Bytte lejlighed ?
Fra : Lone Hansen

Dato : 22-01-02 14:59

Hej

Må jeg bytte min lejede lejlighed (beboet i 8 år) med en af mine venners
andelslejlighed ?
Vi kunne tænke os at bytte lige over således at jeg får hele andelsværdien
på 32.000 med i byttet mod at min veninde overtager mit inventar i min
lejede lejlighed.

Jeg har hørt at man IKKE kan bytte sig til en andelsbolig - er dette rigtigt
og kan man alligevel gøre det hvis man får accept fra udlejer ?

Hvordan gør man med egen udlejer og med andelsboligforeningen ?

Hygge

Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 22-01-02 16:39

Lone Hansen <lwbh@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4ge38.3548$XA5.474999@news000.worldonline.dk...
> [...]
> og kan man alligevel gøre det hvis man får accept fra udlejer ?
>
> Hvordan gør man med egen udlejer og med andelsboligforeningen ?

Du kan kun fremleje din lejede lejlighed, hvis udlejer giver sit samtykke
til at du kan fremleje dem. Med hensyn til reglerne i en andelsbolig, dem er
jeg ikke bekendt med.
Hilsen Bjarne

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-02 17:12

> Jeg har hørt at man IKKE kan bytte sig til en andelsbolig - er dette
rigtigt
> og kan man alligevel gøre det hvis man får accept fra udlejer ?

Lejeloven giver kun mulighed for bytte med lejelejligheder.

Nogle andelsforeninger har dog i deres vedtægter også åbnet for muligheden
for at andelsboligen kan byttes med anden bolig, men det afhænger helt af
foreningens vedtægter. Står der ikke moget om det i vedtægterne er der som
udgangspunkt ikke denne mulighed

Se også http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-345.html
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-68.html
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/747.html

De fleste foreninger vil behandle et bytte som et salg/køb af andelen. Dvs
oftest en vurdering af andelens stand og afregning gennem administration. Så
køber skal have pengene op af lommen, og der kan godt gå nogle uger inden
sælger for dem i hånden (med fradrag for salgsomkostninger og/eller
misligehold)

Men hvis foreningen ikke har noget mod bytningen er det bare at spørge
udlejer om han vil være med til det. Du har ikke krav på at få lov til
bytningen.

/A

Fra : Henning

Dato : 23-01-02 09:28

On Tue, 22 Jan 2002 14:59:08 +0100, "Lone Hansen" <lwbh@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har hørt at man IKKE kan bytte sig til en andelsbolig - er dette rigtigt
>og kan man alligevel gøre det hvis man får accept fra udlejer ?

DU kan bytte ligeover, dvs. leje til leje, andel til andel osv. At
mange foreninger, både leje- og andel, ikke går så meget op idet, er
ligegyldigt.
Mht. de 32.000,- skal de sandsynligvis betales til andelsforeningens
administrator, som formidler pengene videre. Dvs. der skal "rigtige"
penge på bordet. Efterfølgende kan I skifte inventar med de samme
32.000 igen.
Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-01-02 09:42

> DU kan bytte ligeover, dvs. leje til leje, andel til andel osv.

Nej du har kun krav på at bytte leje til leje. Andelsboligforeningern _kan_
tillade bytte via deres vedtægter men som udgangspunkt har du ikke den ret.

/A

Fra : Lone Hansen

Dato : 23-01-02 11:18

...men hvordan sikrer man sig så - ikke at komme til at stå i en situation
hvor hvor den ene af de to udlejere saborterer bytningen. Det ser jo ud til
at der er tale om en opsigelse til hver parts nuværende udlejere, men hvad
nu hvis den enes udlejer modsætter sig efter at den anden part har opsagt
sin lejlighed ?

(jeg frabeder mig ethvert svar i retning af: Spørg din udlejer, Snak med din
udlejer, o.s.v. - bytningen skal gennemføres på en sådan måde at udlejer
taber ved en evt boligretssag, og at ingen af os byttere kommer til at stå
uden bolig).

Kan man betinge at opsigelsen i forbindelse med bytning, skal betinges af at
begge udlejere accepterer ?
...og at udlejer ikke må lave unødvendige istandsættelser for at skrue lejen
fiktivt op ?

Hvordan betinger man at bytte tilbage hvis den ene udlejer laver plat, f.eks
ved at istandsætte lejligheden for et lille beløb og så kræve en alt for
stor lejestigning ?

Min udlejer vil sandsynligvis gøre alt for at genere mig, og derfor skal en
bytning ikke bero på tillid, men på jura der holder i boligretten. Kan der
kræves en forudgående accept fra udlejer ? og kan denne accepts eventuelle
mangler indbringes for huslejenævnet ?

Kan man indbringe et bytte for huslejenævnet, således at udlejer SKAL
acceptere bytningen under de aftalte vilkår ?

Kan udlejer ændre i lejekontrakten og forringe vilkårene for den nye lejer -
jeg tænker f.eks på at jeg har betalt 1 måned i depos, men kan udlejer nu
opkræve 3 mdr af den nye lejer ?

Hvilke omstændigheder ville en udlejer kunne udnytte til selv at tilegne
lejligheden, således at han selv kan udleje den til en person han selv
finder ? (hvad skal jeg passe på)

Er en bytning en juridisk kompliceret sag som skal overlades til advokat
eller lejerforening ?

Alle dårlige erfaringer hører jeg gerne om !

Hilsen Lone

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-01-02 16:00

Scripsit "Lone Hansen" <lwbh@hotmail.com>

> [...]
> taber ved en evt boligretssag, og at ingen af os byttere kommer til at stå

Jeg forstår ikke din begrundelse. En ydtrykkelig accept i forvejen fra
udlejerne vil da være den allerbedste garanti for at man står stærkt i
retten hvis han ombestemmer sig bagefter.

--
Henning Makholm "He who joyfully eats soup has already earned
my contempt. He has been given teeth by mistake,

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-02 18:32

Lone Hansen wrote:

> [...]
> taber ved en evt boligretssag, og at ingen af os byttere kommer til at stå

Ja, det var da et rart spørgsmål, så kan vi andre, der normalt ikke ved
meget om boligret være med, svaret er enkelt,

Det kan du ikke.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-01-02 23:20

> [...]
> nu hvis den enes udlejer modsætter sig efter at den anden part har opsagt

Der er ved et bytte ikke tale om, at man decideret opsiger sin lejlighed -
der er derimod tale om, at man benytter sin ret, jf. lejelovens § 73, til at
bytte sin (leje)lejlighed til en anden beboelseslejlighed (som ikke
nødvendigvis er en lejelejlighed).
Der er så nogle forhold, beskrevet i lejelovens § 73, stk. 2, der gør, at
udlejer vil kunne modsætte sig byttet.
Men det vil altså sige, at man meddeler udlejer, at man gerne vil benytte
sig af sin ret til at kunne bytte lejlighed, og samtidig meddeler den
indflyttende lejers navn mv., sin ny adresse og den dato byttet skal ske.
Bed om at få en skriftlig bekræftelse på at byttet kan finde sted den
ønskede dato. I loven fremgår ikke, at kravet skal stilles med noget varsel
som sådan, men det er - af rent praktiske hensyn - smart at give fx 2
måneder til at få ordnet "papirarbejdet" mv. - ellers risikerer I bare, at
hverken din eller den anden parts udlejere har fået lavet kontrakter og hvad
der nu ellers skal laves (købsaftale mv., hvis du skal bytte til en
andelsbolig).

> Kan man betinge at opsigelsen i forbindelse med bytning, skal betinges af
at
> begge udlejere accepterer ?

Check med andelsboligforeningen først - det er dem, der kan være et problem
med (hvis du/din ejendom altså overholder kravene til bytte i øvrigt). Men
ja, når man har bedt om/krævet at bytte med en specifik person, og så er
byttet jo betinget af, at den person udlejer giver grønt lys - og ellers
fortsætter dit lejemål bare som ellers (man meddeler selvfølgelig udlejer at
byttet ikke bliver gennemført). Men altså, vær sikker på at
andelsboligforeningen giver lov/ret til bytte før du går i clinch med din
(tilsyneladende lettere besværlige) udlejer.

> ..og at udlejer ikke må lave unødvendige istandsættelser for at skrue
lejen
> fiktivt op ?

Udlejer kan betinge sig, at lejligheden moderniseres - unødvendigt eller
ej - og det medfører naturligvis en lejeforhøjelse. Hvis man så er uenig i
lejens størrelse, kan man efterfølgende gå til huslejenævnet og måske få den
nedsat.

> Hvordan betinger man at bytte tilbage hvis den ene udlejer laver plat,
f.eks
> ved at istandsætte lejligheden for et lille beløb og så kræve en alt for
> stor lejestigning ?

Kan du ikke - men huslejenævnet kan hjælpe

> [...]
> kræves en forudgående accept fra udlejer ? og kan denne accepts eventuelle

Du skal ikke have nogen accept - du har (igen, under forudsætning af, at du
og ejendommen overholder betingelserne) ret til at bytte!

> Kan man indbringe et bytte for huslejenævnet, således at udlejer SKAL
> acceptere bytningen under de aftalte vilkår ?

Du kan ikke stille krav til specifikke vilkår i forbindelse med bytning -
kun selve bytningen.

> Kan udlejer ændre i lejekontrakten og forringe vilkårene for den nye
lejer -
> jeg tænker f.eks på at jeg har betalt 1 måned i depos, men kan udlejer nu
> opkræve 3 mdr af den nye lejer ?

Det kan godt være, at du, som lejer, opfatter det som en "forringelse" af
vilkårene, men det er faktisk en ret udlejer har jf. lejeloven, så ja,
udlejer kan godt kræve (og vil også gøre det i de fleste tilfælde) 3
måneders depositum og 3 måneders forudbetalt leje - i alt 6 måneders leje.
Og der vil blive lavet en ny kontrakt med den ny lejer - et bytte er ikke
ensbetydende med en fortsættelse af lejemål på uændrede vilkår, og derfor
har udlejer ret til fx at modernisere lejligheden inden indflytning og ændre
størrelse af depositum og forudbetalt leje mv.

> Hvilke omstændigheder ville en udlejer kunne udnytte til selv at tilegne
> lejligheden, således at han selv kan udleje den til en person han selv
> finder ? (hvad skal jeg passe på)

Ingenting

> Er en bytning en juridisk kompliceret sag som skal overlades til advokat
> eller lejerforening ?

Nej, det burde bestemt ikke være nødvendigt!

Mvh. Camilla