Kønsdiskrimination på diskoteker ?
Fra : [ D j J a n u s . d ~

Dato : 23-01-02 00:28

Hvad siger loven omkring flg:

1) Et diskotek giver gratis adgang til kvinder, men mænd skal betale 50 kr.
for at komme ind. Er det lovlig kønsdiskrimination?

2) Et diskotek giver fri bar til kvinderne for 100 kr., mens mænd skal
betale 200 kr. for fri bar. Er det lovlig kønsdiskrimination?

Hvilke love / paragraffer overholders / overholdes ikke, og hvad er evt.
straffen for overtrædelse?

Mvh Janus Nielsen

Fra : NoTrabajo

Dato : 23-01-02 05:12

"[ D j J a n u s . d k ]" <info@djjanus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betale 200 kr. for fri bar. Er det lovlig kønsdiskrimination?
>
> Hvilke love / paragraffer overholders / overholdes ikke, og hvad er evt.

Du kan som hovedregel gå ud fra at køndiskrimination er lovlig sålænge den kun går udover
mænd.

Det er ligesom med "racediskrimination" og etnitsk diskrimination, den er også lovlig
sålænge det kun er danskerne der stilles ringere end muhamedanerne.

Nu bliver I pissesure over min politiske udskejelse her i "dk.videnskab.jura", men I ved
jo godt at det er rigtigt, hvad jeg skriver her ovenfor - sandheden er ilde hørt.

NoTrabajo

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 23-01-02 06:09

> Du kan som hovedregel gå ud fra at køndiskrimination er lovlig sålænge den
kun går udover
> mænd.

Den er næppe juridisk holdbar, men sådan kan man bestemt godt have det. Det
kan også bare være, at vi mænd ikke bitcher så meget over det som tøzerne ;)

/Nikolaj

Fra : izeqb

Dato : 23-01-02 13:05

On Wed, 23 Jan 2002 06:08:31 +0100, "Nikolaj Lundsgaard"
<nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote:

>kun går udover
>
>Den er næppe juridisk holdbar, men sådan kan man bestemt godt have det. Det
>kan også bare være, at vi mænd ikke bitcher så meget over det som tøzerne ;)

Lige præcis.
Mænd er alt for stolte til at stille sig op og sige at de føler sig
uretfærdigt behandlet.

Desuden er det jo også mændene det kommer til gode i sidste ende.
Diskoteket vil jo bare have at der er ligemange mænd og kvinder på
dansegulvet.

Fra : merlin

Dato : 23-01-02 07:27

> [...]
"dk.videnskab.jura", men I ved
> jo godt at det er rigtigt, hvad jeg skriver her ovenfor - sandheden er

HØRT!

Fra : Daniel Birch

Dato : 25-01-02 20:35

> [...]
"dk.videnskab.jura", men I ved
> jo godt at det er rigtigt, hvad jeg skriver her ovenfor - sandheden er

Det er også tankevækkende, at ligestillingsministeren altid er en kvinde...

- Daniel

OK - det er vist *seriøst* OT... beklager.

Fra : Henning

Dato : 23-01-02 09:31

On Wed, 23 Jan 2002 00:27:32 +0100, "[ D j J a n u s . d k ]"
<info@djjanus.dk> wrote:

> [...]
>
>2) Et diskotek giver fri bar til kvinderne for 100 kr., mens mænd skal
>betale 200 kr. for fri bar. Er det lovlig kønsdiskrimination?

Hmmm - hvis de kan dokumentere, at en gennemsnitsmand drikker for mere
end en genemsnitskvinde, er det vel ok?
Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : NoTrabajo

Dato : 23-01-02 10:20

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm - hvis de kan dokumentere, at en gennemsnitsmand drikker for mere
> end en genemsnitskvinde, er det vel ok?

Hvis man kan dokumentere at "nydanskere" laver mere vold og hærværk på diskotekerne end
"gammeldanskere", er det vel også i orden at forbyde dem at komme på diskotekerne?

NoTrabajo

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-01-02 00:41

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev Wed, 23 Jan 2002 09:30:34 +0100

>Hmmm - hvis de kan dokumentere, at en gennemsnitsmand drikker for mere
>end en genemsnitskvinde, er det vel ok?

Den holder næppe for en nærmere prøvelse. I så fald kunne den jo
udstrækkes til at omfatte mange andre former for diskrimination også.

Forbudene mod diskrimination går vel tværtimod ud på, at man netop
*ikke* må anlægge sådanne gennemsnitsbetragtninger.?

--
mvh, A:\Feldborg