Program til at måle hastighed
Fra : Michael Holm

Dato : 24-01-02 13:03

Hej,

jeg mener at huske at der findes et lille program, så man kan checke ens
hastighed...min svoger er på Asdl, han ville godt vide om han får hvad
han betaler for nogen der kender sådan et ?
(Skal virke i OS 9 )

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 13:32

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> jeg mener at huske at der findes et lille program, så man kan checke ens
> hastighed...min svoger er på Asdl, han ville godt vide om han får hvad
> han betaler for nogen der kender sådan et ?

lad ham hente en større fil fra en hurtig ftp server - eks hvis hans
udbyder har et tucows mirror.

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 24-01-02 14:25

> lad ham hente en større fil fra en hurtig ftp server - eks hvis hans
> udbyder har et tucows mirror.

og så bare kigge i IE downoad manager om hvor hurtig det går ?

Men er der ikke et program dedikeret til det ?
--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk
som søger en rengøringsmedhjælper, til weenkendjob - god løn !
2125 1471 *Snow and Titan*

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 15:32

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> og så bare kigge i IE downoad manager om hvor hurtig det går ?

Det duer ikke, for det første er er det meget "overhead" i browserere,
dernæst regner de notorisk forkert.

Brug ftp program, hvis han har et *nix er wget eller curl ideelle til
formålet.

> Men er der ikke et program dedikeret til det ?

Et program er ikke nok, da du skal skal være sikker på, at serveren du
tester kan følge med din båndbrede - det kan du kun få sikkerhed for
hvis den står hos din udbyder. (det er faktisk præcist det du skal
teste)

Din ISP garanterer kun hastigheden mellem dig og ISP, ikke mellem dig og
en tilfældig server på internettet.

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 24-01-02 16:39

> Det duer ikke, for det første er er det meget "overhead" i browserere,
> dernæst regner de notorisk forkert.
>
> Brug ftp program, hvis han har et *nix er wget eller curl ideelle til
> formålet.
han kører kun Os 9 på iMac - hvilket program vil du da anbefale
(fetch?)

> [...]
> teste)
>
> Din ISP garanterer kun hastigheden mellem dig og ISP, ikke mellem dig og

ok - tak for ,som altid, god uddybene forklaring.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 17:03

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> han kører kun Os 9 på iMac - hvilket program vil du da anbefale
> (fetch?)

jeg har aldrig selv brugt fetch, så jeg kan ikke udtale mig om det
skulle være "effektivt" eller ej - men mon ikke det duer?

<icq:131382336>

Fra : Simon T

Dato : 25-01-02 01:32

> jeg har aldrig selv brugt fetch, så jeg kan ikke udtale mig om det
> skulle være "effektivt" eller ej - men mon ikke det duer?

Prøv ellers med:

<ftp://ftptest1.tele.dk/pub>

Der ligger en masse testfiler...

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 25-01-02 22:23

Simon T <simonREMOVE@samfundsnasser.dk> wrote:

> Prøv ellers med:
>
> <ftp://ftptest1.tele.dk/pub>
>
> Der ligger en masse testfiler...

Bingo - så slap jeg for at skrive det. Eneste rigtige måde at måle
hastighed på!

Mojn, Thomas

--
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train
stops. On my desk I have a work station...

Fra : Jakob Færch

Dato : 03-02-02 18:00

In article <1f6l7gn.guwn7v11bav9cN%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> Bingo - så slap jeg for at skrive det. Eneste rigtige måde at måle
> hastighed på!

Faktisk er
http://www.internetkvalitetsguide.dk/streamspeed_download.asp
efter min mening endnu bedre af to grunde:
For det første bruges en speciel protokol (og vist endda over udp). På
den måde undgår man eventuelt overhead ved brug af tcp og ftp.

For det andet tester man ikke kun hastighedens til udbyderens eget net.
Min erfaring er, at det stort set aldrig er dér, problemet ligger, når
man ikke får den hastighed, man betaler for. I stedet har
internetkvalitetsguide en server opstillet på Dix'en (eller tæt på, i
hvert fald) - og dermed måler man også den del af vejen videre ud på
nettet, som udbyderen er ansvarlig for. Og det er den del, billige
udbydere ofte sparer lidt for meget på.

Det eneste problem er, at deres program kun findes til Windows. Det
ville ellers have været ret nemt at lave et program i fx Java, der
udførte testen - men sådan skal det altså ikke være. Så på en måde er
min post vist lidt off-topic ;-( Undskyld.

/Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-01-02 01:45

In article <1f6ixv6.f8sc5l3w06pzN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jeg har aldrig selv brugt fetch

Mener du ikke fech?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-02 10:54

> Mener du ikke fech?

har du ikke opdaget, at jeg er nød til at putte et T ind hist og her for
at holde dr. Monster stangen?

(jeg klippede blot navnet fra Michaels indlæg)

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-01-02 12:16

In article <1f6jncr.eivvn311do5w1N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> har du ikke opdaget, at jeg er nød til at putte et T ind hist og her for
> at holde dr. Monster stangen?

Joda.

> (jeg klippede blot navnet fra Michaels indlæg)

Så var det derfor det ikke blev forkert

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-02 12:42

> Så var det derfor det ikke blev forkert

drillepind, pas på jeg ikke genåbner den spanske inkvisation...

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-01-02 14:36

In article <1f6kge8.1wsntr989aoobN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> drillepind,

Ja.

> pas på jeg ikke genåbner den spanske inkvisation...

Den blev alligevel gennemført i mit navn, så det vil være mig en ære.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-01-02 23:53

Er det nu a-fingeren eller er det i-fingeren, det er galt med ? :)

> Den blev alligevel gennemført i mit navn, så det vil være mig en ære.

Ikke den jeg overværede, den blev gennemført i Monthy Pythons navn! Og
var langt mindre skedelig.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-02 01:14

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Er det nu a-fingeren eller er det i-fingeren, det er galt med ? :)

inkvisition - Du ka' få et jo som stavekontrol, hvis ellers du kan
klemme dig ind i min G4... lønnen er fin: alle de ord du kan spise, så
længe du ikke gnaver i kablerne.

<icq:131382336>

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-01-02 01:41

in article 1f6ldb4.1n5uj6q1p4ksy8N%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 26/01/02 1:14:

> inkvisition - Du ka' få et jo som stavekontrol, hvis ellers du kan
^^

Hvad er et jo? Smager det godt?

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 00:03

> inkvisition - Du ka' få et jo som stavekontrol, hvis ellers du kan
> klemme dig ind i min G4... lønnen er fin: alle de ord du kan spise, så
> længe du ikke gnaver i kablerne.

Herligt tilbud om arbejde. Hvordan er pensionsordningen?

Men pas på, det er nok lidt risikabelt at ansætte mig i en G4, min
gudmor kaldte mig altid Mikkel Mus. Jeg mener at huske, at det var
kærligt ment, men på den anden side nåede hun jo aldrig at se en
personlig computer, og slet ikke en G4. Er der noget godt 'føde' i dem?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 01:01

fMich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Herligt tilbud om arbejde. Hvordan er pensionsordningen?

Ikke eksistrende, som så meget andet (af det vi sætter pris på) efter i
morgen...

220V

<icq:131382336>

Fra : Michael Tysk-Anderse~