Anbefal Jazz!
Fra : Mads Breddam

Dato : 23-01-02 18:51

Hej...

Nu er det tid til at få fat i noget mere Jazz. Det kan jeg ligesom mærke.
Men kan I anbefale noget??

Af det det jeg har hørt er jeg meget begejstret for Stan Getz - Soul Eyes.
Den er usandsynlig fed. Jeg kan også godt lide Kristian Jørgensen og Kresten
Osgood. Har lige set Sophisticated Ladies på DK4. Også godt. Så noget i den
stil (?). Saxofon, klaver, bas og tromme. Ja, Kristian Jørgensen spiller
violin, - det kan også gå. Men helst noget med Sax, klaver, bas og tromme i
den der lidt moderne stil. Både 'hurtig' og 'langsom' Jazz.

Nogen anbefalinger??

--
Mads Breddam
breddam@jyde.dk

"Smilet er den korteste distance mellem to mennesker". Victor Borge.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-01-02 20:17

Mads Breddam <breddam@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:JFC38.4399$XA5.534746@news000.worldonline.dk...
> Hej...
>
> Nu er det tid til at få fat i noget mere Jazz. Det kan jeg ligesom mærke.
> Men kan I anbefale noget??
´___________-
SV: Helt klart. Kop-og-kande-butikkerne har fået cd-er i deres vareudvalg.
En masse 50-kr.s-cder. Har netop købt en jazz-plade som varmt kan anbefales.
Den er med Liller og Papa Bues Vikinge-jazzband
Hilsen Åge
____________

Fra : Mogens Krage

Dato : 23-01-02 21:20

Åge Halldorsson skrev i <news:dk.kultur.musik>:

>SV: Helt klart. Kop-og-kande-butikkerne har fået cd-er i deres vareudvalg.
>En masse 50-kr.s-cder. Har netop købt en jazz-plade som varmt kan anbefales.
>Den er med Liller og Papa Bues Vikinge-jazzband

Der blev sagt: "... i den der lidt moderne stil".

--
Mogens

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-01-02 22:19

Mogens Krage <snegomnospam@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.16b93975c2939a40989979@news.get2net.dk...

> Der blev sagt: "... i den der lidt moderne stil".
>
> --
> Mogens
_____________

Ups. Det var en over-sening

Fra : Mogens Krage

Dato : 23-01-02 21:20

Mads Breddam skrev i <news:dk.kultur.musik>:

>Men helst noget med Sax, klaver, bas og tromme i
>den der lidt moderne stil. Både 'hurtig' og 'langsom' Jazz.

De har godt nok ikke meget tilfælles med Stan Getz, men Spyro Gyra og
Yellowjackets opfylder da ovenstående.

--
Mogens

Fra : Astrid

Dato : 23-01-02 22:09

Mads Breddam <breddam@jyde.dk> wrote in message
> [...]
> violin, - det kan også gå. Men helst noget med Sax, klaver, bas og tromme
> den der lidt moderne stil. Både 'hurtig' og 'langsom' Jazz.

Hvis du er glad for jazz-violin, er der både Finn Ziegler og Svend Asmussen.

Hvor `moderne' skal det være? Din angivelse er meget bred. Det kan jo være
alt fra Duke Ellington i hans senere periode over Miles Davis til Doky
Brothers.

Selv har jeg en plade med Oscar Peterson som hedder `Night Train'. Det var
en af mine allerførste jazz-plader. Jeg tror det er en god `begynder-plade';
velspillet og lækker er også NHØPs `This is all I ask'. Duke Ellington og
John Hodges `Back to back' kan også godt anbefales i den mere melodiske
genre.

Hvis du vil ud på det mere dybe vand er der jo altid gode gamle Miles. `Kind
of Blue' udkom for et par år siden i en remastered version. Jeg er mere til
`Sketches of Spain'.

I den nyere og mere poppede ende er der Doky Brothers som har lavet en guds
velsignelse af bløde, letgenkendelige jazzversioner af forskellige
pop-klassikere blandet med hjemmekomposition og akkordfræs. Trods alt er det
ganske dejlig afslappende musik.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 24-01-02 02:56

> [...]
`Kind
> of Blue' udkom for et par år siden i en remastered version. Jeg er mere

Dagens anekdote herfra: "Kind of Blue" var efter sigende første plade med
den såkaldte "7sus4"-akkord... spændende....

> [...]
> velsignelse af bløde, letgenkendelige jazzversioner af forskellige
> pop-klassikere blandet med hjemmekomposition og akkordfræs. Trods alt er

Jeg er IKKE vild med Doky, men det var der selvfølgelig ikke nogen, der
spurgte om Nej, jeg vil bare sige, at jeg synes for så vidt, at Doky
ligger et træls sted mellem pop og jazz. Efter min mening splitter de gode
popnumre ad, ved at gøre dem unødigt jazzet. Hvis de endelig skal tage
klassikere såsom Carole Kings "Natural Woman" op, ville jeg heller høre en
version i "rigtig jazz". Nå, det var ikke det du spurgte om...

Ulrik

Fra : nikolaj borg

Dato : 24-01-02 09:22

"Astrid" <astridity@nospam.org> wrote in message
> [...]
`Kind
> of Blue' udkom for et par år siden i en remastered version. Jeg er mere

Ja, Sketches er en meget rørende plade, men jeg vil mene, at Kind of Blue er
mere tilgængelig. Jeg tror at jeg vil give dig ret i, at Sketches er bedre,
men det er nok lidt mere en humørplade. Ellers er John Coltrane jo også et
bud, f.eks. hans Ballads plade, som er en fremragende stille sax-sag.

/Nikolaj

Fra : Jens Laursen

Dato : 24-01-02 13:27

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det er nok lidt mere en humørplade. Ellers er John Coltrane jo også et
> bud, f.eks. hans Ballads plade, som er en fremragende stille sax-sag.

Men hvis der skal lidt mere fart og spænding på kan hans (Coltranes) A Love
Supreme stærkt anbefales - der er da ihvertfald sax.

/Jens

Fra : nikolaj borg

Dato : 24-01-02 13:37

"Jens Laursen" <jflaursen@hotmail.com> wrote in message
> Men hvis der skal lidt mere fart og spænding på kan hans (Coltranes) A
Love
> Supreme stærkt anbefales - der er da ihvertfald sax.

og hvis man ikke synes, at Tomahawk er mærkeligt nok (se en anden tråd), kan
man tjekke hans Living Space plade. Er der nogen, der har fået hørt den
berygtede "OM" plade?

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=A0angtq9zbu44

"the intense playing makes this a unique if not essential work; worth
hearing by Coltrane collectors but not the first Trane recording to
recommend"

/Nikolaj

Fra : Ole Hansen

Dato : 24-01-02 13:55

"Jens Laursen" <jflaursen@hotmail.com> writes:

> Men hvis der skal lidt mere fart og spænding på kan hans (Coltranes) A Love
> Supreme stærkt anbefales - der er da ihvertfald sax.

Coltrane er lækkert, men tillad mig at slå et lille slag for Hans
Ulriks Jazz & Latin Beats-album; det er simpelthen for lækkert! :)

--
Ole Hansen

Fra : Jens Laursen

Dato : 24-01-02 14:15

"Jens Laursen" <jflaursen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvis der skal lidt mere fart og spænding på kan hans (Coltranes) A
Love
> Supreme stærkt anbefales - der er da ihvertfald sax.

se evt. under starterkit på http://www.jazzonline.com/starterkit101.asp

"Quintessential Coltrane - More than a must!"

/Jens

Fra : Per Madsen

Dato : 23-01-02 23:21

> [...]

> Hej...
>
> Nu er det tid til at få fat i noget mere Jazz. Det kan jeg ligesom mærke.

Prøv evt.

Pat Metheny: "Imaginary day"

Per

Fra : John K

Dato : 23-01-02 23:51

> Prøv evt.
>
> Pat Metheny: "Imaginary day"

Helt enig - kan klart anbefales.

Mvh

John K

Fra : Niels Overgård

Dato : 24-01-02 08:54

Hej
I 2000 kom The Ken Burns Jazz Collection, en serie af opsamlingsplader med
bl.a. Herbie Hancock, John Coltrane, Sonny Rollins, Dave Brubeck, Lester
young, Miles davis, Charlie Parker og Thelonious Monk. Det gode ved pladerne
er at de for første gang samler de enkelte kunstneres highlights på en CD,
på tværs af pladeselskaber, og ikke mindst, de koster kun ca. 70,-, og kan
fås i de fleste pladebutikker. En pissegod måde at blive introduceret til
jazzen på. Klassikere til billige penge.

mvh. Niels O`-_-´O