/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Spørgsmål om afhjælpning af mangel (2001)
Fra : MJ


Dato : 22-01-02 13:39

Jeg vil lige høre om jeg har ret i følgende

Denne sag foregik sidste år, derfor ikke noget med 2 års reklamationsret
eller direkte ombytning af varen.

Hvis man får ombyttet en vare så skal den være identisk eller i væsentlig
samme stand ikke sandt[1]???

Eksempel
Jeg indleverer et bundkort til reparation og venter i "rimelig tid"[2].
efter at have rykket flere gange og krævet beløbet ført tilbage, fik jeg
pludseligt besked om at der var kommet noget til mig.

Man henter varen og når man kommer hjem opdager man at den er en tidligere
revision end den man afleverede, derudover er der tydelige "skader" efter
montage af en for stor køler.(Kondensatorer mangler afskærmning og er bukket
udad)
Det bundkort der blev indleveret var eksempelvis rev. 1.3 og det man får i
retur er rev. 1.2.
Måske er forskellen minimal, men det er jo ikke en identisk vare og den var
heller ikke i væsentlig samme stand da den havde tydelige mærker efter den
for store køler.

Det skal siges at det indleverede bundkort ikke havde nogen skader/skrammer
ud over den det var sendt til rep. for.
Ombytnings bundkortet er ikke blevet brugt eller afprøvet i tiden efter
ombytning, da der er tvivl om det kan forringe ens sag at det er taget i
brug.

Det skal siges at jeg henvendte mig efter at have konstateret disse
"mangler" ved det "nye" bundkort men butikken fejede mig blot til side og
sagde at varen blot skulle være tilsvarende. Derudover var de ligeglade med
trusler om anmeldelse til forbrugerklagenævnet og en eventuel retssag.

Så kan jeg hævde at den vare jeg fik retur ikke er identisk eller i
væsentlig samme stand????


[1]Er der nogen der lige kan komme med en § da jeg ikke lige kan finde
den???
[2]Vil ikke komme ind på hvad rimelig tid er, da det er blevet diskuteret
før.



 
 
MJ (22-01-2002)
Kommentar
Fra : MJ


Dato : 22-01-02 15:57

Hmm overskriften skulle vist være Ombytning i stedet for.



Povl H. Pedersen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 22-01-02 17:47

On Tue, 22 Jan 2002 13:38:58 +0100,
MJ <martin.johanssonFJERN@12move.dk> wrote:
> Jeg vil lige høre om jeg har ret i følgende
>
> Denne sag foregik sidste år, derfor ikke noget med 2 års reklamationsret
> eller direkte ombytning af varen.
....
> Eksempel
> Jeg indleverer et bundkort til reparation og venter i "rimelig tid"[2].
> efter at have rykket flere gange og krævet beløbet ført tilbage, fik jeg
> pludseligt besked om at der var kommet noget til mig.
>
> Man henter varen og når man kommer hjem opdager man at den er en tidligere
> revision end den man afleverede, derudover er der tydelige "skader" efter
> montage af en for stor køler.(Kondensatorer mangler afskærmning og er bukket
> udad)
> Det bundkort der blev indleveret var eksempelvis rev. 1.3 og det man får i
> retur er rev. 1.2.
> Måske er forskellen minimal, men det er jo ikke en identisk vare og den var
> heller ikke i væsentlig samme stand da den havde tydelige mærker efter den
> for store køler.

Det vigtigste er, at du får noteret at du har fået byttet bundkortet.
Så gælder der nemlig ny reklmationsret på bundkortet. Jeg ved ikke om
man ved ombytning i år får 2 år reklamtionsret ?

Væsentlig samme stand og mængde gælder kun hvis du returnerer varer.

Afskrabet isolering på kondensatorer er et kosmetisk problem.
Det er muligt du kan få et afslag i prisen pga den mindre gensalgsværdi.

Det er irriterende, men med mindre du kan argumentere for hvorfor
en rev 1.2 ikke er god nok, så er der nok kun isoleringen på
kondensatoren at klage over.

> Det skal siges at det indleverede bundkort ikke havde nogen skader/skrammer
> ud over den det var sendt til rep. for.
> Ombytnings bundkortet er ikke blevet brugt eller afprøvet i tiden efter
> ombytning, da der er tvivl om det kan forringe ens sag at det er taget i
> brug.

Du kan roligt teste det, og dermed se om det virker, og kører med din
CPU, grafikkort etc, og dermed se om det er i væsentlig samme stand.

> Det skal siges at jeg henvendte mig efter at have konstateret disse
> "mangler" ved det "nye" bundkort men butikken fejede mig blot til side og
> sagde at varen blot skulle være tilsvarende. Derudover var de ligeglade med
> trusler om anmeldelse til forbrugerklagenævnet og en eventuel retssag.

så må du vel hellere lave en lorteforhandler.dk webside.

> Så kan jeg hævde at den vare jeg fik retur ikke er identisk eller i
> væsentlig samme stand????

Ja. Den er ringere. Så du har krav på erstatning eller afhjælpning
eller omlevering.

> [1]Er der nogen der lige kan komme med en § da jeg ikke lige kan finde
> den???
> [2]Vil ikke komme ind på hvad rimelig tid er, da det er blevet diskuteret
> før.

Købeloven §80 taler om erstatning du kan få for den ringere vare.
§76 stk. 1 afsnit 4 siger at der foreligger en mangel såfremt varen
er af en anden eller ringere beskaffenhed end den ifølge omstændigheder
og aften skulle være.

MJ (22-01-2002)
Kommentar
Fra : MJ


Dato : 22-01-02 23:34


> Det er irriterende, men med mindre du kan argumentere for hvorfor
> en rev 1.2 ikke er god nok, så er der nok kun isoleringen på
> kondensatoren at klage over.

Jeg synes at huske at der kørte en debat herinde sidste år hvor det kom frem
at den vare man ombyttet til skal være fuldstændig identisk.
Desuden hæfter jeg mig ved dette
http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm#Mangler%20ved%20varen se under ombytning
Citat: "Sælger kan også tilbyde at ombytte i stedet for at reparere en fejl.
I så fald har du kun pligt til at tage imod en vare, der er fuldstændig
magen til den første"

Så et bundkort med en anden revision er vel ikke fuldstændigt identisk med
det indleverede?

Ikke desto mindre ville butikken ikke høre efter da jeg hævdede at jeg havde
krav på overstående

> så må du vel hellere lave en lorteforhandler.dk webside.
Jep og gå grædende ind på Ekstrabladets redaktion så skal det nok komme i
avisen




Bertel Lund Hansen (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-01-02 00:37

MJ skrev:

>Jeg synes at huske at der kørte en debat herinde sidste år hvor det kom frem
>at den vare man ombyttet til skal være fuldstændig identisk.

Den mindes jeg ikke at have set.

>Citat: "Sælger kan også tilbyde at ombytte i stedet for at reparere en fejl.
>I så fald har du kun pligt til at tage imod en vare, der er fuldstændig
>magen til den første"

Det er noget vrøvl. Man har krav på en vare der er mindst lige så
god som den ønskede, men den må gerne være bedre.

Købeloven:

§ 79.   Giver køberen meddelelse om en mangel, og tilbyder
   sælgeren at afhjælpe den eller at foretage omlevering,
   kan køberen ikke hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen eller, ved tilbud om
   afhjælpning, omlevering. Dette gælder dog kun, hvis
   afhjælpning eller omlevering sker inden rimelig tid og
   uden omkostninger eller væsentlig ulempe for køberen.

Der står kun at det skal ske uden væsentlig ulempe. Det er ikke
en ulempe at få en bedre vare (bedre ud fra kundens behov).

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste