Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe PageMaker 7.0
Fra : dorf

Dato : 25-01-02 10:24

Daw NG

Jeg sidder med Adobe PageMaker 7.0, og vil gerne rette i nogle
pdf-filer jeg har fået, men kan ikke åbne dem.
Hvad er der galt??

Håber det er oplysninger nok.

MVH
/dorf

Fra : Thomas

Dato : 24-01-02 11:55

"dorf" <dorf@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg sidder med Adobe PageMaker 7.0, og vil gerne rette i nogle
> pdf-filer jeg har fået, men kan ikke åbne dem.
> Hvad er der galt??

Det kan du ikke med PageMaker 7.0. Du skal nok have fat I Adobe Acrobat for
at rette i dem.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-02 11:58

"Thomas" <flash4@it.dk> wrote in message
> "dorf" <dorf@edb.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan du ikke med PageMaker 7.0. Du skal nok have fat I Adobe Acrobat
for
> at rette i dem.

Eller Illustrator.

/Per

Fra : Jones

Dato : 25-01-02 10:38

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

Acrobat
> for
>
> Eller Illustrator.

Kan Illustrator åbne lige så mange forskellige slags pdf'er korrekt som
Acrobaten?

MVH Jones

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-01-02 12:17

"Jones" <jones1024@hotmail.com> wrote in message

> "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> Acrobat

> Kan Illustrator åbne lige så mange forskellige slags pdf'er korrekt som
> Acrobaten?

Hvad mener du med forskellige slags?

/Per

Fra : Jones

Dato : 25-01-02 12:50

> Hvad mener du med forskellige slags?

Ja, det var lidt underligt formuleret. Da jeg prøvede, at åbne en
pdf-fil med Illustrator, så blev resultatet temmeligt dårligt - meget af
teksten stod oven i hinanden. Derfor vil jeg godt vide om Acrobat i
nogle situationer bedre kan håndtere åbning af pdf-filer, eller får man
altid samme resultat uanset hvilket program man anvender.

MVH Jones

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-01-02 13:29

> [...]
> nogle situationer bedre kan håndtere åbning af pdf-filer, eller får man
> altid samme resultat uanset hvilket program man anvender.

Illustrator kan i princippet åbne alle pdf-er.
Men.... (som altid et men...):
Som du selv er inde på, så kan der være problemer med fortolkningen.
Ting kan blive placeret de forkerte steder og tekster kan få mærkelige tegn
osv osv.
Om der er specielle typer af pdf-er der oftere er problemer med end andre,
kan jeg ikke svare dig på. Jeg ved ikke altid hvordan de pdf-er jeg får i
hænde er lavet.
Jeg har sjældent problemer med dem jeg selv laver, men også her anvender jeg
forskellig metode, så det giver ikke noget klart billede.

Den største sikkerhed får du ved at bruge Acrobat til at håndtere pdf-er
med, hvis der er problemer her, så er pdf-en alligevel ikke meget værd.

Illustrator var fra min side bare et bud på en løsning, hvis du nu har
programmet i forvejen. Så ku' det jo ikke skade lige at prøve.

/Per

Fra : Jones

Dato : 25-01-02 14:08

> Illustrator var fra min side bare et bud på en løsning, hvis du nu har
> programmet i forvejen. Så ku' det jo ikke skade lige at prøve.

Helt enig, og der er muligvis nogle Illustrator-ejere, som har købt
Acrobat blot for at bruge det engang imellem til at åbne en pdf-fil og
rette små detajler, og derved kunne have sparret pengene.

MVH Jones

Fra : Madsen

Dato : 25-01-02 15:13

Per Christoffersen skrev:

> Den største sikkerhed får du ved at bruge Acrobat til at
> håndtere pdf-er med, hvis der er problemer her, så er pdf-en
> alligevel ikke meget værd.

Jeg kan ved min død ikke se hvordan jeg skal redigere i et *.pdf-
dokument med Acrobat hvis vi snakker om større ændringer, men det
skyldes måske at jeg endnu ikke har haft alt for meget tid til at
lære det program at kende.

I langt de fleste pdf'er jeg har prøvet at redigere i med Acrobat
er der begrænsede muligheder i forhold til f.eks. InDesigns
muligheder med tekst, (og Illustrators for den sags skyld også.)

Jeg vil 10 gange hellere have orignalfilen som pdf'en er lavet ud
fra, hvis jeg skal lave nogle større rettelser.
De fleste pdf'er er vel alligevel lavet ud fra et InDesign, Page-
maker eller Quark-dokument og ville det så ikke være bedre at få
fat i den originalfil, lave de ændringer der nu skal laves i det
program originalfilen er lavet i, eller i det mindste et som kan
åbne filtypen tilfredsstillende, og så "distille" dokumentet til
pdf igen når rettelserne er foretaget? Det vil jeg personligt mene,
men det er muligt jeg tager grueligt fejl. :)

Madsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-01-02 15:21

> [...]
> pdf igen når rettelserne er foretaget? Det vil jeg personligt mene,
> men det er muligt jeg tager grueligt fejl. :)

Jo da.
Men det var bare ikke udgangspunktet.

/Per

Fra : Madsen

Dato : 25-01-02 15:38

Per Christoffersen skrev:

> Men det var bare ikke udgangspunktet.

Nej, nej. Jeg nævner blot hvad jeg foretrækker hvis der skal laves
større rettelser i en pdf. :)

Madsen.

Fra : Ninzen

Dato : 25-01-02 18:02

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> wrote:

> Illustrator kan i princippet åbne alle pdf-er.

Det skulle jo netop være uafhængig af platforme og programmer.
Hvis ellers filen er lavet rigtigt.

> [...]
> Jeg har sjældent problemer med dem jeg selv laver, men også her anvender jeg
> forskellig metode, så det giver ikke noget klart billede.

Hvis du laver PDF f.eks. af en Quark.eps embedder quark.epsen jo ikke
skriften i filen. Det kan i nogle tilfælde give problemer med skriften.
Måske er det kun TrueType fonte.

Som regel vil man ikke have problemer med de PDF man laver på sin egen
maskine fra et job skabt på ens egen maskine, hvor skrifterne ligger som
de skal.

> Den største sikkerhed får du ved at bruge Acrobat til at håndtere pdf-er
> med, hvis der er problemer her, så er pdf-en alligevel ikke meget værd.

Man skal jo sætte sig ind i alting, Acrobat er bare så let at bruge at
man ikke tror det er nødvendigt. Men selvfølgelig skal en PDF destilles
på den rigtige måde - fra en Postscriptprinter PPD via Destiller.
Så er PDF-formatet til gengæld en perfekt måde at tjekke hvordan det
færdige resultat (hvis vi taler om tryk) vil blive.

> Illustrator var fra min side bare et bud på en løsning, hvis du nu har
> programmet i forvejen. Så ku' det jo ikke skade lige at prøve.

Det synes jeg også er rigtig godt.

Acrobat (pakken) kan kun rette enkelt-linjer ad gangen du kan ikke rette
eller erstatte omløbende tekst, men en overskriftslinie eller stavefejl,
hvis det bare ikke betyder at teksten bryder anderledes om, det kan den
klare.

Der kan faktisk laves en del rettelser fra Acrobat. Men ellers skal man
erhverve sig Crackerjack eller ligefrem PitStop(det sidste er nok kun et
behov hos Prespressbureauer og trykkerier.

Nu har jeg siddet med Acrobat hele dagen, så jeg ville lige give mit
besyv med.

http://www.adobe.com/print/features/psvspdf/main.html

PDF er kommet for at blive - et stykke tid ihvertfald!

--
Venlig hilsen Nina - PDF-fan!

Fra : Madsen

Dato : 25-01-02 18:36

Ninzen skrev:

> [...]
> overskriftslinie eller stavefejl, hvis det bare ikke betyder
> at teksten bryder anderledes om, det kan den klare.

Sjovt nok har jeg ofte nøjagtig samme problem hvis jeg forsøger
at redigere i en *.pdf vha. Illustrator.
Det er ofte sådan noget med at du højest kan markere en enkelt
linie ad gangen og nogle gange kun få ord i en linie endda og det
behøver nødvendigvis ikke kun at være med Truetype-skrifter jeg
oplever det. Har også set det masser af gange med Type1-skrifter.
Om det så er fordi *.pdf-filerne ikke er lavet korrekt, tør jeg
ikke sige.

Madsen.

Fra : Ninzen

Dato : 26-01-02 15:15

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> oplever det. Har også set det masser af gange med Type1-skrifter.
> Om det så er fordi *.pdf-filerne ikke er lavet korrekt, tør jeg

Nej sådan gør Illustrator altid hvis du åbner en PDF-fil.
Den hakker teksten op i større eller mindre atomer.
Så det er da ikke ideelt, men som en nødløsning på mindre rettelser kan
det da bruges. Hvis man altså bare har de skrifter der er brugt, så de
ikke bliver smidt forkert på siden. Det oplevede jeg tit på Mac i
starten hvis vi fik PC job.

Før i tiden synes jeg også Illustrator kunne have et problem med ikke at
ville "se" nogle bestemt skrifter, men om Illustrator 9 klarer det bedre
eller hvad ved jeg ikke, jeg synes ikke det sker mere. (Bedre styr på
skrifterne måske?).

InDesign kan måske bare det der?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 26-01-02 15:36

Øhh, jeg beklager at jeg kom til at sende et indlæg inden jeg var
færdig med at skrive det. Jeg har sent et cancel efter det og håber
så at det fordufter med tiden. Det er ikke sådan med en ny news-
reader man skal lære at kende, og jeg prøver lige igen ;)

Ninzen skrev:

> Nej sådan gør Illustrator altid hvis du åbner en PDF-fil.
> Den hakker teksten op i større eller mindre atomer.

Ok. Så er det heldigvis ikke bare mig der har oplevet det. Det er
faktisk ikke ret nemt at rette op på store mængder tekst ved at
sidde med den hvide pil og flytte rundt på ord og bogstaver skulle
jeg hilse og sige ;)

> Så det er da ikke ideelt, men som en nødløsning på mindre
> rettelser kan det da bruges.

Helt sikkert.

> Hvis man altså bare har de skrifter der er brugt, så de ikke
> bliver smidt forkert på siden. Det oplevede jeg tit på Mac i
> starten hvis vi fik PC job.

Hmm, jeg tvivler på at en pc skulle være ringere til det end en
mac, men man ved jo aldrig. Mac og pc har jo unægtelig hver især
sine særheder.

> [...]
> Illustrator 9 klarer det bedre eller hvad ved jeg ikke, jeg
> synes ikke det sker mere. (Bedre styr på skrifterne måske?).

Der bliver i hvert tilfælde fortalt hvad der er problemer med hvis
jeg forsøger at åbne en *.pdf i Illustrator 9 eller 10 og jeg ikke
har de fonte installeret eller den farveprofil som evt. er
integreret i *.pdf-filen. Selvom jeg så finder den rigtige font og
får den installeret så jeg ingen fejlmeddelelser får når jeg åbner
filen i Illustrator, så er der stadig problemer med at teksten er
splittet op i atomer, som du siger.

> InDesign kan måske bare det der?

Det er endnu ikke lykkedes mig at åbne en *.pdf-fil i InDesign.
Om det så er mig der gør noget forkert aner jeg ikke, men jeg får
at vide at den ikke kan åbne den filtype eller mangler et plugin.

Madsen.

Fra : N/A

Dato : 26-01-02 15:41

Fra : Ninzen

Dato : 26-01-02 15:41

> [...]

> Hmm, jeg tvivler på at en pc skulle være ringere til det end end
> mac, men man ved jo aldrig. Mac og pc har jo unægtelig hver især

Nej jeg mener hvis vi fik PDF-filer skabt på PC'er med PC skrifter - som
vi skulle redigere i på Mac - så gik det galt.

> [...]
> har de fonte installeret eller den farveprofil som evt. er
> integreret i *.pdf-filen. Selvom jeg så finder den rigtige font og

Acrobat 5 skulle også styre TrueType skrifter nu, så uanset om modtager
rippen ville takle dem, så har Acrobat "fortolket" dem.

--
Venlig hilsen Nina