Inkassoomkostninger
Fra : TDC

Dato : 22-01-02 17:52

Jeg havde et erhvervskundekort hos Q8.
Hver måned modtog jeg en opgørelse og et girokort til betaling den 10.
Det gjorde jeg også den 10/12, men desværre glemte jeg at betale det.
Da jeg modtog en rykker fra Q8, tænkte jeg "den betaler jeg bare næste
måned". De fleste firmaer er temmelige large med den slags når man
normalt betaler til tiden. Men ikke Q8. Anden rykker ankom, så jeg
betalte. Desværre for sent, for det næste brev var fra en advokat.

Han krævede de 1045 for november, som jeg skulle havde betalt den
10/12, samt et gebyr på 100 kr. Men også ca. 500 kroner for december,
som var betalt til tiden den 10/1. Og så krævede han 807 kroner for at
opkræve disse penge, dvs. inkassoomkostninger.

Jeg synes at 807 kroner er temmeligt meget for at sende mig et brev.
Især når man tager i betragtning at det skyldige beløb kun er 1500
kroner. Er der nogen regler for hvor meget en advokat må tage i
inkassoomkostninger? Kan jeg forlange dokumentation for hans
omkostninger? Ender jeg med at betale uanset hvad jeg gør?

Det er sure penge at skulle betale bare fordi man er glemsom og Q8 er
hurtig på aftrækkeren.

Jeg har foreløbig skrevet til advokaten at beløbet er indbetalt til Q8
og at de havde pengene før han skrev til mig. Og at jeg indtil videre
nægter at betale hans inkassoomkostninger.

Fra : Peter G C

Dato : 22-01-02 18:01

"TDC" <tdc@tdc.dk> wrote in message

[klip]

>Ender jeg med at betale uanset hvad jeg gør?

Ja.

> [...]
> og at de havde pengene før han skrev til mig. Og at jeg indtil videre
> nægter at betale hans inkassoomkostninger.

God fornøjelse....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-01-02 19:26

On Tue, 22 Jan 2002 16:51:58 +0000, TDC <tdc@tdc.dk> wrote:

>Anden rykker ankom, så jeg
>betalte. Desværre for sent, for det næste brev var fra en advokat.

Hvornår betalte du?

>Er der nogen regler for hvor meget en advokat må tage i
>inkassoomkostninger?

Ikke håndfaste, men inkassoadvokater må tage "rimelige omkostninger" -
807 kr. forekommer ikke voldsomt.

>Kan jeg forlange dokumentation for hans omkostninger?

Nej, for der er ikke noget at dokumentere. Beløbet er ikke udtryk for
tidsforbrug, positive udgifter el.lign. Det et advokatens honorar for
at behandle sagen.

>Ender jeg med at betale uanset hvad jeg gør?

Medmindre du har betalt til Q8 inden sagen blev overgivet til advokat:
Ja.

>Det er sure penge at skulle betale bare fordi man er glemsom og Q8 er
>hurtig på aftrækkeren.

Det er _aldrig_ smart at undlade betaling uden at orientere kreditor.
Havde du spurgt Q8, om du kunne vente med betaling til måneden efter
havde du måske fået en accept af det.

Men når du intet som helst foretager dig, må Q8 antage at du ikke vil
betale - og så gør de det eneste fornuftige, nemlig at rykke og starte
inkassosag.

>Jeg har foreløbig skrevet til advokaten at beløbet er indbetalt til Q8
>og at de havde pengene før han skrev til mig. Og at jeg indtil videre
>nægter at betale hans inkassoomkostninger.

Medmindre du har betalt til Q8 inden sagen gik til advokat, vil det
næste du modtager så formentlig være en stævning (dvs. at du blive
sagsøgt ved retten). Det vil medføre yderligere omkostninger, som du
også vil ende med at skulle betale.

--
Jakob Paikin

Fra : TDC

Dato : 23-01-02 07:03

On Tue, 22 Jan 2002 19:25:59 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Hvornår betalte du?

Den 10. januar.
Desværre kan der gå 4-5 dage fra et girokort indbetales til beløbet
indløber på kreditors konto. Det ved jeg fra mine egne kunder.

> [...]
>
>Nej, for der er ikke noget at dokumentere. Beløbet er ikke udtryk for
>tidsforbrug, positive udgifter el.lign. Det et advokatens honorar for

Det var ikke engang underskrevet af en advokat!
Kun to sekretærer. Og brevet var et standardbrev med beløb tilføjet.
Jeg tør slet ikke tænke på hvad det ville have kostet hvis en rigtigt
advokat havde underskrevet det! <g>

>Medmindre du har betalt til Q8 inden sagen blev overgivet til advokat:
>Ja.

Advokatens brev er dateret 16. januar.
Beløbet bør have været på Q8s konto aller-allersenest den 15.

> [...]
>
>Men når du intet som helst foretager dig, må Q8 antage at du ikke vil
>betale - og så gør de det eneste fornuftige, nemlig at rykke og starte

Hmm...
Jeg har på fornemmelsen de ville af med mig. Jeg fik krejlet mig en
rimelig god rabatordning. Måske for god.

Min bror er fornylig gået konkurs med en købmandsbutik. Fra hans
erfaringer ved jeg, at fleste kreditorer bare skriver renter på hvis
man ikke betaler. Også selv om man ikke informerer dem, men bare
undlader at betale. Q8 har været hurtigt ude med riven.

> [...]
>næste du modtager så formentlig være en stævning (dvs. at du blive
>sagsøgt ved retten). Det vil medføre yderligere omkostninger, som du

I brevet fra advokaten står der, at hvis jeg har indsigelser at
fremføre vil de have "skriftligt underetning herom". Jeg har som sagt
omgående svaret advokaten skriftligt, at beløbet *var* betalt og at
jeg derfor nægter at betale hans inkassoomkostninger. Ville det være
en fejltagelse at gå ud fra at advokaten kontakter mig, eller vil det
næste være en stævning uanset hvor mange indsigelser jeg har sendt
ham? Han har ikke svaret på min indsigelse som jeg sendte den 17.

Fra : Peter G C

Dato : 23-01-02 07:26

"TDC" <tdc@tdc.dk> wrote in message

[klip]

> Den 10. januar.
> Desværre kan der gå 4-5 dage fra et girokort indbetales til beløbet
> indløber på kreditors konto. Det ved jeg fra mine egne kunder.

Så send en kopi af kvitteringen til advokaten og meddel, at du har betalt
rettidigt.

[klip]

> Det var ikke engang underskrevet af en advokat!

Og?

[klip]

> [...]
> man ikke betaler. Også selv om man ikke informerer dem, men bare
> undlader at betale. Q8 har været hurtigt ude med riven.

Q8 har fulgt en almindelig praksis. Du kan ikke forvente, at dine kreditorer
bare sætter sig til at vente og bare tilskrive renter. Jeg ser intet forkert
i Q8's praksis.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas

Dato : 23-01-02 10:34

hmm... er det centrale ikke, hvilken betalingsfrist Q8 angav på deres rykker
1 og rykker 2?
hvis man glemmer at betale noget og får en rykker fra kreditor er det da
vist kutyme, at kreditor så at sige "konkretiserer sin trussel" om inkasso
med en dato?
noget a la: "du skylder, betal det skyldige beløb (incl. gebyret for
rykkeren) inden dato xx.xx - ellers vil sagen blive overgivet til inkasso."

men uanset hvad var det nok smart, at du, jfr. dine egne oplysninger,
syltede Q8's første rykker mhp. at betale den næste måned.

mvh
thomas