Udlejer vil købe mig ud ?
Fra : Jakob Ruk

Dato : 23-01-02 15:28

Dav
Jeg bor til leje hos en privat udlejer som selv ejer ejendommen. Udlejer har
tilbudt at købe mig ud - altså at betale mig for at opsige lejemålet. Er
dette lovligt og kan dette give problemer af nogen art ?
Skal man få det på skrift som en aftale der underskrives af begge parter,
eller skal det holdes alene mellem parterne ?

Gode råd ønskes.

Venlige hilsener

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-02 19:31

Jakob Ruk wrote:

> [...]
> Skal man få det på skrift som en aftale der underskrives af begge parter,
> eller skal det holdes alene mellem parterne ?

Svjh er det helt ok, men da skattelovene er uranselige og omskiftelige,
tør jeg ikke give dig en klarmelding.
Kontakt dit lokale skattekontor, og spørg, og skriv navnet på den
person der svarer, ned samt tid og sted.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Kiksekage

Dato : 23-01-02 22:32

"Jakob Ruk" <jkruk@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:fLz38.3118$Eu2.483876@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Skal man få det på skrift som en aftale der underskrives af begge parter,
> eller skal det holdes alene mellem parterne ?

Er der tale om genhusning i forbindelse med renovering??
Prøv at se om du kan bruge reglerne for genhusning på
http://www.familieadvokaten.dk

Man kunne forestille sig, at dit "indskud", eller den forudbetalte husleje blot blev tilbagebetalt eller overflyttet som
"indskud"/husleje i den nye lejlighed..... I så fald er der tale om en tilbagebetaling - og det er jo ikke skattepligtigt.

Mh

Fra : KC

Dato : 24-01-02 14:45

Udlejer kan normalt ikke købe dig ud af lejemålet, men I kan fint aftale, at
du opsiger lejemålet mod at han betaler dig en sum penge. Om du ønsker dette
er normalt alene op til dig, så du bestemmer prisen.

Hvis du tager imod tilbudet, så sørg for at du får pengene straks - fx. i
forbindelse med aftale om opsigelse indgås. Aftalen bør indgås skriftligt,
særligt hvis du ikke får pengene med det samme. I kan naturligvis også frit
aftale, til hvilken dato lejemålet skal ophøre, så dette bør også fastlægges
i aftalen. Det kan i den forbindelse være en god ide at aftale, at hele
depositummet skal udbetales uden nogen fradrag, så udlejer ikke senere
forsøger at springe over hvor gærdet er lavest, når flytteopgørelsen skal
udarbejdes.

Så vidt jeg kan bedømme vil beløbet være skattepligtig. Det gælder dog ikke
for så vidt angår tilbagebetaling af depositum.

KC

Fra : Claus Henriksen

Dato : 25-01-02 09:57

Rent teknisk kan skattepligten vel undgås ved samtidig at aftale en
(væsentligt) nedsat leje i opsigelsesperioden.

Claus Henriksen

<KLIP>

Fra : KC

Dato : 25-01-02 16:18

Så vidt jeg kan se vil der stadig være tale om en formuefordel, der
principielt skal beskattes. Skattevæsenet må kunne gå ud fra, at den
hidtidige leje er markedslejen.

KC

Fra : Morten

Dato : 25-01-02 17:10

> Rent teknisk kan skattepligten vel undgås ved samtidig at aftale en
> (væsentligt) nedsat leje i opsigelsesperioden.

Det vil være at betragte som omgåelse. Et vederlag for viceværtarbejde,
der 'udbetales' via huslejenedsættelse er stadig skattepligtigt.

Mvh.
Morten

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-01-02 17:53

KC wrote:
klip
> Så vidt jeg kan bedømme vil beløbet være skattepligtig. Det gælder dog ikke
> for så vidt angår tilbagebetaling af depositum.

Næ, uden at have undersøgt retspraksis, er beløbet skattefrit,
det vedrører en rettighed, der normalt ikke er skattepligtig
(retten til at have et forsat lejemål) og det er en engangs-
ydelse,
så mit bud er 95% på skattefrihed.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-01-02 00:41

"KC" <a@a.dk> skrev Thu, 24 Jan 2002 14:45:02 +0100

>Så vidt jeg kan bedømme vil beløbet være skattepligtig.

Er du sikker.?

Det er jo ikke betaling for en ydelse eller for en arbejdsindsats. Det
er vel nærmere at regne for en erstatning.

Altså erstatning for at give afkald på de lovgivne rettigheder vedr.
opsigelse, og erstatning for de ulemper en flytning altid vil medføre.

Men det kan måske så stille udlejeren i et dilemma, idet han måske
ønsker at kunne fratrække beløbet.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter G C

Dato : 26-01-02 09:28

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

[klip]

> Er du sikker.?
>
> Det er jo ikke betaling for en ydelse eller for en arbejdsindsats. Det
> er vel nærmere at regne for en erstatning.

Inden for skatteretten skal der ikke meget til før man vil betragte et
beløb, der ikke er svarer til en reel modydelse, som en gave.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/