lidt slidt og skulle
køre lange landevejs/motorvejs stræk.

De fleste TS250'ere er ombygget med bedre affjedring, og har kørt ræs
(enduro).

Rittig

Fra : Pein

Dato : 25-01-02 23:44

"Claus Rittig" wrote ...

> Ellers skal du nok primært vælge efter genslagsværdien...

Genslagsværdien?
That's a good wending Rittig!
Har det noget med dæmperne at gøre?
Eller hedder det mon gennemslagsværdien?
Og har det i så fald noget at gøre med hvor god den er når man rammer et
træ?

Find selv på flere spørgsmål, og følg med i morgen.

/Pein

Fra : Morten Juel

Dato : 27-01-02 15:33

> Holder det længere denne gang? Ellers skal du nok primært vælge efter
> genslagsværdien...
hehe Rittig meget morsomt grunden til at jeg solgte mine MTX'ere var jo
at de ikke rigtigt kunne stå distancen til offroad !

> Hvad har den af hypper og er den god til offroad ?
>
> Lige knap 30, og den er (for sin alder) meget god til off-road, men den er
> ikke god til landevej.
Hmm ok, skal nu også kun bruges til offroad, da jeg jo ellers har min XS400
seca eller golfen til landevej osv.

> [...]
> køre lange landevejs/motorvejs stræk.
>
> De fleste TS250'ere er ombygget med bedre affjedring, og har kørt ræs
Ok, fordi jeg har kigget på den og så de 350ccm 4taktere der er så som XL XT
og DR, men jeg kan sq ikke rigtigt bestemme mig.. jow jeg ville helst ha en
DR, men den er for dyr i brugt synes jeg. og så er mit næste valg nok en XT
men er den god nok til offroad ? eller ? og så var det jo jeg så suzuki's
TS250 men som er 2takter og de er jo billige og ser ret høje ud, men om de
er gode til offroad er jo så noget helt andet ! er det bare et spørgsmål om
tilvending hvad der er bedst 2 eller 4 takt ? Da jeg var i sverige med Pein
og nogle andre rødder, var det som om at 4takterne havde svært ved at starte
når de var gået ud, hvorimod 2takterne bare sprang igang igen ! er der noget
om det ?

Jeg vil nemlig helst ikke ende i den situation som jeg var i sidst, hvor jeg
måtte pille termostaten ud af MTX'eren fordi den kogte bare man piskede den
op af en bakke ! og fjederne fløj i bund når man mødte et hul !

Mvh
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-01-02 21:54

> [...]

en
> DR, men den er for dyr i brugt synes jeg. og så er mit næste valg nok en

Klart den bedste til ALT (og især off-road) i det selskab er DR350. Jeg vil
vove den påstand at det er den mest off-road egnede off-roader der
nogensinde er solgt i DK! Jeg var ude at prøve en for nogle måneder siden,
og den styrer kanon, har enduro-egnet affjedring og en dejlig letkørt motor,
uden at være muskelsvulmende.
Min nr. 2 ville nok være en TS250, men regn med at den nok ikke er billig at
køre på, for de er godtnok gamle efterhånden. XT og XL er traditionelle
off-roadere som godt kan bruges off-road, men de har ikke affjedring i DR350
klasse og de er lidt tunge. Så hellere en DT125R egentlig. Min svoger
startede på XT350 men skiftede til DT125R fordi han blev træt af XT'ens vægt
og affjedring. Hvorfor kigger du ikke TT350? Det er en cykel næsten i DR350
klasse.

> og så var det jo jeg så suzuki's
> TS250 men som er 2takter og de er jo billige og ser ret høje ud, men om de
> er gode til offroad er jo så noget helt andet !

Det er de! De er motorstærke og ordentligt dimensioneret, men holder ikke
specielt godt. Ofte monterer folk bedre affjedring på dem, og så er de
fremragende terræn-våben.

> [...]
starte
> når de var gået ud, hvorimod 2takterne bare sprang igang igen ! er der

Det er mest et tilvænningsspørgsmål, 4-takt har sin force i bundtræk som gør
at fejl ikke straffes helt så hårdt, og man slipper pænt ud af mange
uforudsete situationer. Ulempen er den høje vægt. 4-takt har mere power pr.
ccm, men oftest ikke ret meget bund, hvilket gør dem sværere at køre, til
gengæld er de lettere.
Det er rigtigt at 2-taktere er hurtigere at starte, og det er jo vigtigt for
off-roadere, for vi tilter tit og skal derfor jævnligt rejse cyklen og
starte den igen. Men igen, en ordentligt vedligeholdt cykel starter meget
lettere end en forsømt dynge.

Lille sidespring: Vi var i sverige på off-road tur, 10-12 cykler af alle
forskellige slags, men alle ret hardcore. Hver morgen samme ritual: Dan
Stempelmand stamper på sin DR350 i 15 - 30 minutter før der er liv og alle
andre keder sig ihjel imens. Jeg er som regel alligevel den sidste til at
komme ud af fjerene om morgenen, så mig generer det ikke, og alle ved at
nogle af de der DR350'ere er nogle bæster at starte.
Så en morgen er jeg tidligt på den, og kommer ud da Dan har stampet ca. 20
minutter. Jeg lægger mærke til at han bare stamper som om det var en
2-takter - altså han leder efter kompressionspunktet og tror han finder det,
og så kicker han, men han bruger ikke ventilløfteren. Nu har jeg jo kørt 5
Honda 600 motorer i smadder og arbejder på den sjette, så er der noget jeg
er ekspert i, så er det at starte en 4-takter.
Jeg går hen til ham og spørger "Må jeg prøve?" Han er blå-violet i ansigtet
og lyder som en blæsebælg så det må jeg godt. Jeg bruger ventilløfteren (som
er lidt speciel på DR'erne) og cyklen springer i gang på første kick.
Derefter fik han et lynkursus i DR-start, og så gentog hans ritual sig ikke
mere...

> [...]
den
> op af en bakke ! og fjederne fløj i bund når man mødte et hul !

Jeg har en DT125LC fra '82, den er værre end din MTX. Jeg opgraderer den med
bedre affjedring (se kommende afsnit af "Denne uge i værkstedet") og så skal
den nok blive et fint off-road våben. Kogeriet er mest et begynder problem,
det opstår fordi du bruger meget motor uden at komme op i fart, det løser
sig med lidt øvelse.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 28-01-02 08:27

> [...]
> nogensinde er solgt i DK! Jeg var ude at prøve en for nogle måneder siden,
> og den styrer kanon, har enduro-egnet affjedring og en dejlig letkørt
Ja, jeg har også kun hørt godt om DR350 !

> [...]
DR350
> klasse og de er lidt tunge. Så hellere en DT125R egentlig.
Ja, men vil jeg så ikke hellere ha en TS250, som jo har 100ccm mere end
DT125R ? eller kan man ikke mærke det, der burde jo ligge lidt bundtræk i de
flere ccm ! eller hvad ?

> Det er de! De er motorstærke og ordentligt dimensioneret, men holder ikke
> specielt godt. Ofte monterer folk bedre affjedring på dem, og så er de
> fremragende terræn-våben.
Hmm jeg tror mere og mere at det skal være den..

> [...]
pr.
> ccm, men oftest ikke ret meget bund, hvilket gør dem sværere at køre, til
Det med bundpower synes jeg nu ikke var noget poblem, da man så bare kaster
den ned i gear og så bare fuld spade, så kune MTX'erne sq godt slå fra sig..

> [...]
> off-roadere, for vi tilter tit og skal derfor jævnligt rejse cyklen og
> starte den igen. Men igen, en ordentligt vedligeholdt cykel starter meget
Ja, men så hellere en 2takter der starter i 2kick.. jeg gidder ikke stå og
stampe i 100 år..

[snip]
> [...]
> er lidt speciel på DR'erne) og cyklen springer i gang på første kick.
> Derefter fik han et lynkursus i DR-start, og så gentog hans ritual sig
Hehe så ka han lære det

> Kogeriet er mest et begynder problem, det opstår fordi du bruger meget
motor uden at komme op i fart, > > det løser sig med lidt øvelse.
Var lidt svært i svensk tæt skov, den kunne ikke rigtigt få luft, problemet
var bare når den holdte i tomgang for længe !

Mvh
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-01-02 22:06

> DT125R ? eller kan man ikke mærke det, der burde jo ligge lidt bundtræk i
de
> flere ccm ! eller hvad ?

Jo, det har du selvfølgelig ret i.
En DT-R vil bare være meget billigere at køre på, men okay, der er en del
mere power i TS'en.

Rittig

Fra : Rasmus Buchwald

Dato : 27-01-02 14:10

Jeg har selv lige købe en offroader, men inden da, læste jeg meget om de
forskellige modeller på interenttet. Jeg ved intet om TS250, men jag har et
par steder læst at Honda XL350 skulle have let ved at blive for varm i
topstykket, hvilket kan smader knastlejerene = dyr reapation.

Yamaha's XT'er har vist et godt ry især XT600.

Mvh.
Rasmus

Fra : Morten Juel

Dato : 27-01-02 15:42

> Jeg har selv lige købe en offroader, men inden da, læste jeg meget om de
> forskellige modeller på interenttet.
Hvad købte du så ?

Mvh
Morten

Fra : Rasmus Buchwald

Dato : 28-01-02 20:35

Jeg endte med at købe en Suzuki DR650 med en defekt motor, til en god pris.
Jeg kender ikke rigtig ikke noget til den motorcykel, men som sagt det var
et godt tilbud.

Du kan se at jeg har et indlæg længere oppe i denne gruppe.

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-01-02 22:09

"Rasmus Buchwald" <rasmus_buchwald2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg endte med at købe en Suzuki DR650 med en defekt motor, til en god
pris.
> Jeg kender ikke rigtig ikke noget til den motorcykel, men som sagt det var
> et godt tilbud.

Hmmmm... Suzuki's reservedelspriser kan ellers godt være lidt avancerede.
DR650 er en fremragende øst-lands-tourer med god komfort og motor nok til en
rimelig marchhastighed.
Jeg har prøvet at køre off-road på den en gang, og det dur den godtnok ikke
til, hold den på grusveje og du vil elske den.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 31-01-02 15:55

Denne tråd er efterhånden en god sammensummering af markedets mindre
Off-road'ere. Jeg har sideløbende tigget mig til en privat opsummering
af Yam DT-rækkefølgen, så nu mangler der lige Honda MTX'erne: befinder
MTX 125 virkelig nede på plan med DT 125 LC II??

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-01-02 17:06

> [...]
> af Yam DT-rækkefølgen, så nu mangler der lige Honda MTX'erne: befinder
> MTX 125 virkelig nede på plan med DT 125 LC II??

Ja.

Nu findes der jo 2 forskellige MTX125 i danmark, og jeg er ikke ret godt
inde i deres modelbetegnelser, men den oprindelige (vistnok kun solgt i rød)
japanske er fra samme årgange som DT125LCII, ca. samme ydelse, samme type og
dimensioner i affjedring osv. De ligner hinanden meget, LCII og MTX125, så
det bør da ikke være så underligt at de er på samme niveau?
De nyere MTX125 er italienske og er solgt i blå/hvid - og er iøvrigt
"testet" af Touring Nyt, men den test er som alle deres øvrige off-road
tests lige til at lukke op og skide i, og redaktionen reagerer ikke på
kritik.
De italienske MTX kan kendes på Brembo bremser og italenske
affjedringskomponenter - iøvrigt er DT125R også en italiener med italienske
affjedringskomponenter. Desværre er de "nyere" MTX'er bare et opkog på
sen-firser modellen, og ikke et hak bedre. Nå, man kan jo også den dag idag
købe DT175MX som er en 70'er konstrukrion opgraderet med skivebremse, og den
er jo også ... suboptimal til off-road brug. Jeg tror faktisk ikke engang de
gamle MTX'er havde skivebremse, men det er jeg ikke sikker på.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-01-02 21:56

> [...]
> par steder læst at Honda XL350 skulle have let ved at blive for varm i
> topstykket, hvilket kan smader knastlejerene = dyr reapation.

Tjah, og de skal bores op ret tit, de XL'er.

> Yamaha's XT'er har vist et godt ry især XT600.

XT350 revner topstykker, men okay, de holder da bedre end XL'erne - omend
forskellen nok ikke er SÅ stor.
Ja, XT600 har et godt ry, det er også hvad jeg har hørt.

Rittig