/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Gradhjul
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 23-01-02 19:10

Jeg har en ide om at spare et par hundrede kroner ved selv at lave et
gradhjul, klippe det ud og klister det på et stykke blik.
Nu er det bare sådan at jeg ikke er den store haj i AutoCad, så der er vel
ikke en der ligger inde med et færdigt billede af et sådant? Gerne i
CorelDraw eller AutoCad format?

Henrik
www.gsx.dk



 
 
m.poll (23-01-2002)
Kommentar
Fra : m.poll


Dato : 23-01-02 22:46

Hej Henrik
Det kan godt være jeg er uvidende , men hvad er et gradhjul ? Hvis det
er en cirkel der er opdelt i 360 grader kan jeg let tegne et til dig i eps
format som du så må udprinte selv.

Med venlig hilsen
Martin Poll
www.martinpoll.dk



"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
news:w0D38.118$022.5526@news.get2net.dk...
> Jeg har en ide om at spare et par hundrede kroner ved selv at lave et
> gradhjul, klippe det ud og klister det på et stykke blik.
> Nu er det bare sådan at jeg ikke er den store haj i AutoCad, så der er vel
> ikke en der ligger inde med et færdigt billede af et sådant? Gerne i
> CorelDraw eller AutoCad format?
>
> Henrik
> www.gsx.dk
>
>



Henrik B. Larsen (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 24-01-02 07:50


"m.poll" <ccc56280@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:a2nav2$2hdc$1@news.cybercity.dk...
> Hej Henrik
> Det kan godt være jeg er uvidende , men hvad er et gradhjul ? Hvis det
> er en cirkel der er opdelt i 360 grader kan jeg let tegne et til dig i eps
> format som du så må udprinte selv.
>
> Med venlig hilsen
> Martin Poll
> www.martinpoll.dk
>

Det er det præcis.
Det ville være perfekt.
Det er dog normalt opdelt fra 0 til 90 og så den næste 4. del fra 90 til 0
osv.

Henrik



Søren L Hansen (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 24-01-02 12:16


Henrik B. Larsen <hbl@stubnet.dk> wrote in article
<J8O38.6$l43.195@news.get2net.dk>...
> > Det kan godt være jeg er uvidende , men hvad er et gradhjul ? Hvis
det
> > er en cirkel der er opdelt i 360 grader kan jeg let tegne et til dig i
eps
> > format som du så må udprinte selv.
> >
Du kan også bare daffe ned til papirhandleren og købe en Linex 710
vinkelmåler, den er cirkulær og 100 mm i diameter. Og så kan du jo sætte
den på hvad som helst.
Se online katalog på www.linex.dk.
--
Søren


Armand (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-01-02 18:11


Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en
news:01c1a4c8$7af7d000$b07610ac@pc4148...
>
>
> Du kan også bare daffe ned til papirhandleren og købe en Linex 710
> vinkelmåler, den er cirkulær og 100 mm i diameter. Og så kan du jo
sætte
> den på hvad som helst.
> Se online katalog på www.linex.dk.

Du må sidde den på den rigtige side af en firewall, for jeg kan ikke
komme ind på on-line kataloget :-/

Jeg forventer endvidere ike at der er priser på det! Er det rigtigt??

--
Armand.



Søren Lindholt (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 24-01-02 18:50


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en > Jeg forventer
endvidere ike at der er priser på det! Er det rigtigt??
>
Narj, det har du nok ret i , ingen priser. Kataloget var noget sløvt, og der
skulle også tastes noget brugernavn ind, guest1 osv, men det stod der
altsammen. Men den koster næpper over 30 kroner. Og holder en nøjagtighed
der burde være tilstrækkelig til den slags, 0.1 - 0.2 grad.


--
Søren
motortosse.dk
"pride must never exceed one´s ability to make a fool of oneself"



Armand (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-01-02 00:15


Søren Lindholt <lindholt@person.dk> skrev i en
news:3c504938$0$205$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> .............Og holder en nøjagtighed der burde være tilstrækkelig til
den slags:
> 0.1 - 0.2 grad.

Jup!

Aprospos:
Jeg oplevede engang at skulle "knække" en ovnlem på Kommunekemi i
Nyborg - Mindre tønder havde med at kile sig fast imod den tophængslede
lem hvis de p.g.a. en bule i siden ikke havde parallelle bunde; men da
lemmen kunne ikke åbnes yderligere, var løsningen et knæk midtpå hvor
tønderne berørte når de klemte.
På grund af de store temperaturbelastninger i toppen af tromleovnene,
var lugen af et næsten ubøjeligt materiale; men ikke desto mindre havde
en ingeniør foranlediget en tegning hvorpå vinklen på knækket var
specificeret med ikke mindre end fire decimaler

--
Armand.
(der en anden gang var stolt af udlægningen af nogle 10° spær til en
tanktop, indtil ansvarshavende ingeniør trak et elektronisk waterpas op
af bagagerummet - Men til alles forundring, inklusive egen, lå alle 12
spær indenfor -0/+0,2° (utroligt hvad man kan opnå med en tommestok!)
)






Søren L Hansen (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 25-01-02 09:16

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<a2q4ov$2m0u$5@news.cybercity.dk>...
> Armand.
> (der en anden gang var stolt af udlægningen af nogle 10° spær til en
> tanktop, indtil ansvarshavende ingeniør trak et elektronisk waterpas op
> af bagagerummet - Men til alles forundring, inklusive egen, lå alle 12
> spær indenfor -0/+0,2° (utroligt hvad man kan opnå med en tommestok!)
> )

DET er håndværk. Ikke som de bygningsarbejdere jeg oplevede på Hochbau
(højhusbyggeri) i Berlin, hvor jeg var landmåler.
"Åh, det er sku ligemeget , jeg skal ikke bo i huset selv"
--
Søren

Armand (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-01-02 17:03


Henrik B. Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
news:J8O38.6$l43.195@news.get2net.dk...
>
> Det er dog normalt opdelt fra 0 til 90 og så den næste 4. del fra 90
til 0
> osv.

De gradhjul jeg har set, har alle været 360°; men det er rigtigt at
opgivelserne er ud fra 90° - Dog: 90° før/efter hhv. top og bund (=> 0°
v: kl. 12 & 6 samt 90° v: kl. 3 & 9) - hvorfor en sådan opdeling kunne
lette overblikket for dig :-/

--
Armand.




Henrik B. Larsen (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 24-01-02 18:18

>
> De gradhjul jeg har set, har alle været 360°; men det er rigtigt at
> opgivelserne er ud fra 90° - Dog: 90° før/efter hhv. top og bund (=> 0°
> v: kl. 12 & 6 samt 90° v: kl. 3 & 9) - hvorfor en sådan opdeling kunne
> lette overblikket for dig :-/
>
> --
> Armand.
>

Det er også rigtigt.
(øv, andre end mig der fornemmer et mønster her? Armand har ret oftere end
han tar fejl
M.Poll har været så venlig at give sig i kast med et, det kan være han kan
overtales til at lægge det i dbm når han er færdig, så andre end mig kan få
glæde af det.

Henrik
www.gsx.dk




Armand (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-01-02 23:15


Henrik B. Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
news:4mX38.123$l43.3480@news.get2net.dk...
> >
> M.Poll har været så venlig at give sig i kast med et, det kan være han
kan
> overtales til at lægge det i dbm når han er færdig, så andre end mig
kan få
> glæde af det.


Aprospos "glæde":

- Glæde ved Ahaaa-oplevensen (tm) (som man ellers ikke skal kimse af!)?
- Praktisk glæde, ved at få løst et motorteknisk problem (hvilket??)?
- Ejerskabs-glæde, over at have et så fint værktøj i beholdningen
(hvilket man heller ikke skal kimse af!)?
- Andet???

--
Armand.



Ib Jakobsen (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-01-02 13:20

Armand wrote:

>
>
> - Glæde ved Ahaaa-oplevensen (tm) (som man ellers ikke skal kimse af!)?
> - Praktisk glæde, ved at få løst et motorteknisk problem (hvilket??)?
> - Ejerskabs-glæde, over at have et så fint værktøj i beholdningen
> (hvilket man heller ikke skal kimse af!)?
> - Andet???

Ja da. At kunne bruge et sådant værktøj. Eksempelvis finde det "rigtige"
nulpunkt. Og ikke bar når stemplet er i top.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Armand (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-01-02 15:32


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3C514D5F.191BABF1@post.tele.dk...
> Armand wrote:
> >
> > - Glæde ved Ahaaa-oplevensen (tm) (som man ellers ikke skal kimse
af!)?
> > - Praktisk glæde, ved at få løst et motorteknisk problem
(hvilket??)?
> > - Ejerskabs-glæde, over at have et så fint værktøj i beholdningen
> > (hvilket man heller ikke skal kimse af!)?
> > - Andet???
> Ja da. At kunne bruge et sådant værktøj. Eksempelvis finde det
"rigtige"
> nulpunkt. Og ikke bar når stemplet er i top.

Klart-klart!

Men i hvilken situation??

--
Armand.



Ib Jakobsen (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-01-02 16:17

Armand wrote:

> > Ja da. At kunne bruge et sådant værktøj. Eksempelvis finde det
> "rigtige"
> > nulpunkt. Og ikke bar når stemplet er i top.
>
> Klart-klart!
>
> Men i hvilken situation??
>

Nu kommer det jo an på hvad gradhjulet skulle bruges til. Men vi har vel
alle prøvet at bestemme hvornår stemplet er i top. Også med måleur. Og så
se hvor meget man egentlig kan dreje krumtappen før uret giver udslag.
Det kan godt være flere grader til hver side. Og så er der straks
indbygget en hvis usikkerhed i brugen af gradskiven. Men det er jo ganske
enkelt at finde det rigtige nulpunkt. På med måleuret, stemplet i top,
nulstil ur og gradhjul, drej krumtap baglæns til måleur viser eks. 3mm,
aflæs gradhjul. Foretag samme med krumtap efter top, og find midten
mellem aflæsningerne på gradhjulet.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Armand (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-01-02 17:25


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3C5176D3.1B563E18@post.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > > Ja da. At kunne bruge et sådant værktøj. Eksempelvis finde det
> > "rigtige"
> > > nulpunkt. Og ikke bar når stemplet er i top.
> > Klart-klart!
> > Men i hvilken situation??
> Nu kommer det jo an på hvad gradhjulet skulle bruges til. Men vi har
vel
> alle prøvet at bestemme hvornår stemplet er i top. Også med måleur. Og

> se hvor meget man egentlig kan dreje krumtappen før uret giver udslag.
> Det kan godt være flere grader til hver side. Og så................

Let omskrivning af Dirch Passer i revy-visen "der er hul midt i
spanden":
Te' hwaaaaaa, kære Ibber - kære Ibber - Kære Ibber.
Te' hwaaaaaa, kære Ibber - kære Ibber.
Te' hwa?

--
Armand.



Ib Jakobsen (25-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-01-02 23:15

Armand wrote:

>
> Let omskrivning af Dirch Passer i revy-visen "der er hul midt i
> spanden":
> Te' hwaaaaaa, kære Ibber - kære Ibber - Kære Ibber.
> Te' hwaaaaaa, kære Ibber - kære Ibber.
> Te' hwa?
>

Jeg sender spørgsmålet videre. Hvad skal man bruge et gradhjul til?????. Jeg
tror jeg kender svaret. Men holder det lidt for mig endnu. For lige at se,
så jeg ikke bliver til grin.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Armand (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-02 17:49


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3C51D8E4.3215FDE@post.tele.dk...
> Armand wrote:
> >
> > Let omskrivning af Dirch Passer i revy-visen "der er hul midt i
> > spanden":
> > Te' hwaaaaaa, kære Ibber - kære Ibber - Kære Ibber.
> > Te' hwaaaaaa, kære Ibber - kære Ibber.
> > Te' hwa?
> Jeg sender spørgsmålet videre. Hvad skal man bruge et gradhjul
> til?????. Jeg tror jeg kender svaret. Men holder det lidt for mig
endnu. For lige
> at se, så jeg ikke bliver til grin.

Nu er det jo egentlig heller ikke dig, men derimod Henrik at jeg kører
på!

Der hvor jeg vil hen er at:
- Hvis ikke at man også har en mikrometerhjul til stedfæstelse af
toppunktet, vil man alligevel montere et gradhjul efter motorens
markering for øvre toppunkt!
- Tændingen er kontaktløs, hvorfor der ikke er platineres kontaktåbning
og timing der skal fifles med, hvorfor pick-up'erne er fixeret fra
fabrikken af!
- Den kontakløse tænding avanceres ligeledes elektronisk, hvorfor at man
heller ikke har behov for at kontrollere avanceringen, da den ikke kan
slides og derfor heller ikke kan justeres!
- Knastakslerne har i enderne meget pålidelige markeringer til at ilægge
dem
efter cyl. 1's toppunkt (én tands misplacering af kæden medfører en
drejning af knasten på omkring 10°, hvilket er let at overskue med det
blotte øje), ligesom at knasthjulene har samme - Får man adskilt
knast/hjul uden at markere hvorledes at de skal samles, er det blot at
dobbeltchecke begge(!) disse to markeringer i.h.t. cyl 1's topstilling,
ved ilægning.

Det eneste jeg umiddelbart kan se af informationer man kan tildrage sig
med et gradhjul er:
Knastkæden strammes op på bagsiden af cylinderen efterhånden som den
slides, hvorved at knasterne også vil trækkes bagover i timingen og
denne mistiming vil man kunne konstantere på gradhjulet!!
På den anden side set, så er det alligevel kun et spørgsmål om at
eftermåle det opgivne servicemål for kæden (à X mm imellem Y led), som
sikkert har masser af livslængde tilbage til trods for at man med et
gradhjul syntes at knasterne var lige vel bagover.
De få grader det kan dreje sig om vil man alligevel ikke kunne finde
v.h.a. flytning af kæden, eller kædehjulet i evt. forekommende
alternative huller!!

Men igen:
Ahaaaa oplevelsen (tm), skal man ikke kimse af!!!

--
Armand.





Henrik B. Larsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 27-01-02 19:05


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:a31b9o$1q3u$3@news.cybercity.dk...
>
> Nu er det jo egentlig heller ikke dig, men derimod Henrik at jeg kører
> på!
>
> --
> Armand.
>
>

Hey,hey,hey, der kan altså gå hele dage hvor jeg ikke rører (min egen)
computer, engang i mellem helliger jeg mig andre ting, (som at bruge 4 timer
på at skifte forhjulsleje på min Peugeot 306, køb ALDRIG sådan en).

Nå, men stik imod Armands formodning, som ellers burde være NOGET mere
præcis, pga. hans indgående kendskab til Suzuki knastaksler og manglen på
kvalitet af samme, skal jeg altså bruge gradhjulet til at verificere
knasternes timing.
Da forskelllen på en GSX70F, en GSX-R750 og en GSX-R100 (af de rette
årgange) er ret ens agter jeg at montere et sæt racerkanster, fremstillet
til GSX-R1100 på min 750F.
Hvad angår top eller død eller hvad det nu er det punkt hedder, tror jeg at
6 kolde kan få naboen til at fremstille en måleanordning med den fornødne
nøjagtighed.
Resultatet skal jeg naturligvis nok berette om i et senere kapitel.

Henrik
www.gsx.dk




Armand (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-01-02 22:24


Henrik B. Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
news:TiX48.154$Oo6.3189@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:a31b9o$1q3u$3@news.cybercity.dk...
> >
> > Nu er det jo egentlig heller ikke dig, men derimod Henrik at jeg
kører
> > på!
> Hey,hey,hey, der kan altså gå hele dage hvor jeg ikke rører (min egen)
> computer, engang i mellem helliger jeg mig andre ting, (som at bruge 4
timer
> på at skifte forhjulsleje på min Peugeot 306, køb ALDRIG sådan en).

OT tip:
Smæk en ophugs-bærearm på istedet!
Fordel:
- Man skal have bærearmen såvel af som på igen for at skifte lejet,
hvorved det er enklere at ombytte ophugs-stumpen på stedet, end også at
skulle rode med at aftrække/genmontere lejet!
- Ophugsstumpen er ikke særligt dyrere end et nyt leje!
- Skulle lejet i den brugte bærearm ikke holde ens tid ud, så har man
til den tid den originalt monterede bærearm i fri vægt til at montere et
nyt leje i i god tid førend at man igen bytter om.
(lejer går oftest parvis, hvorved det burde svare sig at være fremsynet
og købe begge bærearme samtidig og derved måske spare et betragteligt
beløb ved ophuggeren :-/ )

> Nå, men stik imod Armands formodning, som ellers burde være NOGET
> mere præcis, pga. hans indgående kendskab til Suzuki knastaksler og
> manglen på kvalitet af samme,

- - - - Hvilket du endnu ikke havde nævnt

> Da forskelllen på en GSX70F, en GSX-R750 og en GSX-R100 (af de rette
> årgange) er ret ens agter jeg at montere et sæt racerkanster,
> fremstillet til GSX-R1100 på min 750F.
> .............skal jeg altså bruge gradhjulet til at verificere
knasternes timing.

Jup!
En verificering af at tilpassede (belagte og efterslebne knaster)
knaster holder top-punktet er nok ikke helt dumt!!!

> Hvad angår top eller død eller hvad det nu er det punkt hedder.....

"top dead center" (TDC) hhv. "bottom dead center" (BDC), à hvor
stemplet er såvel "i top/bund", "er død" (midt imellem frem/tilbage!) og
i center (for frem/tilbage -bevægelsen)!
For at øge forvirringen bruges målet som: "før eller efter pågældende
død-stillinger" á: BTDC - ATDC - BBDC & ABDC!

--
Armand.






Henrik B. Larsen (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 29-01-02 18:51


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:a34g8n$2qhl$15@news.cybercity.dk...
> OT tip:
> Smæk en ophugs-bærearm på istedet!

Hmm, der er ikke så mange ophuggede 306 XSI 2.0 fra 96 at finde, og et hyt
leje koster ca 248 netto (som ryger på min private mekanikers tabskonto)
>
> > Nå, men stik imod Armands formodning, som ellers burde være NOGET
> > mere præcis, pga. hans indgående kendskab til Suzuki knastaksler og
> > manglen på kvalitet af samme,
>
> - - - - Hvilket du endnu ikke havde nævnt
>

Jyp, bare i en anden streng.



>
> Jup!
> En verificering af at tilpassede (belagte og efterslebne knaster)
> knaster holder top-punktet er nok ikke helt dumt!!!
>

Det var jo det jeg tænkte.

Henrik
www.gsx.dk




Armand (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-01-02 20:40


Henrik B. Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
news:fiB58.135$fr1.5349@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:a34g8n$2qhl$15@news.cybercity.dk...
> >
> > Jup!
> > En verificering af at tilpassede (belagte og efterslebne knaster)
> > knaster holder top-punktet er nok ikke helt dumt!!!
> Det var jo det jeg tænkte.

Jeg sidder lige og tænker: Hvorfor køber du ikke et gradhjul til dét
arbejde?

--
Armand.




Ib Jakobsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 27-01-02 21:50

Armand wrote:

>
>
> Nu er det jo egentlig heller ikke dig, men derimod Henrik at jeg kører
> på!

Takker.

>
>
> Der hvor jeg vil hen er at:
> - Hvis ikke at man også har en mikrometerhjul til stedfæstelse af
> toppunktet, vil man alligevel montere et gradhjul efter motorens
> markering for øvre toppunkt!

Det var netop der historien med 3mm før og efter kom ind. STOL aldrig på
nogen og noget!. Spørg bare den lokale Peugeot mand om han stoler på
topmærket. Gør han det har han bare været heldig indtil nu. Det har det med
at skride i vulkaniseringen. Det har kostet adskillige bøjede ventiler ved
tandremsskift. På BMW og Guzzi kan svinghjul været monteret vilkårligt. Prøv
en dag at se hvor meget du kan dreje en krumtap frem og tilbage uden at
stemplet flytter sig ved dødpunkt. Adskillige grader!.

>
> - Tændingen er kontaktløs, hvorfor der ikke er platineres kontaktåbning
> og timing der skal fifles med, hvorfor pick-up'erne er fixeret fra
> fabrikken af!

Enig.

> - Knastakslerne har i enderne meget pålidelige markeringer til at ilægge
> dem

Der findes knasthjul der bare er spændt på en konus. Uden not. Godt nok
bilverdenen. VW

>
> efter cyl. 1's toppunkt (én tands misplacering af kæden medfører en
> drejning af knasten på omkring 10°, hvilket er let at overskue med det
> blotte øje), ligesom at knasthjulene har samme - Får man adskilt
> knast/hjul uden at markere hvorledes at de skal samles, er det blot at
> dobbeltchecke begge(!) disse to markeringer i.h.t. cyl 1's topstilling,
> ved ilægning.

Lyder enkelt. Hvad med den Harley jeg har liggende på bordet. Den har fra
fabrikken flere mærker på hjulene.

> Det eneste jeg umiddelbart kan se af informationer man kan tildrage sig
> med et gradhjul er:

>
> Men igen:
> Ahaaaa oplevelsen (tm), skal man ikke kimse af!!!

Absolut. Den går vist aldrig af mode.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Armand (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-01-02 22:29


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3C546811.9609790A@post.tele.dk...
> Armand wrote:
>
>
> > - Knastakslerne har i enderne meget pålidelige markeringer til at
> > ilægge dem
> Der findes knasthjul der bare er spændt på en konus. Uden not. Godt
> nok bilverdenen. VW

Så meget desto bedre at der er markeringer á en udfræsning i enden af
knastakslen!

> > efter cyl. 1's toppunkt (én tands misplacering af kæden medfører en
> > drejning af knasten på omkring 10°, hvilket er let at overskue med
> > det blotte øje), ligesom at knasthjulene har samme - Får man adskilt
> > knast/hjul uden at markere hvorledes at de skal samles, er det blot
> > at dobbeltchecke begge(!) disse to markeringer i.h.t. cyl 1's
> > topstilling, ved ilægning.
> Lyder enkelt. Hvad med den Harley jeg har liggende på bordet. Den har
> fra fabrikken flere mærker på hjulene.

For alle de japanske motorer jeg har set indvendig, gælder det at
knastkædehjulene er universelt fremstillede til brug på hvilkensomhelst
af de to knaster. Derfor er der også "IN" hhv."EX" -markeringer til brug
alt
efter hvilken knastaksel det sidder monteret på!

Jeg har aldrig set en HD's indre, og kan ikke forestille mig omfanget og
brugen af flerfoldige markeringer på en enkelt(?) knastaksels tandhjul!

--
Armand.






Ib Jakobsen (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 28-01-02 23:04

Armand wrote:

>
>
> Så meget desto bedre at der er markeringer á en udfræsning i enden af
> knastakslen!

Korrekt.

>
> Jeg har aldrig set en HD's indre, og kan ikke forestille mig omfanget og
> brugen af flerfoldige markeringer på en enkelt(?) knastaksels tandhjul!

Ha, der er lige så mange tandhjul i en HD som i en norton kasse på en
drejebænk. Og på "min" er der to prikker og to streger.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Orla Pedersen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 27-01-02 21:39


Armand skrev i meddelelsen ...
>Der hvor jeg vil hen er at:
>- Hvis ikke at man også har en mikrometerhjul til stedfæstelse af
>toppunktet, vil man alligevel montere et gradhjul efter motorens
>markering for øvre toppunkt!


Hvorfor dog ?? Hvis bare man har et "søm" med en ridse på, passende til ca
90 grader til hver side af toppunkt, så kan Du da sætte skiven pinligt
nøjagtigt ! Ihvertfald lige så nøjagtigt som Du kan aflæse skiven .

>Men igen:
>Ahaaaa oplevelsen (tm), skal man ikke kimse af!!!
>

mvh
Orla


>--
>Armand.
>
>
>
>



Armand (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-01-02 22:28


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3c546e4e$0$220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >Der hvor jeg vil hen er at:
> >- Hvis ikke at man også har en mikrometerhjul til stedfæstelse af
> >toppunktet, vil man alligevel montere et gradhjul efter motorens
> >markering for øvre toppunkt!
> Hvorfor dog ?? Hvis bare man har et "søm" med en ridse på, passende
> til ca 90 grader til hver side af toppunkt, så kan Du da sætte skiven
pinligt
> nøjagtigt ! Ihvertfald lige så nøjagtigt som Du kan aflæse skiven .

Næsten mere smart end enkelt!
En ridse (markant mærke og ikke en bred tuschstreg) på et givent punkt
af en "søgepind" vil flugte med kanten ved såvel x° før, som efter
toppunktet, hvorved at toppunktet skal(!) befinde sig lige midt imellem

I praksis skal dette ske med skiven monteret og dér aflæse målet
før/efter top (eks 20° før og 40° efter), hvorefter at skiven skal
flyttes tilsvarende ( i eksemplet 10° til: 30° hhv. før/efter!)!

Men: Mit argument var at man ikke kan finde toppunktet v.h.a. et
gradhjul!

--
Armand.






Brian Lænø (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 24-01-02 19:51


"Henrik B. Larsen" skrev
> Jeg har en ide om at spare et par hundrede kroner ved selv at lave et
> gradhjul, klippe det ud og klister det på et stykke blik.
> Nu er det bare sådan at jeg ikke er den store haj i AutoCad, så der er vel
> ikke en der ligger inde med et færdigt billede af et sådant? Gerne i
> CorelDraw eller AutoCad format?
>
> Henrik

Jeg har lagt et i news:dk.binaer.motor i pdf format, så kan alle bruge det.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Henrik B. Larsen (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 24-01-02 20:42

>
> Jeg har lagt et i news:dk.binaer.motor i pdf format, så kan alle bruge
det.
>
> --
> Brian
> Cagiva Elefant 750
>
>
Kanont, det var lige sådan et jeg skulle bruge.
Er det et du selv lige har lavet? I såfald, hvordan, i hvilket program?
Det ville ikke gøre noget hvis linjerne var tyndere men det kan bruges som
det er.

Henrik



Brian Lænø (24-01-2002)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 24-01-02 21:16


"Henrik B. Larsen" skrev
>> Kanont, det var lige sådan et jeg skulle bruge.
> Er det et du selv lige har lavet? I såfald, hvordan, i hvilket program?
> Det ville ikke gøre noget hvis linjerne var tyndere men det kan bruges som
> det er.
>
> Henrik

Det har jeg lavet på arbejde, i mechanical desktop (overbygning på autocad)
Det er et rent 3D program.
Jeg lavede bare en rund skive, og lavede et spor ned i den, og kopiere det
rundt om en aksel i midten af skiven.
Det korte spor 360 gange på en fuld cirkel, det mellemste spor 72 gange på
en fuld cirkel, og de længste spor 12 gange på en fuld cirkel.
Tykkelsen på stregerne skyldes nok plotter-opsætningen, stregerne er
konstrueret med en brede på 0,01 - 0,02 - 0,03 mm.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste