Rensning af sålbænk (gule mursten)
Fra : M. Nielsen

Dato : 23-01-02 15:38

Vores hus er fra 1970 i gule mursten og sålbænken er efterhånden mere eller
mindre medtaget af skidt og møg igennem årene.

Er der nogen der har nogle gode forslag,så de kan blive lige så rene som
resten af huset?

Med venlig hilsen
M. Nielsen

Fra : Helle Kert Molberg

Dato : 23-01-02 20:57

Hej ...

Vores sålbænke er godtnok hvid-malede (ovenpå vandskuring) - men de bliver
bedre end som nye hvis du går igang med vand/klorin og en skurebørste !

Mvh. Helle

Fra : fam. Jensen

Dato : 23-01-02 21:54

prøv med klorrin eller saltsyrer

Fra : jso

Dato : 24-01-02 07:33

Pas på med klor og syre. der var en slavgter i sønderjylland der vaskede
gulv først med den ene og ugen efter med den anden. Han er i dag invalid
pga. den klorgas som klor og syre danner, selv efter en uge.

Hvis det er alger er klor effektiv, men kan du ikke tage det med knofedt
eller en højtrykspuler, hvis det er andet skal du nok bruge en tynd
syreopløsning 1/10.

Husk at lukke stenene med f.eks silicone

Hilsen
Jørgen

Fra : M. Nielsen

Dato : 24-01-02 19:32

Tak for alle de gode forslag, jeg prøver i første omgang og se om jeg kan
fjerne/rense dem med klorin/vand. Det er dog ikke alger der sidder på
sålbænken, men derimod bare snavs (men det sidder godt fast !)

Det er dog lykkes mig at få nogle enkelte sten pæne (brugt alm. vand/sulfo)
men der skulle en del skrubberi til, hvilket jeg jo helst ville undgå.

M.v.h.
M. Nielsen

Fra : fam. Jensen

Dato : 24-01-02 19:25