Hjemmeside
Fra : Jan Bang Madsen

Dato : 24-01-02 23:10

Hej med jer

Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor man kan lægge indlæg i på.
Spørgsmålet er nu, hvem der kan gøre ansvarlig for det som der bliver
skrevet på hjemmeside. Er det kun den der sender det ind eller kan ham der
har hjemmeside også gøres ansvarlig.

Er der evt. noget der kan henvise til en hjemmeside hvor jeg kan finde og af
det.

Med venlig hilsen

Jan Bang Madsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-02 14:57

Scripsit "Jan Bang Madsen" <access@edb.dk>

> Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor man kan lægge indlæg i på.
> Spørgsmålet er nu, hvem der kan gøre ansvarlig for det som der bliver
> skrevet på hjemmeside.

Hvilken form for ansvar tænker du på?

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Jan Bang Madsen

Dato : 24-01-02 13:53

Hej

Det er en side hvor A kan skrive noget om B. Hvis nu B ikke meger at dette
er eer rigtigt og vil køre en sag om det, kan den der har hjemmesiden så
gøres ansvarlig for at have viderbragt oplysningerne.

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-02 16:19

> [...]

> er eer rigtigt og vil køre en sag om det, kan den der har hjemmesiden så
> gøres ansvarlig for at have viderbragt oplysningerne.

Hvilken form for ansvar tænker du på, straf- eller erstatningsansvar?

Det eneste strafansvar jeg kan se vil være for medvirken til
æreskrænkelser, og det vil kræve at der er et forsæt, og at
websideejeren på en eller anden konkret måde har signaleret at
æreskrænkelser er velkomne.

Med hensyn til erstatningsansvar kan jeg ikke lige se hvilket tab der
kunne være tale om.

Ovenstående forudsætter at der er tale om automatisk videregivelse
af meddelelser, som websideejeren ikke har haft lejlighed til at tage
personligt stilling til. Ellers vil forholdet naturligvis afhænge tæt
af præcis hvad den krænkende meddelelse består i.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."