Denne uge i værkstedet...
Fra : Claus Rittig

Dato : 22-01-02 22:31

Hejsa.

Jeg er lige kommet ind fra værkstedet, der var ro og fred, for Ann er ude at
fulde sig med veninderne.

Tjek billederne i dk.binaer.motor.

Der er to postings under dette emne, den ene er for dem som kunne tænke sig
at se en racerpotte adskilt.
Denne er en "tun" lyddæmper til en 2-takter (motocross), men princip og
opbygning på racerpotter til 2-takt og 4-takt er det samme, der er bare
forskel i design og dimensionering.
På billede 1 kan man se potten adskilt. Fra venstre mod højre ser man:
1. Min røde T-nøgle (som bruges til at skille potten ad).
2. De 4 bolte den er samlet med. På racerpotter til gadecykler er potten
ofte nittet sammen, så man er nødt til at bore nitterne ud for at adskille
den. Hvorfor, ved jeg ikke, det virker tåbeligt, for den skal jo jævnligt
pakkes om, så jeg synes ikke det er en ret smart løsning.
3. Ende-stykket, med det perforerede rør. Se godt efter, perforeringerne er
en milliard små huller, så der er lige så meget hul som der er rør.
4. For-stykket af potten med mellem-røret der går ned til for-røret.
5. selve "hylsteret" til potten. Dette rør kan være ovalt som her, eller
rundt, det er et designspørgsmål uden praktisk betydning, men dette
"hylster" indeholder dæmper-ulden, så det skal bare være så let som muligt.
Dette er af Alu, men Carbon er populært på gadecykler for tiden.
6. En pose flot ny dæmperuld, lige til at rulle stramt rundt om det
perforerede rør, og stikke ind i hylsteret. Den dæmperuld jeg tog ud har
kørt 2 sæsoner - der var kun ca. 60% tilbage, og det der ikke var brunt, var
sort, men cyklen larmede altså også lidt rigeligt i slutningen af sidste
sæson.

På billede 2 er dæmperulden rullet om inder-røret og jeg er ved at skubbe
det op i hylsteret (yder-røret), og mellem-rør/forende ligger klar til at
blive skubbet ind i den anden ende og spændt fast.

I den anden posting er også to billeder. KX250-1 viser mit fine nylakerede
stel i fredags, hvor jeg lige havde monteret den nyrenoverede forgaffel med
nye kronrørslejer og motor med nyt stempel og nye krumtaplejer. Eeeeeer den
ikke flot?
KX250-2 viser det færdige resultat fra for 20 minutter siden, og man kan se
den monterede racer-potte. Bemærk også mit flotte nye kædesæt med
alu-bagkædehjul og min flotte nye bagbremseskive der har kostet knap 500 kr.

Nu er raceren køreklar, og jeg vil snarligt kunne iagttages på en lokal
motocross bane (sikkert Lunderbjerg) i færd med at pruste og stønne mig vej
rundt i den dejlige danske natur.

Rittig
--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 23-01-02 11:03

"Claus Rittig" skrev en lang mail:
> Hejsa.
>
> Jeg er lige kommet ind fra værkstedet, der var ro og fred, for Ann er ude
> [...]

Rittig, du er for sej:

1: Nu ved jeg, hvordan en potte ser ud indvendig.
2: Nu VIL jeg også have et digitalkamera.
3: Nu VIL jeg også have et værksted.

--
Jakob (i lejlighed)

Fra : Armand

Dato : 23-01-02 16:15

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en

> Rittig, du er for sej:
> 1: Nu ved jeg, hvordan en potte ser ud indvendig.

Jup!

Sagen er lige til motortossernes HP, med en behørig up-link til hvad
der måtte være af søgemaskiner.

--
Armand
(IT-imbecibel, uden kendskab til hvordan så'en no'et gøres - Og derfor

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-01-02 15:43

Claus Rittig wrote:

> [...]
> Denne er en "tun" lyddæmper til en 2-takter (motocross), men princip og
> opbygning på racerpotter til 2-takt og 4-takt er det samme, der er bare

Jeg ku godt tænke mig at se ekspansionskammeret til 2T potten indeni...
Åbner du ikke det for os også?

Ellers kyyl med nogen billeder fra de små værksteder...

/Rune

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-01-02 17:03

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ku godt tænke mig at se ekspansionskammeret til 2T potten indeni...
> Åbner du ikke det for os også?

Jæ ve godt du mener det som en morsomhed, men...
Der er ikke meget inden i ekspansionskammeret til KX'en, og den er lidt
besværlig at samle igen men i fx. DT'ens er der faktisk indmad! Jeg har
endnu ikke skilt en ad, men jeg har haft en som raslede i stykker indvendig,
så man ku høre en masse tynde plader rasle rundt.

Rittig

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-01-02 18:03

Claus Rittig wrote:

> [...]
> endnu ikke skilt en ad, men jeg har haft en som raslede i stykker indvendig,
> så man ku høre en masse tynde plader rasle rundt.

Jeg ved ikke om i kan bruge det til noget. Men der er lidt totakt udstødninger
på:
http://www.kreidler-verein.de/
Under "Zu unseren technik seiten" og noget med resonansaufpuff und so weiter.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 24-01-02 16:22

> Jeg er lige kommet ind fra værkstedet, der var ro og fred, for Ann er ude
at
> fulde sig med veninderne.

Og gad vide hvad Claus har blandet i den Red Bull????

Rasmus