Andet multimedie
bentjuul 3670
Problemer ved udprintning af grafik
Fra : philip

Dato : 23-01-02 23:50

Håber nogen kan komme med et godt råd.
Jeg har problemer med farven ved udprintning af grafik på en HP Designjet
5000PS.
Billederne bliver generelt alt for røde, specielt hvis der er gråtoner. Jeg
gemmer billederne som CMYK i en høj opløsning og printer ligeledes i højeste
opløsning..
??

Philip

Fra : Madsen

Dato : 24-01-02 00:46

philip skrev:

> Billederne bliver generelt alt for røde, specielt hvis der er
> gråtoner. Jeg gemmer billederne som CMYK i en høj opløsning og
> printer ligeledes i højeste opløsning..

Har du evt. prøvet at integrere en farveprofil i dine billeder som
passer til den printer du skal printe til?

HP har såkaldte ICC og Media profiles til download på denne side:
<http://makeashorterlink.com/?R5171235>

Det er også muligt de allerede er placeret på den driver-cd der
fulgte med til din printer.

Madsen.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 24-01-02 02:26

Nu ved jeg ikke lige hvordan en HP-printer virker, men kan det ikke tænkes,
at printeren selv laver sin egen SMYK, så du vil få bedre billeder ved at
udprinte fra RGB?
Prøv
--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Thomas

Dato : 24-01-02 12:23

"philip" <phpe@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> gemmer billederne som CMYK i en høj opløsning og printer ligeledes i

Kører I det gennem Posterjet? Det har vi ikke problemer med her. Har du
kontrolleret dine billeder i f.eks. Photoshop? Hvis der er meget magenta i
dem, så bliver de jo røde. Du bør sørge for at lave et neutralt s/h billede
i Photoshop og anvende en CMYK profil til billedet.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : philip

Dato : 24-01-02 18:23

> Du bør sørge for at lave et neutralt s/h billede
i Photoshop og anvende en CMYK profil til billedet.

Det forstår jeg ikke helt. Kan billedet både være s/h og CMYK?

mvh Philip

Fra : Thomas

Dato : 25-01-02 08:47

"philip" <phpe@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Det forstår jeg ikke helt. Kan billedet både være s/h og CMYK?

Ja, med s/h mener jeg ikke grayscale, men et billede der ikke er nogen
farver på. Når dine billeder bliver røde i gråtonerne, så er det fordi det
ikke er grayscale billeder, og der er en overvægt af magenta i dit billede
eller du bruger en forkert fil. Du kan i Photoshop se om dine gråtoner er
neutrale, er de det, så skal du til at kigge på, om du sender RGB eller CMYK
til printeren, vær opmærksom på, om du bruger den rigtige ICC profil,
medmindre din rip tager sig af den slags.

Fra : philip

Dato : 25-01-02 21:59

Takker