Helt galt - WFRP - Skattefar og moms m.m.
Fra : Ukendt

Dato : 23-01-02 23:36

Den er helt galt - jeg sad lige og læste i bogen "Shadows over Bögenhafen
under txes og revenue. Der står at alle imperial citizens skal betale en
goldcrown om året i skat ?. Men hvordan pokker kan Karl Franz overhovedet
have en stor hær til at beskytte hans land. Hvis man tæller alle landsbyer
med som har indbygger på over 50 vil det svare til at der 50.000 indbygger i
hans land. Selvom at jeg mente at der var ca. 150.000. Men lad sige at der
er 50.000 vil det kun give 50.000 Gold Crowns om året til at holde sin hær
med.

Det vil da virker mere logisk at hvis det var en Gold Crown om mdr. Det vil
da give 600.000 goldcrown som året som virker lidt mere realtisk efter mit
synespunkt. Det kan hele kan godt betales af hele samfundet undtagen
Servants, men måske behøver de ikke at gøre det fordi at de arbejder til
sådan en lav pris.

Og hvis der enderligt skulle være 150.000 indbygger vil det være godt og vel
1.800.000 så kunne man få en pæn og sød lille hær.

Men hvis så igen kigger på regelbogen på sidde så koster en Skilled
Hirelings 20GC for en dag - Det er jo nok til at sparke hele samfundet i
stykker..

Hvad synes i ?.

Christian

Fra : Linus Riel Petersen

Dato : 24-01-02 01:31

"Harkonnen" <chaos> wrote:

> [...]
>
> Men hvis så igen kigger på regelbogen på sidde så koster en Skilled
> Hirelings 20GC for en dag - Det er jo nok til at sparke hele samfundet i

hmmm, den var svær.
Nu må man jo huske, at 1GC er temmelig mange penge for gennemsnits personen
i middelalderen og består højst sandsynligvis for langt størstedelen af
befolkninge (dem på landet) af fødevarer af forskellig slags, som så kan
gives til soldaterne. Når man så tænker på at det absolutte
eksistensminimum i Warhammer er 3 shillings, og normalt måltid 7 shillings
(begge færdiglavet måltider), så kan man brødfødt en del folk på de
fødevarer der tilsvarer 1GC, da råvarerne er knap så dyre som færdiglavet
mad og at bønderne sikkert må af med lidt mere end 1GC, da skatteopkræveren
sikkert tager lidt mere med :)

Resten af pengene (fra byen) går så til udrustning og løn til soldaterne,
plus at langt den største del af hæren er under de forskellige baroner etc.
som kejseren så kan bruge i tilfælde af krig.
Adlen betaler nok ikke skat som sådan, men betaler mere i de udelser og
soldater de selv skal sørge for står til rådighed for kejseren, så
sammenlagt kommer man nok et godt stykke over de 50000GC.

De 50000GC er faktisk en utroligt stor formue, når man tænker på at det er
middelalderen, som Warhammer foregår i (fantasy middelalder, men
alligevel). 50000GC, som måske vil kunne sammenlignes med de danske
rigsdaler eller lignende, vil faktisk tilsvare en konges løsesum.
Man skal også tage i betragtning at et lille palads koster 30000GC, og et
palads er trods alt noget man regner med koster en hulens masse penge at
lave.

At en skilled hireling koster 20GC/dag, kan forklares ved at en skilled
hireling er en ekspert på sit område, og ekspertise er og har altid været
godt betalt. En utrænet arbejder (langt størstedelen af befolkningen)
koster kun 7 shillings/dag.

Linus

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 24-01-02 11:44

> [...]
> hireling er en ekspert på sit område, og ekspertise er og har altid været
> godt betalt. En utrænet arbejder (langt størstedelen af befolkningen)

20gc vs 7 shilling... det er jo kun omkring 286 ganges forskel... (antaget
at der går 100 shilling på 1 gc).

hvis ikke det er en forskel, der er værd at undre sig over, så ved jeg ikke
hvad det skulle være

Fra : Henrik

Dato : 24-01-02 12:15

Hmmm...

1 GC = 12 shilling
1 Shilling = 20 pennies

.... så vidt jeg husker det. Ellers omvendt (og værre end først antaget) ;)

Mvh.
Henrik

PS! Jeg tror, at et system som WFRP skal ikke ændres for meget. Men netop
priserne synes jeg er meget skævt fordelt på goder og ydelser, hvorfor jeg
selv kører med et andet møntsystem, hvor jeg har en meget stor indkøbsliste
til (RoleMaster). Og så er det nemmere for mig som master at slynge en pris
ud, når de ivrigste går amok i en datidens Mall-Frenzy.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 24-01-02 12:54

"Henrik" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Hmmm...
>
> 1 GC = 12 shilling
> 1 Shilling = 20 pennies
>
> ... så vidt jeg husker det. Ellers omvendt (og værre end først antaget) ;)

ok - ikke helt så slemt så omend forskellen stadig er enten 34 eller 57
gange så.

Og som kommentar til det oprindelige spørgsmål, så ville jeg nok lade være
med at tænke alt for meget over det. Hvis rollespil skulle være 100%
realistiske i alle henseender, ville det sjove hurtigt forsvinde.

Fra : Henrik

Dato : 25-01-02 08:30

Hæ, hæ.. er du sikker?

"Du kommer hjem efter 14 dages turen rundt efter drager og skatte og finder
to breve:"

Brev 1 (handout 1): Jeg skrider, du er aldrig hjemme og naboen er så
flink..."
Brev 2 (handout 2): Kære Gert K. Hermed oplyses, at du stadig skylder skat
og AMB for 2001. Indbetal venligst inden i går eller sagen vil overgå til
vor ivrige incasso/inkvisations-afdeling. Mvh. Skattefar"

Se, det er da udfordringer i et hvert spil. Selv Fantasy genren!

Mvh.
Henrik

> "Henrik" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

;)

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 25-01-02 08:57

> [...]
> vor ivrige incasso/inkvisations-afdeling. Mvh. Skattefar"
>
> Se, det er da udfordringer i et hvert spil. Selv Fantasy genren!

LOL - okey

Fra : Mirella Cristofoli

Dato : 11-02-02 14:10

En anden mulighed er at indbyggertallet er kraftigt undervurderet.
Indbyggertallet i Aldorf angives eks. til 15.000 hvad jeg finder temmelig
småt selv for middelalderstandarter.