CD-brænding til PC og MAC
Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-01-02 10:31

Min Toast er vers. 3.5.7 (ja, den er ikke seneste udgave men fungerer
udmærket).

Nu har jeg forstået, at det med 8-tegnsnavnene på Windows hører fortiden
til.
Jeg har også forstået, at Windows i versioner fra 95 og op, kan læse
lange navne med store og små bogstaver og mellemrum.

Mit problem er, at når jeg har brændt en CD med Joliet ISO 9660 er
filnavnene ikke til at genkende på min Mac. Men har jeg forstået
manualen rigtigt, at på en Win 95 eller nyere ser man de fulde navne?

Hvis jeg i nu brændingen havde valgt Allow Macintosh Names havde både
Mac og Win så kunnet se filnavnene og læse filerne (JPEG og TIFF)?

Eller skal jeg bruge Hybrid hvis jeg ikke ved om modtageren har Win
eller Mac? Det lyder bøvlet med Temporary Partition og alt det der. Men
det er måske eneste udvej når både Mac og Win skal kunne læse de lange
filnavne?

Jørgen

Fra : Jesper

Dato : 22-01-02 17:53

in article 1f6eqi9.10zkyuj1ykgq06N%angel@inet.uni2.dk, Jørgen Angel at
angel@inet.uni2.dk wrote on 22/01/02 10:31:

> [...]
>
> Hvis jeg i nu brændingen havde valgt Allow Macintosh Names havde både
> Mac og Win så kunnet se filnavnene og læse filerne (JPEG og TIFF)?

Ja, men hvis filnavnene er længere end 31 tegn vil de blive trunkeret på Mac
OS 9 og tidligere, mens OS X umiddelbart kan læse lange filnavne.

> [...]
> eller Mac? Det lyder bøvlet med Temporary Partition og alt det der. Men
> det er måske eneste udvej når både Mac og Win skal kunne læse de lange

En hybrid er det sikre valg og der er du ikke afhængig af at ISO og Joliet
udvidelser er installeret på Mac.
--
Jesper
OS X does not crash.. operators do

Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-01-02 18:19

Jesper <pinebox@myrealbox.com> wrote:

> En hybrid er det sikre valg og der er du ikke afhængig af at ISO og Joliet
> udvidelser er installeret på Mac.

Tak for dit svar. Har du noget bud på hvor store de procentuelle chancer
er for at forlag der bare er en lille smule med, har disse udvidelser
installeret? Er det noget man skal sørge for at få installeret eller
følger det normalt automatisk med når et system bliver installeret?

Skal PC-folk også sørge for at få noget installeret for at læse cd'en
eller er det en del af af Win 95 og opefter?
Tilgiv mig disse spørgsmål om PC'ere in en Mac-NG, men man er jo af og
til tvunget til at kommunikere med PC-folk.

Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 18:26

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> installeret? Er det noget man skal sørge for at få installeret eller
> følger det normalt automatisk med når et system bliver installeret?

ISO understøttelsen er standart fra Apples side - joliet er i mac OS 8/9
en tredieparts udvidelse. Når du brænder hybrid (HFS of ISO m. joliet)
har det dog ingen betydning på mac'en.

> Skal PC-folk også sørge for at få noget installeret for at læse cd'en
> eller er det en del af af Win 95 og opefter?

begge er en del af 95 og opefter.

> Tilgiv mig disse spørgsmål om PC'ere in en Mac-NG, men man er jo af og
> til tvunget til at kommunikere med PC-folk.

vi håber at du skammer dig

<icq:131382336>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-01-02 19:05

> ISO understøttelsen er standart fra Apples side - joliet er i mac OS 8/9
> en tredieparts udvidelse.
Skal det forstås sådan at tredieparts Joliet-udvidelsen indstalleres
når man indstallerer syst. 8 og 9? Nej vel?

> Når du brænder hybrid (HFS of ISO m. joliet)
> har det dog ingen betydning på mac'en.
Det er hybrid jeg prøver at undgå, det virker noget bøvlet. Men det må
nok være sådan hvis man skal undgå problemer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 19:37

> Skal det forstås sådan at tredieparts Joliet-udvidelsen indstalleres
> når man indstallerer syst. 8 og 9? Nej vel?

korrekt: nej

- men hvis du brænder hybrid er det irrelevant ,da din mac opfatter
disken som en HFS disk, men en windows box vil opfatte den som en disk i
ISO 9660 med joliet extension.

hvordan bøvlet?

<icq:131382336>

Fra : Simon T

Dato : 22-01-02 20:13

> korrekt: nej
>
> - men hvis du brænder hybrid er det irrelevant ,da din mac opfatter
> disken som en HFS disk, men en windows box vil opfatte den som en disk i
> ISO 9660 med joliet extension.

Men hvis du brænder den som hybrid, og installere Joliet Volume Access
(som ganske rigtigt er en trediepartsudvidelse), kan du mount joliet
diske med "rigtige" filnavne. Den er at finde på www.versiontracker.com
(søg på "Joliet volume access").

> hvordan bøvlet?

Det er i ældre Toast sådan at man for at lave en hybrid skal have et
disk-image fra f.eks. Disk Copy for at lave en hybrid CD. Det er noget
hejs at skulle bruge dobbelt så meget plads som de filer man skal brænde
fylder. Eller menes der bøvlet på anden måde?

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 21:04

Simon T <simonREMOVE@samfundsnasser.dk> wrote:

> Men hvis du brænder den som hybrid, og installere Joliet Volume Access
> (som ganske rigtigt er en trediepartsudvidelse), kan du mount joliet
> [...]

i know...

> Det er i ældre Toast sådan at man for at lave en hybrid skal have et
> disk-image fra f.eks. Disk Copy for at lave en hybrid CD. Det er noget
> hejs at skulle bruge dobbelt så meget plads som

Ok

NB. Jeg har en ubrugt Toast 4 OEM liggende som Jørn kan få for et par
hundrede kroner - hvis altså den kan gøre hans "hybride liv" lettere..

<icq:131382336>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-01-02 00:26

> NB. Jeg har en ubrugt Toast 4 OEM liggende som Jørn kan få for et par
> hundrede kroner - hvis altså den kan gøre hans "hybride liv" lettere..

Jamen så siger jeg ja tak - hvis altså den kan gøre mit "hybride liv"
lettere..?? Kan den det?? Måske skulle jeg lige sprøge fruen om hvad
hun siger til at leve med en hybrid
Morten, hvordan gør vi? Skal vi mødes off-list på mail for at tale om
detaljerne?
Hilsen og tak for jeres input,
JørGEn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 00:47

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Jamen så siger jeg ja tak - hvis altså den kan gøre mit "hybride liv"
> lettere..?? Kan den det??

Lad en mere brænder erfaren her i gruppen afgøre det - jeg ved det ærlig
talt ikke, idet jeg aldrig har brugt Toast 4 OEM. Grunden til at jeg har
den, er at den fulgte med en plextor brænder min far lige har købt
(winblows bruger). Selv bruger jeg discburn og version 5 som fulgte med
min egen brænder.

fang mig på mail eller icq...

<icq:131382336>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-01-02 00:26

> [...]

> Men hvis du brænder den som hybrid, og installere Joliet Volume Access
> (som ganske rigtigt er en trediepartsudvidelse), kan du mount joliet
Jeg tænker ikke på mig selv (jeg har jo filerne med de originale navne)
men på modtagere på Mac. De må jo se de samme intetsigende filnavne som
jeg gør. Og hvis man beder dem installere dette og hint, hvor smart det
end måtte være, så står de måske af.

Som nævnt til Morten: Det med at man skal oprette en Temporary
Partition, lægge filerne ind ad flere omgange til hver sin platform. Men
jeg bruger Toast 3.5.7 - det var den der fulgte med min brænder - så jeg
skal måske have mig en nyere version. Men jeg erindrer snak her NG om at
der var problemer med de nyere versioner. Og jeg er lidt gammeldags: "If
it ain't broken, why fix it?" du ved! Jeg opgraderer kun når jeg er
tvunget til det. Gylling si'r det er fordi jeg er en kylling!

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-01-02 00:26

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 00:47

> Det med at man skal oprette en Temporary Partition, lægge filerne ind ad
> flere omgange til hver sin platform.

ok, det må være ælde.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-02 00:59

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Hvis jeg i nu brændingen havde valgt Allow Macintosh Names havde både
> Mac og Win så kunnet se filnavnene og læse filerne (JPEG og TIFF)?

Alt det der med hybrid har jeg aldrig haft brug for. Jeg har altid brugt
"Allow Macintosh names" og det har ikke givet problemer på hverken Mac
eller PC.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-01-02 01:23

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Alt det der med hybrid har jeg aldrig haft brug for. Jeg har altid brugt
> "Allow Macintosh names" og det har ikke givet problemer på hverken Mac
> eller PC.
Så vil jeg prøve det og se hvad der sker!