PreFixer pfx-01 - Hvad kan sådan en?
Fra : Morten Holst Larsen

Dato : 23-01-02 17:55

Jeg har fået foræret to grå kasser, som ser meget spændende ud. Der sidder 4
telefonstik i hver af dem.
Ud over det så har jeg ingen anelse om hvad de kan.
Der står faktisk på dem, hvad de kan, men det bliver jeg ikke klogere af.
Der står "Least Cost Line Powered Dialer".
I øvrigt, så står der : Prefixer pfx-01.
Er der ikke en, der kan gøre mig klogere?

På forhånd tak.

Morten Larsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 23-01-02 18:39

Morten Holst Larsen skrev:

>Der står "Least Cost Line Powered Dialer".
>I øvrigt, så står der : Prefixer pfx-01.

Det lyder som en box der kan programmeres til at ringe 1001 foran
nogle numre, 1035 foran andre (1035 er vist billigst til mobil og
udland) osv.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : HKJ

Dato : 23-01-02 18:52

> Det lyder som en box der kan programmeres til at ringe 1001 foran
> nogle numre, 1035 foran andre (1035 er vist billigst til mobil og
> udland) osv.

Så vidt jeg husker så virkede de ikke på den måde, men drejede altid samme
prefix og det selskab der havde (ved ikke om det stadig eksisterer) det
prefix, lovede så at prisen ville match det billigste selskab.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 23-01-02 19:09

"Morten Holst Larsen" <m-larsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået foræret to grå kasser, som ser meget spændende ud. Der sidder
4
> telefonstik i hver af dem.

Den kan tilsuttes 2 analog linier - det fremgår af tilslutningdiagram.

> Ud over det så har jeg ingen anelse om hvad de kan.
> Der står faktisk på dem, hvad de kan, men det bliver jeg ikke klogere af.
> Der står "Least Cost Line Powered Dialer".

"Line Powered" betyder at den får sin forsyningsspænding FRA telefonlinien,
og ikke fra en separat strømforsyning.

> I øvrigt, så står der : Prefixer pfx-01.
> Er der ikke en, der kan gøre mig klogere?

Før der kunne fås automatisk forvalg, eller det "frie operatørvalg"/"fast
operatørvalg" - tilbød de forskellige teleselskaber en såkaldt "Least Cost
Router" eller "Dialer"
Den sørgede for at indsætte det 4 cifrede prefix, det enkelte teleselskab,
operatør eller forhandler (mægler) havde programmeret ind i boxen.

Boxen "analyserede" det nummer du tastede, og indsatte prefix'et foran
telefonnummeret.

Nogle boxe kunne analysere hvor og hvilke lande du ringer til og derudfra
vælger den billigste / bedste operatør - de kunne også indeholde flere
forskellige prefix (operatører) på een gang. Opdateringer/ændringer kunne
foretages via fjernprogramering.

Mange PABX'er (omstillingsanlæg) har i dag mulighed for Least Cost Routning
indbygget.

Tilbage i ca. 1998-1999 var det en af de bedste løsninger - der kunne
"huske" prefix for dig. (typisk 1001 og 1010, etc.)

Jan