Vedhæftningskoefficienter m.m.
Fra : Mureren

Dato : 24-01-02 18:28

Hejsa...

Læste engang lidt om subj. på det store spind...

Spørgsmålet er nu, hvilken type asfalt er den med størst vedhæftning ?

Der findes jo mange typer, og afhængig af alder og trafiktæthed/trafiktype,
vejrliget og andre faktorer, er der uanede muligheder for svar her

For en god ordens skyld lister jeg lige de typer og deres egenskaber (i
lægmands sprog, jeg er ikke asfaltbisse jeg er interesseret i....
Hvis vi ser bort fra faktorer som vognspor grundet tung/tæt trafik,
lapninger af asfalten og lignende, kan der så sættes "procenter vedhæftning"
på de listede typer ?

For at have en reference, skal vi have det ultimative underlag, som vi så
kalder 100% vedhæftning, hvad det så skal være overlader jeg til jer, da jeg
ikke lige kan komme på det

Ny asfalt med tæt overflade/små sten, tør
Ny asfalt med tæt overflade/små sten, våd
Gammel asfalt med tæt overflade/små sten, tør
Gammel asfalt med tæt overflade/små sten, våd
Ny asfalt med åben overflade/store sten, tør
Ny asfalt med åben overflade/store sten, våd
Gammel asfalt med åben overflade/store sten, tør
Gammel asfalt med åben overflade/store sten, våd

De forskellige asfalttyper har vel hver deres fordele/ulemper, men
umiddelbart synes jeg at kunne se at tæt overflade giver godt greb i
tørvejr, grundet den større kontaktflade, mens der i regnvejr hurtigt kan
dannes en "film" af vand på den, og modsat på den åbne....

Giv jeres bud, og kom gerne med tilføjelser, kritik af listen osv. !

Mureren

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-01-02 19:17

"Mureren" <mureren@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ny asfalt med åben overflade/store sten, våd
> Gammel asfalt med åben overflade/store sten, tør
> Gammel asfalt med åben overflade/store sten, våd

Skovbund, tør
Skovbund, våd
Skovbund, bundløs
Grusvej, sporkørt
Markvej, bremsehuller
Græsskrænt, våd
Slagge indkørsel, støvende
Gårdsplads med ral

Jæ ku blie ve, ku jæ.

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 24-01-02 23:51

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse > Jæ ku blie
ve, ku jæ.

Mose, tør
Mose, våd
Strand med løst sand
Strand med fast sand
Ttøsne
Frostsne
Is

Ja, du har ret, listen er uendelig

Søren

Fra : Morten Dahl

Dato : 25-01-02 08:28

"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse > Jæ ku
blie
> ve, ku jæ.
> >
> Mose, tør
> Mose, våd
> Strand med løst sand
> Strand med fast sand

Er der ikke også nogen af jer der har erfaring med vådt vesterhav? eller
hvordan er den historie nu??

-
Morten Dahl

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-01-02 16:11

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> skrev i en meddelelse

> blie

> Er der ikke også nogen af jer der har erfaring med vådt vesterhav? eller
> hvordan er den historie nu??

Jæ sae jo: "Jæ ku blie ve, ku jæ."

Rittig

Fra : Mureren

Dato : 25-01-02 17:13

eller

> Jæ sae jo: "Jæ ku blie ve, ku jæ."

Er der virkelig ikke nogen der vil lire en lang historie af sig ?
Eller var spørgsmålet simpelthen bare for svært for jer ?

Mureren
(altid med for lidt grip...uanset vejr, vej, mc og kørestil

Fra : Henrik

Dato : 26-01-02 11:59

hej

Jeg er en teoretisk uddannet alsfalt-bisse

> Spørgsmålet er nu, hvilken type asfalt er den med størst vedhæftning ?

Først og fremmest så dækker en ny asfalt stenene med bitumen (tidligere
tjære) på alle sider af stenene = en ved bestemte temperaturer meget
klisteret vedhæftning og ingen rivning af mellem sten og dæk ....her er
temperaturen på asfalten og dækket vigtig, for hvis det er koldt efterår så
er overfladen ikke "klisteret", men hård og uden ret meget friktion,
specielt hvis der er vådt. Selvfølgelig spiller det ind om det er en tæt
eller åben asfalt, ved at en åben asfalt har en buffer for filmen af vand på
vejoverfladen.

En gammel (og efter kort tid på nyudlagt, bestemt af trafikintensiteten)
asfalt har fået slidt oversiden af asfalten ren for bitumen = rivning mellem
dæk og sten, som giver god all-round friktion.

Tænk på, at da www.Mosten-mc.dk havde Race-day, sprøjtede de en klisteret
film (bitumen-agtig) ud på 1/8 milen for at håbe på at solen ville skinne og
gøre den varm og derved give et bedre grip og undgå spin. Lidt ala harpiks
på håndbold bolde !

> Hvis vi ser bort fra faktorer som vognspor grundet tung/tæt trafik,
> lapninger af asfalten og lignende, kan der så sættes "procenter
vedhæftning"
> på de listede typer ?

Jeg har ikke set procenter på grip på forskellige asfattyper, men
Vejdirektoratet har garanteret nogle grafer/kurver for decelleration på
forskellige slidlag (stavet forkert?).

> [...]
> kalder 100% vedhæftning, hvad det så skal være overlader jeg til jer, da

Det må kunne beskrives som "den kraft der overføres melem dæk og vej
umiddelbart lige inden slip". Så man kan ikke betegne det som 100%
vedhæftning, men som en maksimal overførsel af kraft....betegnet som energi.
og den tråd kan jeg ikke skrive videre på. ...

Tanke : Der er forskel på den energi der kan optages ligeudrettet og ved den
den kan tages i en kurve, altså optagelsen af krafterne paralel med og
vinkelret på kørselsretningen.

Det lyder, i mine ører, rigtigt.

/Henrik
Nyuddannet Anlægsingeniør

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-01-02 13:48

Blå øgler fra Mars tvang Henrik til at skrive:
> /Henrik
> Nyuddannet Anlægsingeniør

Fedt, så kan det være at der bliver taget lidt mere hensyn til mc-ister
fremover, ikke?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk