Xj 750 Seca Erfaringer / god - dårlig ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 23-01-02 15:27

Hej, jeg har kig på en XJ 750 Seca fra 84, den er extrem velholdt og alt
skinner og ser pæn ud, den har gået lige knab 60.000 og står til 35000
er det helt galt ?
nogle der har erfaringer med en sådan maskine ?
jeg har ikke prøvet den endnu da vejret ikke har været til det. så jeg ved
ikke hvordan den kører, men jeg kan se i mc revyen at den har 81 hk og tager
204 på toppen, hvilket jeg da syntes er ok til en sådan type mc.
nogle der ved hvad den tager 0-100 på ?
hvordan er styreeneskaberne ? noget helt "sjusk" eller ok til denne årgang ?
Gode råd og alt erfaringer modtages gerne :)

MVH

Lars Bisgaard

Fra : origo@earthling.net

Dato : 23-01-02 15:44

"Lars Bisgaard" <lcb@NOSPAMtiscali.dk> wrote in message
> [...]
> er det helt galt ?
> nogle der har erfaringer med en sådan maskine ?
En sådan en har jeg hatt for mange år siden.

> [...]
tager
> 204 på toppen, hvilket jeg da syntes er ok til en sådan type mc.
De angitte data er meget optimistiske. Mulig at effekten var 81HK da den var
ny, men 204km/t skal man nok ha en meget sterk vind i ryggen for å oppnå. En
ekte topphastighet på 180-190 er nok nærmere sannheten, og selv det skal den
bruke litt tid for å oppnå. Min var også en '84, og hadde kjørt 15-20.000 da
jeg kjøpte den. Akselerasjonen fra 0-100 vil jeg tippe er 4.5-5.5 sekunder.
I forhold til f.eks. GPZ750 fra '82/'83, virket XJ'en markant langsommere,
både i akselerasjon og topphastighet.

> hvordan er styreeneskaberne ? noget helt "sjusk" eller ok til denne årgang
?
> Gode råd og alt erfaringer modtages gerne :)
Mangel på kåpe gjør at den best egner seg til kjørsel i moderat hastighet,
men man sitter ganske godt, og i en oppreist kjørestilling. Dette medfører
at man kan holde til ganske lange turer, også med passager.

Den her en meget utpreget kardangeffekt, og etter dagens standard er det
litt av en "gyngehest". Bremsene er middelmådige, og avfjedringen det samme.
Den har såkalt anti dive i forgaffelen, men det er meget tvilsomt om den
fungerer som den skal. Selv fra ny var det en fuksjon man kunne diskutere
verdien av.

Bensinforbruket er relativt høyt, jeg fikk aldri min over 14km/l, uansett
hvor pent jeg kjørte. Har hørt fra andre at det er et velkjent problem på
nettop XJ'en. Jeg hadde også et problem med kardangen, den har etter sigende
en svakhet som gjør at den kan knekke i selve navet. Det finnes dog godt om
brukte deler, så det burde ikke være et problem.

Den maskine jeg hadde var kjørt 50.000 da jeg solgte den igjen, og motoren
holdt stadig godt. Den brukte dog en del olje, men ikke på nær i samme
omfang som f.eks. tilfellet har vært med visse nyere modeller fra Yamaha.
Alt i alt en maskine som er håpløst foreldet etter den standard vi har vært
vant med de siste 10 år, men som begynnersykkel eller rent transportmiddel
bør den stadig kunne være et brukbart alternativ. Dekk og slitedeler er
ganske billige, og såfremt den har vært fornuftig vedlikehold burde den
stadig kunne gi mange relativt problemfri km. 60.000km for en snart 18 år
gammel MC ville jeg dog stille meg litt tvilende til. Jeg ville aldri gi
35.000kr for en sådan maskine, da heller gå 15.000 opp og kjøpe f.eks en
CBR600 fra '91. Men er 35.000 budgettet, er det neppe det verste du kan ende
opp med.

JS

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 23-01-02 18:03

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:a2mi70$c1p$1@sunsite.dk...

> [...]
> 35.000kr for en sådan maskine, da heller gå 15.000 opp og kjøpe f.eks en
> CBR600 fra '91. Men er 35.000 budgettet, er det neppe det verste du kan

Jeg har idag en CBR 600 F2 men syntes ikke at jeg for kørt så meget at jeg
vil have så mange ( relativt :) penge til at stå i en mc.
den skal faktisk kun bruges til hygge ture + at køre på arbejde på om
sommeren.
jeg har 35 som max men ved ikke hvilken mc jeg vil have... den skal have
lidt power men skal ikke være en racer.
jeg har også tænkt på en GSX 750 ER fra ca. samme årgang men den vil jo have
kørt mindst lige så mange km til den pris.
andre alternativer modtages gerne :)

Lars Bisgaard

CBR 600 F2 til salg
TS 185 ER tilsalg når jeg har købt anden mc.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 23-01-02 23:28

"Lars Bisgaard" <lcb@NOSPAMtiscali.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

> [...]
have
> kørt mindst lige så mange km til den pris.

Til 35.000 burde du kunne få en tidlig XJ 750 eller 900. Det er nok et bedre
køb end Seca'en. Specielt 900'eren er særdeles slidstærk, og 150.000 km
burde ikke være et problem. Ellers er en GPz 900R et bud. Der kan du vist
spørge Armand om råd!

> TS 185 ER tilsalg når jeg har købt anden mc.
Mht. til den her kan du jo lægge en mail når du vil sælge.

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 24-01-02 01:49

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en

> Ellers er en GPz 900R et bud. Der kan du vist spørge Armand om råd!

Ér de virkeligt helt dernede i pris??
Lidt ufortjent, skulle jeg mene, Men de havde altså også deres
svagheder:
- Slidte knaster (gennemslidning af et hærdelag der tilsyneladende er
mindre end 1/3 af hvad man selv tror ved Kawa - Mine gik ved ca, 85.000
km og tords at de var markant gennemslidte til det bløde jern (som
ligefrem var
"ruflet" i overfladen!) var de stadig tæt på indbygnings-tolerencen, og
langt(!) fra slid-tolerencen )!
- Nedslidning af gasspjældene der medførte at karburatorerne hængte !
- Konstruktionsbetinget fejl i at knastkædetunnelen ligger i samme side
som sidestøttebenet (gælder også for din ZX10'er!) - Regnvand løber
under parkering til venstre over topdækslet; men kan ikke slippe væk
p.g.a. knasttunnelen og bygger derfor en pøl op imellem forhøjningerne
til knastakslerne, og oversvømmer venstre tændrørshætte
- Og så lige alt det jeg måtte have glemt :-/

Force:
- Ultra lav sædehøjde (blandt de laveste jeg har siddet på med mine
korte ben (30" iflg mine jeans skridtlængde))!
- Passende kåbe-dækning af kroppen (benene sidder nærmest frie p.g.a.
den smalle mellem-kåbe)
- Konstrueret således at man kan montere en lukket kæde uden at skulle
have bagsvingeren af
- Blandt datidens bedst bremsende, trods tilsyneladende simple bremser
(i MOTORRAD udbremsede den alle kombattanter, hvoriblandt GSXR 1100 med
firepot-calibre var - Kun én bremsede bedre: GTR 1000 (samme bremser,
men med større luftmodstand til at "hjælpe"))
- Blød motorgang, der dog ikke har nær så meget bøf i bunden som en VFR
750
-Uopslidelig motor (bortset fra knast-halløjet) - jeg kørte 110.000 km
uden at den brugte nævneværdigt med olie til sidst)
- Pisseflot!!!!!!!!!!!!!!
- Og så lige alt det jeg måtte have glemt :-/

Til Lars:
Vær sikker på at have kørt en længere tur på en model á Seca'en før du
dropper CBR'eren! De kan let komme til at virke som en MZ når man har
CBR (eller andre moderne modeller) som baggrund!
Jeg finder at CBR 600 ville være den perfekte aftægts-model for en der
ville drosle ned fra en high-end kværn, hvorfor det er svært at pege på
en aftægts-model til en CBR 600 :-/

--
Armand.

Fra : HKL

Dato : 27-01-02 16:48

35.000,- for en GPZ900R, det tror jeg ikke du skal regne med.....

/Henrik, GPZ900R.......TIL SALG!!!

Fra : Asger Steffensen

Dato : 27-01-02 19:50

"HKL" <henriklynnerup@tdcadslDOTdk> skrev i en meddelelse
> 35.000,- for en GPZ900R, det tror jeg ikke du skal regne med.....
>
> /Henrik, GPZ900R.......TIL SALG!!!

Tjae, hvis ikke jeg husker galt solgte Armand sin til 25 k.
Jeg snakker jo ikke om en årg. '93 med 30.000 på klokken, vel.
Men en godt brugt årgang 83-84 med 90.000+ km bag sig burde ikke koste over
35.

Asger

Fra : Armand

Dato : 28-01-02 22:21

> "HKL" <henriklynnerup@tdcadslDOTdk> skrev i en meddelelse
> Tjae, hvis ikke jeg husker galt solgte Armand sin til 25 k.

- - - Som var meget atypisk:
- 110.000 km.
- Langtfra køn.
- Havde stået stille i to sæson'er.
- Kunne ikke startes.

Dertil kom at det var et tilbud blandt venner, som dog ikke indfriedes;
men som efterfølgende (nu hvor jeg havde vænnet mig til prislejet!) røg
på: .marked.priv.mc !

--
Armand.
( der forøvrigt lige har hørt at den fornyligt tabte/åbnede et plejlleje

Fra : Kasper

Dato : 24-01-02 08:43

"Lars Bisgaard" skrev d. 23-01-02 15:27 dette indlæg :
> [...]
årgang ?
> Gode råd og alt erfaringer modtages gerne :)

Jeg har selv kørt knap 8 år og 60K km på en XJ750 Seca fra ´84 i
original metallicrød.

Konstruktionen er gammel, og køreegenskaberne er ikke specielt gode (ved
jeg nu), jeg tror specielt at det skyldes det store tunge 19" forhjul og
det lange? efterløb. Prøv en XJ900 i stedet, den kører markant bedre
(min kammersjuk havde en, og jeg ville altid gerne bytte) - alternativt
en af de senere XJ750´ere med originalkåbe, og samme eurostyling som
900´erne (og 900´er hjul m.v.) - de kom vist i ´86.

Næsten uanset hvor mange penge jeg fik frigjort, ville jeg ikke bytte en
cbr600f2 til en XJ750 - det tror jeg du bliver ked af i længden - find
evt. en ældre cbr600....

Mvh,
Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Armand

Dato : 24-01-02 18:02

Kasper <Kasper.news@kandu.dk> skrev i en

> Næsten uanset hvor mange penge jeg fik frigjort, ville jeg ikke bytte
en
> cbr600f2 til en XJ750 - det tror jeg du bliver ked af i længden - find
> evt. en ældre cbr600....

F1'erne er vist ikke værd at samle på, og da slet ikke for at spare det
beherskede beløb der er imellem en F1'er og en F2'er :-/

Focusér mindst på én med 16" forhjul!!

--
Armand.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 26-01-02 09:59

> [...]
>
> F1'erne er vist ikke værd at samle på, og da slet ikke for at spare det
> beherskede beløb der er imellem en F1'er og en F2'er :-/

Tja... jeg tror jeg bliver nød til at bide i det sure æble og beholde min
CBR 600 F2.. og så lade være med at tænke på at jeg bare kunne købe en anden
mc til 30k og så frigøre nogle penge.
der er jo heller ikke meget ved at have en mc til 30 k hvis man ikke gider
at køre på den.

Lars Bisgaard

Fra : Armand

Dato : 27-01-02 17:06

> [...]
> anden mc til 30k og så frigøre nogle penge.
> der er jo heller ikke meget ved at have en mc til 30 k hvis man ikke

Tjaeh :-/
Der har endnu ikke været nogen kritik over XJ'erens mekanik - kun
bedagede køreegenskaber. Prøv dog én ved førstkomende lejlighed, men
inden at 600'eren sælges, således at du selv kan danne dig et indtryk af
relevansen i den kørselsmæssige ned-dømning!!

--
Armand.
(der kan en laaaang historie om en klubkammerat der blev slået til

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 27-01-02 21:03

> [...]
> (der kan en laaaang historie om en klubkammerat der blev slået til
> lirekassemand for en periode p.g.a. en Seca han testede i.f.m. køb

LOL
sjovt du siger det, den Seca jeg kigger på har ihvertfald 2 styrt bag sig
( det jeg kender til den.. måske flere )
dog ved jeg ikke hvordan det hænger sammen.

Lars Bisgaard
"som ikke tror han vil sælge sin CBR 600 aligevel"

Fra : Søren Feilberg

Dato : 24-01-02 11:56

Jeg har kørt ca. 30.000 km på min Seca fra 82. Fuldstændig
problemfrit. Maskinen har idag rundet 95 tusind km. Den bruger ca. ½
liter olie på 5000 km når den er på langtur i sydfrankrig. Ellers er
der ingen olie forbrug. Den går ca. 16-18 km på en liter benzin. Den
har også de orginale støddæmpere og skiver. Den kører nu på det andet
sæt potter. Det er eftersigende en slider og skulle kunne køre 140
tusind km uden problemer. Det er det samme stel og motorkunstruktion
som XJ650. Reservedele er stadig til at komme i nærheden af
prismæssigt.

Som ræser model falder den igennem. Det kan den slet ikke. Men det er
en god touring maskine med en god siddestilling og problemfrit kardan.
Dog skal man lige stramme fjederne op i forgaflen.

Prismæssigt ligger de mellem 25 til 40 tusind kr afhængig af stand og
km.

Søren
DMCN #59

Søren F.