HF: Er idræt obligatorisk ?
Fra : Annelise Ebbesen

Dato : 23-01-02 20:31

Hej
Er der mon nogen, der ved om idræt er obligatorisk i en fuld hf
uddannelse (som ungdomsuddannelse) ?
Venlig hilsen Annelise

Fra : Anja

Dato : 23-01-02 21:14

Ja, idræt er obligatorisk det første år.
andet år er det valgfrit.

venlig hilsen
Anja

Fra : Annelise Ebbesen

Dato : 23-01-02 22:40

Tak for svar.
På Efterslægtens HF kursus er idræt nemlig ikke nævnt, kan det være en
undtagelse fra reglen ?
Jeg leder efter en gymnasial uddannelse, som ikke har idræt som
obligatorisk fag.
Findes sådan en mon?
Annelise

Fra : Brian Nielsen

Dato : 24-01-02 00:58

På et handelsgymnasium kan man ikke engang vælge idræt.

mvh Brian

Annelise Ebbesen <a.ebbesen@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3C4F2DA4.5688D29A@get2net.dk...

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 24-01-02 01:14

"Brian Nielsen" <br.nielsen@privat.dk>'s posting:

>På et handelsgymnasium kan man ikke engang vælge idræt.

Det kommer helt an på, hvad hun skal bruge sin gym.udd. til(?), om
HHX er et godt valg. Hvis hun fx har som mål en udd., hvor der
kræves bestemte niveaukrav i fx fysik og kemi, så er HHX en ret
dårlig ide.

PS: Hvis du skriver dine svar _under_ det, du svarer på, og på samme
tid klipper det væk af det gamle, du ikke direkte har noget svar
til, så bliver det meget lettere at læse/skrive/besvare dine indlæg.
Samme måde, jeg har brugt i mit indlæg her. Se

Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 24-01-02 00:13

Annelise Ebbesen <a.ebbesen@get2net.dk>'s posting:

>Er der mon nogen, der ved om idræt er obligatorisk i en fuld hf
>uddannelse (som ungdomsuddannelse) ?

Nej, det er skam ikke et krav, at du skal have idræt på hf.

"Normalt" tager man fællesfaget Billedkunst(C) + Fællesfaget idræt
(C), men hvis du tager ét af tilvalgsfagene design(C), dramatik(C),
film-tv(C) eller billedkunst(B)[1], behøver du ikke idræt.

Du skal dog så være opmærksom på, at du skal til eksamen i
tilvalgsfaget og dette kommer til at tælle med til dit gennemsnit.
Ved den "normale" metode skal du ikke til eksamen i de to omtalte
fag og de kommer altså således heller ikke til at tælle med til
eksamens gennemsnit.

Du vil nok have en del lettere ved at få fravalgt idræt ved _ikke_
at tage hf på et alm. gym og derved få en alm. 2-årig hf. Ved i
stedet at tage det som enkeltfag (du opnår det samme i sidste ende)
vil jeg regne med, det bliver letter. Der undervises i HF-enkeltfag
på VUC'er[2] og det er vist også bl.a. det, de underviser under på
Efterslægtens HF kursus, som du næver i andet indlæg.

[1]Bemærk: Hvis du tager billedkunst som tilvalg, så skal du først
have taget fællesfaget billedkunst(C). Muligt, at det kan være slået
sammen til ét samlet forløb på 5-6 timer/ugen i 1 år.

[2] Voksen Udd. Center

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Anja

Dato : 24-01-02 11:13

"Chr. Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message

> "Normalt" tager man fællesfaget Billedkunst(C) + Fællesfaget idræt
> (C), men hvis du tager ét af tilvalgsfagene design(C), dramatik(C),
> film-tv(C) eller billedkunst(B)[1], behøver du ikke idræt.

Da jeg (i 1997-1999) gik på HF var idræt obligatorisk det første år, og
derudover skulle vi så vælge mellem enten billedkunst (C) eller musik (C).
Drama og film-tv var frivillig undervisning der foregik udover den
almindelige undervisning.
Billedkunst (B) var først muligt at vælge på andet år.

Det kan jo være at det er forskelligt fra sted til sted....
Du kan altid ringe til det aktuelle undervisningssted, de svarer hellere end
gerne på spørgsmål.

Venlig hilsen
Anja

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 24-01-02 14:08

"Anja" <???a_runge@mail.dk"Fjern ???">'s posting:

>Da jeg (i 1997-1999) gik på HF var idræt obligatorisk det første år, og
>derudover skulle vi så vælge mellem enten billedkunst (C) eller musik (C).

Du gik på den 2-årige? Jeg var ikke helt sikker på graden af
friheden, man har dér (også derfor, jeg skrev, jeg mente, det ville
være lettest at få gemmenført denne mission med nul idræt som
Enkeltfag).

Nu har jeg så undersøgt det, og det viser sig, at man faktisk *skal*
have idræt på det 2-årige forløb.

---klip ind---
§ 5. En samlet højere forberedelseseksamen omfatter fællesfagene,
jf. dog stk. 2 - 7, tre tilvalgsfag, jf. dog stk. 3 og 4, samt en
større skriftlig opgave, jf. § 19.
Stk. 6. I en samlet højere forberedelseseksamen indgår undervisning
i fællesfaget idræt og et af fællesfagene billedkunst eller musik.
Der aflægges ikke prøve i disse fag.

Stk. 7. Til en samlet højere forberedelseseksamen i anden
tilrettelæggelse end et 2-årigt kursusforløb kan de to fællesfag
idræt og billedkunst/musik erstattes af et af tilvalgsfagene
billedkunst, design, dramatik, film og tv, idræt eller musik.
Optagelse på tilvalgsfaget i billedkunst, idræt og musik er i så
fald betinget af, at de reelle faglige kvalifikationer er til stede,
jf. § 6, stk. 1. Prøven i det valgte fag indgår med en medtællende
karakter i eksamen, men medregnes ikke som et af de krævede
tilvalgsfag, jf. stk. 1.
--------
Læsestof: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B19950060505-REGL

Altså_ Hvis man tager hf'en som enkeltfag er der ikke noget problem
i at fravælge idræt. Man *skal* altså ikke have det.

At der er tale om enkletfag betyder ikke, at man tager ét fag hvert
år. Man kan tage alle de fag, man vil, og man kan godt tage en fuld
hf på 2 år på denne måde også. Man skal ved enkeltfag bare selv
stykke fagene sammen, så de i sidste ende passer på en fuld hf.
Dette er heller ikke noget problem.

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Annelise Ebbesen

Dato : 24-01-02 20:17

Jeg vil sige tak for alle de gode svar.

Jeg har fundet ud af, at HF kan tages uden idræt som enkeltfagsundervisning.

Spørgsmålet er så, om man kan gå direkte på hf med en 9. klasses
afgangseksamen, eller om man skal have 1 år mere i form af 10. klasse
eller 1. år af en gymnasial uddannelse ?

Og om man skal være fyldt 18 år ?

Mvh Annelise

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-01-02 23:12

> Spørgsmålet er så, om man kan gå direkte på hf med en 9. klasses
> afgangseksamen, eller om man skal have 1 år mere i form af 10. klasse
> eller 1. år af en gymnasial uddannelse ?
>
> Og om man skal være fyldt 18 år ?

Jeg er sikker på at ethvert VUC med største glæde vil besvare dine
spørgsmål.
http://www.vuc.dk/

vh
Jan

Fra : Annelise Ebbesen

Dato : 25-01-02 16:29

Jeg har nu allieret mig med en HF studievejleder, og siger tak for alle
svarende, som har ledt mig den rette vej.
Det er dejligt med nyhedsgrupper, jeg har tit fået mod på tingene ved at
få svar fra forskellige mennesker fra "den virkelige verden". Tak.
Venlig hilsen Annelise

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 24-01-02 23:32

Annelise Ebbesen <a.ebbesen@get2net.dk>'s posting:

>Spørgsmålet er så, om man kan gå direkte på hf med en 9. klasses
>afgangseksamen, eller om man skal have 1 år mere i form af 10. klasse

Du kan godt begynde på _enkeltfags_ hf med 9. kl., hvis du har
såkaldte reelle kvalifikationer. Dette afgøres på
undervisningsstedet, du søger optagelse på, på baggrund af
optagelsessamtalen med studievejlederen.

>Og om man skal være fyldt 18 år ?

I teorien ja (på et VUC).

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 25-01-02 01:43

Chr. Bohr-Halling <nospam@direkte.org>'s posting:

>Du kan godt begynde på _enkeltfags_ hf med 9. kl., hvis du har
>såkaldte reelle kvalifikationer.

Tilføjelse: De enkelte undervisningssteder kan dog godt have fastsat
et krav om en 10. kl. i visse fag, fx i dk og mat.

Hvis man ikke har en 10. klasse, kan man på VUCet tage dette først.
Dette kaldes trin 2 på AVU (Almen Voksen Udd.).

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html