Minus kørekort (forsikring)
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 24-01-02 18:35

Hej,

Hypotetisk spørgsmål: Man kører uden at have taget kørekort fuldstændig
efter færdselsloven, men en anden overholder den ikke og banker ind i bilen.
Dækker forsikringen (hvis bilen er forsikret af dem der ejer den)?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Peter G C

Dato : 24-01-02 18:51

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message
> [...]
bilen.
> Dækker forsikringen (hvis bilen er forsikret af dem der ejer den)?

Ansvarsforsikringen dækker, MEN forsikringsselskabet vil gøre regres mod
føreren.

Kaskoforsikringen vil typisk ikke dække skaden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Gevaldi

Dato : 24-01-02 19:37

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse news:a2phg8$7k0$1@tux.netsite.dk...

> Ansvarsforsikringen dækker, MEN forsikringsselskabet vil gøre regres mod
> føreren.

Jeg tror du misforstår spørgeren, han mener at hvis en med
kørekort ikke overholder færselsloven og laver skade på
spørgerens bil, om så modpartens forsikringsselskab dækker
skaden.
I den situation kan der da ikke gøres regres mod spørgeren.

/Gevaldi

Fra : boe

Dato : 24-01-02 18:54

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bilen.
> Dækker forsikringen (hvis bilen er forsikret af dem der ejer den)?

Hypotetiske spørgsmål har det med at mangle væsentlige oplysninger. Hvilken
forsikring taler du om?I dit tilfælde, vil det jo som udgangspunkt være
ansvarsforsikringen på den bil, der ikke overholder færdselsloven, som skal
dække skaden. Og hvis årsagen til uheldet ikke helt eller delvist ligger hos
den fører, der ikke har kørekort, så vil ansvarsforsikringen dække.

Mvh Bo

Fra : JBH

Dato : 25-01-02 00:27

Rasmus Nielsen skrev i meddelelsen
> [...]
bilen.
>Dækker forsikringen (hvis bilen er forsikret af dem der ejer den)?

Ja forsikringen dækker.uanset om man har kørekort eller ej. men hvis man
laver en selvforskyldt skade, kan forsikringsselskabet finde på at kræve
regres. Kasko'en er normalt også dækket med mindre der er tale om
spirituskørsel eller anden grov uansvarlig kørsel.

Noget andet er at man oven i bøden på 5000 kr risikerer at få udsat sit
kørekort i 1-2 år hvis man kører uden at have erhvervet kort til det køretøj
man kører på/i.

mvh
JBH

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 25-01-02 07:06

> Noget andet er at man oven i bøden på 5000 kr risikerer at få udsat sit
> kørekort i 1-2 år hvis man kører uden at have erhvervet kort til det
køretøj
> man kører på/i.

Er du sikker på det med udsættelse? Er det ikke kun i specielle tilfælde?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Peter G C

Dato : 25-01-02 09:21

"JBH" <JBH@12move.dk> wrote in message news:a2q5gj$r0p$1@sunsite.dk...

[klip]

> Ja forsikringen dækker.uanset om man har kørekort eller ej. men hvis man
> laver en selvforskyldt skade, kan forsikringsselskabet finde på at kræve
> regres.

Enig.

> Kasko'en er normalt også dækket med mindre der er tale om
> spirituskørsel eller anden grov uansvarlig kørsel.

Oftest står det i vilkårene, at kaskoforsikringen ikke dækker, hvis fører er
uden kørekort.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 25-01-02 11:31

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message

> Oftest står det i vilkårene, at kaskoforsikringen ikke dækker, hvis fører
er
> uden kørekort.

Men dette vilkår er ugyldigt *hvis* forsikringstageren kan bevise, at
hændelsen ikke skyldtes det manglende kørekort jf. forsikringsaftaleloven:

§ 51. Er der i forsikringsaftalen givet pålæg om forholdsregler, der før
forsikringsbegivenhedens indtræden skal iagttages for at forebygge denne
eller formindske skadens omfang, og har den sikrede eller nogen, hvem det
påhviler at påse forskrifternes gennemførelse, gjort sig skyldig i
forsømmelse med hensyn til overholdelsen af sådant pålæg, har den sikrede
kun krav mod selskabet, når og for så vidt det må anses godtgjort, at
forsikringsbegivenhedens indtræden eller omfang ikke skyldes overtrædelse af
disse forskrifter.

Hvis du f.eks. holder stille for rødt lys og bliver påkørt af en bilist, der
flygter fra stedet, vil din kasko alligevel skulle dække, selvom du ikke har
kørekort.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 25-01-02 11:46

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> Men dette vilkår er ugyldigt *hvis* forsikringstageren kan bevise, at
> hændelsen ikke skyldtes det manglende kørekort jf. forsikringsaftaleloven:

Der kan under ingen omstændigheder blive tale om egentlig ugyldighed. - men
lad det ligge

> [...]
der
> flygter fra stedet, vil din kasko alligevel skulle dække, selvom du ikke

Udgangspunktet er, at et vilkår om forsikringen ikke dækker som følge af
manglende kørekort er gyldigt og det har retsvirkning. Forholdet skal ganske
rigtigt bedømmes efter FAL § 51, stk. 1. Selskabet er således ansvarligt i
det omfang det godtgøres, at den omstændighed, at forsikringstageren ikke
har haft kørekort, har været uden betydning for skaden.

Det faktiske ikke så lang tid siden vi sidst diskutere spørgsmålet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 25-01-02 11:53

> Der kan under ingen omstændigheder blive tale om egentlig ugyldighed. -
men
> lad det ligge

Nej, men betingelsen bliver uden betydning for udbetalingen. Undskylder den
forkerte formulering...

> [...]
> har haft kørekort, har været uden betydning for skaden.
>
> Det faktiske ikke så lang tid siden vi sidst diskutere spørgsmålet.

Nej, det er rigtigt. Derfor kunne jeg også huske, at denne bestemmelse blev
nævnt, og jeg synes bestemt, det er en meget vigtig oplysning, når der
svares på spørgsmålet om kørekortets betydning for
forsikringsudbetaling/regres.

Og lad så være med at modsige mig når du nu er enig

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 25-01-02 12:05

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> Nej, men betingelsen bliver uden betydning for udbetalingen.

Ikke enig. Det er en fortolkning af klausulen sammenhold med FAL § 51, stk.
1.

[klip]

> Og lad så være med at modsige mig når du nu er enig

Ok - jeg kan nok ikke helt lade være.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 25-01-02 12:04

> [...]

> fuldstændig efter færdselsloven, men en anden overholder den
> ikke og banker ind i bilen. Dækker forsikringen (hvis bilen er

Hvis vi kalder føreren UDEN kørekort for A og føreren MED kørekort
for B:

I dit skitserede hændelsesforløb dækker forsikringen 100% idet det
jo er B's skyld.

Skulle der imidlertid ske et uheld hvor A er skyldig, står der i
forsikringsbetingelserne at man enten ikke vil dække skades (skade
på eget køretøj mv.) eller vil kræve det betalte beløb
tilbagebetalt af A (regres), *medmindre* det fra A's side kan
godtgøres, at uheldet ikke skyldtes A's manglende kørefærdigheder.

Et eksempel på en sag hvor forsikringen rent faktisk ville dække,
kunne være en pludselig opstået defekt på den af A benyttede bil
(et hjul falder af, bremser svigter eller lignende), hvor uheldet
altså må antages at være en direkte følgevirkning af defekten.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Peter G C

Dato : 25-01-02 12:23

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> (et hjul falder af, bremser svigter eller lignende), hvor uheldet
> altså må antages at være en direkte følgevirkning af defekten.

Uheld som følge af manglende vedligeholdelse af bilen er også undtaget fra
dækning i en kaskoforsikring

Men ellers er dine eksempler vist ok.

/Peter

--