At tale for en anden...
Fra : Kirstine

Dato : 23-01-02 08:21

Hejsa NG

Et måske lidt underligt spørgsmål på en trist baggrund...

Min mor er desværre blevet alvorligt syg, og i den forbindelse er hun
begyndt at spekulere over, hvad der skal ske med hende. Hun skal blandt
andet igennem en operation, som hun er meget bange for skal ende med, at
hun bliver fuldstændigt hjælpeløs.

Hun har meget stærke holdninger omkring sit liv, sygdom og død;
eksempelvis hvis operationen går galt, vil hun *ikke* holdes kunstigt i
live, og hun har bedt mig om at tale for hende, hvis hun ikke er i stand
til at tale sin egen sag.

Problemet er, at min far og mor ikke er enige om den sag, hvilket er
årsagen til, at min mor har bedt mig tale for hende. Og vi er nu i tvivl
om, hvad der sker, hvis vi kommer til at stå i en situation, hvor min
fars ønsker strider mod min mors, som jeg skal formidle. Hvem skal
lægerne lytte til? Kan vi eventuelt udfylde nogle papirer eller på anden
måde løse det nu, inden vi risikerer at stå i en situation, hvor sorgen
kommer til at råbe højst?

--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Henning

Dato : 23-01-02 09:32

> [...]
>lægerne lytte til? Kan vi eventuelt udfylde nogle papirer eller på anden
>måde løse det nu, inden vi risikerer at stå i en situation, hvor sorgen

Hun skriver sine ønsker ned allerede nu, bagefter er det hende selv
der taler via brevet! (Forhåbenlig kommer det ikke så vidt.)

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Kirstine

Dato : 23-01-02 17:40

In article <g6ts4u8i1sjid9bu0240a369pf7bvsl1d8@4ax.com>,
newsmail@mailme.dk says...

> Hun skriver sine ønsker ned allerede nu, bagefter er det hende selv
> der taler via brevet! (Forhåbenlig kommer det ikke så vidt.)

Wauw...havde bestemt ikke troet, at det var så enkelt. Tusind tak skal du
ha'

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-01-02 18:02

On Wed, 23 Jan 2002 17:40:03 +0100, Kirstine <minipip@mail.dk> wrote:

>Wauw...havde bestemt ikke troet, at det var så enkelt. Tusind tak skal du
>ha'

Man må nok i sandhedens interesse nævne, at en sådan skriftlig
tilkendegivelse ikke er nogen sikkerhed for, at hendes ønsker faktisk
kan følges.

--
Jakob Paikin

Fra : Kirstine

Dato : 23-01-02 19:18

In article <04rt4ucmc5ik2e2p9q5bjknej98j84t42t@4ax.com>, jp@dklaw.dk
says...

> Man må nok i sandhedens interesse nævne, at en sådan skriftlig
> tilkendegivelse ikke er nogen sikkerhed for, at hendes ønsker faktisk
> kan følges.

Tænkte det nok...det var for godt til at være sandt

Fra : Morten

Dato : 23-01-02 18:11

> Wauw...havde bestemt ikke troet, at det var så enkelt. Tusind tak skal du
> ha'

Indledningsvis skal jeg understrege, at jeg intet kender til emnet, og intet
kender til Henning, hverken positivt eller negativt, da jeg er ny i gruppen.
Svaret kan sagtens være korrekt, men er det ikke juridisk holdbart,
hvis den triste situation skulle opstå at dokumentet skal stå sin prøve, er dit
problem ikke løst.
Det kunne være, der viste sig at gælde nogle procedurekrav i forbindelse
med den type dokumenter, opbevaring, vidneattestering etc., hvorfor man
ikke umiddelbart bør lade sig nøje med et kort svar uden relevante
henvisninger (igen: Jeg betvivler ikke Hennings evner, jeg kender blot ikke
hans juridiske formåen).
Grunden til ovenstående betragtning er den glade tone i dit svar, der leder
tankerne hen på, at du formentlig ser problemet som løst.

Mvh.
Morten

Fra : Kirstine

Dato : 23-01-02 19:21

In article <a2mqj9$bsm$1@sunsite.dk>, morten789@hotmail.com says...

> [...]
> Grunden til ovenstående betragtning er den glade tone i dit svar, der leder
> tankerne hen på, at du formentlig ser problemet som løst.

Det håbede jeg bestemt også, at det var. Og jeg er meget glad for dine
betragtninger...når man ikke selv bevæger sig inden for den juridiske
verden til dagligt, er det noget af en jungle.

Jakob Paikin har været så venlig at give mig et link, hvor jeg kan læse
om livstestamente, og det vil jeg vise hende. Og så tror jeg måske, at vi
alle tre burde bevæge os hen til en advokat og få det hele ordnet, så der
ikke senere opstår tvivl og uenighed.

Fra : Morten

Dato : 23-01-02 22:13

> alle tre burde bevæge os hen til en advokat og få det hele ordnet, så der
> ikke senere opstår tvivl og uenighed.

Nok ikke en dårlig idé i jeres lidt særlige situation med modstridende ønsker.
Men som advokat kan man ikke være lige god til det hele, så kig evt. hér
efter en med særlig interesse i 'Familieret og personret' eller måske 'Person-
og familieret' (hvad forskellen så end måtte være, de findes begge to i
rullemenuen):
http://www.advokatnoeglen.dk/

Mvh.
Morten

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-01-02 18:09

On Wed, 23 Jan 2002 08:20:44 +0100, Kirstine <minipip@mail.dk> wrote:

> [...]
>eksempelvis hvis operationen går galt, vil hun *ikke* holdes kunstigt i
>live, og hun har bedt mig om at tale for hende, hvis hun ikke er i stand

Det var måske relevant at hun oprettede et livstestamente. Se f.eks.
http://www.sundhed.dk/servlet/generalarticle?id=3097

--
Jakob Paikin

Fra : Kirstine

Dato : 23-01-02 19:18

In article <0ert4usvnou88qslooovvq10mlgus4db66@4ax.com>, jp@dklaw.dk
says...

> Det var måske relevant at hun oprettede et livstestamente. Se f.eks.
> på http://www.sundhed.dk/servlet/generalarticle?id=3097

Tusind tak for linket. Det vil jeg bestemt opfordre hende til at gøre.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-02 19:27

Kirstine wrote:
klip
> Tusind tak for linket. Det vil jeg bestemt opfordre hende til at gøre.

Det er en fordel, at hun skriver det fra hjertet, dvs at hun både skal
skrive hvad hun gerne vil, -men også hvad hun ikke vil, og her gerne
være præcis om, hvilke "andre(s)" ønsker, der ikke bør accepteres.

Men det indgår stadig kun som en del af en fælles afvejning af den
totale situation, muligheden for helbredelse, bedring, og pårørendes
mening.
Og det er stadig læger, der har det sidste ord,
så få hende til at skrive til dem..

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy