Katarsis (The Pledge - SPOILER)
Fra : Vanillepigen

Dato : 23-01-02 16:19

Hejsa

På IMDB så jeg en brugeranmeldelse, der sammenligner The Pledge med en græsk
tragedie Men det synes jeg er helt forkert, da kendetegnet ved græske
tragedier vel er elementet af katarsis/renselse for hovedpersonen.

I The Pledge er dette element da totalt manglende, da ...

.... hovedpersonen jo aldrig får at vide, at han havde ret, at han aldrig
pågriber morderen etc.
Det er jo netop det der er det interessante ved denne film - manglen på
forløsning, også for seeren.
Det var faktisk lidt "chokerende".

Nogen kommentarer til dette græsk tragedie/katarsiselement?

mvh Kristine.

--
---
kristine@gazel.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-01-02 17:53

Vanillepigen <kristine@gazel.dk> wrote:

> [...]
> www.gazel.dk/kristine/
> ICQ# 125829086
> "He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more

Jeg aner ikke hvad du fabler om, men The Pledge er en fremragende film -
stor respekt til Sean Penn.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Vanillepigen

Dato : 23-01-02 18:16

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Jeg aner ikke hvad du fabler om, men The Pledge er en fremragende film -
> stor respekt til Sean Penn.

Jeg fabler skam ikke og jeg er forsåvidt enig med dig i at det er en
glimrende film.
*Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.

Kristine

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-01-02 21:44

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev:

>Jeg fabler skam ikke og jeg er forsåvidt enig med dig i at det er en
>glimrende film.
>*Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.

Nej, nej , nej!
Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen - narrefisse!
*Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.

Niels Søndergaard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-01-02 21:55

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> wrote:

> Nej, nej , nej!
> Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen - narrefisse!
> *Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.

Ikke forstået. Filmen er god, slutningen er overraskende da man jo netop
sidder og venter på at den får en typisk amerikansk helteslutning.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-02 10:04

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev:

>Ikke forstået. Filmen er god, slutningen er overraskende da man jo netop
>sidder og venter på at den får en typisk amerikansk helteslutning.

Ikke nødvendigvis en helteslutning, men da i det mindste en slutning.
At slutningen udebliver - det er narrefisse. Jeg kan ikke komme på
noget mere dækkende ord.

Nej, det havde ikke behøvet ende i et skuddrama, men vi har da som
tilskuere af en to timer lang, spændende og stemningsfuld whodunit for
pokker vel krav på at få at vide, hvem morderen er.

Niels Søndergaard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-01-02 10:21

> [...]

> tilskuere af en to timer lang, spændende og stemningsfuld whodunit for
> pokker vel krav på at få at vide, hvem morderen er.

Jamen det fik vi da svar på ! Det var rullestols kvindens søn Oliver -
faktisk i den butik, hvor JN selv var inde i. Den med klokken ved døren.
Man så bare aldrig hans ansigt.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-02 12:07

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev:

>Man så bare aldrig hans ansigt.

Nej, og vi fik heller ikke at vide, hvad der drev ham. Instruktøren
var åbenbart mere interesseret at beskrive indtil flere uvæsentlige
bipersoner i detaljer - og det gjorde han fremragende. Men jeg gik ind
for at se en historie, ikke en stiløvelse. Hvorfor i alverden den
vigtigste person i en krimi skulle forbigås, og hvorfor forløsningen
udeblev - det fatter jeg ikke. Jeg var i hvert fald godt sur bagefter.

Niels Søndergaard

Fra : Vanillepigen

Dato : 25-01-02 13:18

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> og hvorfor forløsningen
> udeblev - det fatter jeg ikke. Jeg var i hvert fald godt sur bagefter.

Jamen pointen var *netop* at forløsningen udeblev - som jeg opfatter
instruktørens hensigt.
Og derfor er det ikke en krimi i gængs forstand. Det er sådan set
ligegyldigt *hvem* morderen er - meningen er, at hovedpersonen ikke bliver
forløst, ikke kan indfri sit løfte.

Og den følelse sidder vi også tilbage med. Filmen er vellykket - det viser
sig blandt andet i, at du er så frustreret over den

mange venlige hilsner

Kristine

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-02 17:04

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev:

>Og den følelse sidder vi også tilbage med. Filmen er vellykket - det viser
>sig blandt andet i, at du er så frustreret over den

Vil det sige, at fx "Alien IV" er et mesterværk, fordi så mange hader
den? Og at "Den eneste ene" er totalt kikset, fordi så mange elsker
den? Det er jo noget sludder.

Niels Søndergaard

Fra : Vanillepigen

Dato : 27-01-02 14:35

> Vil det sige, at fx "Alien IV" er et mesterværk, fordi så mange hader
> den? Og at "Den eneste ene" er totalt kikset, fordi så mange elsker
> den? Det er jo noget sludder.

Nej netop ikke - og det er heller ikke dét jeg siger. For man må gå ud fra
at det ikke er meningen at Alien IV skal afføde negative følelser hos
publikum fx. Dermed er den vel nærmest en kikser, hvis det er den
overvejende reaktion. .

Men jeg mener stadig, udfra min fortolkning og vurdering, at det er Mr.
Penns *intention*, at publikum ikke skal blive "forløst" eller hvad vi nu
skal kalde det efter at have set the Pledge. Det medfører en del frustration
.... Derfor er det heller *ikke* en krimi i gængs forstand.

Og derfor mener jeg faktisk at filmen er lykkedes.

Med venlig hilsen Kristine

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-01-02 00:00

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og den følelse sidder vi også tilbage med. Filmen er vellykket - det viser
> sig blandt andet i, at du er så frustreret over den

Katharsis-begrebet i den græske tragedie er det absolut mest omdiskuterede
punkt i Aristoteles' poetik, men det dækker altså udelukkende tilskuerens
udbytte. Det er publikum, som renses og forløses i den gode tragedie - IKKE
stykkets figurer.

MVH
Jens

Fra : Vanillepigen

Dato : 27-01-02 14:44

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> punkt i Aristoteles' poetik, men det dækker altså udelukkende tilskuerens
> udbytte. Det er publikum, som renses og forløses i den gode tragedie -

Tak skal du have for lige at opridse katarsisbegrebet. Men hvis det blot er
publikum og ikke stykkets figurer der renses og forløses, hvordan finder
katarsis så sted for publikums vedkommende? Der må jo være nogle elementer i
stykket, der "formidler" det. Hvis det ikke er identifikation med figurerne
hvad er det så?

I forhold til The Pledge var mit anliggende at spørge; hvad er det for nogle
græske tragedie elementer, der muligvis er indblandet? Hvis ikke det er
katarsis - hvilket jeg umiddelbart forbinder med græsk tragedie og som jeg
ikke umiddelbart finder i the Plegde - hvilke kunne der så være tale om -
hvis de er der?

mvh Kristine.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-01-02 16:23

> [...]
> katarsis så sted for publikums vedkommende? Der må jo være nogle elementer
> stykket, der "formidler" det. Hvis det ikke er identifikation med

Det er et meget omdiskuteret område, men traditionelt siger man, at
katharsis opnås igennem de følelser, stykket vækker. Aristoteles skriver, at
tragedien "ved at vække medlidenhed og frygt fulbyrder renselsen af den
slags følelser (kap. 6 i Poul Hems' oversættelse). Diskussionen går typisk
på, hvordan disse følelser defineres og vækkes.

Aristoteles skriver kun om følelserne, at vi "føler medlidenhed med et
menneske, der ufortjent kommer i ulykke, og vi føler frygt, når det
ulykkelige overgår et menneske, der er vores ligemand".

Jeg anser selv identifikation for vigtigt, fordi den netop mobiliserer
følelser i tilskueren, hvis man placerer identifikationsobjektet i en
dramatisk situation. A. angiver dog også det fortællemæssige arrangement som
af betydning: "...Digteren fremkalder medlidenhed og frygt, når de afbildede
handlinger forårsager hinanden og alligevel indtræder mod forventning".

MVH
Jens

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 23-01-02 23:39

23/01/02 21:43ns@post.cybercity.dkNiels Søndergaard

> [...]
> Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen - narrefisse!
> *Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.

Det må du lige forklare altså hvad det er du har sagt før, og hvad
narrefisse betyder?

Kevin

Fra : Vanillepigen

Dato : 24-01-02 01:26

> Nej, nej , nej!
> Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen - narrefisse!
> *Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.

Yep - jeg er godt klar over hvad du mener - jeg er bare ikke enig med dig -
jeg synes at denne film er god af samme grund som du synes den er dårlig.

med venlig hilsen Kristine.