Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
19" skærme?
Fra : Jonny Jensen

Dato : 23-01-02 08:17

Hej!

Jeg står lidt i vildrede her... I næste uge regner jeg med at jeg skal have
min nye skærm (når lønnen går ind Men jeg er stadig i den vildeste
konflikt over hvad jeg skal vælge.

Størrelsen skal være 19", billedet flat og budgettet hedder max 5000
(medmindre det alle vil råde mig til, koster 5100,- se'fø'li).

Skærme jeg overvejer:

CTX PR960F til 3999,- men er lidt nervøs ved at købe et relativt ukendt
mærke, som jeg ikke rigtig kan finde nogen reviews af...

IBM P96 Stealth Black til 4995,- som jeg umiddelbart falder for, mest pga.
IBM's gode rygte, mht. kvalitet og grundig test og så er det jo fedt at jeg
slipper for at male skærmen, da den uanset hvad, skal ende med at være sort
som resten af mit system.

Samsung SyncMaster 959NF til 3596,- Som jeg allerførst faldt for, men som
jeg er begyndt at høre flere og flere dårlige rygter om, fx den ofte omtalt
skyggeeffekt på sort baggrund (og min baggrund er altid en mørk, omend ikke
ligefrem sort).

Sony G400P (G420?) til 5000,- som jeg har prøvet en weekend til en LAN-fest
og som jeg umiddelbart var glad nok for, bortset fra
indstillings-"joysticken" som er lidt irriterende at bruge.

Hvad skal jeg vælge? Alle skærmene er med fladt billedrør, CTX, IBM og Sony
med FD Triniton, som jeg jo ville foretrække. Erfaringer og råd modtages med
kyshånd

Jonny.

Diverse links:

CTX http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514637915
IBM http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514927909
Samsung http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797949
Sony http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514807911

Fra : Færch

Dato : 23-01-02 09:32

Hvad med en LG 915FT +.
--
/Troels Nielsen

Fra : Jannik Mariager

Dato : 23-01-02 09:51

Størrelsen skal være 19", billedet flat og budgettet hedder max 5000

Jeg har en LG 915FT +. og det er absolut det bedste computerkøb jeg
nogensinde har gjort, den opfylder også dine krav om fladt billede og
budgettet (den koster ca. 4700,- hos Zitech) Kanon godt/skarpt billede og
ikek de der irriterende trinitron streger eller hvad de nu hedder.
Desuden er der en USB HUB indbygget i skærmen.

Jannik

Fra : Martin Møller

Dato : 23-01-02 20:32

"Jannik Mariager" wrote:

> [...]
> ikek de der irriterende trinitron streger eller hvad de nu hedder.
> Desuden er der en USB HUB indbygget i skærmen.

Jeg kan kun tilslutte mig Jannik og Færch. En LG Flatron 915 FT+ er
simpelthen også noget af det bedste køb, jeg har gjort mig. Du bliver _ikke_
skuffet ved sådan et køb!

--
Mvh. Martin

Fra : Remmen

Dato : 24-01-02 09:21

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan kun tilslutte mig Jannik og Færch. En LG Flatron 915 FT+ er
> simpelthen også noget af det bedste køb, jeg har gjort mig. Du bliver
> [...]

Hej,

Jeg blev nu slemt skuffet!

Der kan være problemer med alle skærme. Jeg havde tre (en, to, tre) LG FT
915+ med fejl før jeg fik mig en skærm af et andet mærke. En skærm var
utydelig på en del af skærmen, en havde skygger på en anden del af skærmen
og den tredie blev skiftevis lysere og mørkere med tilfældige intervaller.

Lars

Fra : Martin Møller

Dato : 24-01-02 13:58

"Remmen @hotmail.com>" wrote:

> [...]
> og den tredie blev skiftevis lysere og mørkere med tilfældige intervaller.

Hvor købte du den/dem henne? Jeg købte min i Zitech på Frederiksberg, der
var ingen problemer med skærmen på noget tidspunkt. Ikke at jeg tror at
forhandleren har nogen indflydelse på skærmens funktioner, men alligevel...
Det lader virkelig til, at du har været uheldig!

--
Mvh. Martin

Fra : Michael J. Hansen

Dato : 26-01-02 02:03

> [...]
> ikek de der irriterende trinitron streger eller hvad de nu hedder.
> Desuden er der en USB HUB indbygget i skærmen.

Endnu en stemme på LG 915FT+. Glimrende skærm! Og så er den på det seneste
faldet en del i pris. Kan i øjeblikket erhverves til under 4k. Valgte selv
denne skærm på baggrund af posts i nærværende NG, og er ikke blevet skuffet.

Foruden ovennævnte er endnu et plus det velfungerende OSD kontrol system
samt designet.

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-02 14:19

>CTX PR960F til 3999,- men er lidt nervøs ved at købe et relativt ukendt
>mærke, som jeg ikke rigtig kan finde nogen reviews af...

Der findes en del reviews af CTX skærmen. En søgning på google giver
:
http://www.google.com/search?hl=da&q=ctx+pr960f+review&lr=

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-02 00:50

> [...]

> og som jeg umiddelbart var glad nok for, bortset fra
> indstillings-"joysticken" som er lidt irriterende at bruge.

Ja den nuværende model hedder G420, og den kan varmt anbefales. Den har et
meget klart billede, og flotte, dybe farver. Indstillingsjoystick'en
fungerer trods alt udemærket, og skal jo ikke bruges så ofte. Der er også
USB-hub i dyret, hvilket jo er meget praktisk.

Mht. LG Flatron 915 er det også en god skærm til en billig penge, men den
kan absolut ikke hamle op med Sony G420. Een snedig ting ved 915'eren er dog
at man kan bruge USB hub'en deri til at regulere alle skærmindstillinger
(geometri, kontrast, osv). Jeg købte en 915 hos SHG.dk for et halvt års tid
siden, men den havde ret alvorlige geometriproblemer, så den skulle byttes.
Da jeg ved forsøget på at få skidtet byttet oplevede et usædvanligt sløvsind
hos både SHG og LG's danske service, endte det med jeg sendte skærmen retur
og købte en Sony G240 i stedet. Det har jeg ikke fortrudt!

Mvh
Mikkel

Fra : Troels Christrup Pet~

Dato : 26-01-02 13:00

"Mikkel Andersen" <msa(the.strange.a.thingy)post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4f4b82$0$269$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
retur
> og købte en Sony G240 i stedet. Det har jeg ikke fortrudt!

Tilsluter mig opfattelsen af at LG'en ikke kan hamle op med Sonys G420.
Da jeg for et par måneder siden skulle investere i en skærm var det disse 2
der var med i opløbet.
Helt afgørende for mit valg var at Sonys skærm var MEGET lysstærk.
Ved 100% kontrast på begge skærme var det som at se på en pære på hhv. 40 og
100 watt.
Det skylden naturligvis forskellen i måden masken er opbygget med de fordele
og ulemper det indebærer.

Den lille Joystick kan stadig irritere mig, men det er som sagt sjældent man
piller ved den når man først har fundet sig til rette foran skærmen.
Har leget en del med forskellige testprogrammer, men har ikke kunne påpege
fejl ved den ud over en smule moire når man virkelig provokerer den.

http://www.nec.se/products/monitor/MD_test_FE950+_1.html

De venligste hilsener
Troels Christrup

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 28-01-02 20:26

> [...]
> fungerer trods alt udemærket, og skal jo ikke bruges så ofte. Der er også
> USB-hub i dyret, hvilket jo er meget praktisk.

Jeg tilslutter mig Sony G420 som en fremragende monitor. Jeg har selv
lige fået min ind ad døren, og billedet er altså fantastisk. Selv
1600x1200 står klart - troede kun det var muligt på en 21" skærm. Jeg
nøjes dog i øjeblikket med 1360x1020@85 da jeg synes det passer fint
ved en afstand på 70-80 cm (jeg gider ikke sidde med hovedet helt inde
i skærmen).

Billedet er meget lystærkt - er man vant til en gammel hulmaske-skærm,
så kan det godt virke lidt overvældende med så meget lys.

Indstillings-joystikket - tjah, jeg har prøvet de justeringsknapper
der var langt værre. Det er faktisk rimelig nemt når først man lige
får taget på det - og når først skærmen er indstillet, så skal den jo
ikke bruges ret meget mere.

Og så er der dual input, dvs. man kan sætte 2 PC'ere til på samme tid
og skifte mellem dem vha. en omskifter på fronten.

Jeg har ikke fortrudt mit køb, selvom jeg kviede mig meget ved at
slippe godt 5000 for den.

/Henrik

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 01-02-02 23:07

---SNIP---
> 1600x1200 står klart - troede kun det var muligt på en 21" skærm. Jeg
> nøjes dog i øjeblikket med 1360x1020@85 da jeg synes det passer fint

Hvordan kan du vælge denne opløsning? Min windowsXP skifter fra 1280x1024
til 1600x1200.

/Jeppe

Fra : Lars

Dato : 02-02-02 16:15

On Fri, 1 Feb 2002 23:06:58 +0100, "Jeppe Vesterbæk"
<jeppeojeppe_ingenspamtak_@hotmail.com> wrote:

>Hvordan kan du vælge denne opløsning? Min windowsXP skifter fra 1280x1024
>til 1600x1200.

Enten fordi det er indbygget i hans driver, eller fordi det er en
hjemmelavet opløsning. Selv kører jeg 1368x1026@85 da jeg synes
det er det der passer bedst til min skærm.

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 02-02-02 18:54

> Enten fordi det er indbygget i hans driver, eller fordi det er en
> hjemmelavet opløsning. Selv kører jeg 1368x1026@85 da jeg synes
> det er det der passer bedst til min skærm.

Jeg har et ATI RADEON8500 LE på en samsung 959NF. Pt kører jeg 1600x1200@85
Hz, men kunne godt tænke mig at køre ved en lidt lavere opløsning. 1368x1026
lyder ikke som noget dårlig forslag. (Hvordan) kan jeg bruge denne
opløsning? (opløsningen ser ikke ud til at være med i ati's drivere)

/Jeppe

Fra : Lars

Dato : 03-02-02 13:31

On Sat, 2 Feb 2002 18:54:21 +0100, "Jeppe Vesterbæk"

Vha. PowerStrip <http://www.entechtaiwan.com/ps.htm>

vh

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 03-02-02 18:38

> Vha. PowerStrip <http://www.entechtaiwan.com/ps.htm>

Jamen det kan man jo også ... mange tak for hjælpen.

/Jeppe

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 04-02-02 17:54

> ---SNIP---
>
> Hvordan kan du vælge denne opløsning? Min windowsXP skifter fra 1280x1024
> til 1600x1200.

Jeg har et Matrox G400MAX og ved hjælp af en lille util fra Matrox er
det muligt at opbygge lige præcis den opløsning jeg kan tænke mig.
Har lige nu prøvet at ændre den til 1440x1080@85 - det giver lidt mere
plads, men teksten bliver noget lille. Nu må jeg se - det kan jo være
jeg vænner mig til det.

/Henrik

Fra : Klaus G.

Dato : 04-02-02 19:35

> [...]
> Har lige nu prøvet at ændre den til 1440x1080@85 - det giver lidt mere
> plads, men teksten bliver noget lille. Nu må jeg se - det kan jo være
Du kan jo bare vælge at lave din skrift noget større?

--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 05-02-02 19:56

> Du kan jo bare vælge at lave din skrift noget større?

Er det så ikke li'som hele ideen med den højere opløsning går fløjten?
/Henrik

Fra : Klaus G.

Dato : 06-02-02 23:13

> Er det så ikke li'som hele ideen med den højere opløsning går fløjten?
Synes jeg ikk, højere opløsning=større overblik i de programmer man bruger.
Så derfor sker der da ikke noget ved at lave teksten lidt større?

--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 07-02-02 20:52

> Synes jeg ikk, højere opløsning=større overblik i de programmer man bruger.
> Så derfor sker der da ikke noget ved at lave teksten lidt større?

Hmmm, hvis jeg ændrer størrelsen i f.eks. Excel, så kan jeg da se
mindre af teksten i de enkelte felter. Eller også skal felterne
udvides. Ideen var jo netop at få plads til flere felter
(kolonner/rækker) og det gør jeg jo netop ikke ved at udvide dem.

Man får på den anden side et "finere" billede, altså man får nogle
pænere bogstaver ved at vælge en større skrifttype.

MEN - det er jo alt sammen et spørgsmål om smag og behag. Heldigvis
kan vi jo hver især vælge netop den opløsning der passer til ens
temperament.

Vh. Henrik

Fra : Klaus G.

Dato : 07-02-02 22:13

> [...]
> udvides. Ideen var jo netop at få plads til flere felter
> (kolonner/rækker) og det gør jeg jo netop ikke ved at udvide dem.
Oh, jeg mente i selve windows, og ikke i diverse progs... :)

> Man får på den anden side et "finere" billede, altså man får nogle
> pænere bogstaver ved at vælge en større skrifttype.
nemmerlig.

> MEN - det er jo alt sammen et spørgsmål om smag og behag. Heldigvis
> kan vi jo hver især vælge netop den opløsning der passer til ens
> temperament.
Det er jo lige det det er =)

--
Klaus G.