Omlakering af fælger - Sandblæst og hvad s~
Fra : Jesper Rune Larsen

Dato : 23-01-02 13:15

Hejsa,

Jeg er igang med at få mine fælger omlakeret. Tanken er at få dem malet
sorte 'indeni' og så pudse kanten op til blank metal.

Nu har jeg så fået fælgerne tilbage fra sandblæsning og resultatet er en
smule overraskende. De er meget fragmenterede - jeg vil mene vi snakke om
overflade-forskelle på op til 1-1½mm. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal
stille op nu. Jeg vil prøve at pudse kanten som jeg gerne vil have den, men
jeg er bange for at fladen er for ru - derudover er resten af fælgen nok
også for ru til lakering???

Mit spørgsmål er om der er nogen som har erfaring med sandblæsning og
efterfølgende lakering af fælger?

Jeg har hørt at man bør pulvermale dem, men en autolakerer sagde til mig at
dette kun kan lade sig gøre hvis det er hele fælgen som skal males, hvilket
jo IKKE er tilfældet for mig kva de polerede kanter. Spørgsmålet er hvad jeg
så kan/bør gøre herfra???

Tanker, hjælp, tips er meget velkomne.

Mvh,
Jesper
www.vfr.dk

Fra : Armand

Dato : 23-01-02 16:58

Jesper Rune Larsen <jesper@vfr.dk> skrev i en

> [...]
en
> smule overraskende. De er meget fragmenterede...........

Jeg frygter at tilstanden ligger i at de er blevet SAND-blæst og ikke
GLAS-blæst :-/

Man kan få noget "hybrid" spartelfarve á meget opfyldende grundmaling,
måske at det er vejen frem?

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-01-02 16:59

"Jesper Rune Larsen" <jesper@vfr.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg så fået fælgerne tilbage fra sandblæsning og resultatet er en
> smule overraskende. De er meget fragmenterede - jeg vil mene vi snakke om
> overflade-forskelle på op til 1-1½mm.

Sandblæsning er en meget voldsom behandling for aluminiumsemner, jeg ville
nok have fået glasblæst dem.

> Jeg har hørt at man bør pulvermale dem, men en autolakerer sagde til mig
at
> dette kun kan lade sig gøre hvis det er hele fælgen som skal males

Det er helt korrekt.

Jeg har desværre ingen råd om hvad du gør nu, bortset fra at rådføre dig med
en maler.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 23-01-02 17:17

> Mit spørgsmål er om der er nogen som har erfaring med sandblæsning og
> efterfølgende lakering af fælger?

Jep pulver.

> [...]
hvilket
> jo IKKE er tilfældet for mig kva de polerede kanter. Spørgsmålet er hvad

Hmm, skal du til at polere sandblæste kanter op ? det kan godt blive en
relativ langvarig affære.

Anyway, man kunne jo polere kanterne, og give nav og egere noget
sprøjtespartel, mellemslibe og så lakkere på normal facon.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Freddy Lang

Dato : 23-01-02 19:08

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message

> [...]
> hvilket
> jeg
>
> Hmm, skal du til at polere sandblæste kanter op ? det kan godt blive en

Hvis fælgkanterne er så grove som det åbenbart er tilfældet her, er der vel
ikke ret meget andet at gøre end at finde nogen med en meget stor drejebænk,
og så få drejet fælgkanten af, til den står fin og blank. Den del af fælgen,
som skal males, må vel gerne være grov i overfladen. Det er f.eks. tilfældet
på min SV'er. Og med en god lakering, med ordentlig forarbejde á primer og
det hele, er der måske endda en god chance for, at konturerne i overfladen
bliver "blødt" lidt op.

Fra : Jesper Rune Larsen

Dato : 24-01-02 04:36

Øv, det lyder som om jeg er på spanden :(
.... man skulle da ellers regne med at en autolakerer ved hvad han laver ...

Jesper
www.vfr.dk

Fra : ALR

Dato : 12-03-02 22:33

Hej Jesper
Du kan prøve at ringe til Gladsaxe metalsliberi og tale med Stig (ejer)
Jeg har tidligere haft et lign. problem som han fik rette op på.

Venlig hilsen

Allan Lubke Rasmussen
********************************

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-03-02 11:40

> at
> hvilket

Det er bare et spørgsmål om at dække kanten af. Man dækker også af for
lejeskåle og fladen for skivebremsen(erne) - Jeg ved dog ikke hvordan man
skal gøre for at få en pænt overgang mellem pulvermaling og det polerede.
Måske man kunne finde en varmefase tape og så slibe kanten pæn bagefter ...

Mvh
Anders Majland