Musik software til OS X
Fra : MacMan

Dato : 24-01-02 10:07

Hejsa,

En bekendt der arbejder med musik køber snart en iBook.
Han bruger programmerne MicroLogic og Finale.

Er der nogen der ved om disse virker med OS X? Eller er jeg nødt til at
anbefale ham at skifte til OS 9?

- Morten

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 24-01-02 10:23

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> En bekendt der arbejder med musik køber snart en iBook.
> Han bruger programmerne MicroLogic og Finale.
>
> Er der nogen der ved om disse virker med OS X?

Ikke endnu, desværre. Men det skulle være på vej.

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : MacMan

Dato : 24-01-02 11:22

I brevet "1f6ifh8.1ui7jzabchcbsN%lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk" skrev
Lars Kristian Sørensen (lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk) den 24/01/02
10:23:

> Ikke endnu, desværre. Men det skulle være på vej.

Virker de heller ikke i Classic?
Er der andre alternativer så?

- Morten

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 25-01-02 12:23

> Virker de heller ikke i Classic?

Tænk, jeg ved det faktisk ikke. Jeg har endnu ikke været modig nok til
at installere OS X på studiets maskiner, da det jo gerne bare skulle
virke, så vi kan få lavet vores ting. Jeg vil heller ikke gøre det, før
det foreligger native X - versioner. Jeg er lidt en forsigtigper på det
område. Men måske ved andre mere?

> Er der andre alternativer så?

Ja: Vent. Det har aldrig været fornuftigt at bruge musikcomputere til
andet end musik, så kør dog OS 9 til det formål, indtil der kommer
native versioner til X. Det er mit råd.

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : tom dissing

Dato : 25-01-02 12:51

Micrfologic og Logic virker ikke i X
Heller ikke den kommende Logic 5.0 Som sikkert også snart kommer i en Mikro
version !!
Så vidt jeg ved, er det det samme med Finale.. Der heller ikke fungerer i X

Eneste reelle lydprogram, der foreløbig fungerer er Spark i en LE - X -
version.. ( ligger til fri DL på sparks site)
Der er kun eneste plug med, der kan fade op og ned.. Og har et my EQ.
Det er indtil videre - så vidt jeg ved - heller ikke muligt at afvikle MIDI
i X.
Emagic og Steinberg har netop været på den amerikanske NAMM og ingen af
producenterne viste noget som helst frem der fungerer i X..
Regn derfor med op imod 12 måneder før der kommer noget fra dem
Slutteligt !!!!
Melodyne der kan realtime pitche og som gør det "tonalt" er meget
interessant og fungerer fint i X

I forhold til at prøve at køre X og så ellers afvikle musikprogrammer i
Classic... Tror jeg blot at du giver dig selv en masse problemer.. Da du har
flere "kræfter" hvis du starter i 9.x og bliver der..
Tom

PS
Melodyne kan hentes i demoversioner på deres side.. De forøvrigt også (
ligersom NI etc) også tyske

On 25/01/02 12:22, in article
1f6jecp.vub8cp1n461xcN%lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk, "Lars Kristian

Fra : Richard Nees

Dato : 26-01-02 06:25

Øøøhhh hvaba' ?

http://www.emagic.de/english/news/2001/macworld.html

jeg har selv haft fingrene i en alpha-version af Logic til X.

/Richard Nees

Fra : MacMan

Dato : 26-01-02 11:04

I brevet "a2tej8$4dm$1@sunsite.dk" skrev Richard Nees (nono@nopenope.nu) den
26/01/02 6:24:

> Øøøhhh hvaba' ?
>
> http://www.emagic.de/english/news/2001/macworld.html

"Now in beta form, final Mac OS X versions of Logic Audio 5.0, and drivers
for the Unitor8 MkII, AMT8 and MT4 MIDI interfaces and the EMI 2I6 audio
interface will be available in September 2001."

Det ser jo godt ud, men så vidt jeg kan se er de temmelig forsinkede så -
version 4.8 ser ud til at være den nyeste. Er der nogen der har hørt noget
om baggrunden for den lange forsinkelse?

- Morten

Fra : Thorfinn

Dato : 25-01-02 14:43

MacMan <nospam@nospam.com> wrote in message news:<B8758D5A.4F02%nospam@nospam.com>...
> [...]
>
> Er der nogen der ved om disse virker med OS X?
> Eller er jeg nødt til at anbefale ham at skifte til OS 9?

Vi bruger Finale 2001 og overvejede en opgradering til OSX, En Finale
OS X version skal komme med 2003 udgaven - Codamusic siger at man
"bare" skal arbejde i classic environment (et eller andet sted har jeg
nok en mail fra Codamusic hvis du vil læse deres melding på engelsk).

Midiman har faktisk OS X driver til deres USB-2-midi dimser. Andre
producenter er i gang - men tit angiver de ikke nogle datoer.
Emagic er i gang med at skrive driver til deres dimser - en OS X
native udgave af deres softwareprodukter (Logic) er i produktion - men
igen datoer.

Den manglende OS X lyd/midisoftware har hidtil (og vil det nok være et
stykke tid) været grunden til at ikke at skifte til OS X.

Husk at iBooken ikke har en lydindgang og der skal en USB-2-lyd (eller
firewire-2-lyd) dims til. Der er efterhånden et ret bredt udvalg.
Hvis man vil har gavn af alle funktionaliteter i Finale / Logic kan
man ikke køre med virtual memory. Hvis det er en 500 MHZ iBook han er
ved at anskaffe sig burde han kraftig overveje at udvide RAM.

hilsen
Sebastian

Fra : MacMan

Dato : 25-01-02 18:21

I brevet "ad9385a.0201250543.6fa913f6@posting.google.com" skrev Thorfinn
(thorfinn@forum.dk) den 25/01/02 14:43:

> [...]
> man ikke køre med virtual memory. Hvis det er en 500 MHZ iBook han er
> ved at anskaffe sig burde han kraftig overveje at udvide RAM.

Det er en 600 Combo med 256 MB RAM (udvidet fra 128) - de er jo helt nede i
15.000 incl. moms nu - rigtig fornuftigt. Nu skulle man bare kunne tilslutte
ekstern skærm i 1280*1024 så var min Pismo røget sig en tur

Han regner med at købe denne MIDI enhed:
MidiSport USB Midiinterface 2in/2out Mac/PC
men har også overvejet denne:
Emagic MT-4 USB midi interface 4 in/out

Jeg kan så forstå at Emagic'en ikke virker med OS X. Hvad så med
MidiSport'en?

Han regner desuden med at købe en iMic - er det korrekt forstået at en sådan
dims ikke kræver software, men bare virker i OS X?

- Morten

Fra : MacMan

Dato : 25-01-02 18:25

I brevet "B877527D.5005%nospam@nospam.com" skrev MacMan (nospam@nospam.com)
den 25/01/02 18:20:

> Han regner med at købe denne MIDI enhed:
> MidiSport USB Midiinterface 2in/2out Mac/PC

Hov, jeg kan lige se at det er Midiman der laver MidiSport'en
Så den skulle altså bare funke i OS X?

- Morten

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 26-01-02 16:44

> [...]

> den 25/01/02 18:20:

> Hov, jeg kan lige se at det er Midiman der laver MidiSport'en
plug and pray....

Det tog mig lidt tid at få vores MidiSport 2*2 til at virke. Der
manglende lige en "floppy enabler" (hvad f... floppy ??) og OMS 238
virkede heller ikke kun 2.3.7. Jeg ved _intet_ om midi på OS X. Og som
sagt Finale koster en mindre herregård - da køber man ikke sådan lige en
ny version.

hilsen
Sebastian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-01-02 22:26

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> Hov, jeg kan lige se at det er Midiman der laver MidiSport'en
> Så den skulle altså bare funke i OS X?

Jeg har en midisport kørende uden problemer med OS X, men der er bare
ikke så meget at bruge MIDI til - endnu.

Martin

Fra : Henrik Krogh

Dato : 26-01-02 11:10

Hvor finder man den en Combo til den billigste penge?

Fra : MacMan

Dato : 26-01-02 15:31

I brevet "1f6m6z6.1ovf4oo1l4uifoN%henrik.krogh@bigfoot.com" skrev Henrik
Krogh (henrik.krogh@bigfoot.com) den 26/01/02 11:10:

> Hvor finder man den en Combo til den billigste penge?

Hos CaslonShop - den ekstra RAM kommer oveni, men kan fås hos NemDirect for
545,-.

- Morten

Fra : Henrik Krogh

Dato : 26-01-02 19:28

Takker for tippet mandag kan jeg ikke holde skansen mere 7200 skiftes ud
med en ? bærbar måske bliver det den lille frække blondine med hmm 12
eller 15 tommer hmmm.
vh
Henrik Krogh

Fra : MacMan

Dato : 26-01-02 19:55

I brevet "1f6mtxk.53klsa1tbhny8N%henrik.krogh@bigfoot.com" skrev Henrik
Krogh (henrik.krogh@bigfoot.com) den 26/01/02 19:27:

> Takker for tippet mandag kan jeg ikke holde skansen mere 7200 skiftes ud
> med en ? bærbar måske bliver det den lille frække blondine med hmm 12
> eller 15 tommer hmmm.

Apropos iBook: Udover at batteriet er større i 14" modellen, som det har
været diskuteret, kan jeg i Apple's specifikationer se, at brænderen også er
dobbelt så hurtig - 8X.

- Morten

Fra : Henrik Krogh

Dato : 26-01-02 20:35

> [...]

> været diskuteret, kan jeg i Apple's specifikationer se, at brænderen også er

Ja det er det der er det svære - jeg vil helst kaste alle mine penge i
grams for en toptunet model - det er svært at holde priserne op mod
hinanden - og at diskuterer hvad man har brug for er ikke relevant der
kunne være en fare for at jeg fandt ud af at jeg kunne nøjes med en
mindre model. men 14 er jo større end 12 såhhhh
vh
Henrik Krogh
(I en slags pine)

Fra : MacMan

Dato : 26-01-02 20:45

I brevet "1f6mww8.y51t2i1rnjla8N%henrik.krogh@bigfoot.com" skrev Henrik
Krogh (henrik.krogh@bigfoot.com) den 26/01/02 20:34:

> [...]
> kunne være en fare for at jeg fandt ud af at jeg kunne nøjes med en
> mindre model. men 14 er jo større end 12 såhhhh

12.1'eren er jo mere handy - mindre og lettere. Personligt ville jeg hellere
have 12.1" tommer modellen - også selvom de kostede det samme. Men er ens
syn ikke længere hvad det har været, er det måske rart nok med en større
skærm.

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-02 01:24

> [...]

> syn ikke længere hvad det har været, er det måske rart nok med en større

En 12" iBook + en billig 17" skærm (kan alligevel kun klare
1024*768@75Hz) er også en mulighed for de "svagtseende". 14" iBook er
ikke nær så handy som 12"'eren.

<icq:131382336>