Vedr nedslag i bøder
Fra : søren

Dato : 24-01-02 19:36

står der noget sted i lovgivningen at man kan få bøder nedsat hvis man er på
bistand eller tjener under et vist beløb ??

her taler jeg om

bøde i bussen for at køre uden billet,
fartbøde,
bøde for at tisse på gaden,
osv osv

Hilsen
Søren

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 24-01-02 20:07

"søren" <somelierxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> står der noget sted i lovgivningen at man kan få bøder nedsat hvis man er

> bistand eller tjener under et vist beløb ??

> [...]

Den første kan vi få af vejen lige med det samme. Hvis man kører uden
billet i bus/(S)tog pålægges man ikke en bøde, men derimod en kontrolAFGIFT,
og den har man ikke krav på at få nedsat, uanset ens økonomiske forhold.

F.s.v.a. fartbøder ved jeg af egen erfaring, at man kan få dem nedsat
p.g.a. økonomiske forhold og/eller hvis man er studerende, men jeg kender
ikke den konkrete hjemmel (prøv www.retsinfo.dk).

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 24-01-02 20:22

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> "søren" <somelierxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> på

[KLIP]
> F.s.v.a. fartbøder ved jeg af egen erfaring, at man kan få dem nedsat
> p.g.a. økonomiske forhold og/eller hvis man er studerende, men jeg kender
> ikke den konkrete hjemmel (prøv www.retsinfo.dk).

Nu har jeg så selv tjekket Retsinformation, og hjemmelen er vejledning
nr 11267 af 30/06/1991, også kaldet "Bødekatalogen". De generelle
nedsættelsesregler findes under pkt. 3.2, og nedenstående fremgår af nr. 1:

"Bøder til sigtede med særlig lav indtægt nedsættes til det halve beløb. En
bøde kan dog aldrig nedsættes til mindre end 250 kr. En halvering vil
navnlig kunne komme på tale for unge under uddannelse, pensionister og
personer, der modtager ikke-tilbage betalingspligtig kontanthjælp efter
bistandsloven"

Håber, at det var svar nok.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 24-01-02 20:10

"søren" <somelierxxx@hotmail.com> wrote in message
> står der noget sted i lovgivningen at man kan få bøder nedsat hvis man er

> bistand eller tjener under et vist beløb ??

Du kan se panserne bødekatalog inklusive mulighederne for nedsættelse af
*bøder* her:
http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Afgifter nedsættes yderst sjældent - der er i hvert fald intet grundlag
herfor.

> her taler jeg om
>
> bøde i bussen for at køre uden billet,

Det er en afgift, der ikke kan nedsættes.

> fartbøde,
> bøde for at tisse på gaden,
> osv osv

Opfør dig ordentligt i stedet for ....

/Peter - der nu langt om længe har et par dage fri!

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-01-02 10:50

On Thu, 24 Jan 2002 19:36:07 +0100,
> [...]
> står der noget sted i lovgivningen at man kan få bøder nedsat hvis man er på
> bistand eller tjener under et vist beløb ??

Dette er en afgift. Det samme gælder for parkeringsafgifter.
Ingen nedsættelse.

> fartbøde,
> bøde for at tisse på gaden,

Dette kan faktisk være lovligt. Man skal dog dokumentere, at
der er en årsag, som f.eks. sygdom der gjorde det uopsætteligt
at forurette sin nødtørft.

Derudover kan studerende som hovedregel få halv pris på
rigtige bøder (udstedt af politiet).