Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO i digital kamera ?
Fra : Peter Caspersen

Dato : 23-01-02 21:28

Hej jeg har lige læst en test om olympus 2040, det kan godt være at det er
noget
jeg har misforstået men jeg læste det som om man kan indstille dette kamera
til
forskellige Iso 100-200-400 hvorfor gør man det på et digitalkamera ??

--
Med Venlig Hilsen

Peter Caspersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-02 21:47

Peter Caspersen wrote:

> [...]
> det er noget jeg har misforstået men jeg læste det som om man kan
> indstille dette kamera til forskellige Iso 100-200-400 hvorfor gør

Ja på nogle af de bedre digicams har man flere følsomhedsområder, og de
opgives som regel som ISO værdier, mit har f.eks. 200 - 400 og 800 ASA,
man skal dog være opmærksom på, at det er som med analoge film, man får
de bedste resultater ved den laveste følsomhed.

Men hvis det handler om et action motiver i dårlig belysning, så kan et
mere "grovkornet" billede, være bedre end et pløre uskarpt billede.

Fra : Jes Petersen

Dato : 24-01-02 16:04

> [...]
>
> Men hvis det handler om et action motiver i dårlig belysning, så kan et
> mere "grovkornet" billede, være bedre end et pløre uskarpt billede.

Kan du så fortælle mig hvordan det kan være digitalkameraet's ISO åbenbart
ikke har noget med ISO i analoge film at gøre?

Jeg har købt et Minolta Flashmeter og når jeg stiller ISO på det samme som
mit digital kamera bliver relultatet helt forkert. Det virker som om de to
intet har med hinanden at gøre.

Findes der nogle beregningsfaktorer man kan bruge eller er det bare at teste
sig frem?

Vh. Jes

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-02 17:52

Jes Petersen wrote:

> Kan du så fortælle mig hvordan det kan være digitalkameraet's ISO
> åbenbart ikke har noget med ISO i analoge film at gøre?

I min manuel står der, at ISO værdierne svarer / relaterer til dem fra
analoge film.

> Jeg har købt et Minolta Flashmeter og når jeg stiller ISO på det
> samme som mit digital kamera bliver relultatet helt forkert. Det
> virker som om de to intet har med hinanden at gøre.

Har du overvejet, om det er kameraet der forsøger at styre exponeringen
efter det lys der kommer ind, kan du manuelt indstille tid og blænde..?

> Findes der nogle beregningsfaktorer man kan bruge eller er det bare
> at teste sig frem?

Jeg er ikke stødt på noget...

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 24-01-02 20:26

Hej Jes Petersen.
Jeg forstår at det du mener er, at når du måler lyset med din lysmåler, så
får du et andet resultet end når du bruger dit digital kamera Ikk?
Er din lysmåler kalibreret rigtigt (grå- kort o.s.v.)
Har dit digitalkamera flere muligheder for måling af lyset ( er der spot
måling m.v.)
Hvis du har zoom på digital kameraet, hvilke brandvidde bruger du så?når du
måler
hilsen
Flemming aagaard

Fra : Jes Petersen

Dato : 25-01-02 08:44

> Hej Jes Petersen.
> Jeg forstår at det du mener er, at når du måler lyset med din lysmåler, så
> får du et andet resultet end når du bruger dit digital kamera Ikk?

Jo - når jeg måler flashlyset med flashmeter med samme ISO som kameraet og
derefter indstiller kameraet manuelt efter måleresultatet bliver resultetet
ikke særligt godt.

> Er din lysmåler kalibreret rigtigt (grå- kort o.s.v.)

Det ved jeg ikke - den er helt ny og jeg har sammelignet den med 2 Nikon
kameraer med almindelig lysmåling, vel vidende at kameraerne måler
reflekteret lys mens lysmåleren måler indfaldende lys. Men jeg har ikke
testet flash målinger.

> [...]
> måling m.v.)
> Hvis du har zoom på digital kameraet, hvilke brandvidde bruger du så?når

Jeg indstiller kameraet helt manuelt, både tid og blænde. Brændvidden ved
jeg ikke helt, typisk nærmere vidvinkel end tele.

Vh. Jes

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 25-01-02 11:58

Hej igen Jes
Du skal nok ikke gøre dig flere bekymringer over det forskellige resultat.
Den måde du måler på er alt for usikker til at du kan sammenligne.
Du må ikke sammenligne inddirekte lys fra løs måler, og måling med et
digitalkamera.
Dit flashmeter er sikkert ok, men skal du sammenligne så prøv en gråvejrsdag
at måle med inddirekte lysmåling, og derefter måle med digitalkameraet. hvis
forskellen ikke er større end ca. 1-1½ F er der ingen problemer men en
forskel på flere blænder er naturligvis ikke ok.
Du skal være opmærksom på at digitalkameraet er meget følsomt for forskelle
i lyset.
Og en forskel på 1 blænde vil kunne ses. Du skal derfor ikke bruge din løse
lysmåler til digital kameraet . Hvis du alligevel vil bruge den så skal din
måler kalibreres så den passer til dit digi kamera. Det skulle du selv kunne
gøre jfr. brugervejledningen.
Den nemme løsning er naturligvis blot at "snydde" måleren lidt på iso
indstillingen.
Men som skrevet , jeg ville ikke bruge et flashmeter til inddirekte måling
af lys for derefter at indstille mit digitalkamera.
Hilsen
Flemming Aagaard