Mord eller mordforsøg
Fra : Stokke

Dato : 23-01-02 01:03

En person skyder et offer i hovedet. Offeret dør ikke men lægges i
respirator. Efter to år beslutter familien og lægerne at vedkommende
er hjernedød og 'hiver stikket ud'.
Hvis gerningsmanden fanges, er han da skyldig i mord eller mordforsøg?

// Stokke

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-01-02 01:13

stokke@datsmail.dk (Stokke) writes:

> Hvis gerningsmanden fanges, er han da skyldig i mord eller mordforsøg?

Ifølge straffelovens §21 straffes forbrydelser der ikke fuldbyrdes som
forsøg. Den eneste betydning dette har er at der *kan* være tale om
strafnedsættelse hvis forsøget viser at forbryderen ikke er i stand
til at fuldbyrde forbrydelsen (stk 2) og at der kun straffes for
forbrydelser hvor strafferammen er over 4 måneder (stk 3).

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Stokke

Dato : 23-01-02 07:45

On Wed, 23 Jan 2002 01:13:13 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

> [...]
>til at fuldbyrde forbrydelsen (stk 2) og at der kun straffes for
>forbrydelser hvor strafferammen er over 4 måneder (stk 3).

Vi må vel være enige om her, at forsøget viser med al tydelighed, at
forbryderen *er* i stand til at fuldbyrde forbrydelsen. Men er en
strafnedsættelse da umulig?
Spørgsmålet drejer sig om det klassiske problem, om der straffes kun
udfra, hvilke intentioner forbryderen havde (eller formentlig havde),
eller om der også ses på, hvilke konsekvenser, der rent faktisk fulgte
af den kriminelle handling?

// Stokke

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-01-02 08:52

stokke@datsmail.dk (Stokke) writes:

> Vi må vel være enige om her, at forsøget viser med al tydelighed, at
> forbryderen *er* i stand til at fuldbyrde forbrydelsen. Men er en
> strafnedsættelse da umulig?

Det ved jeg ikke helt. Det kan vel netop være et tegn på manglende
fasthed i det forbryderiske forsæt der gjorde at forbryderen ikke
ramte. For eksempel at vedkommende er ved at fjerne pistolen fra
ofrets hoved, men den går af ved et uheld.

Måske langt ude, men jeg vil ikke mene at det er i strid med loven.

> [...]
> udfra, hvilke intentioner forbryderen havde (eller formentlig havde),
> eller om der også ses på, hvilke konsekvenser, der rent faktisk fulgte

Ud over Straffelovens §21 er der ikke noget i straffeloven der tyder
på at ovenstående har betydning for straffen. Men med en strafferamme
på mellem 5 år og livstid er der gode muligheder for at ovenstående
kan spille ind ved den endelige strafudmåling.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 23-01-02 23:49

"Stokke" <stokke@datsmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er hjernedød og 'hiver stikket ud'.
> Hvis gerningsmanden fanges, er han da skyldig i mord eller mordforsøg?

Da offerets død ikke er en kausal følge af gerningsmandens handlinger
(med derimod af, at respiratoren slukkes), er strfl § 237 formentlig ikke
fuldbyrdet. Da gerningsmanden havde forsæt til mord straffes for forsøg på
manddrab, jf. strfl § 237, jf. § 21 (egentlig kan forholdet vel også
henføres direkte under § 246, jf. § 245, men da strafferammen for § 237, jf.
§ 21 er højere end § 246, jf. § 245 vil den sidste formentlig absorberes i
en sammenstødssituation)

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 25-01-02 10:07

> [...]
> er hjernedød og 'hiver stikket ud'.
> Hvis gerningsmanden fanges, er han da skyldig i mord eller mordforsøg?

Er det ikke en variant af "X stikker en kniv i Y, som dør på vej til
hospitalet, fordi det tog ambulancen 10 minutter at ankomme. Så X er ikke
skyld i drabet, nej, skylden er samfundets, fordi vi ikke sikrer umiddelbar
sygetransport, eller redningskorpset, fordi de er for langsomme". Nej, nu må
du have mig undskyldt!

(Men tilbage til eksemplet: hvis skuddet er den direkte årsag til
hjernedøden, så er det vel drab, uanset om drabsmanden ikke slukker
respiratoren, nu hjernedødskriteriet er vedtaget).

Hilsen

Jesper V. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-01-02 21:57

On Wed, 23 Jan 2002 00:02:30 GMT,
Stokke <stokke@datsmail.dk> wrote:

> [...]
> er hjernedød og 'hiver stikket ud'.
> Hvis gerningsmanden fanges, er han da skyldig i mord eller mordforsøg?

SVJV kan man ikke overleve 2 år hvis man er hjernedød, men derimod godt
hvis er gået i koma.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk