Indskud og ekstra acontobetaling ved frafl~
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-01-02 16:55

En bekendt har netop fraflyttet en lejelejlighed, og ved fraflytningen bad
udlejer hende betale 700 kr. ekstra i aconto-varme i tilfælde af, at der
skulle være underskud på varmeregnskabet. Det indebetalte acontobeløb (3 x
4000 kr.) var nemlig opbrugt til istandsættelser. Huslejen var, som det
fremgår, 4000 kr. pr. md.

Mit første spørgsmål er: Må man det?

Mit argument for, at svaret er nej, er, at der i lejeloven er sat et loft
for, hvor stort et depositum, man må opkræve. Dette må betyde, at man ikke
kan opkræve yderligere depositum, blot fordi man er usikker på, om det
oprindelige depositum er stort nok.

Mit andet spørgsmål er: Er der noget formål med at klage over prisen til
istandsættelse? Jeg ved ikke, om 12000 kr. er for meget, men det er et af de
tilfælde, hvor udlejers firma istandsætter efter fraflytning.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-01-02 17:24

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev...
> [...]
> udlejer hende betale 700 kr. ekstra i aconto-varme i tilfælde af, at der
> skulle være underskud på varmeregnskabet.

Ja, det må man godt - jeg kan ikke give dig en henvisning til en paragraf i
lejeloven, men det er alm. skik og brug, at der tilbageholdes et beløb på
ca. 1000 kr. til imødegåelse af en evt. efterbetaling af varme.

> [...]
> for, hvor stort et depositum, man må opkræve. Dette må betyde, at man ikke
> kan opkræve yderligere depositum, blot fordi man er usikker på, om det

Varme-, vand- og antenneregnskaber kører - som oftest - som selvstændige
forbrugsregnskaber fordelt efter målere eller haneandele, der ikke har noget
med depositum eller den forudbetalte leje at gøre. Depositum og forudbetalt
leje beregnes i øvrigt ud fra den rene leje, altså ekskl. betaling til
varme, antenne mv. Og et ekstra aconto-bidrag har netop ikke noget at gøre
med depositum.

> [...]
de
> tilfælde, hvor udlejers firma istandsætter efter fraflytning.

Ja, selvfølgelig har det da et formål at klage, men om I får noget ud af
det, er noget helt andet Om 12.000 kr. er rimeligt eller ej afhænger af
hvad der er lavet og hvor stor lejligheden er. Men I kan altså henvende jer
til Huslejenævnet hvis I er uenige i flytteafregningen.

Mvh. Camilla

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-01-02 17:49

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> lejeloven, men det er alm. skik og brug, at der tilbageholdes et beløb på
> ca. 1000 kr. til imødegåelse af en evt. efterbetaling af varme.

Også når beløbet ligger ud over det alm. depositum?

Ellers tak for svaret, som jeg vil lade gå videre.