Photshop cursor igen,
Fra : Ninzen

Dato : 24-01-02 16:17

Jeg har godt nok sendt denne smøre til dk.edb.grafik også, men måske er
der større chance for bid her, jeg prøver:

Jeg troede jeg havde løst mit cursor problem i Photoshop 6.01. - Det
havde jeg ikke.

Når jeg genstarter maskinen er problemet der påny.
Cursoren forsvinder når den kommer ind over et billede.

Nu har jeg helt undladt at komme følgende Plug-in ind igen, og siden har
det kørt fint. I et par dage, (uden de voldsomme Photoshop
udfordringer).

Den "gale" Plug-in er:

Under Plug-in - Adobe Photoshop only - Extensions - DirectCursors.

Jeg kører Photoshop 6.01 på Mac OS 9.2.2.
Jeg kører fra en bærbar til en sekundær skærm med ATY, RageM6 skærmkort.
Jeg har en adapter mellem den bærbare og min skærm. Før jeg havde
adapteren kunne jeg slet ikke bruge min skærm i OS 9 mens den kørte fint
i OS X. Det var opløsningen det var galt med. Med adapteren er jeg låst
fast i én (rimelig) opløsning, og har ikke oplevet andre problemer.

Men en cursor i Photoshop skal jeg jo bruge.

Nu er mine spørgsmål.

1. Er der nogen der har oplevet noget lignende, og har et tip eller et
praj?

2. Er der nogen der præcist kan fortælle hvad extension DirectCursor
egentlig gør, og er det et problem at undvære den?

3. Er det: a. Et Photoshop problem, b. Et Apple-skærmkort-problem, eller
c. Et sammentræf af en uheldig konfiguration?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-02 16:20

In article <1f6ivrv.lssn3iggbbqyN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> 2. Er der nogen der præcist kan fortælle hvad extension DirectCursor
> egentlig gør, og er det et problem at undvære den?

Savner du nogen funktioner uden den plug-in? Hvis ikke, så er det ikke
et problem at undvære den.

Fra : Ninzen

Dato : 24-01-02 20:14

> Savner du nogen funktioner uden den plug-in? Hvis ikke, så er det ikke
> et problem at undvære den.

Nååå, jeg ville nødig stå i en stresset situation og have brug for de
funktioner, og så opdage at de var væk. Derfor mit spørgsmål.

Men jeg fik et rigtig godt praj i edb.grafik.dk.
Her og nu disabler jeg DirectCursor med en "~".

Og så spørger jeg lige her i gruppen:
Hvor ser jeg om jeg har: GeForce Graphics Card software?

Det skulle vel fremgå af Apple System Profiler - ikke?
Og når her står: ATY, RageM6 - så er det ikke GeForce?

- Svigt ikke nu hvor det virkelig gælder!

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 20:42

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Men jeg fik et rigtig godt praj i edb.grafik.dk.
> Her og nu disabler jeg DirectCursor med en "~".

flyt den istedet til en anden mappe... den kan altid flyttes tilbage

du har ATI...

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-01-02 00:55

In article <1f6j6dh.g5q1xb1ytvwllN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Og så spørger jeg lige her i gruppen:
> Hvor ser jeg om jeg har: GeForce Graphics Card software?
>
> Det skulle vel fremgå af Apple System Profiler - ikke?
> Og når her står: ATY, RageM6 - så er det ikke GeForce?

Du blander 2 ting sammen, software og hardware. Jeg gætter på at du har
set et sted at der kan være en inkompabilitet mellem PS og GeForce
Graphics Card software, og de udvidelser kan du teoretisk set godt have
liggende i din systemmappe/udvidelser. Så vidt jeg husker hedder de
noget med nvidia.

Fra : Ninzen

Dato : 26-01-02 15:15

> [...]
> Graphics Card software, og de udvidelser kan du teoretisk set godt have
> liggende i din systemmappe/udvidelser. Så vidt jeg husker hedder de

Ja, tak - det har jeg også en ubehagelig fornemmelse af.
Jeg spørger netop på grund af følgende klip:

"Version 2.1 of the nVIDIA drivers that come with the nVIDIA GeForce
2 or 3 GPU conflict with the DirectCursors plug-in in Mac OS 9. (To
determine the version of the nVIDIA driver, select the nVIDIA
extension in the System: Extensions folder, and choose File > Get
Info.)"

Men jeg synes ikke jeg kan bestemme nogen skærmkort driver i min
extension mappe. Ikke noget der hedder ATI eller nVidia ihvertfald.

Skal man selv ha' skilt og samlet et par computere for at finde rundt i
det. Findes der ikke en lille IDG-agtig "Hvem er indeni din Mac"-bog?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-01-02 16:19

In article <1f6mhk0.1h31z767f4bi8N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> [...]
> determine the version of the nVIDIA driver, select the nVIDIA
> extension in the System: Extensions folder, and choose File > Get

Så var min fornemmelse vist meget rigtig.

> Men jeg synes ikke jeg kan bestemme nogen skærmkort driver i min
> extension mappe. Ikke noget der hedder ATI eller nVidia ihvertfald.

Lav en liste over indholdet i din extensionsmappe med fx Systemprofiler,
og post den her.

> Skal man selv ha' skilt og samlet et par computere for at finde rundt i
> det.

Det er da en fordel

> Findes der ikke en lille IDG-agtig "Hvem er indeni din Mac"-bog?

Sikkert, du kan også finde diverse programmer på nettet, der lister hvad
de forskellige uvidelser gør.

Fra : Ninzen

Dato : 27-01-02 14:35

> Lav en liste over indholdet i din extensionsmappe med fx Systemprofiler,
> og post den her.

Jeg griber lige dit tilbud

Men i min Extensionsmappe ligger 174 filer - jeg har kopieret en liste
med alle de der hedder System extensions, der er ikke nogen her der
hedder noget i retning af systemprofiler? Jeg har kigget i SystemFolder
Extensions - var det hvad du mente?

Jeg har smidt listen her:

http://home19.inet.tele.dk/storms/System_ext.html

Men her kan man vist ikke bestemme noget skærmkort driver?

Eller mente du Æblemenu - Apple System Profiler - Extensions?

- Du ved når man rækker fanden en lillefinger...

> Det er da en fordel

Ja, jeg har engang skilt en radio ad i et forsøg på at reparere den -
den blev aldrig til radio igen, så den slags tror jeg jeg skal holde mig
fra.

Men lidt mere selvhjulpen kunne nu være rart

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-02 15:42

In article <1f6oa5o.a7a1ea1yzgldcN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> [...]
> med alle de der hedder System extensions, der er ikke nogen her der
> hedder noget i retning af systemprofiler? Jeg har kigget i SystemFolder

Det jeg gerne ville have, var en liste over *alt* i din extensions
mappe. Apple System Profiler ligger i din æblemenu (den hedder bare
Systemprofiler på dansk). Så vist jeg kan se har du dog kun ATI-driverne
liggende, hvilket betyder at nVidia-konflikten ikke burde være et
problem for dig.

> Jeg har smidt listen her:
>
> http://home19.inet.tele.dk/storms/System_ext.html
>
> Men her kan man vist ikke bestemme noget skærmkort driver?
>
> Eller mente du Æblemenu - Apple System Profiler - Extensions?

Ja.

> - Du ved når man rækker fanden en lillefinger...

Så kommer bechd forbi.

> Ja, jeg har engang skilt en radio ad i et forsøg på at reparere den -
> den blev aldrig til radio igen, så den slags tror jeg jeg skal holde mig
> fra.

Øvelse gør mester

> Men lidt mere selvhjulpen kunne nu være rart

Det er det altid.

Fra : Ninzen

Dato : 27-01-02 16:11

> [...]
> Systemprofiler på dansk). Så vist jeg kan se har du dog kun ATI-driverne
> liggende, hvilket betyder at nVidia-konflikten ikke burde være et

OK - jeg tænker på hvordan den egentlig takler at jeg herhjemme har en
Sony skærm og på arbejdet en LaCie. Der må jo ligge drivere til begge.

Jeg prøver ufortrødent igen. Den tilbyder jo faktisk selv at samle en
lille rapport.

< http://home19.inet.tele.dk/storms/ASP_report.txt>

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-02 16:55

In article <1f6ofgq.4735p41pl1uhgN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> OK - jeg tænker på hvordan den egentlig takler at jeg herhjemme har en
> Sony skærm og på arbejdet en LaCie. Der må jo ligge drivere til begge.

Det har intet med skærmen at gøre, det er grafikkortet der kræver en
driver. Skærme kræver ikke drivere.

> Jeg prøver ufortrødent igen. Den tilbyder jo faktisk selv at samle en
> lille rapport.

Det er jo det der er så smart

> < http://home19.inet.tele.dk/storms/ASP_report.txt>

Denne:
DVD Navigation Manager NV
Kunne jeg godt forestille mig hørte til nVidia-kort, men jeg kan ikke
lige se hvorfor den skulle bøvle.

Slå denne:
Iomega Driver
fra, hvis du ikke har et Iomega-drev. Den har en lang og trofast
tradition for at lave bøvl.

Disse:
Web Sharing Extension
PowerBook Internal Modem
PowerMac G3 Modem
iMac Modem Extension
Internal V.90 Modem
bruger du alligevel ikke, så slå dem fra.

Fra : Ninzen

Dato : 27-01-02 22:13

> [...]
> iMac Modem Extension
> Internal V.90 Modem
> bruger du alligevel ikke, så slå dem fra.

Takker for råd.
Jeg har fusende travlt og når ikke at afprøve det idag.
Hvis det virker har du fået 30 ekstra point på vej mod "u'et".

- Det var noget med at du var god

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-01-02 03:49

In article <1f6owa9.1rrspflzo1e3kN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Takker for råd.
> Jeg har fusende travlt og når ikke at afprøve det idag.
> Hvis det virker har du fået 30 ekstra point på vej mod "u'et".

Jeg tvivler nu på at det virker mod det aktuelle problem, men det burde
afværge nogen fremtidige problemer.

> - Det var noget med at du var god

Du staver det stadigvæk forkert...

Fra : Ninzen

Dato : 03-02-02 16:26

> Jeg tvivler nu på at det virker mod det aktuelle problem, men det burde
> afværge nogen fremtidige problemer.

Nej desværre, problemet dukkede op igen, selv uden DirectCursors
extension og uden de extension du foreslog at disable.

Mon det simpelthen er et defekt skærmkort?

Takker for din hjælp, men et "u"?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-02-02 03:44

In article <1f71ess.11mcfa9enhxcN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Nej desværre, problemet dukkede op igen, selv uden DirectCursors
> extension og uden de extension du foreslog at disable.

Det meste af det jeg forslog du skulle slå fra havde nu heller ikke
noget med PS at gøre.

> Mon det simpelthen er et defekt skærmkort?

Jeg tvivler, selvom det at du er nødt til at bruge en adapter for at
kunne bruge en ekstern skærm er et dårligt tegn. Hvad har du prøvet for
at få det til at fungere uden adapter?

Ellers ville jeg prøve følgende: En tidligere systemversion hvis det er
muligt, bande, smide PS's preferencer ud, bande, se om det er det samme
på den interne skærm, svovle, bande.

> Takker for din hjælp, men et "u"?

Lad mig sige det på den måde, at enten kommer du til alteret, eller også
kommer bechd til dig - se bare hvad der skete med hr. Rejepure øeh,
Rupert næh, Ragurk - altså Morten

Fra : Ninzen

Dato : 05-02-02 21:20

> Jeg tvivler, selvom det at du er nødt til at bruge en adapter for at
> kunne bruge en ekstern skærm er et dårligt tegn. Hvad har du prøvet for
> at få det til at fungere uden adapter?

Først prøvede min supporter med én adapter, det hjalp ikke, på det
tidspunkt kunne jeg kun køre 640x480 på min 21" skærm i OS 9.2.2. Derfor
kørte jeg OSX den første måned, her var nemlig ingen problemer med
skærmen.

Ellers ved jeg ikke hvad han har forsøgt. Han har forsøgt at fejlmelde
den, men fandt frem til en fiks lille adapter der er ca. ligeså stor som
Tibook'en :-/ og så kunne jeg køre på 1280x960 uden valgmuligheder.
Jeg kan stå stejl på at jeg vil have det ordnet... og så undvære den
mens den sendes til Irland? Meldingen er at der faktisk ikke er
fejlmeldinger på den slags skærmkort...

Så vil jeg næsten hellere gå i OSX hvis jeg skal lave tungere PS ting.
Her har jeg ikke haft den type problemer.

Så søgte jeg hjælp i NG.

> Ellers ville jeg prøve følgende: En tidligere systemversion hvis det er
> muligt,

- Arhh - en Tibook der kun ka køre på systemversioner før OS 9 :-/

> bande, smide PS's preferencer ud, bande,

Ja, har jeg prøvet og det hjælper, men kun på mig - ikke på skærmen.

> se om det er det samme på den interne skærm,

Det har jeg måske ikke gjort konsekvent nok. Men det jeg har gjort har
været problemfrit.

> svovle, bande.

Er jeg blevet rigtig god til

> Lad mig sige det på den måde, at enten kommer du til alteret, eller også
> kommer bechd til dig

- Ikke forstået - er det belsebub vi taler om eller hva'?

> - se bare hvad der skete med hr. Rejepure øeh,
> Rupert næh, Ragurk - altså Morten

Hvad skete der - overhalede han dig indenom?

--
Venlig hilsen Nina - som er glad for råd og vejledning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-02 21:49

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Jeg kan stå stejl på at jeg vil have det ordnet... og så undvære den
> mens den sendes til Irland? Meldingen er at der faktisk ikke er

Jeg tror heller ikke det skyldes skærmkortet i tiBook'en (det lyder
højst usansynligt)
Hvilken skærm er der tale om?
Hvilket stik har den?
Hvilken adapter bruges?
Understøtter skærmen DDC?
Er skærmens DDC indstilling korrekt? (my suspicion...)

kig på denne - den burde kunne aflæse skærmes DDC infoirmationer:
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1903&db=mac>

I tilfælde af at skærmen har gammeldags macstik (PB'en har alm PC
VGA-stik), er det måske værd at prøve en adapter fra producenten.

Ellers er der tredieparts Mac OS 9 software der tillader dig at bruge
flere opløsninger end dem som Apples/ATI's drivere tilbyder, eks:

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=4340&db=mac>
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=9041&db=mac>

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 07-02-02 15:56

> [...]
>
> Ellers er der tredieparts Mac OS 9 software der tillader dig at bruge
> flere opløsninger end dem som Apples/ATI's drivere tilbyder, eks:

Jeg får ikke tid før i weekenden.
Men jeg har i sinde at følge op.

Takker

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Ninzen

Dato : 10-02-02 21:49

> [...]
> Er skærmens DDC indstilling korrekt? (my suspicion...)
>
> kig på denne - den burde kunne aflæse skærmes DDC infoirmationer:

Uha-dadada:

RefNum: -53 Name: .Display_Video_Apple_COFB
rawSenseCode: 0x1d, extendedSenseCode: 0xa0
Driver does not support DDC
kReported DDC Connection bit not set
RefNum: -52 Name: .Display_Video_Apple_COFB
rawSenseCode: 0x1d, extendedSenseCode: 0xa0
Driver does not support DDC
kReported DDC Connection bit not set

øhhhh..

Er det fordi jeg ikke har fået den igang eller er noget indstillet helt
tosset?

Nu prøver jeg at pille adapteren fra igen og se hvad den så siger.

> [...]
>
> Ellers er der tredieparts Mac OS 9 software der tillader dig at bruge
> flere opløsninger end dem som Apples/ATI's drivere tilbyder, eks:

SwithcRes fik bare skærmene til at køre med spejling og ingen yderligere
opløsningsvaæg.
SuperRes virkede bare som en anden mulighed at vælge 840x480.

Men tak for forslagene.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-02 23:12

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> kReported DDC Connection bit not set
>

> øhhhh..
>
> Er det fordi jeg ikke har fået den igang eller er noget indstillet helt

Du skal (selvfølgelig) boote i Mac OS 9 og have skærmen tilsluttet for
at du kan bruge det til noget, prøv også uden adapteren hvis det er
muligt (læs: hvis skærmen har VGA stik)

> Nu prøver jeg at pille adapteren fra igen og se hvad den så siger.

Ku du ikke være sød at forsøge at besvare de spørgsmål jeg stillede vdr.
stik osv.? Det vil gøre det lettere at hjælpe dig (faktisk en hel del!)
- min mistanke er som tidligere nævnt rette mod adapteren:

1) er den overhovedet nødvendig? (hvilket stik har skærmen?)
2) slår den DDC fra? (Det kunne det tyde på)

løsning: drop adapteren og brug tredieparts software til at gøre flere
opløsninger tilgængeligee.

> SwithcRes fik bare skærmene til at køre med spejling og ingen yderligere
> opløsningsvaæg.
> SuperRes virkede bare som en anden mulighed at vælge 840x480.
>
> Men tak for forslagene.

Jeg har ikke tjekket dem, da jeg ikke gider boote i Mac OS 9 - det var
blot en hurtig søgning på versiontracker.

Jeg brugte selv et freeware kontroliniemodul til at køre 85Hz på min
beige G3, men kan ikke huske navnet på modulet eller finde det på
versiontracker.
Modulet aflæste alle opløsninger direkte fra grafikkortet uden at tjekke
DDC eller Apples gamle autodetection på skærmen.

kig i stedet <http://www.griffintechnology.com/ftp/super_res_11.hqx>

<http://www.griffintechnology.com/ftp/force_ddc11.sit.hqx> kan muligvis
også hjælpe.

Hvis skærmen ikke har VGA stik og ingen af ovennævnte æløsninger
hjælper, kunne i overveje en adapter fra selvsamme firma. Mail dem og
hør hvilken adapter der kan få din skærm og PB til at fungere.

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 11-02-02 13:19

Arbejde: LaCie electron22blue
Hjemme: Sony 21 Trinitron

VGA

En Unimac Fly Patent Pending TLL

Det gør Sonyen, (ifølge manualen) jeg ved ikke med LaCie, mon ikke?
(Selv om jeg ikke ved hvad DDC helt præcist er).

Det aner jeg ikke, hvor kan jeg se det?

LaCie: booted i OS 9 (med adapter) sagde:

RefNum: -53 Name: .Display_Video_Apple_COFB
rawSenseCode: 0x2, extendedSenseCode: 0xd4
Driver does not support DDC
kReported DDC Connection bit not set
RefNum: -52 Name: .Display_Video_Apple_COFB
rawSenseCode: 0x0, extendedSenseCode: 0x0

Vil jeg gøre de kommende dage.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-02 13:28

Ninzen@ofir.dk (Ninzen) writes:

> (Selv om jeg ikke ved hvad DDC helt præcist er).

DCC er en mekanisme hvormed skaermen kan sende information til
computeren. Det benyttes oftest til at skaermen sender en liste over
hvilke egenskaber den har.

Jeg har lige sat en IBM P70 paa, og den fungerer upaaklageligt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ninzen

Dato : 11-02-02 14:11

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> hvilke egenskaber den har.
>
> Jeg har lige sat en IBM P70 paa, og den fungerer upaaklageligt.

Ved du hvor jeg kan se oplysninger om min skærms DDC?
Udover den lille utility Simple DDC, som siger at:

RefNum: -53 Name: .Display_Video_Apple_COFB
rawSenseCode: 0x3f, extendedSenseCode: 0x1b
[...]

Du siger hårdnakket DCC men Martin siger, at vi snakker om det samme

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-02 15:21

> Ved du hvor jeg kan se oplysninger om min skærms DDC?

Nej. Jeg er ikke en erfaren Mac bruger (og det her er ioevrigt under OS X).

> Udover den lille utility Simple DDC, som siger at:
>
> RefNum: -53 Name: .Display_Video_Apple_COFB
> rawSenseCode: 0x3f, extendedSenseCode: 0x1b
> Driver does not support DDC

Det her mere end antyder at der gaar noget tabt undervejs. Maaske i hardwaredimsen.

> [...]
> Driver does not support DDC
> kReported DDC Connection bit not set
>

> Du siger hårdnakket DCC men Martin siger, at vi snakker om det samme

Jeg kan ikke laese. Det hedder vistnok DDC.

Fra : Christian Bech

Dato : 05-02-02 23:03

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> - Ikke forstået - er det belsebub vi taler om eller hva'?

Vær bange osv.

> Hvad skete der - overhalede han dig indenom?

Hr. Røjpert HAVDE en iiiiBook
Ihejihejåhhh
Og der var harddisk her
og der var DVD-drev der

Hr. Røjpert havde en iiiiBook
Den virker ikke mer'

--
bechd

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-02-02 23:37

In article <1f75gyv.1trkdqt1ncx3z6N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> [...]
> tidspunkt kunne jeg kun køre 640x480 på min 21" skærm i OS 9.2.2. Derfor
> kørte jeg OSX den første måned, her var nemlig ingen problemer med

Det var almindelige PC-skærme du brugte, ikke?

> [...]
> Jeg kan stå stejl på at jeg vil have det ordnet... og så undvære den
> mens den sendes til Irland? Meldingen er at der faktisk ikke er

Prøv at hente og installere denne:
<http://www.softronmedia.com/ibs/download/multi-res.hqx>
og kør uden adapteren og se om det hjælper. Du skulle med dette værktøj
gerne være i stand til at sætte den eksterne skærm til den opløsning du
gerne vil køre i.

> - Arhh - en Tibook der kun ka køre på systemversioner før OS 9 :-/

Er Ti'en leveret med 9.2.2? Der er jo også noget der hedder fx 9.1.

> Det har jeg måske ikke gjort konsekvent nok. Men det jeg har gjort har
> været problemfrit.

Problemet optræder altså ikke på den interne skærm?

> Er jeg blevet rigtig god til

Godt, så har jeg da opnået noget.

> - Ikke forstået - er det belsebub vi taler om eller hva'?

Det staves altså bechd, Beelzebub er navnet på min ene HD og den er ikke
så farlig.

> Hvad skete der - overhalede han dig indenom?

Han prøvede een gang at komme indenom min Jeep - det gør han ikke igen.

Fra : Ninzen

Dato : 10-02-02 21:09

> Det var almindelige PC-skærme du brugte, ikke?

Jo, en LaCie 22" og en Sony 21"Trinitron (GDM-F520)

> [...]
> og kør uden adapteren og se om det hjælper. Du skulle med dette værktøj
> gerne være i stand til at sætte den eksterne skærm til den opløsning du

Det lyder jo godt. Den siger:

""
This small utility control panel is mostly useful in the following
situations:

- when there is a problem in the ADB connection of multiple AppleVision
monitors onto the same computer and that the usual control strip
displays only one resolution (640x480).
""

Fint tænkte jeg, det er jo lige det. Men der står også:

""""
The important thing about Multi-Resolutions is that it doesn't care
about the "sense lines" or the ADB connection to the monitor: it
displays all the video resolutions that the video card is capable of
generating.

That means you can DAMAGE YOUR MONITOR if you select a resolution that
is not supported by your monitor.
""""

Og så er jeg så tøset, at jeg ikke tør. Skal jeg mon bare forstå det
sådan at jeg kan tjekke de opløsninger som jeg f.eks kan køre fra OS X,
og så sige at dem kan video cardet ihvertfald generere?

Mortens 2 forslag kan jeg nemlig ikke få liv i.
Som om det bare giver nemmere mulighed for at vælge mellem forskellige
opløsninger, men det er stadigvæk kun 640 x 480 der er muligt at vælge.
Så det sidder jeg med nu :-/

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-02-02 21:18

> [...]

> sådan at jeg kan tjekke de opløsninger som jeg f.eks kan køre fra OS X,
> og så sige at dem kan video cardet ihvertfald generere?

Ovenstaaende gaelder svjv kun gamle fast-frekvens skaerme. En moderne
multi-sync skaerm, slaar ganske enkelt fra hvis den faar et signal den
ikke kan lide.

Hvis skaermen er saa ny at den understoetter DCC (check skaermens
manual) - dvs hoejst 4-5 aar gammel - saa kan OS X selv spoerge
skaermen om dens frekvenser og saa undgaaes problemet helt.

Fra : Ninzen

Dato : 10-02-02 21:31

> [...]
> ikke kan lide.
>
> Hvis skaermen er saa ny at den understoetter DCC (check skaermens

Den hedder TCO'99. DCC kan jeg ikke finde noget om i manualen.
Kun FCC og DDC ;-/ Den er jo ny for mig, men om den har stået 4 år på et
lager ved jeg ikke. Men mon ikke den er fra 99?

> - saa kan OS X selv spoerge skaermen om dens frekvenser og saa undgaaes
> problemet helt.

Nu er hele misæren netop fordi jeg skal/er nødt til at køre i OS 9.2.2.
og ikke i OS X. I OS X har jeg ingen skærmproblemer.

Nu har jeg downloaded Mortens forslag om DCC kontroller.
Men den befinder sig nu et eller andet sted udenfor skærmens latterlige
rækkevidde, så jeg skal lige...

Ellers tak.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-02-02 02:18

In article <1f7erjc.9h0e64brrtogN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Den hedder TCO'99.

Det er noget helt andet - det er TCO's [1] foreskrifter for hvordan en
skærm skal bete sig med stråling, flimmer osv.

> DCC kan jeg ikke finde noget om i manualen.
> Kun FCC og DDC ;-/

DDC er det der mentes.

[1]Tjenestemændendes Central Organisation (i Sverige)

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-02-02 21:34

In article <1f7eq97.1kazhup1m21gsgN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Og så er jeg så tøset, at jeg ikke tør. Skal jeg mon bare forstå det
> sådan at jeg kan tjekke de opløsninger som jeg f.eks kan køre fra OS X,
> og så sige at dem kan video cardet ihvertfald generere?

Du tjekker specifikationerne for dine skærme, så går der ikke noget galt.
Moderne skærme slår fra hvis de får et signal de ikke kan tåle.

Fra : Ninzen

Dato : 10-02-02 21:53

> Du tjekker specifikationerne for dine skærme, så går der ikke noget galt.

I specifikationerne står Max:2048x1536 Rekommenderad 1600x1200. Jeg vil
nu lidt længere ned, men vil du så ikke sige at den ihvertfald kan tåle
det den kan vise i OSX?

Selv om:

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-02-02 22:25

In article <1f7esoj.3y7poox3iku8N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> I specifikationerne står Max:2048x1536 Rekommenderad 1600x1200. Jeg vil
> nu lidt længere ned, men vil du så ikke sige at den ihvertfald kan tåle
> det den kan vise i OSX?

Joda, hvis du bruger den opløsning i OS X, kan du også bruge den i OS
9.x.

Fra : Ninzen

Dato : 10-02-02 22:42

> Joda, hvis du bruger den opløsning i OS X, kan du også bruge den i OS
> 9.x.

Ja, 1152x870 i begge OS'er med adapter.

Ellers kun 1152x870 i OS X og 840x480 i OS 9.2.2.
Multi-Resolutions gjorde desværre ingen forskel.

Jeg fortsætter med at prøve forskelligt og bande og svovle

Takker for tips.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Ninzen

Dato : 10-02-02 22:23

> Du tjekker specifikationerne for dine skærme, så går der ikke noget galt.
> Moderne skærme slår fra hvis de får et signal de ikke kan tåle.

Nej, desværre den giver mig ikke flere valgmuligheder.

Det lød ellers godt

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-02-02 00:56

In article <1f7eu25.18948s7104u30gN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Nej, desværre den giver mig ikke flere valgmuligheder.

Hvis det var uden adapteren monteret, så ville jeg (hvis altså jeg var
dig og havde råd til en Ti) gå ned til den nærmeste Apple forhandler og
prøve på en af deres skærme. Hvis det heller ikke virker der, så ville
jeg sende den til rep (få en kasse direkte fra Apple, så slipper du for
forhandler-forsinkelser).

Fra : Ninzen

Dato : 11-02-02 21:16

> Hvis det var uden adapteren monteret,

Hverken med eller uden.

> så ville jeg (hvis altså jeg var
> dig og havde råd til en Ti) gå ned til den nærmeste Apple forhandler og
> prøve på en af deres skærme.

Det vil jeg gøre.

> Hvis det heller ikke virker der, så ville
> jeg sende den til rep (få en kasse direkte fra Apple, så slipper du for
> forhandler-forsinkelser).

Suk - det ville jeg så gerne undgå...
Tak for assistance... til alle.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-02 23:07

In article <1f7gld9.12vc4c51elwc3kN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Det vil jeg gøre.

prøv først følgende:

1) installer <http://www.griffintechnology.com/ftp/super_res_11.hqx> i
din mac OS 9 systemmappe
2) fjern din adapter.
3) boot i mac OS 9
3) brug super SuperRes til at tvinge din skærm til at køre i den
opløsning og opdateringsfrekvens du kører skærmen under mac OS X

NB. jeg kigger et par gamle backup CD'er igemem for at finde det
kontrollinie modul jeg i sin tid brugte

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 10:01

> [...]
> 3) brug super SuperRes til at tvinge din skærm til at køre i den
> opløsning og opdateringsfrekvens du kører skærmen under mac OS X

Jeg har efter bedste evne gjort som du beskriver.
Både med SuperRes og SwitchRes. Den sidste virker nu som om den har
noget at byde på. Men mine muligheder for at vælge opløsning er stadig
låst i 840x480.

<http://home19.inet.tele.dk/storms/Skaerm/skaerm.html>

> NB. jeg kigger et par gamle backup CD'er igemem for at finde det
> kontrollinie modul jeg i sin tid brugte

Jeg er totalt rørt over hjælpen
Måske giver jeg ikke helt op i dag alligevel.
Dog har jeg noget større Photoshop-arbejde, som jeg simpelthen ikke kan
arbejde med på de vilkår jeg har i OS 9.
Så jeg går i OS X (forhåbentlig ikke i sort) i dag.

Fra OS 9 kan jeg få fat i mit OS X skrivebord. Men forhåbentlig tager
jeg fejl når jeg ikke synes at det omvendte er tilfældet.
Kan jeg ikke få fat i OS 9 skriveborded fra OS X?

Det er ikke fordi jeg ikke vil være ved mit navn. (Jeg underskriver mig
da faktisk, det behøver vil ikke komme frem i enhver Google-søgning).
Jeg vil ikke blamere investoren i TB med min manglende evner til at få
det til at funke. Skylden er vel heller ikke min. Og legetøj er det
faktisk ikke.
En taxachauffør undværer heller ikke gerne sin Mercer - vel?
Selvom han privat kører Skoda

Jeg gør mig faktisk umage med at følge jeres instrukser, men for mange
år med manglende mulighed for at bruge nettet og manglende mulighed
(forbud) for at problemløse, har desværre sat deres spor.

Nu har jeg læst min skærmmanual, og ja, det lyder da ret katastrofalt at
den melder: Driver does not support DDC (Display Data Channel).

Og nu går jeg i X.
Takker for engagementet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 10:51

In article <1f7hjfl.1bahexb1p1u2keN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> [...]
> Både med SuperRes og SwitchRes. Den sidste virker nu som om den har
> noget at byde på. Men mine muligheder for at vælge opløsning er stadig

Kan du ikke manuelt tilføje den opløsning (og frekvens) du bruger under
mac OS X?

> <http://home19.inet.tele.dk/storms/Skaerm/skaerm.html>

(NB. er den eksterne skærm en widescreen skærm, siden den tilbyder
840*480?)

> Fra OS 9 kan jeg få fat i mit OS X skrivebord. Men forhåbentlig tager
> jeg fejl når jeg ikke synes at det omvendte er tilfældet.
> Kan jeg ikke få fat i OS 9 skrivebordet fra OS X?

Jo, standart indstillingen burde have oprettet et alias til Mac OS 9's
skrivebord på mac OS X skrivebordet - det er muligt at du har fået
slettet det men det kan der rettes op på...

Finder.app: Go -> 'Go to folder', skriv "/Desktop Folder"

Du kan nu lave et nyt alias til den, ved at trække i mappe ikonet og
holde alt+æble nede mens du slipper ikonet på dit Mac OS X skrivebord

> [...]
> Jeg vil ikke blamere investoren i TB med min manglende evner til at få
> det til at funke. Skylden er vel heller ikke min. Og legetøj er det

dum, dummere, morten - jeg kan jo bare læse ordentlig efter...

> Jeg gør mig faktisk umage med at følge jeres instrukser, men for mange
> år med manglende mulighed for at bruge nettet og manglende mulighed
> (forbud) for at problemløse, har desværre sat deres spor.

Alt forladt, vi (læs:jeg) er bare utålmodig og irriterede over vi ikke
kan løse problemet i løbet af 0,5

> Nu har jeg læst min skærmmanual, og ja, det lyder da ret katastrofalt at
> den melder: Driver does not support DDC (Display Data Channel).

ups-a-da jeg kan så orientere dig om at din PB fra officielt hold _ikke_
understøtter skærme _uden_ DDC understøttelse. Hvilken af skærmene er
der tale om, LaCien'en?

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 11:09

> Kan du ikke manuelt tilføje den opløsning (og frekvens) du bruger under
> mac OS X?

> (NB. er den eksterne skærm en widescreen skærm, siden den tilbyder
> 840*480?)

Nej det er ikke en widescreen. Her i OSX får jeg tilbudt mellem 800 x
600 til 1920 x 1440.

Frekvensen ved jeg simpelthen ikke hvor jeg skal se nu her ved min LaCie
22". Vi snakker jo ikke Refresh Rate 75 Hertz, men noget andet - ikke
sandt?

> [...]
>
> Du kan nu lave et nyt alias til den, ved at trække i mappe ikonet og
> holde alt+æble nede mens du slipper ikonet på dit Mac OS X skrivebord

Rigtig rart - tak det funker

> ups-a-da jeg kan så orientere dig om at din PB fra officielt hold _ikke_
> understøtter skærme _uden_ DDC understøttelse. Hvilken af skærmene er
> der tale om, LaCien'en?

Både Sony'en og LaCie'en, kommer med denne medelelse ved brug at din
lille utility, jeg kan vel ikke se det andre steder - vel?

I Sony manual står at den understøtter DDC + 5* på stift nr. 9 ?
Jeg har ikke lige en manual til LaCie'en.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-02 11:43

Ninzen@ofir.dk (Ninzen) writes:

> Nej det er ikke en widescreen. Her i OSX får jeg tilbudt mellem 800 x
> 600 til 1920 x 1440.

Hvad efter du har koert "Find skaerme" i Systemindstillinger -> Skaerm?

Det kan anbefales at putte den i menubjaelken.

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 13:07

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvad efter du har koert "Find skaerme" i Systemindstillinger -> Skaerm?

Puha, det kan jeg vist ikke gøre her fra OS X vel?

> Det kan anbefales at putte den i menubjaelken.

Men den kom i menubjælken. Jeg fik også lov at skrive noget, da jeg gik
i wizard. Det gav bare ikke blere muligheder da jeg sagde start...

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-02 13:33

> Puha, det kan jeg vist ikke gøre her fra OS X vel?

Jo. Jeg checkede det inden jeg skrev det. Det var ioevrigt i Aeble->Systemindstillinger->Skaerm,.

> Men den kom i menubjælken. Jeg fik også lov at skrive noget, da jeg gik
> i wizard. Det gav bare ikke blere muligheder da jeg sagde start...

Blander du utilitites sammen?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 11:44

In article <1f7hnw0.rgwz0mht4rcwN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Frekvensen ved jeg simpelthen ikke hvor jeg skal se nu her ved min LaCie
> 22". Vi snakker jo ikke Refresh Rate 75 Hertz, men noget andet - ikke
> sandt?

fekvenser = opdateringsfrekvens = refreshrate

i og med du kun har manualen til Sony'en vil jeg tro at det gælder en
driver til et andet OS end Mac OS 9 - Sony'en er så ny at jeg har meget
vanskeligt ved at forstille mig at den ikke understøtter DDC, men alt er
selvfølgelig muligt...

> Både Sony'en og LaCie'en, kommer med denne medelelse ved brug at din
> lille utility, jeg kan vel ikke se det andre steder - vel?

det kan skyldes en adapter eller mangel på samme - utility'et er
oprindeligt lavet til at tjekke Griffens egene adaptere. (som er rigtig
gode)

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 13:07

> [...]
> driver til et andet OS end Mac OS 9 - Sony'en er så ny at jeg har meget
> vanskeligt ved at forstille mig at den ikke understøtter DDC, men alt er

Den misforstod du.
Min manual siger netop at den understøtter den på Stift nr. 9.

Den anden melding (Driver does not support DDC) er fra den lille
utility.
Eller snakker vi godav mand økseskaft?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 13:40

In article <1f7htja.1db9zeli75fefN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Min manual siger netop at den understøtter den på Stift nr. 9.

godt. Tibook uderstøtter såvidt jeg kan forstå DDC på pin 5 - deter
muligvis her problemet er...

til din teknikker/supporter:

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_C
PUs-G4/PowerBook_G4/3Input-Output/External_Monitors_.html#TPXREF169>

> Den anden melding (Driver does not support DDC) er fra den lille
> utility.
> Eller snakker vi godav mand økseskaft?

ok, godav

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 14:59

> [...]
>
> <http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_C
> PUs-G4/PowerBook_G4/3Input-Output/External_Monitors_.html#TPXREF169>

Tilbage i OS 9 og efter at have bootet i OS 9 2 gange - den ene gang
totalt afmonteret Tibook'en kører den fint i 1152x768 og tilsyneladende
ingen problemer i Photoshop - uden adapter!

Det gjorde den ikke i morges før jeg havde arbejdet i OS X.

Jeg tror det er SwitchRes'en der gør det.
Jeg har godt nok ingen valgmuligheder, og Simple DDc'en siger stadig:
Driver does not support DDC.

Men jeg vil sige i har sejret!
En vigtig delsejr! Takker - takker og takker og.....

--
Kærlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 21:28

In article <1f7hypd.1tl6hmwako9a8N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Tilbage i OS 9 og efter at have bootet i OS 9 2 gange - den ene gang
> totalt afmonteret Tibook'en kører den fint i 1152x768 og tilsyneladende
> ingen problemer i Photoshop - uden adapter!

øh????? - var det den indbyggede skærm der førhen viste 840*480?

Jeg har hele tiden forstået det som at den indbyggede skærm fungerede
som den skulle, mens du ikke kunne få eksterne skærme til at vise mere
end én opløsning....

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 23:03

Lidt nede på jorden igen.

Hjemme på Sonyen, er problemet her stadig.
Selv om jeg tog lidt frem og tilbage mellem 9 og X, og aktiverede
skærmutilitiesne - jo Thorbjørn, jeg har gjort mig umage med ikke at
blande dem sammen i omtale, måske har jeg gjort det alligevel, men vel
ikke når jeg bruger dem.

Jeg får samme meldinger om DDC.
I OS X uden adapter siger den dog:

Display_video_Apple_BB200
Driver does not support GetConnectionInfo Call

Men det er måske bare fordi jeg ikke var på nettet?

Men her sagde den ikke Driver does not support DDC.

> øh????? - var det den indbyggede skærm der førhen viste 840*480?

Nej

> Jeg har hele tiden forstået det som at den indbyggede skærm fungerede
> som den skulle, mens du ikke kunne få eksterne skærme til at vise mere
> end én opløsning....

Rigtigt. Tibookens skærm har der ikke været problemer med.
Dog har jeg ikke haft valgmuligheder når den eksterne er koblet på.
Den står til 1152x768 i Recommended uden mulighed for at vælge All.
Sony'en står til 640x480 uden mulighed for at vælge All.

At jeg kører LaCien hårdere betyder bare at jeg producerer mere intenst
på den (samtidig med at jeg prøver at lege fjern-styret-kursist som
problemløser via NG Store billeder - cykler mellem mange åbne
programmer - på den måde.

Det er måske for talentløst at fortsætte når jeg ikke engang kan boote.
Men hvis den hænger på at DDC ligger på forskellige pinde, må andre da
have haft problemet? Og hvordan kan det løses. Et andet kabel - eller
hvad - ja, en anden adapter?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 23:05

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det er måske for talentløst at fortsætte når jeg ikke engang kan boote.

Genistallere systemet - skulle der ha' stået.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 23:35

In article <1f7iknr.vfsj2ftc3vlsN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Jeg får samme meldinger om DDC. I OS X uden adapter siger den dog:
>
> Display_video_Apple_BB200 Driver does not support GetConnectionInfo
> Call

Mac OS 9 programmer kan ikke tilgå hardware Mac OS X, kort sagt
utility'en kan ikke bruges når du booter i Mac OS X

> Men det er måske bare fordi jeg ikke var på nettet?

Det har ingen betydning - der er tale om et hardware kald

> Nej

ok, jeg var ved at tro at jeg blev vanvttig

> [...]
> Den står til 1152x768 i Recommended uden mulighed for at vælge All.
> Sony'en står til 640x480 uden mulighed for at vælge All.

ok - vil det sige at du ikke kan få den eksterne til at vise andet end
640*480 når du booter i Mac OS X? Jeg troede kun, at du havde det
problem i Mac OS 9

> [...]
> på den (samtidig med at jeg prøver at lege fjern-styret-kursist som
> problemløser via NG Store billeder - cykler mellem mange åbne

Det har ingen betydning

> [...]
> Men hvis den hænger på at DDC ligger på forskellige pinde, må andre da
> have haft problemet? Og hvordan kan det løses. Et andet kabel - eller

kontakt griffen som jeg har forslået og orienter den om din hardware -
de er specialister i adaptere

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 13-02-02 00:41

> Mac OS 9 programmer kan ikke tilgå hardware Mac OS X, kort sagt
> utility'en kan ikke bruges når du booter i Mac OS X

[klip]

> ok, jeg var ved at tro at jeg blev vanvttig

Nej, det er mig der er det.

> ok - vil det sige at du ikke kan få den eksterne til at vise andet end
> 640*480 når du booter i Mac OS X? Jeg troede kun, at du havde det
> problem i Mac OS 9

Nej. Jeg har ikke problemer i OSX, en masse opløsningsmuligheder til
rådighed. Både på den primære og sekundære skærm.

Beskrivelsen var på OS 9 situationen, som er den eneste situation, der
volder problemer.

> kontakt griffen som jeg har forslået og orienter den om din hardware -
> de er specialister i adaptere

- Har du foreslået det? - Er det nogen der kan og vil kontaktes? Jeg
troede bare de havde hjælp til selvhjælp på nettet.

Jeg bor i Københavnsområdet, ville du henvise til en psykolog

Jeg synes det har været så fedt at få hjælp her. Beklager hvis jeg har
været tungnem. Det giver jer da reality-træning som problemløsere.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-02 01:04

In article <1f7ipfq.djp0s416dy2kN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> [...]
> rådighed. Både på den primære og sekundære skærm.
>
> Beskrivelsen var på OS 9 situationen, som er den eneste situation, der

pyh, det totale paranoia fartager sig en smule...

> - Har du foreslået det?

ja - en gang i weekenden

> Er det nogen der kan og vil kontaktes? Jeg
> troede bare de havde hjælp til selvhjælp på nettet.

<http://www.griffintechnology.com/contact.html>

Send en email eller misbrug din arbejdsgivers telefon.

Jeg har tidligere købt adaptere direkte fra griffen, da de dengang kun
havde telefon/on-line salg. I dag kan deres produkter købes gennem
forhandlere i både Europa og USA, men jeg har større tiltro til
vejledningen fra griffen end fra en tilfældig dansk burtiksansat.

> Jeg bor i Københavnsområdet, ville du henvise til en psykolog

nej - hvis vanvidet fortsatte ville jeg tilbyde at kigge forbi...

> Jeg synes det har været så fedt at få hjælp her. Beklager hvis jeg har
> været tungnem. Det giver jer da reality-træning som problemløsere.

oss' i den grad

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 13-02-02 17:55

> ja - en gang i weekenden

Jeg vidste det, lige idet jeg lukkede ned, dukkede posten op på
nethinden - sov i timen - sorry.

[Griffin info klippet]

> nej - hvis vanvidet fortsatte ville jeg tilbyde at kigge forbi...

Det kunne blive starten på en glorværdig karriere som mac-barfods-læge
- Du kan jo bare sige, at du bor i Rønne hvis jeg vender tilbage
(det med lillefingeren og hele armen...). - Satser du på at ernære dig
ved det - eller gør du det allerede?

> oss' i den grad

tungnem eller reality-træning - du behøver ikke svare

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-02-02 18:19

In article <1f7k0hb.fq7z85p847cwN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Satser du på at ernære dig ved det - eller gør du det allerede?

Han satser på at ernære sig ved det inden for den nærmeste fremtid
(selvom det bliver betragtet som lidt underligt at sende en ansøgning kl
4:35).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-02 23:06

In article <newsspam3-AE1A2C.18183913022002@dtext.news.tele.dk>,

> Han satser på at ernære sig ved det inden for den nærmeste fremtid
> (selvom det bliver betragtet som lidt underligt at sende en ansøgning kl
> 4:35).

Jeg fik ikke sendt ansøgning nummer to i tide, idet jeg konkluderede at
en uopfordret ansøgning måtte være tilstrækkeligt - jeg fik dog kolde
fødder lige inden fristens udløb og fik nummer to afsendt i sidste
øjeblik (Det perverse ved sagen var at jeg rent faktisk lige var stået
op frem for på vej i seng)

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-02 23:07

Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> [...]
> - Du kan jo bare sige, at du bor i Rønne hvis jeg vender tilbage
> (det med lillefingeren og hele armen...). - Satser du på at ernære dig

Jeg er lærerstuderende, men leder efter et deltids job som supporter.

> tungnem eller reality-træning - du behøver ikke svare

jo, jo - Det ene udelukker ikke det andet

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 11:04

In article <spam-071C88.10512712022002@localhost>,

> Kan du ikke manuelt tilføje den opløsning (og frekvens) du bruger under
> mac OS X?

Her er en liste over hvilke opløsninger din PB understøtter:

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 11:26

> [...]
>
> <http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_C
> PUs-G4/PowerBook_G4/3Input-Output/External_Monitors_.html>

Jeg er dybt imponeret, både over dig og alt det min PB understøtter.
Men er det så min ATI driver der er synderen, eller hvad mener du jeg
skal tænke, når jeg ser listen?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 11:36

In article <1f7hp14.13vpimh1u61ntvN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Jeg er dybt imponeret, både over dig og alt det min PB understøtter.
> Men er det så min ATI driver der er synderen, eller hvad mener du jeg
> skal tænke, når jeg ser listen?

den goiver dig nogen forslag til hvilke opløsninger du kan forsøge at
tvinge skærmen til at køre via switchres - find en opløsning der matches
i både skærmens manual og af Apples specs.

NB. jeg har lige et par spørgsmål:

Er det både sony'en og Lacie'en der er problemer med i mac OS 9?
Er det samme problem?
Har de begge VGA stik?
Testede du DDC programmet på begge skærme uden adapter?

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 13:07

> den goiver dig nogen forslag til hvilke opløsninger du kan forsøge at
> tvinge skærmen til at køre via switchres - find en opløsning der matches
> i både skærmens manual og af Apples specs.

Jamen, jeg får ikke mulighed for at tvinge den til noget som helst.
Når jeg taster oplysninger ind i Switch Res og siger start, giver den
mig kun muligheden for den lave opløsning.
Og SuperRes giver mig ikke lov til noget som helst.

> NB. jeg har lige et par spørgsmål:
>
> Er det både sony'en og Lacie'en der er problemer med i mac OS 9?

Ja, både med og uden adapter:

LaCie: booted i OS 9 sagde:

> [...]
kReported DDC Connection bit not set
RefNum: -52 Name: .Display_Video_Apple_COFB
rawSenseCode: 0x0, extendedSenseCode: 0x0

Ja, måske værst på LaCie, men den bliver også kørt hårdest.

> Har de begge VGA stik?

Ja

> Testede du DDC programmet på begge skærme uden adapter?

Ja, i dag bruger jeg ikke adapter. (OS X)

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 13:41

In article <1f7hrz2.1r6g0of7c1kzgN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Ja, måske værst på LaCie, men den bliver også kørt hårdest.

hvad vil det sige?

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 00:50

Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Hverken med eller uden.

Fandens. Nu har du desværre slettet den side du lavede med
systemprofiler, jeg ville ellers gerne lige have kigget på den en gang
til. Kan du lægge den op igen?

> Suk - det ville jeg så gerne undgå...

Det kan jeg sgu godt forstå, det går dog ret hurtigt med den metode jeg
foreslog.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 01:21

In article <newsspam3-C76AC8.00495712022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det kan jeg sgu godt forstå, det går dog ret hurtigt med den metode jeg
> foreslog.

Jeg tvivler på at det skyldes en hardware fejl - der er jo ikke
problemer under Mac OS X.

Jeg vil gætte på at Mac OS 9's ATI driver er synderen. Hvilken version
bruger ninzen - hun kunne prøve med en ældre eller nyere version.

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 01:34

In article <spam-A7D135.01210712022002@localhost>,

> Jeg tvivler på at det skyldes en hardware fejl - der er jo ikke
> problemer under Mac OS X.

Det /kan/ skyldes forskelle i måden OS 9 og OS X snakker med hardwaren.

> Jeg vil gætte på at Mac OS 9's ATI driver er synderen. Hvilken version
> bruger ninzen - hun kunne prøve med en ældre eller nyere version.

Det er derfor jeg gerne lige vil se udvidelseslisten igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 02:03

In article <newsspam3-FEDA4A.01342312022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det /kan/ skyldes forskelle i måden OS 9 og OS X snakker med hardwaren.

Dvs. ATI driveren. Apples Mac OS 9 drivere er berygtede for ikke at
kunne detecte mulige opløsnminger - senest har der været en del
problemer med Sonys 16:9 skærme.

Har du nogen ide om hvilket kontrolline moduljeg brugte?

Kontrolpanelet var shareweare medn moduulet fra samme udvikler var
freeware. Det læste simpelthen alle opløsninger direkte fra grafikkort
driveren uden at tjekke skærmen (dvs. DDC og den mekanisme Apple brugte
til autodetection på de gamle stik blev ignoreret)

Jeg er 99% sikker på at det vil løse Ninzens problem. (har hun ikke et
_rigtigt_ navn? det klør i fingrende når jeg skriver kælenavne på
personer jeg ikke kender)

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 02:16

In article <spam-DC7857.02030512022002@localhost>,

> Dvs. ATI driveren. Apples Mac OS 9 drivere er berygtede for ikke at
> kunne detecte mulige opløsnminger - senest har der været en del
> problemer med Sonys 16:9 skærme.

Det kan vel i teorien både være firmwaren og driveren.

> [...]
> driveren uden at tjekke skærmen (dvs. DDC og den mekanisme Apple brugte
> til autodetection på de gamle stik blev ignoreret)

Beklager, det siger mig ikke lige noget, men Multi-Resolutions burde
også fungere.

> Jeg er 99% sikker på at det vil løse Ninzens problem.

Hvis Multi-Resolutions ikke virker, så tror jeg nu heller ikke at "dit"
gør-

> (har hun ikke et _rigtigt_ navn? det klør i fingrende når jeg skriver
> kælenavne på personer jeg ikke kender)

Så længe det kun er i fingrene

Et rigtigt navn foretrækker jeg nu også.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 02:33

In article <newsspam3-51FE96.02154712022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det kan vel i teorien både være firmwaren og driveren.

Ja, men i og med hun ikke har problemer i Mac OS X vil jeg umidelbart
frikende firmwaren.

> Beklager, det siger mig ikke lige noget, men Multi-Resolutions burde
> også fungere.

> Hvis Multi-Resolutions ikke virker, så tror jeg nu heller ikke at "dit"
> gør-

ok - Grunden til jeg spørger er at Ninzen ikke er så vaks mht. at gøre
præcist som forslået (no offence...), og jeg gider ikke boote i Mac OS
9 for at tjekke.

> Så længe det kun er i fingrene

Det kan være alvorligt nok, når man sidder foran en TFT og skal af med
kløen...

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 02:53

In article <spam-594B38.02332612022002@localhost>,

> Ja, men i og med hun ikke har problemer i Mac OS X vil jeg umidelbart
> frikende firmwaren.

Mjae, det er det der "umiddelbart" der nager mig lidt. Jeg har som sagt
ikke den store erfaring med X, men under Linux på en Mac fungerer visse
udvidelseskort selvom de ikke fungerer under OS 9, dvs uafhængigt af
firmware, bios, ROM osv, og det /kunne/ tænkes at noget lignende gjorde
sig gældende under X, dvs at X måske ikke bruger firmwaren til noget
seriøst.

> ok - Grunden til jeg spørger er at Ninzen ikke er så vaks mht. at gøre
> præcist som forslået (no offence...), og jeg gider ikke boote i Mac OS
> 9 for at tjekke.

Du har vel heller ikke en TiBook du lige kan teste med?

> Det kan være alvorligt nok, når man sidder foran en TFT og skal af med
> kløen...

Jeps, der havde det været bedre at sidde foran en TTB.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 03:37

In article <newsspam3-1ECEF5.02523412022002@dtext.news.tele.dk>,

> Du har vel heller ikke en TiBook du lige kan teste med?

Nej men jeg ville kunne tjekke om kontrolpanlet ignorerede DDC
informationerne - det er rigeligt.

TTB ??? - total tuberkolose

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 07:53

In article <spam-B8FE15.03364412022002@localhost>,

> Nej men jeg ville kunne tjekke om kontrolpanlet ignorerede DDC
> informationerne - det er rigeligt.

Nåeh, det var det du ville tjekke.

http://www.geekculture.com/geekycomics/Aftery2k/characters.html

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 10:43

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 14:00

In article <1f7hn0w.15nwxyen6fnvsN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> <http://home19.inet.tele.dk/storms/ASP_report.txt>

Er der tilfældigvis en anden med en TiBook, der kan bekræfte at der ikke
skal være flere ATI-udvidelser end dem i linket?

Og Nina, prøv lige at tryk Æble-F2 og sørg for at skærmen er tilsluttet
ved opstart.

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 14:14

> [...]
> skal være flere ATI-udvidelser end dem i linket?
>
> Og Nina, prøv lige at tryk Æble-F2 og sørg for at skærmen er tilsluttet

Undskyld - hvad skal der ske når jeg trykker Æble-F2?
Jeg slutter normalt alt til før opstart.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 16:19

In article <1f7hwlq.s56lxlc8t8t0N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Undskyld - hvad skal der ske når jeg trykker Æble-F2?

Det er sådan en RTFM-ting:

Connecting an External Monitor
To connect an external monitor to your computer:
1 Turn off the external monitor.
2 Connect the monitor cable to your PowerBook.
3 Turn on the external monitor.
4 Hold down the Command () key and press the Brightness up/F2 key ( ) to
auto-detect the new monitor.
5 Adjust the resolution on the external monitor:

> Jeg slutter normalt alt til før opstart.

Fint.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-02-02 17:21

> Er der tilfældigvis en anden med en TiBook, der kan bekræfte at der ikke
> skal være flere ATI-udvidelser end dem i linket?

Joda jeg væltede lige min TiBook om i Mac OS 9. Den vil iøvrigt gerne
kendes ved min Sony 200GS i diverse opløsninger.

Flg. ATI udvidelser kan jeg lokalisere i min OS 9.2.1 Dk mappe:

ATI 3D Accelerator 5.0.4
ATI Driver-opdatering 2.0.4
ATI MPP Manager 1.2
ATI Radeon 3D Accelerator 6.3.5
ATI Rage 128 3D Accelerator 6.3.5
ATI Resource Manager 3.0.5
ATI Video Accelerator 4.8.5
ATI Graphics Accelerator 5.4.9

Det forkommer mig at Nina mangler et par stykker af disse samthun ikke
er helt opdateret!

Jeg har ikke helt overblik over tråden, men du og Morten har da fået
talt jer varme. Har vi bedt Nina om at geninstallere?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 17:47

In article <1f7i4tn.18ouwh10erggaN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Det forkommer mig at Nina mangler et par stykker af disse samthun ikke
> er helt opdateret!

Det var det jeg havde på fornemmelsen.

> Jeg har ikke helt overblik over tråden, men du og Morten har da fået
> talt jer varme. Har vi bedt Nina om at geninstallere?

Jeg var ved at varme op til det

Fra : Ninzen

Dato : 12-02-02 23:03

> Har vi bedt Nina om at geninstallere?

> Jeg var ved at varme op til det

Ja, så skulle jeg have haft fat i min supporter alligevel.
Jeg har nemlig ikke skiven her og har ferie resten af ugen.

Hans holdning er at der slet ikke burde være de her problemer.
Som han siger: Det er jo helt PC'sk
Det skulle ikke være nødvendigt med snedige utilities til at løse
problemer - det skulle bare køre.

Min extension-liste ser sådan ud idag:

<http://home19.inet.tele.dk/storms/ASP_report_12_02_02-2.txt >

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 23:38

In article <1f7ikel.suuwxjkhkvseN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> [...]
> Som han siger: Det er jo helt PC'sk
> Det skulle ikke være nødvendigt med snedige utilities til at løse

det skulle det også - hvor i verden befinder du dig? jeg har indtryk af
at der efterhånden er mange kommunikationsbrist... Hver gang jeg tror
jeg har fået præciseret noget, bliver jeg endnu mere forvirret.

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-02-02 01:57

Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> Ja, så skulle jeg have haft fat i min supporter alligevel.
> Jeg har nemlig ikke skiven her og har ferie resten af ugen.

Det kunne jo være at du kunne få Michael Tysk-Andersen til at maile dem
til dig?

> Hans holdning er at der slet ikke burde være de her problemer.
> Som han siger: Det er jo helt PC'sk
> Det skulle ikke være nødvendigt med snedige utilities til at løse
> problemer - det skulle bare køre.

Kan tænkes at din supporter har kvajet sig lidt ved installationen af
din TiBook, så det er ham der har skabt problemet.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-02-02 16:02

> Det kunne jo være at du kunne få Michael Tysk-Andersen til at maile dem
> til dig?

Det skulle jeg nok kunne hitte ud af!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Storm

Dato : 14-02-02 22:00

> Det skulle jeg nok kunne hitte ud af!

Nu ved jeg ikke om du snakker om skærm extensions eller OS X?

Min harddisk er ikke "particioneret", er det et problem tror du, jeg har
set for og imod. Det er ikke mit valg. Vores egen PC med væsenlig mindre
harddisk er delt i 4 logiske drev, og det har jeg altid syntes var lidt
rart, at man kunne nøjes med at formatere c drevet.
Hvad synes du på en Mac?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 12:33

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Nu ved jeg ikke om du snakker om skærm extensions eller OS X?

Skærm udvidelserne til Mac OS 9, så du kan få din externe skærm til at
virke i flere opløsninger. Vi kan konstatere at din udvidelsesmappe er
lidt mangelfuld og dateret. Det kunne muligvis være grunden til dine
problemer!

> [...]
> harddisk er delt i 4 logiske drev, og det har jeg altid syntes var lidt
> rart, at man kunne nøjes med at formatere c drevet.

Efter min mening er der ingen grund til at partionere.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 13:44

> Det kunne muligvis være grunden til dine
> problemer!

Ups jeg ser efterfølgende at du har fået løst dine problemer.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 21:14

> [...]

> ATI Video Accelerator 4.8.5
> ATI Graphics Accelerator 5.4.9
>
> Det forkommer mig at Nina mangler et par stykker af disse samthun ikke

Til 400/500 kan man skrotte "ATI Radeon 3D Accelerator"
til 550/667 kan man skrotte "ATI Rage 128 3D Accelerator"

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-02-02 01:58

In article <spam-2D4C84.21141412022002@localhost>,

> Til 400/500 kan man skrotte "ATI Radeon 3D Accelerator"
> til 550/667 kan man skrotte "ATI Rage 128 3D Accelerator"

Det giver jo alligevel et mindre underskud i antallet af udvidelser.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-02-02 20:09

> In article <spam-2D4C84.21141412022002@localhost>,

> Det giver jo alligevel et mindre underskud i antallet af udvidelser.

Uden ATI Graphics Accellerator vil 2D skærmaccellerationen være slået
fra, så den er temmelig vigtig. Jeg vil helt klart anbefale, at en af os
mailer disse udvidelser til Ninzen...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 14-02-02 22:00

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Uden ATI Graphics Accellerator vil 2D skærmaccellerationen være slået
> fra, så den er temmelig vigtig. Jeg vil helt klart anbefale, at en af os
> mailer disse udvidelser til Ninzen...

Så ville jeg da blive rigtig glad.
Er der noget der kan ligge på min <Ninzen.ofir.dk> adresse?

Det er også ligesom billeder og vinduer jeg flytter på skærmen flytter
sig i hak, og ikke som en glidende bevægelse.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-02-02 22:10

In article <1f7m2ub.wtv8gs17ha7bwN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Det er også ligesom billeder og vinduer jeg flytter på skærmen flytter
> sig i hak, og ikke som en glidende bevægelse.

Det kunne du da godt have sagt noget før....

Fra : Ninzen

Dato : 14-02-02 22:33

> Det kunne du da godt have sagt noget før....

Tilpasning til ekstreme livsforhold.

Jeg blev først helt sikker efter at have arbejdet en dag i OSX, og så
voldsomt er det heller ikke, men nok til at det ikke er en fantastisk
oplevelse - får det dig alligevel til at sige defekt skærmkort?

(Jeg har prøvet at fortrænge at jeg faktisk har tænkt at min gamle G4
var hurtigere og bedre end denne løsning, som ellers skulle være så
fed).

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 14-02-02 22:45

Jeg lider ikke af peronlighedsspaltning, men efterhånden måske af
operativsystemspaltning

Da jeg ligger og cykler mellem 9 og X og mellem forskellige newsservere
var navne rettelsen ikke blevet helt konsekvent

Jeg havde været i OSX en times tid herhjemme i dag (sekundære:
1280x960), gik i OS 9 og beholdt opløsningen, bootede afmonterede og
startede op igen i OS 9 og beholdt stadig eksterne: 1280x960 (uden
valgmuligheder ganske vist). Præcis som jeg oplevede i tirsdags på
arbejde.
(Jeg troede at extensions og drivere og pins bare var helt til grin, og
det simpelthen er en læreproces at køre med ekstern skærm, tilstrækkelig
længe i OSX med god opløsning og uden adapter, så får den det sgu lært

Så ville jeg tage min Tibook med et andet sted, lukkede ned og
afmonterede. Da jeg startede igen var menubjælke og harddisk igen på den
sekundære, ihvertfald ikke på Tibooken, så tilbage med den, og så var
opløsningen gal igen.

Derfor er jeg nu i OS X igen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-02-02 22:49

In article <1f7m944.rgviti140nxigN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote:

> får det dig alligevel til at sige defekt skærmkort?

Nej, manglende driver

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-02 00:17

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Så ville jeg da blive rigtig glad.
> Er der noget der kan ligge på min <Ninzen.ofir.dk> adresse?
>
> Det er også ligesom billeder og vinduer jeg flytter på skærmen flytter
> sig i hak, og ikke som en glidende bevægelse.

Jeg har sendt dem til dig... Den fylder lidt over 2 MB og hvis det er
for stort, så kan du hente dem her:

http://homepage.mac.com/rfn/FileSharing1.html

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 15-02-02 17:44

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg har sendt dem til dig... Den fylder lidt over 2 MB og hvis det er
> for stort, så kan du hente dem her:
>
> http://homepage.mac.com/rfn/FileSharing1.html

Du aner ikke hvor glad jeg er. Nu fungerer alt det tilsyneladende, som
jeg ikke har fået til at fungere før, og uden adapter.

Det undrer mig bare usigeligt at min supporter, der selv bruger Tibook,
og har haft min med hjemme ad 2 omgange ikke har kunnet se det.

Er det nogle du selv har fundet, eller fulgte de din Tibook, eller den
sekundære skærm?

Som du kan regne ud har jeg ikke forstand på drivere, men jeg gik da ud
fra, at der ihvertfald var installeret hvad der skulle bruges.
Jeg troede bestemt det måtte skyldes en konflikt med driveren som skulle
omgås på en eller anden måde.

Jeg er fløjtende glad, og takker alle der har hjulpet - især Morten,
Martin og dig.

Nu fungerer de små skærmutilities jeg fik henvist også ganske anderledes
fikst, jeg kan starte min Tibook uden sekundær skærm, og uden at jeg
inden jeg lukker ned fortæller at Tibooken nu er opstartsskærm, jeg kan
vælte mig i opløsninger i begge skærme, og der er anderledes skred over
skærmopdateringen.
Jeg har været i Photoshop og kan bruge mine plug-ins uden problemer.

Måske vil jeg ovenikøbet være i stand til at se en DVD på den sekundære
skærm!

Stort kram og tusind tak

Og rigtig god week-end.

--
Kærlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 17:48

In article <1f7npu2.kkjrmg1ky6susN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Det undrer mig bare usigeligt at min supporter, der selv bruger Tibook,
> og har haft min med hjemme ad 2 omgange ikke har kunnet se det.

Lyder som om der er en der skal give kvajebajere

> Og rigtig god week-end.

I lige måde da.

Fra : Storm

Dato : 15-02-02 17:52

> Lyder som om der er en der skal give kvajebajere

> I lige måde da.

Jeg kan jo foreslå Morten at søge job, han må kunne bidrage med noget

Det er ligesom at ha' fået en ny maskine.

Og jeg er blevet et gladere menneske (det tror jeg der er forståelse for
i det her forum, andre ville sige jeg er syg i hovedet, når det betyder
så meget, men det gjorde det altså).

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 18:38

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Du aner ikke hvor glad jeg er. Nu fungerer alt det tilsyneladende, som
> jeg ikke har fået til at fungere før, og uden adapter.

Det var sgu på tide

> Det undrer mig bare usigeligt at min supporter, der selv bruger Tibook,
> og har haft min med hjemme ad 2 omgange ikke har kunnet se det.

Du står ikke alene med din forundring... Din supporter har pillet for
meget uden at undersøge hvad han fjernede (det er desværre ikke
ualmindeligt).
Jeg håber du kan lide kvaje-bajere, for dem slipper han nok ikke uden
om. I fremtiden bør du ikke skamme dig over selv den meste stupide fejl
40, i hvert fald ikke over for ham...

> Er det nogle du selv har fundet, eller fulgte de din Tibook, eller den
> sekundære skærm?

De er en del af enhver standart installation og bruges af alle PB G3'ere
PB G4'ere, iBook's, iMac's, PMG3'ere samt PMG4'ere med ATI kort - selv
den gamle P65/5500 model fra 97 brugte/bruger disse udvidelser.

NB. hvor længe har du haft den?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 18:42

In article <1f7nqux.yl9cd41tdaakgN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Jeg kan jo foreslå Morten at søge job, han må kunne bidrage med noget

Det har jeg skam gjort, men de er ikke så hurtige (til at komme ud af
vagten)

> [...]
>
> Og jeg er blevet et gladere menneske (det tror jeg der er forståelse for
> i det her forum, andre ville sige jeg er syg i hovedet, når det betyder

så, så...

Det hedder ikke "Get a life", men derimod "Get a Mac

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 18:55

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Og jeg er blevet et gladere menneske (det tror jeg der er forståelse for
> i det her forum, andre ville sige jeg er syg i hovedet, når det betyder
> så meget, men det gjorde det altså).

Det er så absolut ingen ulempe at være syg i hovedet i dette forum -
tværtimod faktisk.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-02 19:15

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det undrer mig bare usigeligt at min supporter, der selv bruger Tibook,
> og har haft min med hjemme ad 2 omgange ikke har kunnet se det.

Det lyder som om, at han er lidt af en klovn... Den kan selvfølgelig
være en smutter, men hvis det specifikt er det problem han skulle løse,
ja så skulle han nok lige få genopfrisket sin Mac-viden.

> Er det nogle du selv har fundet, eller fulgte de din Tibook, eller den
> sekundære skærm?

Det er det samme der installeres på alle maskiner og jeg har bare taget
dem fra min Cube.

> [...]
> fra, at der ihvertfald var installeret hvad der skulle bruges.
> Jeg troede bestemt det måtte skyldes en konflikt med driveren som skulle

Det skal bare funke på sådan en ny maskine. Som standard er der
installeret alt hvad man skal bruge, og mere til. Din supporter har
åbenbart pillet lidt for meget.

Når jeg ser på indholdet af din systemmappe, så er det nogle lidt
mistænkelige udvidelser, såsom iMac og PowerMac G3 modemudvidelser.
"Nøden" har vel ikke kopieret en systemmappe fra en anden maskine?

Du kan også godt slå Multiple Users fra, hvis du ikke bruger det. I det
hele taget kunne det være lidt spændende at se, hvordan maskinen ellers
er sat op...

> Jeg er fløjtende glad, og takker alle der har hjulpet - især Morten,
> Martin og dig.

Ja, jeg kom lidt sent ind i diskussionen, men er da glad for at kunne
hjælpe.

> Måske vil jeg ovenikøbet være i stand til at se en DVD på den sekundære
> skærm!

Selvfølgelig kan du det...

> Og rigtig god week-end.

I lige måde...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 21:37

In article <spam-8BE1CB.18414415022002@localhost>,

> Det har jeg skam gjort, men de er ikke så hurtige (til at komme ud af
> vagten)

Det hjælper altså heller ikke når man skriver visse personers navn
forkert.

Hvor er dit mailhotel egentlig hosted? Dine mails ryger i et af mine
filtre som spam.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 21:49

In article <newsspam3-F58290.21364615022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det hjælper altså heller ikke når man skriver visse personers navn
> forkert.

Hvis? Jeg tror min jyske stavekontrol snart trænger til et hårdt (men
uretfærdigt) spark bagi...

> Hvor er dit mailhotel egentlig hosted? Dine mails ryger i et af mine
> filtre som spam.

buydomains.dk eller buydomains.com - det kan vel ikke være min public
"spam" adresse der driller?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 22:41

In article <spam-458376.21490015022002@localhost>,

> Hvis?

Mit.

> Jeg tror min jyske stavekontrol snart trænger til et hårdt (men
> uretfærdigt) spark bagi...

Det har vist været tiltrængt i et stykke tid

> buydomains.dk eller buydomains.com - det kan vel ikke være min public
> "spam" adresse der driller?

Nope, der bliver filtreret på domænenavn/IP-adresse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 23:19

In article <newsspam3-0F61B0.22410515022002@dtext.news.tele.dk>,

> Mit.

damm

> Det har vist været tiltrængt i et stykke tid

Jeg må frosøge at bestikke Dr. XRay til at bestråle ham hvis han ikke
snart makkeer ret.

> Nope, der bliver filtreret på domænenavn/IP-adresse.

ok... de er hunde billige - måske tiltrækker de "misbrugere"

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Storm

Dato : 16-02-02 00:30

> Du står ikke alene med din forundring... Din supporter har pillet for
> meget uden at undersøge hvad han fjernede (det er desværre ikke
> ualmindeligt).

e er sgu ellers så søde - de er måske også pressede, men alligevel.
Nej, jeg fatter det ikke. Din lille DDC detecter spytter jo op med
kilometervis af information nu.

> Jeg håber du kan lide kvaje-bajere, for dem slipper han nok ikke uden
> om. I fremtiden bør du ikke skamme dig over selv den meste stupide fejl
> 40, i hvert fald ikke over for ham...

Og hvad er så en fejl 40? ;.)

> De er en del af enhver standart installation og bruges af alle PB G3'ere
> PB G4'ere, iBook's, iMac's, PMG3'ere samt PMG4'ere med ATI kort - selv
> den gamle P65/5500 model fra 97 brugte/bruger disse udvidelser.

Gys...

> NB. hvor længe har du haft den?

Siden midt i december, men der gik 14 dage inden jeg fik den med hjem,
fordi det ikke fungerede, og de skulle finde ud af hvorfor. Den del af
historien har jeg ikke været draget ind i. Jeg vil næsten sige, det er
fair nok at sige, at de kommer programmer i og så skal jeg selv sørge
for at det fungerer, men så må jeg jo også vide hvad der er gjort og
ikke gjort, for at få det til at køre. Og det har været sådan uld i
munden. Jeg vil bestemt ikke hænge nogen ud, for de er sgu så søde, og
jeg kender ikke præmisserne, jeg tror faktisk næsten ikke, han har taget
sig betalt for den tid han har brugt på at få den til at spille. Men det
har I jo heller ikke "De kan ikke tjene penge hvis de skal begrave
sig i små misfunktioner". Men standard fejlsøgning burde de hurtigt
kunne køre af, ellers... Og det her var trods alt ikke nogen lille
investering, men den havde de intet med at gøre.

Men fremover vil jeg gerne have mulighed for lidt mere initiativ, og en
CD ved hånden.
For hold da op hvor har det fyldt meget, på den dårlige måde.

Selv om jeg selvfølgelig har lært lidt, både om OSX, DDC og
profilrapporter

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-02 00:33

> Hvis? Jeg tror min jyske stavekontrol snart trænger til et hårdt (men
> uretfærdigt) spark bagi...

Jeg skal komme efter dig, skal jeg. Allerførst har jeg opnået en alder,
hvor jeg ikke vil acceptere stavemåden jyske, det hed sgu' da jydske i
forrige århundre og århundredet før det - mon ikke også det hed Jydske
Lov i 1200 tallet? Men siden 1986 har det ikke været comme il faut.
Tiden er altså af lave :)

Spark anerkendes ikke, men jeg begynder vist først at blive nervøs om
nogle dage - var det ikke 5 dage i buret, du fik? Og uretfærdigt vil det
under alle omstændigheder - med den sulteløn, du byder!

Desuden skal du vel have smurt dit Sturmy Archer inden du kan bevæge dig
over til velfortjent måltid ... tilbuddet er åbent uanset ignoranternes
holdninger til salte fisk ;)

> buydomains.dk eller buydomains.com - det kan vel ikke være min public
> "spam" adresse der driller?

Ups, er _det_ seriøst? Jeg troede faktisk at Vor Mester drillede. Jeg
fik mig da et godt grin .... med dumhed må selv Mesteren bære over.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-02 00:33

> Mit.

Når man kigger lidt på det, så kan man da blive helt i tvivl. Stavede
han det Martntin? Det ville være passende.

Kan I så forliges, I ..... (og lade være med at drage mig ind i det
.....)

> Det har vist været tiltrængt i et stykke tid

Vil også du beskylde mig for forsømmelighed? Ødelægge min nattesøvn med
dårlig samvittighed? Altså min dårlige samvittighed ... du sidder vel
bare der og godter dig, gør du?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 00:46

In article <1f7o97f.w136rhf0zy9sN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> e er sgu ellers så søde - de er måske også pressede, men alligevel.
> Nej, jeg fatter det ikke. Din lille DDC detecter spytter jo op med
> kilometervis af information nu.

Nu har du bare ikke rigtig brug for den længere...

> Og hvad er så en fejl 40? ;.)

En fejl der finder sted ca 40cm fra skærm/tastatur, også kaldet en
brugerfejl.

> Siden midt i december

gosh, næsten 2 md med en computer der stort set ikke kunne bruges...

> [...]
> jeg kender ikke præmisserne, jeg tror faktisk næsten ikke, han har taget
> sig betalt for den tid han har brugt på at få den til at spille. Men det

jeg skal da gerne på egne vegne sende en regning

> [...]
> For hold da op hvor har det fyldt meget, på den dårlige måde.
>
> Selv om jeg selvfølgelig har lært lidt, både om OSX, DDC og

så er du vel rustet til at håndtere den næste fejl 40

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Storm

Dato : 16-02-02 01:06

> gosh, næsten 2 md med en computer der stort set ikke kunne bruges...

Jeg troede bare det var en fejl 40.
Brugt er den nu blevet, men det har ikke været en succesoplevelse.

> jeg skal da gerne på egne vegne sende en regning

Ansøgning - ville jeg foreslå

> så er du vel rustet til at håndtere den næste fejl 40

Min supporter-tillid har fået et alvorligt knæk.
Men til gengæld har jeg nu blind tillid til dk.edb.mac
- og det er nok også temmeligt usundt

Go' nat.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 01:03

In article <1f7o7ac.czilm61pm0apcN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Når man kigger lidt på det, så kan man da blive helt i tvivl. Stavede
> han det Martntin? Det ville være passende.

Jeg tror at mine længsler har spillet mig et puds så jeg skrev "Endlich"

> Kan I så forliges, I ..... (og lade være med at drage mig ind i
> det ....)

hvorfor ikke?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 01:46

In article <1f7o6rx.1tmw678hbnz3fN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,

> [...]
> forrige århundre og århundredet før det - mon ikke også det hed Jydske
> Lov i 1200 tallet? Men siden 1986 har det ikke været comme il faut.

Ok, _tyske_ Er det bedre?

> Spark anerkendes ikke, men jeg begynder vist først at blive nervøs om
> nogle dage - var det ikke 5 dage i buret, du fik? Og uretfærdigt vil det
> under alle omstændigheder - med den sulteløn, du byder!

Jeg er fløjtende ligeglad med om de anderkendes eller ej, bare de gør
ondt.

> Desuden skal du vel have smurt dit Sturmy Archer inden du kan bevæge dig
> over til velfortjent måltid ... tilbuddet er åbent uanset ignoranternes
> holdninger til salte fisk ;)

Jeg må skuffe dig med at jeg mht. torsk, saltede og tørrede fisk er en
smule små-ignorant.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 02:11

In article <spam-33A16B.00455916022002@localhost>,

> En fejl der finder sted ca 40cm fra skærm/tastatur, også kaldet en
> brugerfejl.

Også kaldet en fejl i den biologiske coprocessor.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 02:48

In article <spam-7C0C1C.23184915022002@localhost>,

> damm

Det skal jeg love for.

> Jeg må frosøge at bestikke Dr. XRay til at bestråle ham hvis han ikke
> snart makkeer ret.

Ting har det med at mutere hvis de bliver bestrålet for meget - er du
sikker på at du ønsker det?

> ok... de er hunde billige - måske tiltrækker de "misbrugere"

Det virker sådan. Hvorfor kører du ikke din egen server?

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 02:54

> [...]

> Når man kigger lidt på det, så kan man da blive helt i tvivl. Stavede
> han det Martntin? Det ville være passende.

Det var nu efternavnet det gik galt med.

> Kan I så forliges, I ..... (og lade være med at drage mig ind i det
> ....)

Stikker man snuden frem, må man regne med at der kommer sol på den.

Ja.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 02:57

In article <1f7o6rx.1tmw678hbnz3fN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Ups, er _det_ seriøst?

Jada. Min mailserver kører med nogen filtre, der sorterer spam fra før
jeg når at se det. Jeg kunne så se i loggen at en mail fra
mail.reippuert.dk var filtreret fra af relays.osirusoft.com.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 03:03

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> e er sgu ellers så søde - de er måske også pressede, men alligevel.

Det lyder *alt* for forstående. Vi har også nogen brugere på arbejdet
som dig - det er faktisk helt rart.

> Siden midt i december, men der gik 14 dage inden jeg fik den med hjem,
> fordi det ikke fungerede, og de skulle finde ud af hvorfor. Den del af
> historien har jeg ikke været draget ind i.

Lad mig gætte: Din PB var den første i firmaet og drengene skulle lige
lege?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 03:12

In article <newsspam3-97CB64.02563816022002@dtext.news.tele.dk>,

> Jada. Min mailserver kører med nogen filtre, der sorterer spam fra før
> jeg når at se det. Jeg kunne så se i loggen at en mail fra
> mail.reippuert.dk var filtreret fra af relays.osirusoft.com.

ja, den fik jeg tilbage - Jeg sendte den 3 timer senere fra nøjagtig
samme smtp server med samme afsender adresse, vel og mærke uden
problemer ??

kan du se om de to e-mail er blvet afsendt fra samme IP #?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 03:29

In article <spam-E58D75.03113816022002@localhost>,

> ja, den fik jeg tilbage - Jeg sendte den 3 timer senere fra nøjagtig
> samme smtp server med samme afsender adresse, vel og mærke uden
> problemer ??

Lidt sært. Der kom en igennem 8:12 og blev afvist en 8:13 - hvilket kan
skyldes en tidsforskel på de to maskiner (der er et par meter hen til
serveren), så mailen er åbenbart både kommet igennem og blevet afvist.

> kan du se om de to e-mail er blvet afsendt fra samme IP #?

Det er det nødvendigvis.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 03:24

In article <newsspam3-7FEE0B.02475716022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det virker sådan. Hvorfor kører du ikke din egen server?

Jeg sidder godt nok på en hurtig linie, men vi deler den og min bofælle
sidder på alle IP adressens standart porte (man ku' lave forwarding, men
jeg har ikke gidet). Desuden står jeg for at skulle flytte endnu en
gang, men jeg er jo i træning.

Buydomains webhotel er slet ikke så ringe:

Oppetiden er rigtig god, hvilket man ikke kan sige om en CC forbindelse
hvor DNS'en sutter mindst et par gange om måneden. Jeg har kun opevet et
par dage med problemer (de skiftede servere og det var varslet)

Båndbreden er høj, ingen prblemer med at hente/sende med 80KB/sec

Der er ikke loft på mine mailboxes størelse, jeg har før haft et par
hunderede MB online.

Prisen: 3 gratis pop adresser er inkluderet i de 59kr jeg årligt betaler
for at have domainet i DNS hos dem.

Når jeg (engang) får et fast sted at bo, har jeg tænkt mig at sætte en
server op hjemme. Jeg kan ikke gøre det bedre end hos buydomains men det
det er sjovere (what a geek...)

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 03:50

In article <spam-6B21C5.03234916022002@localhost>,

> [...]
> sidder på alle IP adressens standart porte (man ku' lave forwarding, men
> jeg har ikke gidet). Desuden står jeg for at skulle flytte endnu en

Bliver du ikke snart træt af alt det flytteri?

> [...]
> hvor DNS'en sutter mindst et par gange om måneden. Jeg har kun opevet et
> par dage med problemer (de skiftede servere og det var varslet)

Nu behøver man jo ikke at have DNS'en samme sted som snor-leverandøren.

> [...]
> hunderede MB online.
>
> Prisen: 3 gratis pop adresser er inkluderet i de 59kr jeg årligt betaler

OK, det lyde jo ikke så farlift.

> Når jeg (engang) får et fast sted at bo, har jeg tænkt mig at sætte en
> server op hjemme. Jeg kan ikke gøre det bedre end hos buydomains men det
> det er sjovere (what a geek...)

Gu er det sjovere. Jeg kører min egen mailserver, og er samtidigt så
venlig at stille e-mail til rådighed for resten af familien - noget der
kunne være nærliggende for dig også, da du har efternavnet som
domænenavn.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 04:54

In article <newsspam3-19451B.03502916022002@dtext.news.tele.dk>,

> Bliver du ikke snart træt af alt det flytteri?

bliver??? ER

> Nu behøver man jo ikke at have DNS'en samme sted som snor-leverandøren.

nej, jeg har af bittererfaring brugt gettonet som backup - desværre kan
jeg ikke i min Airport router angive mere end to DNS servere.

> [...]
> venlig at stille e-mail til rådighed for resten af familien - noget der
> kunne være nærliggende for dig også, da du har efternavnet som

Ja, det er også planen. Min søster fik en lille ekstragave til Jul: den
ledige @reippuert.dk adresse på mit mailhotel (bruger selv én public og
én privat). Hun blev til min overraskende glad for den.
Jeg vidste ikke forskellen mellem hendesnavn@reippuert.dk og
hendesnavnogib@isphaløjsa.dk kunne glæde en vordende psykolog og
computer uinteresseret så meget. Webmail adgangen betyder envidere at
hun kan tjekke mail fra unitetet, men det er hun ikke rigtig klar over
selv om jeg har vist hende det.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 04:57

In article <newsspam3-19451B.03502916022002@dtext.news.tele.dk>,

> OK, det lyde jo ikke så farlift.

Har du kidnappet min tydske stavekontrol?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 06:48

In article <spam-2CFA8B.04565116022002@localhost>,

> Har du kidnappet min tydske stavekontrol?

Det var vist blevet sent...

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 07:22

In article <spam-496D25.04540516022002@localhost>,

> bliver??? ER

Allerede?

> nej, jeg har af bittererfaring brugt gettonet som backup - desværre kan
> jeg ikke i min Airport router angive mere end to DNS servere.

Det er altså noget andet. Den DNS du bruger til at pege din IP-adresse
hen på dit domænenavn har ikke (nødvendigvis) noget at gøre med den du
bruger til DNS-opslag.

> [...]
> ledige @reippuert.dk adresse på mit mailhotel (bruger selv én public og
> én privat). Hun blev til min overraskende glad for den.

Du kan jo få hende til at analysere hendes reaktion.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 12:50

In article <newsspam3-8010D9.07215016022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er altså noget andet. Den DNS du bruger til at pege din IP-adresse
> hen på dit domænenavn har ikke (nødvendigvis) noget at gøre med den du
> bruger til DNS-opslag.

i know - nu ved jeg hvad du mener... jeg henviste blot til CC's DNS
servere som ét af mange eksempler på at min forbindelse ikke har speciel
høj oppetid.

Jeg havde skam heller ikke tænkt mig at lade min ISP stå for DNS til mit
domaine navn, når jeg kan få det for 59kr hos buydomain. Der kan jeg
selv oprette/slette subdomainer og flytte IP # når jeg måtte have lyst
og vel og mærke uden beregning.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Storm

Dato : 16-02-02 13:33

> [...]
> mistænkelige udvidelser, såsom iMac og PowerMac G3 modemudvidelser.
> "Nøden" har vel ikke kopieret en systemmappe fra en anden maskine?

Det er faktisk mit indtryk, at det er præcis sådan han gør.

> Du kan også godt slå Multiple Users fra, hvis du ikke bruger det. I det
> hele taget kunne det være lidt spændende at se, hvordan maskinen ellers
> er sat op...

Hvad tænker du præcist på. Og kan man samle en oversigtsrapport på det?

> Ja, jeg kom lidt sent ind i diskussionen, men er da glad for at kunne
> hjælpe.

Jeg vil sige Martin var den systematiske problemløser. Morten holdt
engageret og fantasifuld gryden i kog med talrige forslag, og du
leverede lige den rigtige vare.

Det er jo et herligt team

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 14:38

In article <1f7p8vi.1l785cg1rkavs4N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Det er faktisk mit indtryk, at det er præcis sådan han gør.

Hmm... det er vist en god ide at få fat i den medfølgende CD til
maskinen og lave en reinstallering af systemet. Hvis den kører helt fint
nu, er det selvfølgelig ikke akkut nødvendigt, men jeg vil tro at den
vil kunne køre bedre med den "rigtige" systemmappe.

Servicerer han normalt andre Mac'er?

> Hvad tænker du præcist på. Og kan man samle en oversigtsrapport på det?

Apple System Profiler får som regel det meste med, men jeg kan bedst
lide at se det ved selvsyn.

> Jeg vil sige Martin var den systematiske problemløser. Morten holdt
> engageret og fantasifuld gryden i kog med talrige forslag, og du
> leverede lige den rigtige vare.
>
> Det er jo et herligt team

Ja, dk.edb.mac er et herligt sted, hvis man har problemer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 15:03

In article <rfn-9FA20E.14374916022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> nu, er det selvfølgelig ikke akkut nødvendigt, men jeg vil tro at den
> vil kunne køre bedre med den "rigtige" systemmappe.

Hvis man laver systemmappen på den rigtige måde (dvs med omtanke), så er
det faktisk en helt fin måde at vedligeholde et større antal Mac'er på.
Vi bruger selv metoden på arbejdet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 15:07

In article <newsspam3-6D8A5F.15032816022002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvis man laver systemmappen på den rigtige måde (dvs med omtanke), så er
> det faktisk en helt fin måde at vedligeholde et større antal Mac'er på.
> Vi bruger selv metoden på arbejdet.

Bruger I så den samme til flere typer maskiner?

Ja, det burde vel nok kunne lade sig gøre, da langt de fleste
kontrolpaneler og udvidelser er de samme, men der er jo ingen grund til,
at Ninzen kører med iMac og PowerMac G3 modem udvidelser slået til.
Multiple Users er en anden ting, som kan slås fra og hvem ved, at hvad
supporteren ellers har slettet (jeg har ikke lige tjekket listen så
grundigt).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 15:23

In article <rfn-E2C4D1.15071516022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Bruger I så den samme til flere typer maskiner?

Jeps. Fra 7300/166 til iBook, med diverse G3-opgraderede maskiner,
iMac'er og G4'ere ind i mellem.

> Ja, det burde vel nok kunne lade sig gøre, da langt de fleste
> kontrolpaneler og udvidelser er de samme, men der er jo ingen grund til,
> at Ninzen kører med iMac og PowerMac G3 modem udvidelser slået til.

Nøh, men de gør ingen skade da de ikke bliver loadet.

> Multiple Users er en anden ting, som kan slås fra og hvem ved, at hvad
> supporteren ellers har slettet (jeg har ikke lige tjekket listen så
> grundigt).

Multiple Users (samt en del andet) er slået fra på vores
standardinstallation.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 15:25

In article <spam-57C795.12500116022002@localhost>,

> i know - nu ved jeg hvad du mener... jeg henviste blot til CC's DNS
> servere som ét af mange eksempler på at min forbindelse ikke har speciel
> høj oppetid.

Det vil ikke have indflydelse på din server, hvis din DNS er hosted et
andet sted.

Det er jo ikke helt vildt dyrt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 15:51

In article <newsspam3-2C4D83.15251116022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det vil ikke have indflydelse på din server, hvis din DNS er hosted et
> andet sted.

i know - men hvis forbindelsen til nettet på den anden side af
langelinie ryger en gang om ugen, er det ikke så sjovt med en lokal
mailserver.

nej, hvor meget langer du over disken?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-02 16:06

> Også kaldet en fejl i den biologiske coprocessor.

Jeg ved godt, at man aldrig gør det. Men den her er virkelig LOL!

Tak, Martin, for en god griner.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 16:05

In article <newsspam3-54A321.15230016022002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeps. Fra 7300/166 til iBook, med diverse G3-opgraderede maskiner,
> iMac'er og G4'ere ind i mellem.

> Nøh, men de gør ingen skade da de ikke bliver loadet.

Det er jo rigtigt, så det kan godt være, at det bare er mig, som er for
konservativ her. Jeg har aldrig "styret" mere end ca. 20 Mac'er af
gangen, så jeg har godt kunnet overse at installere nyt system på dem,
når det var påkrævet.

> Multiple Users (samt en del andet) er slået fra på vores
> standardinstallation.

Det kræver så også, at man ved hvad man gør og tænker sig rigtigt godt
om, inden man laver standardmappen - hvilket den føromtalte supporter
tilsyneladende ikke har gjort. Hvis han har udeladt ATI Graphics
Accellerator på alle de maskiner han har rørt ved, så har de temmelig
mange dårligt kørende maskiner i det firma!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 16:18

In article <spam-1A64A7.15505816022002@localhost>,

> i know - men hvis forbindelsen til nettet på den anden side af
> langelinie ryger en gang om ugen, er det ikke så sjovt med en lokal
> mailserver.

Der findes back-up servere til den slags (50kr/år for 5 domæner)

> nej, hvor meget langer du over disken?

Ikke noget endnu på edlich.dk, men de to andre domæner på min server
koster 36kr/år.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 16:22

In article <rfn-F5538D.16043516022002@dtext.news.tele.dk>,
> [...]

> konservativ her. Jeg har aldrig "styret" mere end ca. 20 Mac'er af
> gangen, så jeg har godt kunnet overse at installere nyt system på dem,

Når en maskine bøvler, så er det dælme rart at bare kopiere en ny
systemmappe over via nettet, i stedet for at fejlsøge. Det sparer en hel
del tid.

> Det kræver så også, at man ved hvad man gør og tænker sig rigtigt godt
> om, inden man laver standardmappen

Det gør det nemlig, og lidt tests er også en god ting.

> - hvilket den føromtalte supporter
> tilsyneladende ikke har gjort.

Næh.

> Hvis han har udeladt ATI Graphics
> Accellerator på alle de maskiner han har rørt ved, så har de temmelig
> mange dårligt kørende maskiner i det firma!

Jeps. Det kunne være man skulle spørge om de har lyst (råd) til at
ansætte en dygtig supporter.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 16:30

In article <newsspam3-4ECF0A.16221416022002@dtext.news.tele.dk>,

> Når en maskine bøvler, så er det dælme rart at bare kopiere en ny
> systemmappe over via nettet, i stedet for at fejlsøge. Det sparer en hel
> del tid.

Det kan jeg godt se... bare det var så nemt på Windows!

> Jeps. Det kunne være man skulle spørge om de har lyst (råd) til at
> ansætte en dygtig supporter.

Hvilket firma er det egentlig (ja jeg skal ikke ansøge noget, jeg har et
fint arbejde).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 16-02-02 16:32

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote: gør.

> [...]
> nu, er det selvfølgelig ikke akkut nødvendigt, men jeg vil tro at den
> vil kunne køre bedre med den "rigtige" systemmappe.

Han har ikke lavet andet de sidste 100 år. Og kun Mac. Det må være en
mærkelig smutter. - Godt nok er det den første Tibook hos os, men han
har da sat andre (sin egen) op (uden sekundær skærm?), teorien med at
ville lege og spille smart er helt klart udelukket. Snarere et forsøg på
at køre med færdigpakkede løsninger, og når de så ikke virker -
fejlmelde, for ikke at rode sig ud i Reippeurtske løsninger (No
offense). Men efter 2 måneder, hvor jeg jævnligt er kommet med
underlige/usagkyndige (pain in the ash) teorier om hvad det kunne være,
samt meldinger om følgesygdomme. Jeg fatter det ikke, jo mere jeg tænker
over det - jeg fatter det ikke.

> Apple System Profiler får som regel det meste med, men jeg kan bedst
> lide at se det ved selvsyn.

OK, simpelthen en rundvisning on location, det kunne da være hyggeligt.
Men jeg har det sådan lidt med at, puha, så blir' det lidt for
officielt. Jeg tror ikke det ville gavne samarbejdet. Måske er det nogle
af jeres gode venner... Det skal nok ikke være lige nu, men ellers tak.
Det er da et håndfast tilbud.

> Ja, dk.edb.mac er et herligt sted, hvis man har problemer.

Jeg har opfordret min supporter til at bruge NG, men jeg tror aldrig han
får/tager sig tid til at sætte sig ind i det.
Jeg har tilbudt at være hans supporter på området

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 16-02-02 16:40

> [...]

> Accellerator på alle de maskiner han har rørt ved, så har de temmelig
> mange dårligt kørende maskiner i det firma!

Og det har vi ikke. Men jeg fatter det ikke. For i starten ledte vi
efter opdateringer til Nvidia drivere. Og det giver jo ikke mening.
Med mindre jeg skulle have fået nyt skærmkort under forløbet, uden at
vide det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 16:59

In article <1f7pi4g.nel4vr51ix0nN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]
> efter opdateringer til Nvidia drivere. Og det giver jo ikke mening.
> Med mindre jeg skulle have fået nyt skærmkort under forløbet, uden at

Ikke på en PowerBook...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 17:02

In article <1f7pgmh.1v5z8iu1bt2cagN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]
> underlige/usagkyndige (pain in the ash) teorier om hvad det kunne være,
> samt meldinger om følgesygdomme. Jeg fatter det ikke, jo mere jeg tænker

Det kan jo være en smutter... men jeg synes stadig man burde "optimere"
hvilke udvidelser man har kørende på de enkelte maskiner.

> [...]
> officielt. Jeg tror ikke det ville gavne samarbejdet. Måske er det nogle
> af jeres gode venner... Det skal nok ikke være lige nu, men ellers tak.

Hvis den bøvler voldsomt igen og han ikke kan løse problemet, så er der
nok nogen her i gruppen, som tilbyder support.

> Jeg har opfordret min supporter til at bruge NG, men jeg tror aldrig han
> får/tager sig tid til at sætte sig ind i det.
> Jeg har tilbudt at være hans supporter på området

Der er ikke løsninger på alt her i gruppen, men hvis man har tiden, så
er det da et hyggeligt sted at være.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 17:07

In article <rfn-20F7C3.16300516022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Det kan jeg godt se... bare det var så nemt på Windows!

Den /kan/ gøres nemt på Windows også, men ikke helt i samme grad.

> Hvilket firma er det egentlig

Aner det ikke.

> (ja jeg skal ikke ansøge noget, jeg har et fint arbejde).

Jeg har også et arbejde lidt endnu, så jeg er jobsøgende.

Kan jeg finde et fint Mac-supporter arbejde, så ville det da være rart -
ellers har jeg lige afsluttet en uddannelse som plastingeniør, så
jobmulighederne er der heldigvis.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 17:09

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> (pain in the ash)

Smerte i asken?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 17:26

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Jeg har tilbudt at være hans supporter på området

Den sved sikkert

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 17:27

In article <rfn-F2EBCD.17022816022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Det kan jo være en smutter... men jeg synes stadig man burde "optimere"
> hvilke udvidelser man har kørende på de enkelte maskiner.

I hvert fald hvis alternativet er at man man slår grafkaccelerationen
helt på samtlige G3 og G4'ere i firmaet...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 17:29

In article <rfn-F2EBCD.17022816022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Der er ikke løsninger på alt her i gruppen, men hvis man har tiden, så
> er det da et hyggeligt sted at være

Det er ellers tæt på, vi kan klare alt lige fra hvordan du fjerner tush
til justering af gearene på din cykel.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 17:30

In article <newsspam3-6E392D.16182116022002@dtext.news.tele.dk>,

> Der findes back-up servere til den slags (50kr/år for 5 domæner)

> Ikke noget endnu på edlich.dk, men de to andre domæner på min server
> koster 36kr/år.

ok - hvor har fået dem så billigt, var det inkl registrering?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 17:32

In article <rfn-013707.16590816022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Ikke på en PowerBook...

Han brugte nok de 14 dage til at lege med lodekolben

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 17:36

In article <newsspam3-D045BC.17070516022002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg har også et arbejde lidt endnu, så jeg er jobsøgende.

Og jeg satser som du ved på "arve" dit job - jeg har i øvrigt lige fået
et meget fint brev om at min ansøgning er modtaget...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 17:52

In article <spam-C17DE8.17255616022002@localhost>,

> Den sved sikkert

Det kommer vel an på formuleringen. Fgl svider sikkert: Kunne du ikke
tænke dig at lære at bruge news? Jeg skal nok hjælpe dig i gang og /jeg/
fumler ikke.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 17:55

In article <spam-E3B6B5.17354616022002@localhost>,

> Og jeg satser som du ved på "arve" dit job

Der nåede desværre at slippe 4 ansøgninger foruden din igennem filtret,
så du skal være helt sikker på at være træt og flabet til den kommende
jobsamtale.

> - jeg har i øvrigt lige fået
> et meget fint brev om at min ansøgning er modtaget...

Nej hvor hurtigt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 17:56

In article <spam-E94420.17293716022002@localhost>,

> ok - hvor har fået dem så billigt,

jth.net.

> var det inkl registrering?

Nej, det klarede jeg hos 1klik.dk.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 17:57

In article <spam-3E985C.17271116022002@localhost>,

> I hvert fald hvis alternativet er at man man slår grafkaccelerationen
> helt på samtlige G3 og G4'ere i firmaet...

Ja, det er knapt så smart...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 18:00

In article <newsspam3-D045BC.17070516022002@dtext.news.tele.dk>,

> Den /kan/ gøres nemt på Windows også, men ikke helt i samme grad.

Man kan ghoste, men så skal man installere alle sine programmer igen.
Det er ikke så nemt som bare at lægge et nyt system på. Her er Mac'en
temmelig smart.

Hvis man følger Mortens OS X installation, så kan man næsten gøre det
samme her.

> [...]
>
> Kan jeg finde et fint Mac-supporter arbejde, så ville det da være rart -
> ellers har jeg lige afsluttet en uddannelse som plastingeniør, så

På mit nuværende arbejde har vi desværre ikke rigtig brug for en
Mac-supporter. Jeg er dog ikke i tvivlt om, at vi næppe ville kunne
finde en bedre...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 16-02-02 18:03

Sådan går det når man skal være smart.

Sidst jeg skulle begå mig i en engelsk-sproget gruppe og fik et godt
råd, svarede jeg kækt tilbage: I thrust you. - Sådan bare for at være
høflig

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 18:05

In article <newsspam3-585713.17551816022002@dtext.news.tele.dk>,

> Der nåede desværre at slippe 4 ansøgninger foruden din igennem filtret,
> så du skal være helt sikker på at være træt og flabet til den kommende
> jobsamtale.

jammen det vil jeg så være - jeg er i øvrigt ikke indkaldt til samtale
endnu, ansættelsesudvalget skal først tage stilling...

> Nej hvor hurtigt.

ja, 15 dage efter ansøgningsfristen.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 18:15

In article <rfn-397962.17593516022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Man kan ghoste, men så skal man installere alle sine programmer igen.

Hvis man er lidt smart, lægger man programmer og OS på hver sin
partition og sørger for at have en back-up af registreringsdatabasen.
Når Windows så fucker up, formatterer man den partition,
geninstallerer/ghoster Windows og loader den back-up'ede
registreringsdatabase. Så er man i teorien kørende igen.

> Det er ikke så nemt som bare at lægge et nyt system på. Her er Mac'en
> temmelig smart.

Det er den.

> Hvis man følger Mortens OS X installation, så kan man næsten gøre det
> samme her.

Jeps. Ulempen ved Windows (i den sammenhæng) er registreringsdatabasen,
og den er Mac'en heldigvis fri for.

> På mit nuværende arbejde har vi desværre ikke rigtig brug for en
> Mac-supporter. Jeg er dog ikke i tvivlt om, at vi næppe ville kunne
> finde en bedre...

Det er jeg heller ikke i tvivl om

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-02-02 18:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> jammen det vil jeg så være - jeg er i øvrigt ikke indkaldt til
> samtale endnu, ansættelsesudvalget skal først tage stilling...

Hvad det det for et job du søger?
Hvor?

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 18:19

In article <m34rkhcpdr.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Hvad det det for et job du søger?

Mit.

> Hvor?

LO.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 18:23

In article <newsspam3-2DDE9E.18143216022002@dtext.news.tele.dk>,

> [...]
> geninstallerer/ghoster Windows og loader den back-up'ede
> registreringsdatabase. Så er man i teorien kørende igen.
^^^^^^^

Jeg er glad for, at du fik den med. Men ideen er god nok, når du
systemet skal være så stupidt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 18:35

In article <spam-1BFD62.18051116022002@localhost>,

> jammen det vil jeg så være - jeg er i øvrigt ikke indkaldt til samtale
> endnu, ansættelsesudvalget skal først tage stilling...

Det er så her "moderat fysisk pres" kommer ind i billedet.

> ja, 15 dage efter ansøgningsfristen.

Ahem, det var det stillingsopslag der ikke skulle have været sendt ud
alligevel, det nye opslag havde frist til d. 14.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 18:31

> Hvad det det for et job du søger?

Martins studenterjob, jeg havde kig på det da han fik det i 98, men han
havde fået det da jeg fik nosset mig sammen til at søge...

Jeg har kun SU til halvdelen af studiet, så jobbet er ideelt og
marginalt bedre end betalt end hvad jeg har været vant til på
døgninstitutioner for handicappede - og så er der i fomegentlig mindre
nat og weekend arbejde...

> Hvor?

LO

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 18:33

In article <1f7plz7.12a97q91ig5cbuN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Sådan går det når man skal være smart.

eller ansat ui det amerikanske justiytsministerium.

> Sidst jeg skulle begå mig i en engelsk-sproget gruppe og fik et godt
> råd, svarede jeg kækt tilbage: I thrust you.

LOL

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 18:51

In article <rfn-DF9735.18224216022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jeg er glad for, at du fik den med.

Jeg er blevet fortalt at det rent faktisk fungerer. Om det så er
Windows' egen udgave af "fungerer", er jeg ikke helt klar over.

> Men ideen er god nok, når du systemet skal være så stupidt.

Ja, jeg fatter ikke at det ikke er et system de har skilt sig af med.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 18:52

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Sidst jeg skulle begå mig i en engelsk-sproget gruppe og fik et godt
> råd, svarede jeg kækt tilbage: I thrust you. - Sådan bare for at være
> høflig

Uha, den kan jeg få meget sjofelt ud af.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 19:00

In article <newsspam3-2C97CB.18503516022002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg er blevet fortalt at det rent faktisk fungerer. Om det så er
> Windows' egen udgave af "fungerer", er jeg ikke helt klar over.

Der _er_ forskel! Min PC'er med Win2k har dog kørt ganske godt, men
efter et problem med en harddisk har den kørt skidt lige siden. Det var
en ekstra disk der skabte problemer, ikke engang den med Windows på. Det
var meget mystisk, men det _kan_ være et af de typiske problemer med
IBM's 75GXP serie.

> Ja, jeg fatter ikke at det ikke er et system de har skilt sig af med.

Det sker nok ikke lige foreløbigt. Så skal de jo starte helt forfra og
det gør de nok ikke!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 19:08

In article <rfn-96BD0B.18593216022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> men det _kan_ være et af de typiske problemer med
> IBM's 75GXP serie.

Ikke helt umuligt.

> Det sker nok ikke lige foreløbigt. Så skal de jo starte helt forfra og
> det gør de nok ikke!

Det ville ellers være et smukt træk af dem - evt med en pause på 15-20
år.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 19:20

In article <newsspam3-2DE217.19075516022002@dtext.news.tele.dk>,

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 19:23

In article <newsspam3-6D4CF9.18350016022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er så her "moderat fysisk pres" kommer ind i billedet.

Det håber jeg på at du kan hjælpe med.

> Ahem, det var det stillingsopslag der ikke skulle have været sendt ud
> alligevel, det nye opslag havde frist til d. 14.

ahrg, så havde jeg ikke behøvet at stå op før fanden fik sko på og sende
min ansøgning

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 19:25

In article <spam-180DEB.18330816022002@localhost>,

> eller ansat ui det amerikanske justiytsministerium.
¨
sprogspadser... ansat i det amerikanske justitsminsterium

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 19:44

In article <spam-7EA9B0.19231816022002@localhost>,

> Det håber jeg på at du kan hjælpe med.

Der stort set ingen der tør tage trappen længere.

> ahrg, så havde jeg ikke behøvet at stå op før fanden fik sko på og sende
> min ansøgning

Nåeh, du har da fået en fordel ved det: kælenavnet vådliggeren.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 20:34

In article <newsspam3-D30CA1.19435216022002@dtext.news.tele.dk>,

> Der stort set ingen der tør tage trappen længere.

kan du ikke få job i SID's task force?

> Nåeh, du har da fået en fordel ved det: kælenavnet vådliggeren.

det var ellers dejligt varmt...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 22:44

> [...]

> marginalt bedre end betalt end hvad jeg har været vant til på
> døgninstitutioner for handicappede - og så er der i fomegentlig mindre

Jah, man kan blive traet at af flette peddigroer og lave klemmer.

Hvor ligger LO.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 01:21

In article <kkpu35f6g1.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jah, man kan blive traet at af flette peddigroer og lave klemmer.

Virkelig?

> Hvor ligger LO.

København/Rosenørns Alle.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 07:08

In article <kkpu35f6g1.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jah, man kan blive traet at af flette peddigroer og lave klemmer.

ingen arme, ingen peddigrør

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-02-02 10:43

> LO.

Aha, det er derfor der ikke længere står noget om at "Marianne Jelved er
Gud" i Mortens signatur... måske skulle de skiftes ud med "Martin Edlich
er Gud"... eller endnu bedre "Poul Nyrup skal være Gud igen!"

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 10:52

In article <1f7qw7l.dy31ij2qw886N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Aha, det er derfor der ikke længere står noget om at "Marianne Jelved er
> Gud" i Mortens signatur... måske skulle de skiftes ud med "Martin Edlich
> er Gud"

Det ville da være en god ide.

> ... eller endnu bedre "Poul Nyrup skal være Gud igen!"

Dertil har LO vist fået et lidt for pragmatisk syn på politiske partier
for nyligt.

Fra : Storm

Dato : 17-02-02 11:01

> Det er så absolut ingen ulempe at være syg i hovedet i dette forum -
> tværtimod faktisk.

Årh, det er da ikke galt.
Efter min egen succeshistorie, tog jeg lige et hurtigt vue over de få
spredte indlæg der er dumpet ind de sidste 48 timer.

Postere i andre grupper har navne som Batistuda, Batman og MacDonald.
Her er navne helt civile og navne som Henrik Münster - OK - det er nok
et "dæknavn" - i virkeligheden en fisker i Esbjerg, der har opfundet en
CD-brænder - Boksuld? De andre almindelige navne dækker måske over
berømtheder fra cykelsporten og rockbranchen, iblandet
hardcore-program-udviklere inklusive Thorvald Linux himself.
At dømme efter indlæggene tror jeg det sidste. Jeg tror simpelthen hele
Team Fakta deltager under "dæknavn" - de er selvfølgelig ude at køre
Sjælland tyndt i det dejlige vejr. Men har haft hede camuflerede tak-tik
diskussioner under og over bæltestedet

Der er også en tugthuskandidat uden fingre, eller med mærkelige
gevækster på fingrene, og som defor bruger pegepind. Nu skal han selv
levere strømmen til sin bærbare - en pedaldrevet generator - jeg ser det
for mig. Eller skal staklen bare på sygehuset i Esbjerg. Det kunne der
jo være god mening i. Eller er de faktisk ved at lægge et alternativt
selvudviklet netværk ind mellem cellerne i Nyborg Statsfængsel, via
vandrør.

At dømme efter post-tidspunkter kommer bidragyderne fra hele kloden fra
L.A. til down-under, men nok med hovedbase i Århus eller Esbjerg.

Hen over det hele bliver der sandelig også arrangeret en sommerfest af
det Århusianske Natteliv. Helstegt ME på MT scanner.

De få forsøg på opstramning sker i en tråd om alternative
aflusningsmidler

Jeg er nok ikke så syg i hovedet når alt kommer til alt. Man skal bare
ha' den rette referenceramme. Det er sgu' da muntert.

Go' søndag.

--
Kærlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 11:04

In article <1f7qw7l.dy31ij2qw886N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Aha, det er derfor der ikke længere står noget om at "Marianne Jelved er
> Gud" i Mortens signatur...

næh, men valget er overstået og fachisterne er fast parlementarisk
grundlag for regeringen, så hun er desværre midlertidigt sat uden for
indflydelse i et par år. Bare vent hun får 10% ved næste valg

> måske skulle de skiftes ud med "Martin Edlich
> er Gud"...

No way, (af)Gud forbyde det.

[Shy, fotæl ham det ikke - jeg skal bruge ham til at sætte
ansættelsesudvalget under "moderat fysisk press"]

>eller endnu bedre "Poul Nyrup skal være Gud igen!"

Hvis det er muligt ville jeg ikke have noget imod det, slet ikke hvis
alternativet er status quo.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 11:12

In article <1f7q2ky.1o9w45p1ygqybkN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> det er nok et "dæknavn" - i virkeligheden en fisker i Esbjerg,

eller Billund

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 12:38

> Hvor er dit mailhotel egentlig hosted? Dine mails ryger i et af mine
> filtre som spam.

ERS har haft held med at blackliste Morten! ;)
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 12:41

In article <1f7r1p9.rl0cxiiysv2wN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> ERS har haft held med at blackliste Morten! ;)

I det tilfælde må det så også være et spørgsmål om held.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 12:51

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hvis han har udeladt ATI Graphics
> Accellerator på alle de maskiner han har rørt ved, så har de temmelig
> mange dårligt kørende maskiner i det firma!

Hmmm... en wintel fanatiker med en skummel plan? Der skal jo holdes liv
i fordommene om at Mac er en skod computer! 8)
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 12:58

> ingen arme, ingen peddigrør

I dit tilfælde er det nok tale om et par fingre. Og tillad mig at le ad
Thorbjørns forventninger til din arbejdsduelighed.

Denne nyhedsgruppe er noget af det sjoveste og jeg får nærmeste
abstinenser når jeg ikke har tjekket den i et par dage!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 15:21

In article <1f7r28r.9ueu0314vm4bvN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Hmmm... en wintel fanatiker med en skummel plan? Der skal jo holdes liv
> i fordommene om at Mac er en skod computer! 8)

Aha... men nu er han afsløret!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 17-02-02 16:02

> Hmmm... en wintel fanatiker med en skummel plan? Der skal jo holdes liv
> i fordommene om at Mac er en skod computer! 8)

Her har du godt nok ikke ret, manden er mac-fanatiker.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 16:05

In article <1f7rb1k.te75pu1ms63n4N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Her har du godt nok ikke ret, manden er mac-fanatiker.

Det gør næsten ikke historien bedre... yikes!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 05:05

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Jeg er nok ikke så syg i hovedet når alt kommer til alt. Man skal bare
> ha' den rette referenceramme. Det er sgu' da muntert.

Godt skriv, og vi kan vel så konkludere, at hvis man af denne gruppe
findes at være syg i hovedet, så er man virkeligt langt ude (eller
PC-bruger, hvilket vel egentlig er det samme).

Fra : Ninzen

Dato : 13-02-02 17:55

> Joda jeg væltede lige min TiBook om i Mac OS 9. Den vil iøvrigt gerne
> kendes ved min Sony 200GS i diverse opløsninger.

Ved du på hvilken pin (stift) din DDC understøttelse ligger på
henholdsvis din Sony og din TiBook?

Ved de om det kræver en adapter hvis den ikke ligger på samme?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-02-02 16:02

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ved du på hvilken pin (stift) din DDC understøttelse ligger på
> henholdsvis din Sony og din TiBook?

Nej desværrre! Prøvede at finde nogle spcifikationer hos Sony men kunne
ikke finde nogen.

> Ved de om det kræver en adapter hvis den ikke ligger på samme?

Aner det ikke!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen