/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Billige gør-det-selv Xenon-lygter
Fra : Karsten Bo Malten


Dato : 23-01-02 22:50

Heps,

Nu er det et stykke tid siden jeg har været her sidst, så jeg bringer
måske gamle nyheder med mig - men en kammerat gjorde mig opmærksom på
dette link:

http://www.knology.net/~lwilley/homepage/Workshop/hidinstall_p1.html

.....hvor der er en, der sætter et Philips-sæt på sin K12'er (jeg
troede egentlg at Philips hed noget andet i USA?).

Anyway, nogen erfaringer med den slags? Jeg er ikke sikker på, at jeg
tør lege med high voltage selv.

Karsten
K1200RS

 
 
Ukendt (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-01-02 07:33

Risikoen for at få stød er nu nok RET begrænset, kva de specialfremstillede
højspændingskabler og stik

Man kunne måske forestille sig, at manglen på "det rigtige" lygtehus kunne
gøre det muligt for lidt af det danske vejrlig (fugt) at komme ind og flytte
en del af lyset fra parabolen, og ind til højspændingsboksen (i kort tid)
- og da delene er HUNDEDYRE, er det nok ikk' så sjovt...

God fornøjelse, hvis du starter projektet - vi hører gerne om resultatet.




Henry (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 24-01-02 09:52

>
> Nu er det et stykke tid siden jeg har været her sidst, så jeg bringer
> måske gamle nyheder med mig - men en kammerat gjorde mig opmærksom på
> dette link:
>
> http://www.knology.net/~lwilley/homepage/Workshop/hidinstall_p1.html
>
> ....hvor der er en, der sætter et Philips-sæt på sin K12'er (jeg
> troede egentlg at Philips hed noget andet i USA?).
>
> Anyway, nogen erfaringer med den slags? Jeg er ikke sikker på, at jeg
> tør lege med high voltage selv.


Hvad mener du med "billige gør det selv..."? 695$ +moms og afgifter = >
8.000,- for EN lampe!!! Uha da det er billigt.

Jeg har leget meget med den tanke og ender nok også med at lave forsøget.

Har du iøvrigt overvejet at en Xenon lampe kun kan bruges til en ting,
f.eks. kort ELLER langt lys?

Min VFR har dobbelt H4 forlygte som mine planer går på at købe to sæt HID
lamper en D2S (langt lys) og en D2R (kort lys) og så sætte kortlys i den
venstre lygte og langt lys i den højre, når jeg så skifter til langt lys så
vil begge (= dagslys ) være tændt ellers er det selvfølgelig kun den
venstre med kortlys der vil være tændt.

Har du så overvejet at selv om man er heldig og har 2 forlygter, så kan der
være problemer med justeringen af lysstrålerne seperat (det tror jeg at der
vil være på min).

Sætter man Xenon på kværnen er det utroligt vigtigt at man kan justere
skidtet ordentligt da det eller vil blænde modkørende helt vildt = pisse
farligt og ulovligt.

Men som sagt så har jeg en lille plan om at prøve en dag når jeg finder et
sæt til en fornuftig pris, f.eks. hos en hugger og som backup-plan kan jeg
jo, hvis alt går galt, smide dem på bilen istedet.

mvh
Henrik (på en viffer med Philips Vision Plus H4)
www.vfr.dk




Tommy Fer (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 24-01-02 11:16

>
> Min VFR har dobbelt H4 forlygte som mine planer går på at købe to sæt HID
> lamper en D2S (langt lys) og en D2R (kort lys) og så sætte kortlys i den
> venstre lygte og langt lys i den højre, når jeg så skifter til langt lys

> vil begge (= dagslys ) være tændt ellers er det selvfølgelig kun den
> venstre med kortlys der vil være tændt.
>
> Har du så overvejet at selv om man er heldig og har 2 forlygter, så kan
der
> være problemer med justeringen af lysstrålerne seperat (det tror jeg at
der
> vil være på min).
>
> Sætter man Xenon på kværnen er det utroligt vigtigt at man kan justere
> skidtet ordentligt da det eller vil blænde modkørende helt vildt = pisse
> farligt og ulovligt.
>
> Men som sagt så har jeg en lille plan om at prøve en dag når jeg finder et
> sæt til en fornuftig pris, f.eks. hos en hugger og som backup-plan kan jeg
> jo, hvis alt går galt, smide dem på bilen istedet.
>
> mvh
> Henrik (på en viffer med Philips Vision Plus H4)
> www.vfr.dk

Hejsa Henrik... kender ikke reglerne på motorcykel...

Men ved lovkrav skal lygterne være fuldautomatisk højdre juserende/
kompenserende, pga den store riskoved at blænde folk med Xenon lygter....

--

Mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250
http://fer.adsl.dk
tommy@fer.com



Henry (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 24-01-02 12:12

>
> Hejsa Henrik... kender ikke reglerne på motorcykel...
>
> Men ved lovkrav skal lygterne være fuldautomatisk højdre juserende/
> kompenserende, pga den store riskoved at blænde folk med Xenon lygter....

Ja du har sikkert ret, så det er jo kun en semiløsning, skal man ind på et
juridiske med det her, så er det vel også ulovligt fordi det er en
konstruktivændringen?? Ligesom mit kørerlys i blinklysene er?

Man kan vel enda agumentere at der er endnu større risiko for at blænde når
der er tale om en MC hvor lygten sidder noget højere end på en bil.

Såååå, det er et sjovt projekt, men i stil med at sætte larmerør på så
risikere man en bøde og en tur forbi synshallen.

mvh
Henry (med lamerør og H4)



Rasmus Rosenquist (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 24-01-02 16:08

> Man kan vel enda agumentere at der er endnu større risiko for at blænde
når
> der er tale om en MC hvor lygten sidder noget højere end på en bil.

Nej, tværtimod... Lygten sidder højere - det må medføre et stejlere fald på
lyset, idet man stadig skal oplyse 30m vej..... Dermed må det også blive
lettere IKKE at blænde.....

Rasmus



Henry (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 24-01-02 17:02

> > Man kan vel enda agumentere at der er endnu større risiko for at blænde
> når
> > der er tale om en MC hvor lygten sidder noget højere end på en bil.
>
> Nej, tværtimod... Lygten sidder højere - det må medføre et stejlere fald

> lyset, idet man stadig skal oplyse 30m vej..... Dermed må det også blive
> lettere IKKE at blænde.....

Jeg taler om risikoen - dvs. når lygten IKKE er justeret korrekt, alt andet
lige så en lygte der sidder 1,5m over jorden blænde vel mere end en der
sidder 0,5, over jorden hvis de begge lyser "lige ud".

Det jeg jo blev gjort opmærksom på er, at der normalt skal være automatisk
højdejustering på xenon lamper, da jeg jo nok ikke lige vill kunne lave det
på min mc er der en større risiko for at lyset kan stå forkert.

mvh
Henry



Morten Dahl (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 25-01-02 08:01


"Henry" <Fake@mail.com> skrev i en meddelelse
news:3c5030da$0$89097$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Man kan vel enda agumentere at der er endnu større risiko for at
blænde
> > når
> > > der er tale om en MC hvor lygten sidder noget højere end på en bil.
> >
> > Nej, tværtimod... Lygten sidder højere - det må medføre et stejlere fald
> på
> > lyset, idet man stadig skal oplyse 30m vej..... Dermed må det også blive
> > lettere IKKE at blænde.....
>
> Jeg taler om risikoen - dvs. når lygten IKKE er justeret korrekt, alt
andet
> lige så en lygte der sidder 1,5m over jorden blænde vel mere end en der
> sidder 0,5, over jorden hvis de begge lyser "lige ud".
>
> Det jeg jo blev gjort opmærksom på er, at der normalt skal være automatisk
> højdejustering på xenon lamper, da jeg jo nok ikke lige vill kunne lave
det
> på min mc er der en større risiko for at lyset kan stå forkert.

Øhh nu siger du højdejustering (aut. niveauregulering) det er fysisk
umuligt,hvad så hvis du pludselig får lillemor bagpå (uden at kende hende
størrelse og lige kommer en anelse hurtigt fra start? ikke at jeg siger
du kører på baghjulet men man lyser altså på fugle så, og selv den mest
ihærdige niveauregulering kan sku ikke følge med her..

-
Morten Dahl
- GSXR750 - snart med xenon uden niveauregulering



Henry (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 25-01-02 12:16

> > Det jeg jo blev gjort opmærksom på er, at der normalt skal være
automatisk
> > højdejustering på xenon lamper, da jeg jo nok ikke lige vill kunne lave
> det
> > på min mc er der en større risiko for at lyset kan stå forkert.
>
> Øhh nu siger du højdejustering (aut. niveauregulering) det er fysisk
> umuligt,hvad så hvis du pludselig får lillemor bagpå (uden at kende hende
> størrelse og lige kommer en anelse hurtigt fra start? ikke at jeg
siger
> du kører på baghjulet men man lyser altså på fugle så, og selv den mest
> ihærdige niveauregulering kan sku ikke følge med her..

Så må man jo montere en "klap" der kan gå ned ik! Så har man jo også en
undskyldning klar til peter betjent - ja undskyld men klappen gik altså
ned... (længe leve otto)


> Morten Dahl
> - GSXR750 - snart med xenon uden niveauregulering
Har du fundet et anlæg da?
Hvordan er det med GXSR, har den 2 * H4?
Skifter du begge ud til Xenon? Husk at den ene til kort lys skal være
skærmet D2R!

mvh
Henry



Morten Dahl (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 25-01-02 12:44


"Henry" <Fake@mail.com> skrev i en meddelelse
news:3c513f64$0$222$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

>
> Så må man jo montere en "klap" der kan gå ned ik! Så har man jo også en
> undskyldning klar til peter betjent - ja undskyld men klappen gik altså
> ned... (længe leve otto)

nårhh ja, den havde jeg ikke lige regnet ud

> > Morten Dahl
> > - GSXR750 - snart med xenon uden niveauregulering
> Har du fundet et anlæg da?
> Hvordan er det med GXSR, har den 2 * H4?
> Skifter du begge ud til Xenon? Husk at den ene til kort lys skal være
> skærmet D2R!

nu det lidt en længere historie, men det er nogle specielle elepsoid lygter
der kommer på min, så problemet er løst sådan.. MHT. indkøb har jeg en
forbindelse hvor jeg kan købe ekeltstyks. du kan jo kontakte mig hvis du er
intresseret. Og ved godt det med skærmningen, rent faktisk duer den orig.
skærm på D2R (er det egentlig ikke D2S, whatever) ikke i en H4 konfiguration

-
Morten Dahl



Henry (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 25-01-02 18:04


> nu det lidt en længere historie, men det er nogle specielle elepsoid
lygter
> der kommer på min, så problemet er løst sådan.. MHT. indkøb har jeg en
> forbindelse hvor jeg kan købe ekeltstyks.
Enkeltstyks hvad?

> du kan jo kontakte mig hvis du er
Ja tak, meget!

mvh
Henry




Armand (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-01-02 16:58


Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
news:3c50236e$0$62861$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Man kan vel enda agumentere at der er endnu større risiko for at
blænde
> > når der er tale om en MC hvor lygten sidder noget højere end på en
bil.
> Nej, tværtimod... Lygten sidder højere - det må medføre et stejlere
fald på
> lyset, idet man stadig skal oplyse 30m vej..... Dermed må det også
blive
> lettere IKKE at blænde.....

Til gengæld er en motorcykel så meget mere følsom overfor blot
gearskift's og acceleration, som passagertransport!

--
Armand.



Kasper (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 24-01-02 14:03

"Henry" skrev d. 24-01-02 09:52 dette indlæg :
> >
> > Nu er det et stykke tid siden jeg har været her sidst, så jeg
bringer
> > måske gamle nyheder med mig - men en kammerat gjorde mig opmærksom

> > dette link:
> >
> > http://www.knology.net/~lwilley/homepage/Workshop/hidinstall_p1.html
> >
> > ....hvor der er en, der sætter et Philips-sæt på sin K12'er (jeg
> > troede egentlg at Philips hed noget andet i USA?).
> >
> > Anyway, nogen erfaringer med den slags? Jeg er ikke sikker på, at
jeg
> > tør lege med high voltage selv.
>
>
> Hvad mener du med "billige gør det selv..."? 695$ +moms og afgifter =
>
> 8.000,- for EN lampe!!! Uha da det er billigt.
>
> Jeg har leget meget med den tanke og ender nok også med at lave
forsøget.

Prøv lige først at høre, hvad det koster at skifte pærerne, når de ryger
- som jeg husker det betalte min svigerfar omkring 2K sidst (og nej, det
var ikke for et sæt..)

Mvh,
Kasper
Super Blackbird (med 2* Philips H7 Vision Plus = næsten dagslys)

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Henry (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 24-01-02 15:54

>
> Mvh,
> Kasper
> Super Blackbird (med 2* Philips H7 Vision Plus = næsten dagslys)
>
> --
De koster 98£ = 1180dkr pr. stk. men

"The life span of a Xenon bulb equals that of a car, which means that the
bulb will only have to be
replaced in exceptional cases."

Din svigerfar må være en af disse exceptional cases

mvh
Henry







Armand (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-01-02 16:56


Henry <Fake@mail.com> skrev i en
news:3c5020da$0$89063$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
>
> "The life span of a Xenon bulb equals that of a car, which means that
the
> bulb will only have to be
> replaced in exceptional cases."
> Din svigerfar må være en af disse exceptional cases

Jeg ser da lygter med stenslag flere gange årligt, så speciel et
tilfælde er en udskiftning vel heller ikke :-/

--
Armand.



Henry (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 25-01-02 12:18

> >
> > "The life span of a Xenon bulb equals that of a car, which means that
> the
> > bulb will only have to be
> > replaced in exceptional cases."
> > Din svigerfar må være en af disse exceptional cases
>
> Jeg ser da lygter med stenslag flere gange årligt, så speciel et
> tilfælde er en udskiftning vel heller ikke :-/
Så er det jo godt at have en glasskadeforsikring, for så er det vel næppe
lampen der er den dyreste del.

mvh
Henry




Armand (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-01-02 17:39


Henry <Fake@mail.com> skrev i en
news:3c513fe4$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > >
> > Jeg ser da lygter med stenslag flere gange årligt, så speciel et
> > tilfælde er en udskiftning vel heller ikke :-/
> Så er det jo godt at have en glasskadeforsikring, for så er det vel
næppe
> lampen der er den dyreste del.

På den anden side set, så kan jeg let forestille mig en
forsikrings-klausul
omkring netop Xenon-lygter efterhånden som disse (og dermed også
stenslags-skader af dem) bliver hyppigere set i vognparken :-/

--
Armand.





Henry (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 25-01-02 17:46

>
> Henry <Fake@mail.com> skrev i en
> news:3c513fe4$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > >
> > > Jeg ser da lygter med stenslag flere gange årligt, så speciel et
> > > tilfælde er en udskiftning vel heller ikke :-/
> > Så er det jo godt at have en glasskadeforsikring, for så er det vel
> næppe
> > lampen der er den dyreste del.
>
> På den anden side set, så kan jeg let forestille mig en
> forsikrings-klausul
> omkring netop Xenon-lygter efterhånden som disse (og dermed også
> stenslags-skader af dem) bliver hyppigere set i vognparken :-/

ja eller en selvrisiko på højde med dem vi har på tyveri 20% af bilens værdi
LOL

mvh
Henry



Freddy Lang (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 24-01-02 18:54

> "The life span of a Xenon bulb equals that of a car, which means that the
> bulb will only have to be
> replaced in exceptional cases."
>
> Din svigerfar må være en af disse exceptional cases

Nårh, det vil jeg nu ikke sige. Jeg har da kendskab til op til flere
sprungne (kan man godt sige det??) xenon-pærer, bl.a. på min mors E-Mercer.
Godt nok kun een pære på fem år, men alligevel.

Mvh
Freddy



Kasper (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 25-01-02 08:07

"Freddy Lang" skrev d. 24-01-02 18:54 dette indlæg :
> > "The life span of a Xenon bulb equals that of a car, which means
that the
> > bulb will only have to be
> > replaced in exceptional cases."
h> >
> > Din svigerfar må være en af disse exceptional cases
>
> Nårh, det vil jeg nu ikke sige. Jeg har da kendskab til op til flere
> sprungne (kan man godt sige det??) xenon-pærer, bl.a. på min mors
E-Mercer.
> Godt nok kun een pære på fem år, men alligevel.

Han er nu godt nok en "exceptional case", men selvom han tilsyneladende
ikke skulle have købt pæren hos den lokale Mercer-biks (det var også på
hans E-klasse, at den røg), så er 1,1K nok lige i overkanten af min
smertetærskel, trods alt.

Mvh,
Kasper
Super Blackbird

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Freddy Lang (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 24-01-02 19:00


"Karsten Bo Malten" <malten@doktor.dk> wrote in message
news:5obu4ugr2944si9c4m37il45ndi07h3fju@4ax.com...
> Heps,
>
> Nu er det et stykke tid siden jeg har været her sidst, så jeg bringer
> måske gamle nyheder med mig - men en kammerat gjorde mig opmærksom på
> dette link:
>
> http://www.knology.net/~lwilley/homepage/Workshop/hidinstall_p1.html
>
> ....hvor der er en, der sætter et Philips-sæt på sin K12'er (jeg
> troede egentlg at Philips hed noget andet i USA?).
>
> Anyway, nogen erfaringer med den slags? Jeg er ikke sikker på, at jeg
> tør lege med high voltage selv.

Tjah, når det drejer sig om biler, siger lovgivningen helt klart, at ved
montering af Xenon-lygter SKAL der også være automatisk niveauregulering OG
højtrykslygtevaskeanlæg. Det gælder både for fabriksmontering og
eftermonterede lygtesæt. Jeg kunne forestille mig, at HVIS det skulle være
lovligt at montere Xenon på en MC, måtte der være nogle lignende lovkrav. Og
hvordan hulen laver man automatisk niveauregulering på en MC? Stift stel og
ditto forgaffel? Og hvordan med lygtevaskeanlæg? Ud til en hugger og finde
et sprinkleranlæg fra en eller anden gammel bil, med dunk, pumpe, dyse og
hele svineriet? Man kan selvfølgelig også bare være fræk og montere skidtet
alligevel, og så sk*de på loven. Det er jo f.eks. også forbudt at cykle på
fortovet.

Mvh
Freddy



Morten Dahl (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 25-01-02 08:06


"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3c504b62$0$89094$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...


> Tjah, når det drejer sig om biler, siger lovgivningen helt klart, at ved
> montering af Xenon-lygter SKAL der også være automatisk niveauregulering
OG
> højtrykslygtevaskeanlæg. Det gælder både for fabriksmontering og
> eftermonterede lygtesæt. Jeg kunne forestille mig, at HVIS det skulle være
> lovligt at montere Xenon på en MC, måtte der være nogle lignende lovkrav.
Og
> hvordan hulen laver man automatisk niveauregulering på en MC? Stift stel
og
> ditto forgaffel?

Just my point!! konklusion: det nok ikke noget man skal vise ham
synsfætteren (mm. man som Mads L. har fedtet sig ind ved ham)

Og hvordan med lygtevaskeanlæg? Ud til en hugger og finde
> et sprinkleranlæg fra en eller anden gammel bil, med dunk, pumpe, dyse og
> hele svineriet? Man kan selvfølgelig også bare være fræk og montere
skidtet
> alligevel, og så sk*de på loven.

Øhh, nu vil jeg ikke kriminalisere mig selv, men det nok den bedste løsning
jeg er kommet på endnu..

Det er jo f.eks. også forbudt at cykle på
> fortovet.


Nok ikke lige den sammenligning jeg ville bruge, men ok men 80/100W H4
er jo også ulovlige og hvor mange MC kører ikke med dem (og nu gider jeg
ikke høre om alle dem der køre med H7 og H3

-
Morten Dahl
GSXR750 - snart med Xenon og masser af andet popgejl




Jes Vestervang (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-01-02 15:22

Blå øgler fra Mars tvang Morten Dahl til at skrive:
.....
> -
> Morten Dahl
> GSXR750 - snart med Xenon og masser af andet popgejl
>
Hov, det skal jeg da vist lige se engang!
--
mvh Jes Vestervang - der nok køber en fin '99 fazer til 70k!
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste