<no subject>
Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 24-01-02 14:22

Hej i kloge hoveder.
Jeg er i gang med at lave en engelsk rapport om processorer.
Jeg mangler lidt stof om apples processorer.
Er der nogen som ved hvor man kan finde noget omkring tests af
processorerne?
I såfald vil jeg gerne høre fra jer.
Mvh Niels Larsen
'

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 15:19

Niels Erik Karred Larsen <nielslarsen@post.tele.dk> wrote:

> Jeg er i gang med at lave en engelsk rapport om processorer.
> Jeg mangler lidt stof om apples processorer.

Apple laver ikke deres egne processore.

I "gammel tid" (før 94) brugte Apple udelukkende Motorolas 680x0 CISC
arkitektur (68k) til Macintosh computerne (Jeg går ud fra at du ikke er
interesseret i Apple I-III, Lisa og Newton)

Følgende 68k'ere er blevet brugt af Apple:

68000 5-16MHz ingen FPU ingen PMMU
68020 16MHz valgfri FPU valgfri PMMU
68030 16-40MHz valgfri FPU inetgreret PMMU
68040 25-40MHz integreret FPU integreret PMMU
68040LC 20-33MHz ingen FPU integreret PMMU

I 95/96 rullede de sidste Macintosh computere med 68k af samlebåndet.

Siden 94 har Apple brugt PowerPC arkitekturen (PPC), der er afledt af
IBM's RISC arkitektur, som også omfatter IBM's POWER arkitektur.

Bag udviklingen af PPC arkitekturen står IBM, Motorola og Apples selv.
Motorola og IBM har gennem tiden udviklet og produceret PPC processore.
(samt Exponential Research, som aldrig fik deres produkt på markedet)

PPC arkitekturen var oprindelig tænkt som et alternativ til Intels x86
og Motorolas x86 arkitektur til "Personlige Computere", men i dag er
forkus primært rettet mod markedet for "embeded systems. dvs at
kriterier som størrelse, energiforbrug, stabilitet og varmeudvikling har
højere prioritet end clockfrekvens.
PPC 7450 er dog udlukkende fokuseret på personlige computere, og
udviklet med Apple for øje.

> Er der nogen som ved hvor man kan finde noget omkring tests af
> processorerne?

Benchmarks er ikke umidelbart sammenlignlige, men kig hos IBM og
Motorola Semiconducters som alle laver de PowerPC processorer Apple
bruger.

følgende PPC'ere er blevet brugt af Apple:

601 60-120MHz (G1)
603 75MHz (G2)
603e 75-200MHz (G2)
603ev 200-300MHz (G2)
604 120-150MHz (G2)
604e 132-230MHz (G2)
604 mach5 250-350MHz (G2)
750 233-500MHz (G3)
750cx 366-700MHz (G3) kun IBM
7400 350-500MHz (G4) kun motorola
7410 400-533MHz (G4) kun motorola
7450 667-867MHz (G4) kun motorola

Ars Tecnicha har kørt en række glimrende artikler om især G4
processorne. Herunder sammenligninger mellem G4 og K7 og P4, samt en
artikkel der forklarerer forskellen på RISC og CISC.

<http://arstechnica.com/cpu/index.html>
<http://arstechnica.com/cpu/01q2/p4andg4e/p4andg4e-1.html>
<http://www.arstechnica.com/cpu/1q00/g4vsk7/g4vsk7-1.html>
<http://www.arstechnica.com/cpu/4q99/risc-cisc/rvc-1.html>

Artiklerne udmærker sig ved at de kan læses af teknisk mindede lægfolk.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-02 18:02

Hej Niels Erik

Det bedste oplysninger om Apple og deres produkter, du kan få, hvis du
ikke er tilknyttet Apple og har adgang til deres tekniske databaser, er
fra 'Apple Spec 1/2002'. Der er lige kommet en opdatering, som du kan
hente her:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=12242/AppleSpec102.sit-binhex.hqx>.
Den er i Filemaker Pro 5.x format, så du burde kunne åbne den og bruge
den på en PC også.

Mht. selve testresultater af processorerne, så eer de bedste steder nok
www.macfixit.com og www.xlr8yourmac.com.

mvh. Erik Richard

Niels Erik Karred Larsen wrote:

> [...]
> Jeg mangler lidt stof om apples processorer.
> Er der nogen som ved hvor man kan finde noget omkring tests af

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 18:10

> [...]
> ikke er tilknyttet Apple og har adgang til deres tekniske databaser, er
> fra 'Apple Spec 1/2002'. Der er lige kommet en opdatering, som du kan

Det er værd at bemærke at det _ikke_ er Apples egen udgivelse, de har
ikke velligholdt deres egen udgave af dette dookument siden 98.
Vil man have de officielle specifikationer er der ingen vej uden om
Apple's developer sider, som desuden er langt mere udførlige...

NB linielængde og QP!!!

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-01-02 00:44

> [...]
> Vil man have de officielle specifikationer er der ingen vej uden om
> Apple's developer sider, som desuden er langt mere udførlige...

Øv, det var en skam. Netop en FMP 5.0 database med alle aktuelle data
ville være guf. I hvert fald for en som mig, der stadigvæk nyder at læse
i GURU for gamle Mac modeller, men både modellerne og jeg er jo også
lidt antikverede :)

> NB linielængde og QP!!!

Enig, men hjælper det? Erik, skulle du ikke snart få dig en MacSoup? Den
er virkelig fin.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-02 04:33

Hej Mich - og lidt til Morten

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]

Morten. - Ham der laver denne database, gør det rent faktisk i samarbejde med
Apple Developer gruppe, og hvis jeg ikke husker meget galt, så er han selv
medlem og særdeles aktiv dér.

> [...]
> ville være guf. I hvert fald for en som mig, der stadigvæk nyder at læse
> i GURU for gamle Mac modeller, men både modellerne og jeg er jo også

Mich. - Du kan roligt downloade og bruge den. Indtil nu har jeg ikke fundet
_en_eneste_ uoverensstemmelse med Apples officielle specs fra developer
siderne. Og selvfølgelig er data i AppleSpec ikke så udførlige, så vil de ikke
kunne presses ned i de 11mb, som de fylder.

> Enig, men hjælper det? Erik, skulle du ikke snart få dig en MacSoup? Den
> er virkelig fin.

Jeg har skrevet om det her før, så jeg vil ikke skrive det hele igen, - kun
kort....

Jeg hverken kan lide eller ønsker at bruge MacSoup! - Jeg har provet dem og
brugt den i en kort periode, men for mig at se, er det noget af det mest
elendige, som jeg overhovedet har haft fingrene i. - Jeg véd godt, at nu
træder jeg en del inkarnerede 'Suppe-tilhængere' over tæerne, men i det
tilfælde her, er jeg bedøvende ligeglad. - Og jeg vil ikke tvinges til at
bruge et program, "fordi, det nu bare er det program, _man_ har vedtaget, er
'programmet"!

- Og hvorfor er der ingen, der siger 'vov', når folk sender med OE eller
Entourage, CE, Mozilla, NS6 - eller et andet program, der også kan læse/skrive
i newsgrupper. - Og hvorfor er der heller ingen, der kommer med nedsættende
eller harmdirrende protester, når der quotes ad h... til i 'suppen' eller man
helt glemmer at quote? - Nå nej, - det er jo 'suppen' der bruges, så er det jo
OK...! - Og hvorfor er det heller ikke andre NC 4.x brugere, der lægges for
had på den måde? - Jeg har læst adskillige indlæg med både HTML og QPÅ slået
til, uden at en kat har gøet af det!

Og som jeg også tidligere har skrevet, så sidd3er jeg med mange forskellige
nyhedsgrupper og mailing grupper åbne samtidig. Nogle sender/modtager i plain
text, nogle i HTML, andre i begge. Nogle er rene WinNT baserede, andre kører
ren MIME og ASCII, - og atter andre kører 'jeg-véd-ikke-hvad-programmer'.

Hvis jeg skulle sidde med et program til hver enkel af de grupper/lister, så
ville jeg skulle have både en ren Windows maskine + en ren Mac til at køre
samtidig og sidde og køre frem og tilbage mellem dem. - Og hvordan hulen
skulle jeg så kunne krydsposte mellem forskellige mailinglister, som jeg fx.
jævnligt gør? + det, at jeg så ikke ville kunne gå ind og moderere den gruppe,
som jeg selv står som moderator for - nemlig "Visuality". Det kræver, at jeg
har fuldt adgang til at kunne bruge både HTML og QP, kookies og alt andet
fiddelihut. - Det har jeg nu! - Og hvis jeg skulle skifte
indstillinger/profiler for hver gang jeg skulle ind og svare / gensvare på et
indlæg, så ville det tage flere timer at besvare evt. spørgsmål, der kommer
her-og-nu.

Jeg véd også godt, at det her egentlig slet ikke har noget med hverken HTML
eller QP at gøre, men det faktum, at jeg bruger Netscape 4.7x og så at det er
mig, der bruger det. Der er nogle personer her i gruppen, der har set sig gale
på mig og forsøger med alle midler at miskreditere og mistænkeliggøre mig over
for andre her. - Jeg går ud fra, du har læst en del - om ikke alle - af de
indlæg.

Det, der så kan glæde mig, - når man ellers ser nogle af de - hm...
'svine-indlæg', - er, at jeg daglig får mails fra folk, der er 'lurkers' her
på listen, med tak for de svar, jeg har givet, og at det har hjulpet dem med
deres problemer. Det er slet ikke alle af dem her på listen, der kalder sig
for 'eksperter' der er det. Jeg er heller ikke 'ekspert' på alle områder -
langt fra! - men det jeg véd noget om, det _véd_ jeg til gængæld også noget
om, - og det så uanset hvad Morten R.K. som fx. her siger.

Jeg har aldrig ladet mig påvirke af et såkaldt 'gruppepres' som det fra visse
personer her i gruppen, og det vil jeg heller aldrig gøre. Det forsøger man
ikke over for en gammel '68'er', der kender alle knebene i forvejen.... - Og
så kan Morten m.fl. kalde mig for hvad de vil af slige ting, de nu finder for
godt.

Tja, det her blev så alligevel længere, end jeg ville have skrevet, men Mich,
jeg håber du forstår, hvad jeg mener.

mvh. Eri kRichard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-01-02 23:18

> Tja, det her blev så alligevel længere, end jeg ville have skrevet, men Mich,
> jeg håber du forstår, hvad jeg mener.

Jo, jeg forstår nok, hvad du skriver. Men jeg er nu ikke helt enig med
dig. For mig har suppen virket ganske upåklageligt gennem lang tid. Dog
skal jeg lige 'klage' over, at mit x-face tilsyneladende er væk igen. Og
at jeg ikke kan læse mit eget bidrag i denne tråd (det som du svarede
på) .... underligt.

Men jeg respekterer, at du så har dine meninger om den (og alt det andet
du uddybede med)

Bare vi kan kommunikere, er det vel også det vigtigste?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen