Fakler
Fra : Erling Nielsen

Dato : 25-01-02 08:32

Hej

Er der nogen her i gruppe der kan hjælpe mig med at finde sider
med forklaringer på hvordan man laver fakler, eller selv har prøvet at
lave forskellige slags fakler.

Med SpejderHilsen
   Erling

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 25-01-02 14:11

Erling Nielsen <enborn@tdcadsl.dk> writes:

> Er der nogen her i gruppe der kan hjælpe mig med at finde sider
> med forklaringer på hvordan man laver fakler, eller selv har prøvet at
> lave forskellige slags fakler.

Der er flere måder. Du kan købe udmærkede bambusfakler, som i toppen
har noget, der i realiteten er en simpel olielampe (en flaske med en
væge i proppen). En anden almindelig type laves ved at dyppe klude i
flydende stearin og vikle dem om en pind.

Man kan også koge træpinde i olie eller parafin, så de suger det til
sig. Det er princippet i parafinerede tændstikker. Man kan gøre det
samme med et bundt strå, som man derefter binder til en pind.

Med andre ord: For at give lang brændtid og klart lys, skal der olie
eller, endnu bedre, parafin eller stearin til. Det kan entes opbevares
i beholdere og brændes med væger eller suges op i et fast materiale
(stof, strå eller træ) og brændes sammen med dette.

Mere avancerede fakler er pyrotekniske, og indeholder f.eks. en
blanding af magnesiumpulver og et iltningsmiddel i et rør. Det brændes
på samme måde som et romerlys, men giver betydeligt klarere lys. Jeg
vil dog ikke anbefale dig at lave forsøg med dette, da
eksplosionsfaren er betragtelig, hvis man ikke kender
blandingsforholdene eller kommer blandingen i et forkert størrelse
rør. Dykkere bruger denne slags fakler, fordi de kan brænde under
vandet.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 25-01-02 15:10

.. En anden almindelig type laves ved at dyppe klude i
> flydende stearin og vikle dem om en pind.

Ovenstående har jeg forsøgt mig med en enkelt gang og det var ganske nemt at
gå til og resultatet havde en god brændtid.

Jakob

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 25-01-02 16:27

"Jakob Medgyesi" <nexNOSPAM@post.cybercity.dk> writes:

> . En anden almindelig type laves ved at dyppe klude i
>
> Ovenstående har jeg forsøgt mig med en enkelt gang og det var ganske nemt at
> gå til og resultatet havde en god brændtid.

Men husk at bruge bomuldsklude. Uld vil stinke og kunststof vil ose.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 29-01-02 01:09

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@lofn.diku.dk> wrote in message
> Erling Nielsen <enborn@tdcadsl.dk> writes:

[snip]

> [...]
> blandingsforholdene eller kommer blandingen i et forkert størrelse
> rør. Dykkere bruger denne slags fakler, fordi de kan brænde under

Er det dem man kan se (lyse rødt) til f.eks. fodboldkampe? Hvor kan sådanne
iøvrigt købes?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 29-01-02 10:08

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> writes:

> "Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@lofn.diku.dk> wrote in message

> Er det dem man kan se (lyse rødt) til f.eks. fodboldkampe? Hvor kan sådanne
> iøvrigt købes?

Hvis de er røde, er der nok tale om nødblus. I givet fald kan de nok
købes i sejlsportsforrretninger.

   Torben

Fra : Silas Johansen

Dato : 29-01-02 12:24

> Hvis de er røde, er der nok tale om nødblus. I givet fald kan de nok
> købes i sejlsportsforrretninger.

Hvis man gerne vil 'lege' med nødblus er det en god ide at sette sig ind i
reglerne for brug af sådanne - de er beregnet til at tilkalde hjælp i
nødssituationer, og jeg mener man kan få en betragtelig bøde for at fyre
dem af for sjov - i hvert fald i nærheden af vand.

/Silas

--
Silas F. Johansen - newsATsijoDOTdenmark - danish tld: dk