Bedste måde at forrente 2 millioner kr på ~
Fra : Dr. Ralph

Dato : 23-01-02 10:57

Hvis man nu er i den heldige situation, at man netop har arvet 2
millioner kr - hvordan vil I så anbefale, at man bedst placerer disse
penge ?

Statsobligationer er vel den sikreste forrentning - men hvad med
afkastet - vil det blive beskattet som helt normal renteafkast gør
eller er der specielle regler for obligationsafkast ?

Den mest usikre men måske også mest givtige placering vil vel nok være
aktier - hvordan er det iøvrigt lige reglerne er for revenue på aktier
?

Er der ikke noget med, at hvis man beholder samme aktie i mere end 3
år, så vil et eventuelt afkast være skattefrit ?

Måske I vil anbefale en helt 3. måde at placere 2 millioner kr på ?

Jeg tror obligationer er min favorit - hvad skal man regne med i
afkast årligt på 2 millioner kr investeret i statsobligationer og
hvordan med beskatningen af forrentningen ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Anders Mork

Dato : 23-01-02 12:13

> Hvis man nu er i den heldige situation, at man netop har arvet 2
> millioner kr - hvordan vil I så anbefale, at man bedst placerer disse
> penge ?

Det ville jo nok vaere en fornuftig ide at snakke med en professionel
uvildig investeringsraadgiver, men hvor man finder saadan en ved jeg
desvaerre ikke. Jyske Bank er naturligvis ikke uvildige, men jeg er ganske
godt tilfreds med dem.
En investeringsraadgiver burde saette sig ned sammen med dig og spoerge dig
om dine planer for fremtiden, dine skatteforhold, din gaeldssituation (hvis
en saadan eksisterer), dine pensionsforhold og ikke mindst din vilje til
evt. at tabe en del af formuen ved forfejlede eller uheldige investeringer.
Ud fra disse oplysninger burde raadgiverne kunne foreslaa, hvad der vil
vaere den mest fornuftige maade at anbringe pengene paa.

> Statsobligationer er vel den sikreste forrentning - men hvad med
> afkastet - vil det blive beskattet som helt normal renteafkast gør
> eller er der specielle regler for obligationsafkast ?

Der er specifikke regler for skat paa kuponrenten og paa en evt. kursgevinst
paa obligationer og det bedste er nok at slaa dem op paa:
http://www.toldskat.dk

> Den mest usikre men måske også mest givtige placering vil vel nok være
> aktier - hvordan er det iøvrigt lige reglerne er for revenue på aktier
> ?

Inden man kaster sig ud i aktier boer man taenke sig godt om og jeg vil
under alle omstaendigheder anbefale at man evt. taler med 3-4 forskellige
bankraadgivere om emnet foerst.

> Er der ikke noget med, at hvis man beholder samme aktie i mere end 3
> år, så vil et eventuelt afkast være skattefrit ?

Det er desvaerre kun for portefoeljer under 100K DKK, saa med 2 millioner
DKK i posen gaelder den regel ikke.

> Måske I vil anbefale en helt 3. måde at placere 2 millioner kr på ?

Ejer du det hus eller den lejlighed du bor i? Hvis ikke, kunne du jo
overveje at koebe dine laan ud eller koebe en bolig kontant? Taenk paa at en
evt. senere gevinst ved salg af din egen bolig er skattefri og skulle du
senere faa lyst til at spekulere vil den sparede husleje allerede vaere en
god start og bliver du helt desperat kunne du jo tage laan i huset.

> Jeg tror obligationer er min favorit - hvad skal man regne med i
> afkast årligt på 2 millioner kr investeret i statsobligationer og
> hvordan med beskatningen af forrentningen ?

Nettoforrentning efter skat og inflation altsaa realrenten kommer nok ikke
meget over 1-2%.

../Anders, http://www.spekulant.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-02 16:15

"Dr. Ralph" wrote:

> Hvis man nu er i den heldige situation, at man netop har arvet 2
> millioner kr - hvordan vil I så anbefale, at man bedst placerer disse
> penge ?

Jeg kan blot supplere lidt til det Anders Mork har skrevet, dvs i en
mere koncentreret oversigtsform.
Beløbet kan opdeles efter din risiko accept i følgende hovedele :

1. Likviditetsreserve.
Vel en 2 -400.000 til rådighed for alt og altid.
Placeres normalt på indlån.

2. Stødpude - afkast. (resten, når pkt 1. og 3. er bestemt)
Den lidt forsigtige, normalt langsigtede placering.
Fx indfrielse af lån, kreditforeningsobligationer 5 - 30 år.

3. Spillemøntafdelingen
Beløbet skal ikke være større, end man kan forklare sig selv
(og evt. konen) at det er tabt. Og bør nok være over ca 200.000,
for at der er lidt ved.
Her købes investeringsbeviser, aktier, futures, spilles på heste

En gns realrente efter skat over et normalforløb vil nok være en
2 - 4 %, men kan være væsentlig forskellig for forskellige
investeringsobjekter, fx finansielle, fast ejendom m.v.

Og skat vil normalt kun have marginal indflydelse i denne størrelse,
men har du fx skattepligtig indkomst over ca 300.000, kan indbetaling
på ratepension under pkt. 2 være fornuftig.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Henrik

Dato : 29-01-02 23:08

Udover at supplere de to herre, som har svaret meget korrekt - vil jeg da
lige henlede din opmærksom på de muligheder der ligger inden for
pensionsmidler.

Du skal nok ikke bruge alle 2 mio. på en gang. Lad da derfor en del af
formuen forrentes til en væsentlig lavere beskatning end ved frie midler
(15% PAL vs. op til 59% kapitalindkomst).

Prøv at lave et regnestykke på 1 mio., hvor du forudsætter en forrentning
før skat og inflation på ex. 6% p.a. Hvad bliver det til over 20 år, hvis du
får en forrentning på hhv. 5,1% og 2,46% ... (resultat = 2,7 mio. vs. 1,6
mio.)

Men også her vil jeg anbefale du tager en grundig snak med din bankrådgiver.