Køb af hardware der er defekt
Fra : Egon Sorensen

Dato : 24-01-02 14:02

Hej,

Jeg kan se at Jens (aka Dansk) har bedt om råd..
Jeg købte, i god tro, en Intel P3 850 E processor - forudsat at den var 100%
ok.
Det viser sig, da jeg modtog processoren - og jeg afprøvede den i mit
bundkort, som understøtter processortypen, at den ikke virkede.
(Bundkortet er sat til 'jumperless' således at den selv finder ud af hvilke
spændinger, bushastigheder osv. processoren skal have)

Køleren havde været fjernet før jeg købte den, og det originale kølepasta
var udskiftet med 'Artic Silver' hvilket er ledende.
Efter at have fjernet kølepastaen med Isopropylalkohol, og genmonteret
køleren med hvidt kølepasta, virkede den stadig ikke.
(Det var dumt, kan jeg godt se, men postvæsnet smider jo en del rundt med
pakker)

Jeg har undersøgt sagen lidt nærmere, og det viser sig at Jens købte
processoren til decideret overclockningsbrug.
( http://www.overclocking.dk/asp/comments.asp?id=84523&OrgThread=0&table=com
ments )
Han har også spurgt i nyhedsgruppen dk.edb.hardware.overclocking hvordan man
kan øge spændingen til processoren, da han gerne vil køre processoren ved en
højere spænding. ( news:a21ln4$tsvmj$1@ID-61574.news.dfncis.de )
Printbanerne ved stikket ser iøvrigt ud til at have været meget varme, idet
de er brune (istedet for deres normale 'grønne' farve). En ting, som kan
skyldes en for varm processor. (Processoren vil blive meget varm, hvis
spændingen øges over dens normale nominelle værdi)

Hvordan vil jeg stå, hvis jeg f.eks går til politiet og anmelder ham for
svindel/bedrageri ?
Har i nogle ellers gode råd ?

(Grunden til at jeg vil købe en 850E, er at min 450E bruger mere strøm - og
da min computer er tændt 24 timer i døgnet, løber det hurtigt op)

Mvh,
Egon Sørensen
Stud.Ing

Fra : Peter G C

Dato : 24-01-02 14:30

"Egon Sorensen" <es02@thedane.dk> wrote in message

[klip]

> Hvordan vil jeg stå, hvis jeg f.eks går til politiet og anmelder ham for
> svindel/bedrageri ?

Det hjælper ikke. Det er ikke svindel.

> Har i nogle ellers gode råd ?

Ja - hvad med om I mødes og tjekker cpu'en sammen - f.eks. hos sælger?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : peter volsted

Dato : 24-01-02 19:24

hi

Peter G C wrote:
----- snip -----

> Det hjælper ikke. Det er ikke svindel.

Køber modtager en CPU, der ikke fungerer. Den viser tegn til at have
været meget for varm. Køber fremlægger 2 referencer vedr. sælgers
interesse for overclocking & overspænding vedr. samme CPU type. Købers
forsøg med at udskifte 'uoriginal' kølepasta med 'original' frembringer
ikke funktion.
Jeg finder det forståeligt, at køber når til den konklusion, at sælger
har afsendt en afbrændt CPU.
Kan din koncise konstatering at det ikke er svindel evt. udbygges med
argumenter og/eller begrundelse?

--
good luck

peter

Fra : Peter G C

Dato : 24-01-02 20:07

"peter volsted" <pvolsted@image.dk> wrote in message

[klip]

> Jeg finder det forståeligt, at køber når til den konklusion, at sælger
> har afsendt en afbrændt CPU.
> Kan din koncise konstatering at det ikke er svindel evt. udbygges med
> argumenter og/eller begrundelse?

Jeg bruger selv en overclocked cpu - med ektra spænding: Pentium celeron
300a @ 504. Den kører fint og har gjort det i et par år nu. Særligt Intels
cpu'er plejer at være af en god kvalitet. Derfor kan jeg ikke på baggrund af
det oplyste se, at der nødvendigvis skulle være tale om svindel eller
lignende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 24-01-02 20:16

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger selv en overclocked cpu - med ektra spænding:

Ahh - det forklarer, hvordan du kan citere lange domme så hurtigt, som du jo
kan

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 24-01-02 20:21

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> Ahh - det forklarer, hvordan du kan citere lange domme så hurtigt, som du
jo
> kan

Jeg kunne nu godt bruge den til de mundtlige eksamener.

Ærlig talt så er 500 mhz i dag jo nærmest at sammenligne med en Golf 2 med
en 1,6 liters motor....

FUT: et eller andet sted hen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Punishers Inc.

Dato : 24-01-02 20:58

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message

> Ærlig talt så er 500 mhz i dag jo nærmest at sammenligne med en Golf 2 med
> en 1,6 liters motor....

Ja og den er der jo ikke meget sjov ved heller :)

> FUT: et eller andet sted hen.

Mvh
Rasmus

Fra : Egon Sorensen

Dato : 24-01-02 21:21

Hej, og tak for dit svar.

> Jeg bruger selv en overclocked cpu - med ektra spænding: Pentium celeron
> 300a @ 504. Den kører fint og har gjort det i et par år nu. Særligt Intels
Hvordan har du øget spændingen til processoren ??
Ved at montere f.eks tape over benene på processoren, lodde på bundkortet,
osv ??
De informationer som sælger søgte var modifikationer, således at bundkortet
tror at processoren skal bruge en helt anden spænding.
Jeg har fundet i databladet for en Intel P3 processor, at hvis sælger f.eks
har sat tape over VID4 (ben A121) har processoren fået 2.7 Volt, imod de
1.65 som den under normale omstændigheder "beder" om. Jeg tvivler stærkt på
at du giver din celeron 63.6% overspænding.

> cpu'er plejer at være af en god kvalitet. Derfor kan jeg ikke på baggrund
af
> det oplyste se, at der nødvendigvis skulle være tale om svindel eller
> lignende.
Det kan jeg kun give dig ret i, men folk som modificerer (som sælger har
søgt informationer om) slot-1 processoren, og sætter processoren til salg
dagen efter..........
Det lyder i mine ører meget som den brændte af, hvorefter han velvidende
sælger som "100% i orden"

> /Peter

Mvh,
Egon Sørensen

Fra : Peter G C

Dato : 24-01-02 21:31

"Egon Sorensen" <es02@thedane.dk> wrote in message

[klip]

> Hvordan har du øget spændingen til processoren ??

Det klarer mit bundkort helt af sig selv - hvis man køber et ordentligt:
Abit

Processoren er får 2,2 volt så vidt jeg husker - den er vist bygget til 1,8
volt.

[klip]

> Det lyder i mine ører meget som den brændte af, hvorefter han velvidende
> sælger som "100% i orden"

Det er og bliver et gæt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Egon Sorensen

Dato : 24-01-02 21:58

Hejsa,

>Processoren er får 2,2 volt så vidt jeg husker - den er vist bygget til 1,8
volt.

Så har du "kun" en spændingsforøgelse på 22.2 %
Hvilket jo "kun" er ca. 1/3 af den spænding sælger "i teorien" kunne give
cpu'en.
(Printbanerne bærer også præg af at noget har været MEGET varmt, idet de er
brune, hvilket en for høj spænding vil forårsage)

> Det er og bliver et gæt.

Korrekt, jeg tvivler på at manden vil indrømme at han brændte den af.

Fodnote:
Jeg læser til svagsstrømsingeniør, og arbejder med elektronik dagligt.
Størstedelen af denne uge er f.eks gået med at arbejde med "små"
microprocessore, alle som stadig virker - så jeg har "en nogenlunde"
forstand på hvordan statiske følsomme elementer skal behandles.

> /Peter

Mvh,
Egon Sørensen

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 25-01-02 11:53

> [...]

> kvalitet. Derfor kan jeg ikke på baggrund af det oplyste se, at
> der nødvendigvis skulle være tale om svindel eller lignende.

Denne forklaring har da vist ikke meget (om noget?) med jura at
gøre? Det kan tilføjes, at gamle langsomme CPU'er som din ikke er
særlig følsomme for overclock, hvorimod hurtigere CPU'er kan
brændes af på et sekund eller to ved manglende køling eller
lignende.

Peter, kan vi ikke blive enige om, at vis en vare har været brugt
til noget andet end den er beregnet til fra fabrikken, så bør
sælger som en minimum oplyse om dette ved salg, således at køber ud
fra de faktiske omstændigheder kan beslutte om varen er noget for
ham? Specielt hvis den "uautoriserede" brug må formodes at slide
ekstra meget på varen.

Jeg vil mene at en god analogi ville være hvis en sælger solgte en
bil uden at oplyse, at den tidligere havde været brugt til
motorsport.

Tilbage til den aktuelle sag: Som jeg forstår købers udlægning, er
det *ikke* oplyst at CPU'en har været overclocket. Herudover
oplyser køber, at der har været benyttet elektrisk ledende
kølepasta - dette er i sig selv nok til at brænde en CPU af.

En CPU der har været kraftigt overclocket har under alle
omstændigheder større muligheder for efterfølgende at brænde af
eller i hvert fald fejle i ny og næ.

Om sælger har sendt en allerede defekt CPU kan vi kun gisne om, men
der er ingen tvivl om at handlen er foregået på et falsk grundlag,
hvorfor køber under alle omstændigheder må være berettiget til at
lade handlen gå tilbage.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Peter G C

Dato : 25-01-02 12:04

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> wrote in message

[lkip]

> [...]
> fra de faktiske omstændigheder kan beslutte om varen er noget for
> ham? Specielt hvis den "uautoriserede" brug må formodes at slide

Jo. Den uautoriserede brug skal oplyses ved videresalg. Ingen tvivl om det.

(Til de juridiske interessede så følger det af 'sælgers loyale
oplysningspligt' der udspringer af culpa-reglen).

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-02 23:51

peter volsted skrev:

>Kan din koncise konstatering at det ikke er svindel evt. udbygges med
>argumenter og/eller begrundelse?

Du skal være opmærksom på at "svindel" har en juridisk betydning.
Selv man man siger at dette her ikke er svindel, kan man sagtens
mene at det er sælgers fejl.

--
Bertel

Fra : peter volsted

Dato : 25-01-02 04:04

hi

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du skal være opmærksom på at "svindel" har en juridisk betydning.
> Selv man man siger at dette her ikke er svindel, kan man sagtens
> mene at det er sælgers fejl.

Hvis vi lægger køberens beskrivelse til grund er efter min vurdering de
første 6 punkter i FAQens bedrageribetingelser opfyldt, og det for
lægfolk mindre gennemskuelige 7. punkt skulle så give sig selv.
Derfor efterlyste jeg begrundelse/argumentation - hjemmel plejer i vist
at kalde det - for at det passerede falder udenfor.
Det er selvfølgelig oplysende at navnebroder betjener sig af en
forsigtigt - professionelt udført? - overclocking; men lidet
tilfredsstillende hvis det er grundlaget for hans stillingtagen.
OT: dette skrevet med 66MHz der stort set har kørt 24/7 siden den
produceredes i 1993, og det er ikke årsagen til tidspunktet

--
good luck

peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-01-02 07:23

Scripsit peter volsted <pvolsted@image.dk>

> Hvis vi lægger køberens beskrivelse til grund er efter min vurdering de
> første 6 punkter i FAQens bedrageribetingelser opfyldt,

Hvilken vildfarelse? Hvilken handling?

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : peter volsted

Dato : 25-01-02 11:31

hi Henning

meget god FAQ!.

Henning Makholm wrote:
----- snip -----

> Hvilken vildfarelse? Hvilken handling?

Vildfarelse:
at CPU'en fungerede normalt da sælger senest anvendte/forsøgte at
anvende den.
sælger 240102 0951: "som ved forsendelsen til køber ikke fejlede
noget"
køber 240102 1402: "forudsat at den var 100% ok"

Handling:
at udbyde til salg en defekt CPU og gennemføre handlen, inklusive
modtage betalingen.

Handel og handling, der begge 'kommer fra' hånd adskiller sig
væsentligst ved det minimalt nødvendige antal parter.
Betydningsfællesskabet udelukker ikke - ihvertfald sprogligt - at en
handelspart foretager 'vildførende handlinger'

Læs købers referencer om sælgers anskaffelsen af CPU'en.

--
good luck

peter

Fra : boe

Dato : 25-01-02 11:36

> Handling:
> at udbyde til salg en defekt CPU og gennemføre handlen, inklusive
> modtage betalingen.

Lige en præcisering: handlingen skal foretages af forurettede - ikke af
gerningsmanden. Derudover skal gerningsmanden skal være den direkte årsag
("bestemmer en anden til en handling/undladelse") til at forurettede
handler/undlader at handle.

Mvh Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-01-02 16:18

Scripsit peter volsted <pvolsted@image.dk>

> Vildfarelse:
> at CPU'en fungerede normalt da sælger senest anvendte/forsøgte at
> anvende den.

Det er en mangel, ikke bedrageri.

Aftalen går ud på at fremsende en fejlfri vare mod betaling. Der er
(efter købers postulat) ikke fremsendt en fejlfri vare. Det er
misligholdelse, men ikke bedrageri.

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-01-02 18:01

Henning Makholm wrote:

> [...]
>
> Aftalen går ud på at fremsende en fejlfri vare mod betaling. Der er
> (efter købers postulat) ikke fremsendt en fejlfri vare. Det er

Men dog bedrageri, hvis sælger -udtrykkelig kan bevises at- han
vidste, at CPU'n IKKE virkede, da han udbød og solgte den ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Peter G C

Dato : 25-01-02 18:06

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Men dog bedrageri, hvis sælger -udtrykkelig kan bevises at- han
> vidste, at CPU'n IKKE virkede, da han udbød og solgte den ?

Hvis sælger med 100 pct. sikkerhed vidste, cpu'en ikke virkede, så er jeg
nok enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 25-01-02 18:28

> Hvis sælger med 100 pct. sikkerhed vidste, cpu'en ikke virkede, så er jeg
> nok enig.

Eller hvis han *troede* at den ikke virkede, selv om den rent faktisk
virkede.
Min pointe her er at illustrere, at det er forsættet der er afgørende.

Mvh Bo

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-01-02 19:09

boe wrote:
klip
> Eller hvis han *troede* at den ikke virkede, selv om den rent faktisk
> virkede.
> Min pointe her er at illustrere, at det er forsættet der er afgørende.

Næ, ikke efter min opfattelse af retspraksis,

Det skal "positivt" bevises, at sælger ved, at han sælger en vare,
der ikke opfylder forventningerne ved køber.

At bringe en i en "vildfarelse" om... osv

Fra : boe

Dato : 25-01-02 19:35

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> boe wrote:
> klip
>
> Næ, ikke efter min opfattelse af retspraksis,

Nu er det i sagens natur vel sjældent, at denne type sager fremmes. Derfor
er retspraksis måske begrænset til få sager. Ikke desto mindre er det
rigtigt, at der er mulighed for domfældelse uanset de faktiske forhold.
En strafferetslærer har nævnt et eksempel, hvor en anklaget blev dømt for at
have haft samleje med en person, som han (fejlagtigt) troede var under den
seksuelle lavalder. Hun havde fortalt ham, at hun var 14, men hun var reelt
16 år.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 26-01-02 09:28

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Næ, ikke efter min opfattelse af retspraksis,

Teoretisk set har Bo ret. Det er forsættet der er afgørende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-01-02 10:39

On Thu, 24 Jan 2002 19:23:57 +0100,
> [...]
> har afsendt en afbrændt CPU.
> Kan din koncise konstatering at det ikke er svindel evt. udbygges med

Der er her tale om, at køber kan anlægge sag mod sælger i
et civilt søgsmål.

Fra : Punishers Inc.

Dato : 24-01-02 14:30

[OT]
Det her har intet med den konkrete sag at gøre....men et eller andet sted
synes jeg det er komisk at begge parter annoncerer. Jeg lægger intet
negativt i ordet komisk. Et eller andet sted forudsiger jeg et nonverbalt
"håndgemæng".
[/OT]

Mvh
Rasmus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-02 14:42

> [...]
>
> Jeg kan se at Jens (aka Dansk) har bedt om råd..
> Hvordan vil jeg stå, hvis jeg f.eks går til politiet og anmelder ham for

Rigtig dårligt, der er ikke skyggen af bedrageri over det her.

> Har i nogle ellers gode råd ?

Du anvender din ret til at påberåbe dig mangler, idet du anfører at den
leverede processor ikke lever op til det forventede.
Du skal så kunne dokumentere dels at dine forventninger var rimelige ud fra
beskrivelsen af varen, at der var problemer med varen ved mnodtagelsen, og
at du ikke selv har ødelagt noget.

Du står nu ikke så godt, fordi du selv har rodet med processoren (fjernet en
type kølepasta og brugt en anden eksempelvis - hvordan så dokumentere, at
den første type var forkert?).

Sagen skal klares imellem jer to, evt. ved mellemkomst af en advokat eller
to, og som sidste udvej med retlige instanser.

Men hverken politiet eller denne newsgroup er det rette forum...

/Per

Fra : HYp

Dato : 24-01-02 16:54

Ehh lige en kort kommentar -Artic silver er ikke elektrist ledende-

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=118&page=1

hygge
Martin

Fra : Egon Sorensen

Dato : 24-01-02 17:16

Hej,

> Ehh lige en kort kommentar -Artic silver er ikke elektrist ledende-
Nej, men hvis man læser hvad der står på deres hjemmeside:

Caution:

While much safer than silver greases engineered for high electrical
conductivity, Arctic Silver II should be kept away from electrical traces,
pins, and leads. The compound is slightly capacitive and could cause
problems if it bridged two close-proximity electrical paths.

> hygge
> Martin

Jeg siger tak for svarene, det ser desværre ud til at det bliver en sag
mellem sælger og mig.

Mvh,
Egon Sørensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-02 18:28

Hmmm studiedata og min bare ...

> Jeg siger tak for svarene, det ser desværre ud til at det bliver en sag
> mellem sælger og mig.

alletiders

hygge
Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-02 20:15

> alletiders

DOH..læste det som IKKE en sag....

håber I finder ud af det...

hygge
Martin

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-01-02 21:24

"Egon Sorensen" <es02@thedane.dk> wrote:
>The compound is slightly capacitive

capacitive = elektrisk ledende?

Jeg skal vist have mine skolepenge tilbage.

(Ja, jeg ved godt, at vekselstrøm kan gå gennem en kondensator, men
det er ikke det samme, som at den er elektrisk ledende.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : boe

Dato : 25-01-02 21:45

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> capacitive = elektrisk ledende?
>
> Jeg skal vist have mine skolepenge tilbage.

Måske - jeg ved jo ikke, hvad du har lært i skolen om kondensatorer

> (Ja, jeg ved godt, at vekselstrøm kan gå gennem en kondensator, men
> det er ikke det samme, som at den er elektrisk ledende.)

Jo, det er den faktisk. En kondensator kan jo DC-mæssigt sammenlignes med et
batteri. Det betyder, at så længe den ikke er opladet, så vil der løbe strøm
igennem den. Hvis vi taler store kapaciteter, så er der decideret tale om et
batteri, hvis vi taler små kapaciteter, så vil der kun løbe strøm i et meget
kort tidsrum efter at man har tilsluttet strømmen. Men strøm løber der
altså.

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-02 23:01

boe skrev:

>Jo, det er den faktisk.

Nej den er ej. Hvis den var det, kunne den ikke virke som
kondensator. Allan har helt ret.

>En kondensator kan jo DC-mæssigt sammenlignes med et
>batteri. Det betyder, at så længe den ikke er opladet, så vil der løbe strøm
>igennem den.

Prøv det, prøv det.

--
Bertel

Fra : boe

Dato : 26-01-02 10:44

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej den er ej. Hvis den var det, kunne den ikke virke som
> kondensator. Allan har helt ret.

Jeg elsker dine veldokumenterede kommentarer

> Prøv det, prøv det.

Læs her om strøm gennem en kondensator (lampe i serie med en kondensator):
http://www.howstuffworks.com/capacitor.htm

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-02 11:22

boe skrev:

>Jeg elsker dine veldokumenterede kommentarer

Det forstår jeg godt.

>Læs her om strøm gennem en kondensator (lampe i serie med en kondensator):

Smuk forklaring. Hvad er problemet?

Citat:
   The dielectric can be air, paper, plastic or anything
   else that does not conduct electricity and keeps the
   plates from touching each other.

Strømmen kan ikke gå gennem en kondensator. Det hævder artiklen
heller ingen steder. Den kan derimod lagres i den, og den kan kun
løbe baglæns ud igen - ikke videre i samme retning som den havde
da kondensatoren blev ladet op.

[Forplumring af debatten:]
Hvis vi gør strøm til en meget abstrakt størrelse - som man somme
tider gør - så kan man faktisk godt hævde at strøm kan gå gennem
en kondensator - *hvis* det drejer sig om vekselstrøm, og *hvis*
den har en passende frekvens. Men der kan ikke løbe elektroner
gennem en kondensator.

[Mere forplumring:]
Der kan godt løbe både elektroner og jævnstrøm gennem en
kondensator - men kun én gang.

--
Bertel

Fra : boe

Dato : 26-01-02 11:36

> [...]
> heller ingen steder. Den kan derimod lagres i den, og den kan kun
> løbe baglæns ud igen - ikke videre i samme retning som den havde

Okay, endelig forstår jeg hvad du mener. Du kan jo godt, når man presser
dig

> [...]
> en kondensator - *hvis* det drejer sig om vekselstrøm, og *hvis*
> den har en passende frekvens. Men der kan ikke løbe elektroner

Det er så i orden, men essensen i denne debat var, hvorvidt pasta med
egenskaber som en kondensator kan være skadelig for en IC. Og det kan det jo
al den stund, at der kan gå strøm - om ikke igennem, så til og fra en
kondensator.

> [Mere forplumring:]
> Der kan godt løbe både elektroner og jævnstrøm gennem en
> kondensator - men kun én gang.

Dén forstod jeg til gengæld ikke? Med mindre du mener, at i det øjeblik der
gå strøm *gennem* kondensatoren, så er den defekt og dermed ikke mere en
kondensator.

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-02 20:51

boe skrev:

>Dén forstod jeg til gengæld ikke? Med mindre du mener, at i det øjeblik der
>gå strøm *gennem* kondensatoren, så er den defekt og dermed ikke mere en
>kondensator.

Alt Om Data anmeldte en gang en kopi af en suverænt god
højtalerenhed. Originalen hed Lowther og havde en fremragende
basgengivelse. Kopien påstodes at have lignende egenskaber. AOD
regnede lidt på det og så skrev forfatteren:
Hvis de tal skulle passe, skal membranen altså kunne svinge 95 cm
væk fra sin hvileposition. Det kan den også godt - men kun én
gang.

--
Bertel

Fra : boe

Dato : 27-01-02 18:02

> [...]
> Hvis de tal skulle passe, skal membranen altså kunne svinge 95 cm
> væk fra sin hvileposition. Det kan den også godt - men kun én

Hi hi... det er jo rigtigt

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-01-02 10:12

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote:

>Men strøm løber der altså.

Du har ikke skrevet noget, jeg ikke ved. Men at man kan få strøm til
at løbe gennem en kondensator i et tidsrum ved at ændre spændingen
over den, er ikke det samme, som at den er elektrisk ledende. Hvilket
jeg faktisk allerede havde skrevet i parentesen i det indlæg, du
svarede på.

I en kondensator sker der bare en ophobning af elektroner ved den ene
pol. At kalde den "ledende", svarer til at sige, at man kan blæse luft
gennem en ballon.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : boe

Dato : 26-01-02 10:44

> [...]

> over den, er ikke det samme, som at den er elektrisk ledende. Hvilket
> jeg faktisk allerede havde skrevet i parentesen i det indlæg, du

Jeg kan godt se, hvad du mener. Man kan nok ikke bruge udtrykket "elektrisk
ledende" fodi det kun er midlertidigt, at den er ledende.
Men ikke desto mindre går der jo en strøm i det øjeblik, man tilfører
spænding (også selv om det er DC spænding). Strømmen ophører når
kondensatoren er opladet, men forinden kan strømmen jo altså godt have
forårsaget skade på en IC, og det er dét, der er årsagen til, at man skal
være varsom med den nævnte pasta.

> I en kondensator sker der bare en ophobning af elektroner ved den ene
> pol. At kalde den "ledende", svarer til at sige, at man kan blæse luft
> gennem en ballon.

Nej, for i en ballon kommer der jo ikke noget ud på den anden side
(medmindre der er hul i den . Strøm går derimod *gennem* kondensatoren
under opladningen. Læs her: http://www.howstuffworks.com/capacitor.htm og
bemærk øvelsen med en lampe i serie med en kondensator. Lampen lyser når man
tilslutter batteriet, og en lampe kan jo ikke lyse uden strøm. Derfor går
der strøm gennem hele kredsløbet indtil kondensatoren er opladet.

Men nu er vi vist meget OT...

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-02 11:28

boe skrev:

>Jeg kan godt se, hvad du mener. Man kan nok ikke bruge udtrykket "elektrisk
>ledende" fodi det kun er midlertidigt, at den er ledende.

Nej, den er *ikke* ledende.

>Men ikke desto mindre går der jo en strøm i det øjeblik, man tilfører
>spænding

Ja, men ikke *igennem*. Vandet løber heller ikke *igennem* en
wc-cisterne mens den bliver fyldt. Men det løber - i den ene side
(påfyldningssiden). Hvis proppen er utæt så vandet kan løbe
igennem, bliver cisternen aldrig fyldt.

Hvis strømmen kunne løbe gennem en kondensator, ville den aldrig
blive ladet op.

Vandet kan godt løbe gennem cisternen. Man kan nemlig åbne for
afløbssiden. Det er en forskel fra en kondensator. Den minder
mere om et vandtårn: Det vand der pumpes *op*, kan senere løbe
*ned*.

>Nej, for i en ballon kommer der jo ikke noget ud på den anden side

Netop derfor er billedet præcist.

--
Bertel

Fra : boe

Dato : 26-01-02 11:45

> Netop derfor er billedet præcist.

I har ret. Men vi er vel også enige om, at den strøm der går fra eller til
kondensatoren kan beskadige en IC og derfor er det under alle omstændigheder
med forsigitghed, at man skal anvende den nævnte pasta. Og det var jo det,
der var Egons grund til at fjerne det i det opringelige indlæg. At jeg så
fik rodet mig ud i en fejlfortolkning leder eller ikke-leder, er jo ikke
Egons skyld

Mvh Bo

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-01-02 20:13

> [...]

>kondensatoren kan beskadige en IC og derfor er det under alle omstændigheder
>med forsigitghed, at man skal anvende den nævnte pasta.

Nej, det er vi absolut ikke enige om. For hvis en kapacitiv "ledning"
mellem kølepasta og CPU kan ødelægge en CPU, hvad tror du så, at det
tilsvarende fænomen kan udrette mellem _køleplade_ og CPU?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Egon Sorensen

Dato : 26-01-02 21:22

Hej,

> Nej, det er vi absolut ikke enige om. For hvis en kapacitiv "ledning"
> mellem kølepasta og CPU kan ødelægge en CPU,

'Artic Silver' er en type kølepasta der ifølge producenten har en kapacativ
egenskab.
Altså er der ingen "ledning" mellem kølepasta og CPU'en.

>hvad tror du så, at det tilsvarende fænomen kan udrette mellem _køleplade_
og CPU?
Selve kernen på en Intel P3 cpu er dækket med et plant materiale. (Jeg ved
ikke hvad det består af)
Der er dermed ikke elektriskkontakt mellem kølepladen og selve CPU kernen.
Hvis der var, ville det være én stor kortslutning, og intet ville virke.
(Jeg skal ikke kunne sige om det plane materiale er ledende, og forbundet
til stel - men jeg ville tro det, da det vil forbedre EMC kravene)

Et lag af 'Artic Silver' kun mellem toppen af kernen og kølepladen har
derfor ingen nævneværdig indflydelse.
Derimod var der 'Artic Silver' på det grønne print, hvor de elektriske
tyndt lag isolerende lak, men da der er kort afstand mellem banerne, og
uisolerede "symboler" kan ekstra kapaciteter virke forstyrrende.
(Se evt. et billede på www.thedane.dk/dye - fylder ca. 30 kb)

Jeg vil iøvrigt mene at 'Artic Silver' ikke var skyld i at
processoren/printet har været meget varmt. www.thedane.dk/brunt viser et
billede af brune printbaner på slot-1 modulet. En øget Vcore spænding
derimod kan forårsage en ekstra varmeudvikling.

Da vi vist er off-topic her, vil jeg benytte muligheden til at FUT:
dk.teknik.elektronik

Jeg vil iøvrigt takke for svarene, og det ser ud til at jeg vil have en god
chance for at vinde en evt. retssag.
Senere idag vil jeg sende en mail til sælger, med en detaljeret begrundelse
for hvorfor vedkommende bør salget gå tilbage, hvorefter jeg vil give sælger
indtil torsdag middag at indsætte penge på min konto. Hvis det ikke er sket
inden da, vil jeg gå rettens vej. (Da jeg er på S.U har jeg muligheden for
at få fri process)

> --
> Allan Olesen, Lunderskov.
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Mvh,
Egon Sørensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-01-02 23:33

In article <a2v360$11nk$1@news.net.uni-c.dk>,
"Egon Sorensen" <es02@thedane.dk> wrote:

> Hvis det ikke er sket inden da, vil jeg gå rettens vej.

Hvad vil du anklage sælger for?

Og gælder fri proces også for private tvister?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-01-02 21:21

> [...]

>egenskab.
>Altså er der ingen "ledning" mellem kølepasta og CPU'en.

Det var da lige godt en utrolig kovending. Det var _dig_, der startede
det her ved fejlagtigt at kalde Arctic Silver ledende. Det var _mig_,
der rettede din fejl, og nu vil _du_ så belære mig om, at jeg ikke kan
kalde det "ledende". Jeg mangler ord.

>Der er dermed ikke elektriskkontakt mellem kølepladen og selve CPU kernen.
>Hvis der var, ville det være én stor kortslutning, og intet ville virke.

Har jeg påstået det?
Jeg håber ikke, smileyen var møntet på mig.

Min påstand var, at eftersom kølepladen allerede kan sammenlignes med
en stor kondensatorplade, vil den yderligere kondensatorvirkning af et
lag Arctic Silver under kølepladen være så beskeden, at den er
ligegyldig.

> [...]
>tyndt lag isolerende lak, men da der er kort afstand mellem banerne, og
>uisolerede "symboler" kan ekstra kapaciteter virke forstyrrende.

Åh. Jamen, så er problemet jo ikke, at der er brugt Arctic Silver.
Problemet er, at der er påført kølepasta et forkert sted. Det kunne du
jo bare have skrevet fra starten.

>Da vi vist er off-topic her, vil jeg benytte muligheden til at FUT:
>dk.teknik.elektronik

Ignoreret. Jeg føler mig ærlig talt hængt ud som idiot på et forkert
grundlag, og det vil jeg have lov at forsvare mig mod på
"gerningsstedet". Desuden kan juraen i sådan en sag ikke stå alene
uden en bedømmelse af de tekniske beviser, og derfor kan jeg ikke se,
at vi er off topic.

Slut herfra.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-02 20:52

boe skrev:

>I har ret. Men vi er vel også enige om, at den strøm der går fra eller til
>kondensatoren kan beskadige en IC ...

Absolut.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-02 15:23

On Sat, 26 Jan 2002 11:27:53 +0100,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Nej, den er *ikke* ledende.

Jo. For vekselstrøm. Det er hele ideen med en kondensator.

> [...]
> igennem, bliver cisternen aldrig fyldt.
>
> Hvis strømmen kunne løbe gennem en kondensator, ville den aldrig

Ofte anvendes en kondensator til netop at lede strøm over/under
en hvis frekvens væk fra den primære jev.