Tændrør, videnskab eller?
Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 23-01-02 15:37

Goddag!
Jeg er blevet lidt uenig med en kollaga ang. tændrør!
Er et tændrør ikke bare et tændrør....
Ja..... Man kan kan komme ud i ekstrem'erne!
Men for en almindelig gadecykel (Læs Suzuki GS500E) er det så ikke ligemeget
om du har alm. NGK eller Champion eller nogle super geil' til et par
hundrede stykket?

Hilsen fra Rasmus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-01-02 16:32

> Jeg er blevet lidt uenig med en kollaga ang. tændrør!
> Er et tændrør ikke bare et tændrør....

Nej.

> [...]
ligemeget
> om du har alm. NGK eller Champion eller nogle super geil' til et par

Ikke for dem der har problemer med at NGK'erne drukner. Der vil problemerne
ofte løses ved at skifte til et andet mærke (Denso f.eks.). Men der er også
dem, der ikke har problemer med NGK, og heller ikke kan mærke forskel på det
ene mærke frem for det andet.
De helt dyre rør, til flere hundrede kroner stykket, er lavet til dem der
har meget højtydende motorcykler, og evt. kører løb, hvor selv de små
marginaler betyder meget. Det er jo ikke noget der betyder noget for en
gadecykel.

Jeg skulle mene, at hvis std. tændrøret virker som det skal, så er der ikke
den store grund til at skifte til et andet mærke.

Dengang jeg kørte knallert var det absolut ikke ligemeget om jeg kørte med
NGK eller Bosch tændrør, selvom det absolut ikke lignede en højtydende motor
. Bosch holdte sig pæne i længere tid (mindst dobbelt så lang tid),
knallerten kørte og startede generelt bedre og så druknede Bosch-rørene
heller ikke, som jeg ofte oplevede at NGK gjorde.
Jeg kunne forestille mig, at tændrørsproblemerne er mere udtalte på
2-taktere frem for 4-taktere.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : molnit

Dato : 23-01-02 17:06

> ligemeget

Mærket har noget at sige, men de ekstrem dyre supergeil er for meget at
give penge for... der er Denson dem som altid blir anbefalet, fordi de er
kanon goe til den fornuftige pris.

> Jeg kunne forestille mig, at tændrørsproblemerne er mere udtalte på
> 2-taktere frem for 4-taktere.

Som hærdet 2 takts ejer, kan jeg sige at der kun kommer Densonrør i min
GT og MZ....

VH
Lars Molnit

Fra : Thomas Makro

Dato : 24-01-02 15:43

On Wed, 23 Jan 2002 17:05:44 +0100, "molnit" <news@molnit.com> wrote:

> Mærket har noget at sige, men de ekstrem dyre supergeil er for meget at
>give penge for... der er Denson dem som altid blir anbefalet, fordi de er
>kanon goe til den fornuftige pris.
Man får jo helt lyst til at prøve sådan nogle
Hvor i Kbh kan man opdrive dem?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : RpR

Dato : 28-01-02 18:39

> Man får jo helt lyst til at prøve sådan nogle
> Hvor i Kbh kan man opdrive dem?

Jeg har kun haft dårlige erfaringer med Denso på de 2-taktere jeg har rodet
med :(
Kører normalt med NGK (som har det med at drukne osv, men det kan nu normalt
løses ved at blæse det rent med trykluft).

Fik tilbudt at få et par stykker Denso af en forhandler engang, helt gratis
og så melde tilbage om hvad jeg syntes om dem.
Det første jeg lagde mærke til var at jeg ikke kunne starte på elstarteren.
Nå.
Efter et par tramp eller fire kom den så igang. Kørte sådan set som den
plejede, men efter efter par dage var den endnu værre at få igang og havde
tendens til at gå ud i tomgang.
Røret havde samme varmeværdi som det NGK jeg ellers kørte med, og i med det
gamle og *vroom* så kunne den igen.

Selv er jeg meget glad for NGK rørene, er desuden også den eneste jeg kender
der bruger BxEG rør med fire elektroder, hvilket jeg undrer mig meget over.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-01-02 16:57

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.

Eller jo?

> ligemeget

> Ikke for dem der har problemer med at NGK'erne drukner.

Men for dem som ikke har problemet, er der ingen nævneværdig forskel på
rørene.

> [...]
> har meget højtydende motorcykler, og evt. kører løb, hvor selv de små
> marginaler betyder meget. Det er jo ikke noget der betyder noget for en

Pudsigt nok har ingen af fabrikanterne af "splitfire" rør og den slags været
i stand til at dokumentere en virkning, og spørger du på banerne, så virker
det som om det er et religiøst spørgsmål du stiller.

Rittig
(Med NGK standard rør)

Fra : Mads Lund

Dato : 23-01-02 17:14

> [...]
virker
> det som om det er et religiøst spørgsmål du stiller.

Så skulle du bare se en side jeg var inde på den anden dag. Selvfølgelig i
min evige jagen på det perfekte motorstyringssystem til 9'eren. Der var et
system hvor man som tilbehør kunne få spacerskiver, så man kunne montere
tændrørerne med gniståbningen pegende i samme retning. Normalt mente de at
man burde vende gniståbningen mod indsugningsventilerne, men alternativt
kunne man rotere dem 180°. Mulig effekt gevindst 0,3%-0,5% på hårdt pumpede
rally motorer.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-01-02 19:14

Mads Lund wrote:

> [...]
> kunne man rotere dem 180°. Mulig effekt gevindst 0,3%-0,5% på hårdt pumpede

Sjovt nok er jeg lige faldet over et lignende billede i en bog over tuning af
harley motorer. På et tidspunkt rodede jeg med gamle sideventilede motorer. De
fik en helt anden motorgang ved at bøje sideelektroden ud til siden.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-01-02 17:20

> Men for dem som ikke har problemet, er der ingen nævneværdig forskel på
> rørene.

Også det jeg skriver?

> [...]
virker
> det som om det er et religiøst spørgsmål du stiller.

Tja, jeg siger heller ikke at de giver en forbedring på banecykler, men bare
at de er lavet til disse, og måske kan give små forskelle. Om de rent
faktisk gør det, er jo ikke sikkert. Med det mener jeg bare, at det ville
være overdrevent at montere disse dyre tændrør på eksempelvis en GS500E.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-01-02 12:01

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3c4edfae$0$95333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Tjae. Jeg havde uendelige problemer på min Triumph T-bird da jeg købte den,
den sodede og bustede tændrørene hvis man kørte i tomgang lidt tid, f.eks.
i byen. Det viste sig at være tændingen der var svagelig, så da jeg fik den
renoveret ved en magnetmand har den kørt med de samme to tændrør i årevis.
Og så igen, kørt og kørt er så meget sagt, jeg har vist kørt to ture på to
år. Men den starter første gang!!
--
Søren
s@motortosse.dk

Fra : Armand

Dato : 23-01-02 17:01

Rasmus Sørensen <(nospam)min@direkte.dk> skrev i en
> [...]
> Men for en almindelig gadecykel (Læs Suzuki GS500E) er det så ikke
> ligemeget om du har alm. NGK eller Champion eller nogle super geil'

Både og!
De modeller der er født med super geil'e rør (á flerfoldige elektroder)
tåler dårligt at få ordinære rør monteret
Modsat er det økonomisk overkill at montere sådanne i en ordinær
motorcykel!

Og så er der lige dét med NGK'erne:
De har en kedelig tendens til at kunne druknes let, uden at kunne komme
igang derefter - Dette er især set med dobbelt-elektrodede på GSXR'ere.

Om de også skulle vise sig at kunne svigte på din model, er uvist; men
en ting er vist: Det vil altid komme ubelejligt (lige før hjemturen fra
Nordkap? ) hvis de gør!
Så gå udenom NGK!

--
Armand.