Fyring med koks.
Fra : Holten

Dato : 24-01-02 22:56

Hej.

Jeg har en pladejerns brændeovn med stålskorsten.
I denne har jeg i nu 3 år fyret med energikoks fra Tyskland.
Nu er der en, som fortæller mig at det sliddet hårdt på ovnen og skorstenen,
at fyre med koks.

Er det rigtigt ??

Jeg synes nu ikke der på nogen måde sætter sig aflejringer nogen steder i
systemet.
Ej heller synes det et tære nogen steder.

MVH

Holten

Fra : Henning Lund

Dato : 24-01-02 23:12

Holten skrev:

> [...]
>systemet.
>Ej heller synes det et tære nogen steder.

Ja for hunnen da ikke også, du skal have en støbejerns ovn for at
bruge energikoks, jeg har repareret rigtig mange pladeovne som
simpelthen var enten revnet eller pladerne i brandkammeret var brændt
igennem efter få år.
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Torbenth

Dato : 24-01-02 23:14

Holten 12@mail.dk> skrev i meddelelsen
<3c50829e$0$275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Nu er der en, som fortæller mig at det sliddet hårdt på ovnen og
skorstenen,
>at fyre med koks.
>
>Er det rigtigt ??

Nej det er absolut ikke rigtigt. Tværtimod.
Du har en meget mere konstant temperatur i ovn/skorsten, når du ellers kan
styre forbrændingen.
Når forbrændingstemperaturen er rigtig forbrænder du røggasserne effektivt
samtidig med at skorstenen ikke kører op og ned i temperatur, hvilket kan
give kondens som uforbrændte røggasser kan omdanne til en syre som tærer.
Bliv du roligt ved at fyre med energikoks.

Mvh.
Torben (Gl. fabrikant og opfinder af HerThom to-kammerovn)

Fra : Henning Lund

Dato : 24-01-02 23:34

Torbenth skrev:

> [...]
>Bliv du roligt ved at fyre med energikoks.
>
>Mvh.
>Torben (Gl. fabrikant og opfinder af HerThom to-kammerovn)

Hva satan Torben der er vi da vist uenige for første gang i vores
karriere her på nettet.
Jeg har repareret et hav af ovne for Jydepejsen som er "slået ihjel"
efter folk har fyret med energikoks i dem, brændekamre i de nye ovne
er sq ikke lavet til den slags brændsel, de er alt for tynde i
godstykkelsen.
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Torbenth

Dato : 24-01-02 23:54

Henning Lund skrev i meddelelsen
<3q215ucpts553e9qje9skpgtf9cuiti5nb@4ax.com>...
> [...]
>efter folk har fyret med energikoks i dem, brændekamre i de nye ovne
>er sq ikke lavet til den slags brændsel, de er alt for tynde i

Hejsa Henning.

Jeg skrev at hvis han kunne styre forbrændingen!!
Der findes 3 slags røggasser. Forbrændes ved henholdsvis ca. 350/600/900
grader. Det gælder for alle former for brændsel, undtagen alm. koks/cinders
som kræver +700 grader for at brænde. Disse kan ikke bruges i en brændeovn
da luftafkølingen er alt for stor. Enten kører temperaturen op og op ellers
også falder temperaturen og koksene går ud.
Hvis du kører med en konstant forbrændingstemperatur så du brænder med blå
flammer i toppen af energikoksene sker der intet med pladerne i ovnen. Der
hvor det går galt er når forbrændingen ikke kan styres og flammer stiger til
vejrs tildels op i skorstenen.
Hvis der er aflejringer i skorstenen vil disse begynde at brænde og der
udvikles syre. På samme måde inde i ovnen.
Med en korrekt forbrændingstemperatur vil der ikke afsættes aflejringer
hverken i ovn eller skorsten.
Du Henning, jeg fik patent på mit forbrændingssystem i 5 EU-lande + USA. Jeg
holdt i 1986 efter min kones død. Men på det tidspunkt var der ikke mange
der vidste mere om forbrænding end jeg.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 25-01-02 00:25

Torbenth skrev:

>Hejsa Henning.
>
>Jeg skrev at hvis han kunne styre forbrændingen!!

Ja det er korrekt.

> [...]
>hvor det går galt er når forbrændingen ikke kan styres og flammer stiger til

Også korrekt, metallet bliver for varmt og udgløder, derved kan en
ellers plan plade i et brandkammer komme til at ligne et gammeldags
vaskebræt, i værste tilfælde revner det, eller svejsningerne i
hjørnerne sprænger.

>Hvis der er aflejringer i skorstenen vil disse begynde at brænde og der
>udvikles syre.

Og syren æder selv rustfrit stål med glæde.

>Du Henning, jeg fik patent på mit forbrændingssystem i 5 EU-lande + USA. Jeg
>holdt i 1986 efter min kones død. Men på det tidspunkt var der ikke mange
>der vidste mere om forbrænding end jeg.

Jeg kender ikke lige systemet, jeg har mest arbejdet for bla
Jydepejsen som efterhånden leverer over det meste af europa.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Torbenth

Dato : 25-01-02 00:43

Henning Lund skrev i meddelelsen
<2f515u86cu19abapfju1cooc7uvunu02p6@4ax.com>...
> [...]
>vaskebræt, i værste tilfælde revner det, eller svejsningerne i
>hjørnerne sprænger.

>Og syren æder selv rustfrit stål med glæde.

Hej Henning.

Det er ikke pga. af varmen pladejern kan sagtens holde til den temperatur.
Det skyldes forkert fyring i ovnene.
Der bliver fyret med alt muligt kurant/ikke kurant brændsel.
Man putter brænde i ovnen og skruer op for lufttilførslen og lynhurtigt
bliver der for varmt omkring ovnen. Derefter skrues der ned for luften og
forbrændingstemperaturen falder. Der med falder temperaturen også i
skorstenen som suger mindre luft ind på den måde. Forbrændingstemperaturen
falder endnu mere og man er i en ond spiral. Der vil afsættes aflejringer
overalt i ovnen og i skorstenen.
Hvis man derefter fyrer med energikoks får man en højere
forbrændingstemperatur som kan sætte fut i aflejringerne. De vil så gløde og
udbrænde pladejernet. Herom er vi enige.
Men hvis man udelukkende fyrer med energikoks og gør det på en fornuftig
måde vil man køre med en nogenlunde konstant temperatur og der vil ikke
komme disse aflejringer som kan gløde.
Hvis ovnene er lavet af ordentligt pladejern vil de ikke udgløde da det er
kulstoffet i jernet som udgløder men ved en højere temperatur end 900
grader.
Kig lige på din Zibroovn. Den har en temperatur omkring 1000 grader.
Glødegitteret ser absolut ikke ud til at lide skade selv efter flere års
brug.
PS. Min ovn HerThom fungerer stadig rundt omkring, selv efter 20 års fyring
med energikoks. Den er lavet af pladejern.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 25-01-02 08:49

Torbenth skrev:

>Det er ikke pga. af varmen pladejern kan sagtens holde til den temperatur.
>Det skyldes forkert fyring i ovnene.

Jow og nej, det her må jeg vist forklare.
Pladejern kan ikke holde til den høje temperatur folk damper ovnen op
på, at det så skyldes forkert fyring er så en anden sag.

Ved brug af energikoks opnåes ved forkert fyring, en temperatur langt
over 1200 grader inde i brandkammeret, og det skal du dælme ikke bilde
mig ind, at det almindelige pladejern som fabrikanterne bruger i
ovnene idag for at holde prisen nede, kan holde til.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Torbenth

Dato : 25-01-02 14:01

Henning Lund skrev i meddelelsen
<33225u03f4afr3rv68ibd6901luv8lbhcj@4ax.com>...
> [...]
>mig ind, at det almindelige pladejern som fabrikanterne bruger i
>ovnene idag for at holde prisen nede, kan holde til.

Hejsa.

Min ovn blev testet på både Ruhrkohl og JTU.
Forbrændingstemperaturen i brændkammeret ligger ved normal forbrænding på
ca. 900 grader lige over de blå flammer som kommer ved rigtig
lufttilførsel/styring. Da skorstenen suger luften gennem luftspjældene,
ligger temperaturen øverst i brændkammeret lidt lavere.
Når jeg knaldede min ovn af med kul havde jeg en forbrændingstemperatur på
1400 - 1600 grader. Støbejern som blev lagt direkte ned i kullene smeltede.
Skamol som de fleste bruger idag som "sten" kunne jeg smuldre mellem
fingrene når det blev koldt.
Men som Holten skriver, har han ikke haft problemer og det tyder da også på
at han kan styre forbrændingen.
Nu ved jeg ikke hvilke stålplader Jydepejsen bliver lavet af men der er
noget der tyder¨på at det ikke er SPO stålplader som min var lavet af. Der
er en anden side af den sag og det er hvordan stålpladerne er svejset
sammen. Stål bliver valset i plader og hvis de bliver svejset sammen i den
forkerte retning vil de slå sig hele tiden hvilket gør dem svagere.
Men nok om det. Det ved du sikkert alt om.
Men du kører ikke med en konstant forbrændingstemperatur på 1200 grader ved
fyring med energikoks. Ellers styrer du ikke forbrændingen rigtigt.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 25-01-02 16:31

Torbenth skrev:

> [...]
>lufttilførsel/styring. Da skorstenen suger luften gennem luftspjældene,
>ligger temperaturen øverst i brændkammeret lidt lavere.

Enig.

> [...]
>1400 - 1600 grader. Støbejern som blev lagt direkte ned i kullene smeltede.
>Skamol som de fleste bruger idag som "sten" kunne jeg smuldre mellem

Meget mere enig, energikoks kan "dræbe" selv en gammel trofast
Salamanderkedel ved forkert fyring.

>Men som Holten skriver, har han ikke haft problemer og det tyder da også på
>at han kan styre forbrændingen.

Enig men mange kan ikke, det er det jeg bittert har erfaret når jeg
skulle reparere ovne som var vredet sammen pga alt for høj varme.

>Nu ved jeg ikke hvilke stålplader Jydepejsen bliver lavet af men der er
>noget der tyder¨på at det ikke er SPO stålplader som min var lavet af.

Jow 2 mm.

> [...]
>sammen. Stål bliver valset i plader og hvis de bliver svejset sammen i den
>forkerte retning vil de slå sig hele tiden hvilket gør dem svagere.

Det er der ikke taget i betragtning da pladedelene (3 stk) blev skåret
på en lazerskærer, og de blev skåret på den måde så der blev mindst
spild af pladen, som de fleste gør.

Her kan du bla se hvad de skriver på deres hjemmeside vedr. brændsel,
det er taget fra www.jydepejsen.dk

Advarsel
Det er meget vigtigt, at du er opmærksom på ikke at overophede
brændeovnen, da der herved kan opstå uoprettelige skader på
brændeovnen. Sådanne skader er ikke omfattet af garantien.

Meget høj forbrændingstemperatur kan opstå ved at anvende meget tørt
brændsel, såsom:
- ovntørret træ
- Koks
- Energikoks
- Briketter
- Palletræ
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så du kan se at de har bitre erfaringer med "krøllede" ovne siden de
skriver at garantien ikke dækker.
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Torbenth

Dato : 25-01-02 22:05

>Enig men mange kan ikke, det er det jeg bittert har erfaret når jeg
>skulle reparere ovne som var vredet sammen pga alt for høj varme.

Enig, men det var specifikt jeg svarede Holten og gjorde opmærksom på at
kunne styre forbrændingen.

> [...]
>
>Det er der ikke taget i betragtning da pladedelene (3 stk) blev skåret
>på en lazerskærer, og de blev skåret på den måde så der blev mindst

Og det er lige her det kan gå galt. Hvis pladerne svejses forkert vil
svejsningerne blive trukket fra hinanden og pladerne vil vride sig frem og
tilbage ved ophedning og afkøling.
Tag et stykke ståltråd og kør det rundt. Det vil blive meget varmt og
knække.

Mvh.
Torben
PS Vi er jo enige alligevel. Der er bare for mange "fyringsfjolser"

Fra : Emil

Dato : 31-01-02 01:59

On Fri, 25 Jan 2002 22:05:16 +0100, Torbenth wrote:

>PS Vi er jo enige alligevel. Der er bare for mange "fyringsfjolser"

Kan de ikke blot købe en støbejernsindsats til brændeovnen?
Morsø anbefaler en sådan til deres pejse når der fyres med
energikoks.

m.v.h. Emil

Fra : Torbenth

Dato : 31-01-02 13:45

Emil skrev i meddelelsen <3t4h5u8pe2r4m0g8a3p7vgjamspbmlhejo@4ax.com>...

>Kan de ikke blot købe en støbejernsindsats til brændeovnen?
>Morsø anbefaler en sådan til deres pejse når der fyres med
>energikoks.

Det vil nok være en god idé. Og så prøve sig lidt frem med mængden af
energikoks. I starten hellere for lidt end for meget indtil man har lært
ovnens særheder at kende.
Med "fyringsfjolser" mener jeg bare folk som uhæmmet putter alt muligt i
ovnen og ikke tager hensyn til styringen af lufttilførsel.
Man skal tænke sig lidt om hvis man vil have fuldt udbytte af ovnen.

Mvh.
Torben

Fra : ...

Dato : 27-01-02 11:40

> Meget mere enig, energikoks kan "dræbe" selv en gammel trofast
> Salamanderkedel ved forkert fyring.

Tænker du her på overophedning ?

Jeg fyer med energikoks i en Salamander, og det har jeg ikke problemer med.
Jeg har sat ildfaste sten i fyrkammeret, og den fyrer koksene af helt
perfekt.
Der er dog 2 ting jeg er lidt ked af. Det ene er, at der er for stor
afstand i mellem ribberne i bundristen, men det løser jeg ved at lave en
anden rist. Det andet er, at når den er ved at være tom, så falder
temperaturen og koksene går ud, inden at den når at brænde helt ned. Det
håber jeg at kunne løse ved, at gøre kammeret lidt mindre i længden.
Men hvis du ved andre årsager, der kan dræbe en salamander, så hører jeg
gerne om det.............. Det er trods alt bedre at forebygge ............

Mvh
Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 27-01-02 14:05

... skrev:

>Tænker du her på overophedning ?

Ja det kan få en salamander til at opføre sig som en raket (jeg har
selv prøvet det efter et strømudfald)

> [...]
>gerne om det.............. Det er trods alt bedre at forebygge ............

Jeg tror du for en bedre økonomi i at skifte til en lidt mindre kedel
i stedet for at fylde brandkammeret med div sten mm, du kan evt også
korte den model du har ned, jeg havde selv en 2,4 eller 2,8 (kan ikke
lige huske hvilken det var) salamander som jeg havde brugt til brænde,
da jeg gik over på energikoks var jeg også nød til at formindske
kammeret, ellers kunne der være en trailerfuld koks i fyret, en nat vi
havde strømudfald stak fyret af i retning af naboens hus pga den
nederste låge ikke var helt plan, og derved ikke sluttede tæt nok til
at styre fyret ved strømudfald.
Jeg fik så fat i en 1,4 salamander, da kunne jeg se af økonomien i at
fyre med koks blev betydelig bedre end i den store.
Kedlen blev helt grå indvendig ved alm fyring, ingen sorte aflejringer
som i den store, og brændselsforbruget blev sat en del ned.
1,4éren fyrede 180 M2 uisoleret hus op.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : H. Olesen

Dato : 16-02-02 00:31

On Thu, 24 Jan 2002 23:34:22 +0100, Henning Lund <hla@tdcspace.dk>
wrote:

>Hva satan Torben der er vi da vist uenige for første gang i vores
>karriere her på nettet.

Er gruppens første interne krig aflyst? Jeg har aldrig før set en tråd
hvor nogen så mange gange sagde "enig" til hinanden.

Jeg tror sgu' aldrig at det vil lykkes at gennemføre en flamewar i
denne gruppe

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-02 10:22

H. Olesen skrev:

>Er gruppens første interne krig aflyst? Jeg har aldrig før set en tråd
>hvor nogen så mange gange sagde "enig" til hinanden.

Enig

>Jeg tror sgu' aldrig at det vil lykkes at gennemføre en flamewar i
>denne gruppe

Enig

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Torbenth

Dato : 18-02-02 15:48

Henning Lund skrev i meddelelsen
<159s6uo8ho62cn4pnu7drepfp9j1dq92lm@4ax.com>...

>Enig

>Enig

Vi nåede ind til sagens kerne og facts. Og så er Henning sådan en flink fyr
som man ikke kan blive uvenner med.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 18-02-02 16:20

Torbenth skrev:

>Vi nåede ind til sagens kerne og facts. Og så er Henning sådan en flink fyr
>som man ikke kan blive uvenner med.
>
>Mvh.
>Torben

Hmmmmmmmm det er dælme ellers nemt at blive hehe.

--
..

Fra : Holten

Dato : 25-01-02 19:29

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> give kondens som uforbrændte røggasser kan omdanne til en syre som tærer.
> Bliv du roligt ved at fyre med energikoks.

Det glæder mig.
Jeg skal dog lige fortælle lidt om ovnen.
Den er lavet i 1985 af den tidl, ejer jeg købte huset af.
Han arbejdede dengang hos Krog Iversen(brændeovnsproducent), og jeg vil mene
der ikke findes en magen til i kongeriget.
Den er 1 m høj 40 cm bred og 80 cm lang. Plader er ca. 5-6 mm tykke.
Jeg har haft lidt problemer med revnede sider i brændkammeret, som dog er
løst med isætte nogle 8 mm plader i hver side af brændkammeret.
Jeg har ellers ikke haft problemer med at styre brændeprocessen, vi plejer
gerne at sige, at vi tænder op i oktober, og slukker i april uden at tænde
op i mellemtiden.
Den klarer med lidt held 24 timer uden påfyring, normalt fyrer vi dog 2
gange i døgnet.
Skorstensfejeren har aldrig bemærket noget.

Endnu engang tak, det lettede lidt, da jeg nødig vil undvære at fyre med
koks.

MVH

Holten

Fra : Henning Lund

Dato : 25-01-02 20:22

Holten skrev:

>Den er 1 m høj 40 cm bred og 80 cm lang. Plader er ca. 5-6 mm tykke.
>Jeg har haft lidt problemer med revnede sider i brændkammeret, som dog er
>løst med isætte nogle 8 mm plader i hver side af brændkammeret.

Det var netop det jeg sagde, alm brændeovne kan ikke holde til det,
men den du har kan så sandelig modstå et missilangreb fra Peder Skram
med den pladetykkelse

Det vil vare længe inden pladerne går til ved normal fyring.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : ...

Dato : 25-01-02 00:47

Hvis du er bange for at der bliver "slid" i ovnen, så kan du sætte ildfaste
sten i ovnen.
Men det er min erfaring, at det "slider" mere at fyre med træ, end hvis man
fyrer med energikoks.
Men hvis du har fyret med koks i 3 år uden problemer, så er der vel ikke så
meget at være nervøs for.

Mvh
Thomas

Holten 12@mail.dk> <remove> skrev i

Fra : Torbenth

Dato : 25-01-02 00:58

.... skrev i meddelelsen <3c509c40$0$95372$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hvis du er bange for at der bliver "slid" i ovnen, så kan du sætte ildfaste
>sten i ovnen.

Der er højst sandsynligt en eller anden form for "sten". Det kan være skamol
eller ildfaste sten. Sålænge de er intakte beskytter de mod varmen. Men det
er heller ikke den styrede forbrændingsvarme der er problemet.

>Men det er min erfaring, at det "slider" mere at fyre med træ, end hvis man
>fyrer med energikoks.

Korrekt, temperaturen kører op og ned med aflejringer til følge.

>Men hvis du har fyret med koks i 3 år uden problemer, så er der vel ikke så
>meget at være nervøs for.

Det er også et godt og rigtigt synspunkt. Det tyder også på at forbrændingen
styres korrekt.

Mvh.
Torben