Andet multimedie
bentjuul 3670
Cursor og Plug-in
Fra : Ninzen

Dato : 24-01-02 15:01

Jeg troede jeg havde løst mit cursor problem i Photoshop 6.01. - Det
havde jeg ikke.

Når jeg genstarter maskinen er problemet der påny.
Cursoren forsvinder når den kommer ind over et billede.

Nu har jeg helt undladt at komme følgende Plug-in ind igen, og siden har
det kørt fint. I et par dage, (uden de voldsomme Photoshop
udfordringer).

Den "gale" Plug-in er:

Under Plug-in - Adobe Photoshop only - Extensions - DirectCursors.

Jeg kører Photoshop 6.01 på Mac OS 9.2.2.
Jeg kører fra en bærbar til en sekundær skærm med ATY, RageM6 skærmkort.
Jeg har en adapter mellem den bærbare og min skærm. Før jeg havde
adapteren kunne jeg slet ikke bruge min skærm i OS 9 mens den kørte fint
i OS X. Det var opløsningen det var galt med. Med adapteren er jeg låst
fast i én (rimelig) opløsning, og har ikke oplevet andre problemer.

Men en cursor i Photoshop skal jeg jo bruge.

Nu er mine spørgsmål.

1. Er der nogen der har oplevet noget lignende, og har et tip eller et
praj?

2. Er der nogen der præcist kan fortælle hvad extension DirectCursor
egentlig gør, og er det et problem at undvære den?

3. Er det: a. Et Photoshop problem, b. Et Apple-skærmkort-problem, eller
c. Et sammentræf af en uheldig konfiguration?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 24-01-02 16:42

Ninzen skrev:

> 2. Er der nogen der præcist kan fortælle hvad extension
> DirectCursor egentlig gør, og er det et problem at undvære
> den?

Jeg fandt lige følgende:

Macintosh G4 Freezes When You Edit Images in Photoshop 5.5 or Later

Issue
When you edit an image in Adobe Photoshop 5.5 or later, the
Macintosh freezes.

Details
You are running Mac OS 9.1 on an Apple Power Macintosh G4 with an
nVIDIA GeForce 2 or 3 graphics processing unit (GPU).

Solutions

Do one of the following:

Solution 1
Update to version 2.1.1 of the GeForce Graphics Card software. You
can download the update from Apple's Web site at
www.apple.com/support/.

Solution 2
Disable the DirectCursors plug-in:

Note: If you disable the DirectCursors plug-in, you won't be able
to have brush sizes over 16 pixels, and some cursors, such as the
lasso tool, might be difficult to see against middle gray areas if
the display is set to thousands or millions of colors.

1. Quit Photoshop.
2. Locate the DirectCursors folder in the Photoshop [version]:
Plug-Ins: Adobe Photoshop Only: Extensions folder.
3. Add a tilde character (~) to the beginning of the DirectCursors
folder name (for example, "~DirectCursors").
4. Restart Photoshop.

Solution 3
Disable the nVIDIA System extensions in the System folder, and
restart the Macintosh. For a list of nVIDIA System extensions, see
your nVIDIA documentation.

Additional Information

Version 2.1 of the nVIDIA drivers that come with the nVIDIA GeForce
2 or 3 GPU conflict with the DirectCursors plug-in in Mac OS 9. (To
determine the version of the nVIDIA driver, select the nVIDIA
extension in the System: Extensions folder, and choose File > Get
Info.)

The DirectCursors plug-in, enabled by default in Photoshop 6.0,
modifies how the Macintosh draws some cursors. For painting tools,
it enables the display of brush cursors larger than 16 pixels in
diameter. It also improves the display of some cursors, such as the
lasso tool, to make them easier to see when moving over middle gray
areas if the monitor is set to either thousands or millions of
colors.

Disabling the nVIDIA System extensions disables the drivers that
conflict with the DirectCursors plug-in in Mac OS 9.1.

Noget tyder på at det snildt kan være en konflikt med dit
grafikkort også. Har du overvejet at prøve med en anden type
grafikkort?

Madsen.

Fra : Ninzen

Dato : 24-01-02 20:14

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg fandt lige følgende:

Du er bare knaldhamrende go' til lige at finde...
Det lyder jo ret præcist som mit problem.

Jeg har spurgt i Mac-gruppen også, men du er altså bedre til at gi' om
maccer - ta' den!

Vil du afsløre hvor du fandt det henne?

På arbejde mener jeg bestemt at det er et nVidia skærmkort.
Men det ser min hjemmeskærm ikke ud til at være. (Nej jeg ved det - her
er jeg ikke absolut ikke skarp).

Her og nu vil jeg så bare disable Directcursors med en ~.

Men jeg vil jo selvfølgelig gerne finde en løsning så jeg kan benytte
mig af de fordele der er i det.

> Noget tyder på at det snildt kan være en konflikt med dit
> grafikkort også. Har du overvejet at prøve med en anden type
> grafikkort?

Jeg skal lige snakke med supporteren på mit arbejde om det her.
- Han har faktisk opgivet problemet indtil videre. Måske ved han godt
det som du har fundet frem - men tænkte måske at det ikke var umagen
værd at fortælle mig om det, eller også er det bare lige den info han
mangler.

Takker højlydt.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 24-01-02 20:38

Ninzen skrev:

> Du er bare knaldhamrende go' til lige at finde...
> Det lyder jo ret præcist som mit problem.

Du har jo ikke et nVIDIA GeForce 2 eller 3 i "hjemmecomputeren",
men det skulle slet ikke undre mig om problemet eksisterer med
andre typer skærmkort også. Det skulle være mærkeligt andet.

> Vil du afsløre hvor du fandt det henne?

Det var vha. Google, men nu kan jeg ikke huske hvad jeg søgte på.
Så vidt jeg husker søgte jeg på DirectCursors og havnede på en af
Adobe's Knowledgebase-artikler hvor jeg så kopierede teksten fra.

> Takker højlydt.

Velbekom. Håber du får det til at virke. Der er ikke noget mere
irriterende end når tingene ikke virker. Jeg husker dengang jeg
selv kæmpede med GDI-fejl i Photoshop 4 som også skyldes en driver
til grafikkortet som ikke var helt perfekt skruet sammen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-01-02 01:23

Madsen skrev:

> [...]
> på. Så vidt jeg husker søgte jeg på DirectCursors og havnede
> på en af Adobe's Knowledgebase-artikler hvor jeg så kopierede

Det var fra denne her:
<http://www.adobe.com/support/techdocs/2a09a.htm>

Madsen.