Ethernet igen igen - nu om dåser :)
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 00:20

Jeg har tre enheder, som jeg gerne vil sætte sammen i et netværk.
Ethernet (?)

1) gode, gamle PPC 7200/90 med 10-BaseT
2) Laser Writer ..... 16/600 PS - undskyld det tog lidt tid med tallene,
jeg skulle lige ned på gulvet og se efter. Den har en AAui port (så jeg
er på jagt efter en tranciever til RJ 45 stik)
3) PB G4 med 10/100 Base-T ethernet (eller er det 10/100/1000? orker
ikke lige at tænde den og se efter).

I stedet for at skulle klikke kabler af og på - frem og tilbage - i
maskinerne ville det hele vel kunne samles i en central "ethernet"
(samle)dåse? Ja, jeg er grøn, hvad net angår, men mener at have hørt
ordet "hub" i denne forbindelse.

Pointen med nettet er:
- at jeg kan bruge mit SCSI udstyr (i længere tid) via min 7200
- at jeg kan hente filerne fra 7200 til PB G4
- at jeg kan få PB G4 til at printe på LaserWriter.
- at (det mere sofistikerede) kan sende filer fra PB G4 til 7200 for at
brænde backups derfra. Jeg er nemlig begyndt at vænne mig til en
arbejdsrytme med: daglig mappe > ugentlig mappe - hvorefter jeg brænder
backup af de aktuelle arbejdsdokumenter. Når den er lavet, lægger jeg
dokumenterne ud i de mapper på HD'en, hvor de (mere) naturligt hører
hjemme. Der er hovedsageligt tale om tekstfiler/databasefiler.

Desværre kan min PB 1400c/166 ikke være med på netværket. Den har ingen
ethernetkort/-port. Øv.

Er det en hub, jeg skal have fat i? Eller hedder "spilledåsen" noget
andet? Hvad koster svinet? (undskyld udtrykket, mener mere det
fredsommelige 'fætteren')

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-02 01:43

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Desværre kan min PB 1400c/166 ikke være med på netværket. Den har ingen
> ethernetkort/-port. Øv.

Det kan man jo købe. Hvor meget vil du give?

> Er det en hub, jeg skal have fat i? Eller hedder "spilledåsen" noget
> andet? Hvad koster svinet? (undskyld udtrykket, mener mere det
> fredsommelige 'fætteren')

Det simpleste er en hub som vel nærmest bare er en fordelerboks, og du
kan købe hvilken som helst, da de ikke er specifikke til pc eller Mac.
Jeg fandt den her til kr. 595,-, og den kan endda køre 100MBit:

<http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=8520170&shop=pc>

Eller:

<http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=NETNE1115&kat=&subkat=

Jeg købte selv en i samme prisklasse for tre år siden, da jeg skulle
have filer fra min gamle PowerBook til min iMac. Det virkede fint. Jeg
må i øvrigt tilstå, at jeg ikke har forstand på, hvilke krav din printer
stiller.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-02 06:45

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> kan købe hvilken som helst, da de ikke er specifikke til pc eller Mac.
> Jeg fandt den her til kr. 595,-, og den kan endda køre 100MBit:

Den sammer er her, lidt billigere:

http://www.xdata.dk/xdata/prodInfo.asp?EDBP=H595-373-5462

Et bedre bud er dog nok en switch, da de ser ud til at være billigere i
dag. Her er et eksempel på en billig 10/100 switch, men der findes flere
på edbpriser.dk.

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684837891

Slå altid op på edbpriser.dk inden udstyr købes, for selvom nogen
macforhandlere en gang imellem har OK priser, så har de tit også 50%
højere priser på forskelligt udstyr og når det kommer til
netværksudstyr, så er der ikke forskel på Mac/PC.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 14:58

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Den sammer er her, lidt billigere:
>
> http://www.xdata.dk/xdata/prodInfo.asp?EDBP=H595-373-5462

Tak

> Et bedre bud er dog nok en switch, da de ser ud til at være billigere i
> dag. Her er et eksempel på en billig 10/100 switch, men der findes flere
> på edbpriser.dk.

Hvad er så forskellen mellem en hub og en switch? Kort sagt: Hvad er
bedst?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-02 15:22

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Hvad er så forskellen mellem en hub og en switch? Kort sagt: Hvad er
> bedst?

Kig paa net-faq.dk. En del at blive klog af.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 15:32

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Hvad er så forskellen mellem en hub og en switch? Kort sagt: Hvad er
> bedst?

switch

RTFM: <http://www.howstuffworks.com/lan-swich2.htm>

Jeg ved det var ondt, men forklaringen er let-fattelig og så slipper jeg
for at forurene mere end højst nødvendig med mine taste-fejl.

I dag er mini-switche (ikke administrerbar switch) billigere end små
10/100 hubs. Jeg fandt i efteråret en miniswitc til 500kr på Falkoner
Allé, diverse webbutikker sælger dem enda helt ned til 350kr. - og de
fungerer glimrende.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-02 01:24

> switch
>
> RTFM: <http://www.howstuffworks.com/lan-swich2.htm>

Ikke for at kværulere, men det er:
<http://www.howstuffworks.com/lan-switch2.htm>. Du må hellere få set din
t-finger efter hos en læge. Du skriver også pach-kabel i stedet for
patch-kabel. Men hvorfor ikke starte på startsiden:
<http://www.howstuffworks.com/lan-switch.htm>?

> [...]
> 10/100 hubs. Jeg fandt i efteråret en miniswitc til 500kr på Falkoner
> Allé, diverse webbutikker sælger dem enda helt ned til 350kr. - og de

Hos Apple Store kan man ellers købe en rigtigt lækker Belkin switch til
kun kr. 1.086,50. Vi ved jo alle, at pris er vigtigere end kvalitet
Da jeg købte hub var switche noget dyrere, end du nævner. Mit
hub har altid virket fint. Til et lille hjemmenetværk, hvor kun en
computer er tændt det meste af tiden, og hvor man kun tænder to
computere for at overføre filer mellem dem, er en hub, så vidt jeg kan
se, fuldt tilstrækkelig. En switch er selvfølgelig en mere avanceret og
bedre løsning, så er den billig, kan man lige så godt købe den.
Men jeg tror, man skal overveje det en ekstra gang, hvis man vil
købe en eller anden dyr og forkromet løsning til hjemmebrug på lavt
plan. Artiklerne du nævner efterlader let det indtryk, at der er store
problemer med et almindeligt hub, men der er der ikke, hvis det kun er
et lille netværk.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 08:43

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Ikke for at kværulere, men det er:
> <http://www.howstuffworks.com/lan-switch2.htm>. Du må hellere få set din
> t-finger efter hos en læge.

Kan jeg ikke scanne den ind og e-maile den til dig?

> Du skriver også pach-kabel i stedet for
> patch-kabel. Men hvorfor ikke starte på startsiden:
> <http://www.howstuffworks.com/lan-switch.htm>?

Fordi selve forskellen mellem swiTch og hub, forklares på side to - vi
skal jo ikke overbelaste den stakkels Michael's kredsløb.

> [...]
> plan. Artiklerne du nævner efterlader let det indtryk, at der er store
> problemer med et almindeligt hub, men der er der ikke, hvis det kun er

Helt rigtigt, men små 10/100MBit hubs er stort set umulige at opdrive og
når man endelig finder en, dem koster den mere end en swiTch.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-02 21:28

> Kan jeg ikke scanne den ind og e-maile den til dig?

Bare send hele fingeren. Så scanner jeg den selv. Vi har lige fået vores
nye MR-scanner i går. Kranfolkene var lige ved at tabe den, da de
hejsede den op til anden sal. Det havde ikke været så godt.

> Fordi selve forskellen mellem swiTch og hub, forklares på side to - vi
> skal jo ikke overbelaste den stakkels Michael's kredsløb.

Du kender ham, kan jeg høre? Nej, undskyld Mich. Det var lidt for
fristende at drille dig

> Helt rigtigt, men små 10/100MBit hubs er stort set umulige at opdrive og
> når man endelig finder en, dem koster den mere end en swiTch.

Jeg fandt da eller to, som jeg opgav URL'er på. I omegnen af 500,- kr.
er vel ikke dyrt. Hvad kan du finde en svits til? Mit udstyr er jo
10MBit, og det er vel ved at være forældet. I dag bruger alle vel
100MBit.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 23:05

> Bare send hele fingeren. Så scanner jeg den selv. Vi har lige fået vores
> nye MR-scanner i går. Kranfolkene var lige ved at tabe den, da de
> hejsede den op til anden sal. Det havde ikke været så godt.

kan du så holde op med den slags opfordringer! Har du ikke aflagt
lægeløfte... Det kunne jo ske at letsindige sjæle (som undertegnede)
fulgte dit (lægelige) råd og kom til skade.

> Jeg fandt da eller to, som jeg opgav URL'er på. I omegnen af 500,- kr.
> er vel ikke dyrt. Hvad kan du finde en svits til?

Da jeg kiggede på <http://www.edbpriser.dk> i efteråret: 350-400kr inkl
moms.

Jeg var inde i samtlige butikker på Falkoner Allé for at finde enten en
10/100MBit hub eller 10/100MBit switch, jeg fandt ikke én eneste 10/100
hub. Kun få havde 10Mbit hubs til 3-400kr og endnu færre havde 100Mbit
hubs til 500-700kr. Alle havde 10/100Mbit switches til 5-700kr.

> Mit udstyr er jo 10MBit, og det er vel ved at være forældet. I dag bruger
> alle vel 100MBit.

Jeg bruger en blanding: Min internetnet forbindelse kommer ind med
100Mbit, men da både min printers og airports ethernet forbindelse er
10Mbit kunne jeg ikke nøjes med en 10Mbit hub.
Med swichen betyder det at jeg kan køre 10mbit på airport og printer
samtidig med at G4'eren og "gæster" kan køre 100Mbit.
Jeg tror ikke du vil lægge mærke til, om du bruger 10 eller 100Mbit til
dagligt i dit private netværk.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-01-02 00:01

> Jeg bruger en blanding: Min internetnet forbindelse kommer ind med
> 100Mbit,

Det gør min sør'me også, har jeg lige opdaget. Ja så er det jo ikke så
smart, hvis jeg bruger mit gamle 10 MBit hub i et fremtidigt netværk.

> Med swichen betyder det at jeg kan køre 10mbit på airport og printer
> samtidig med at G4'eren og "gæster" kan køre 100Mbit.

Jamen, hov! Er Airport kun 10 MBit? Er det ikke en flaskehals? Eller er
det rigeligt til en forbindelse på 256 KBit/s som min? Jeg er ikke
sikker på enhederne, og jeg kan slet ikke regne dem om. Vi går jo stadig
og tæller på knapper herhjemme: iBook eller iMac? Den første kræver jo
en Airport, det gør den sidste ligesom ikke rigtigt. Bliver
Internetforbindelsen mærkbart langsommere over Airport?

> Jeg tror ikke du vil lægge mærke til, om du bruger 10 eller 100Mbit til
> dagligt i dit private netværk.

Hvis man lige skal smide 300 MB dokumenter fra den ene computer til den
anden, så må man da kunne mærke forskel.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 00:27

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Jamen, hov! Er Airport kun 10 MBit?

De nye baser har både en 10 og en 100Mbit port - som jeg tidligere har
forklaret dig, kan du smide din hub ud hvis i vælger en airportbase +
ibook: iBook og kone-PC på airport og en ethernetport til henholdsvis
Luna og Esnet

> Er det ikke en flaskehals? Eller er det rigeligt til en forbindelse på 256
> KBit/s som min?

det er rigeligt.

> [...]
> kræver jo en Airport, det gør den sidste ligesom ikke rigtigt. Bliver
> Internetforbindelsen mærkbart langsommere over Airport?

nej, 10Mbit/256Kbit = 40, der er rigelig båndbrede.

frem med lommeregneren

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-02 08:56

muenster@mac.com (Henrik Münster) writes:

> Jamen, hov! Er Airport kun 10 MBit? Er det ikke en flaskehals? Eller er
> det rigeligt til en forbindelse på 256 KBit/s som min? Jeg er ikke

Det er rigeligt.

10 Mbit er cirka 1 Mb/s. 256 KBit/s er cirka 25.6 Kb/s.

En faktor 40.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-02 08:55

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Jeg var inde i samtlige butikker på Falkoner Allé for at finde enten en
> 10/100MBit hub eller 10/100MBit switch, jeg fandt ikke én eneste 10/100
> hub. Kun få havde 10Mbit hubs til 3-400kr og endnu færre havde 100Mbit

Det er elektronisk set meget boevlet at lave en 10/100 Mbit hub. En
hub er karakteriseret ved at blot udsende de indkommende kanaler paa
alle ledninger uden nogen form for viderbehandling. At have to
forskellige slags signaler (10 og 100 Mbit er forskelige) er derfor
meget boevlet, og jeg tror ikke det kunne goeres meget billigere end
en masseproduceret switch.

> Jeg tror ikke du vil lægge mærke til, om du bruger 10 eller 100Mbit til
> dagligt i dit private netværk.

Mnjoh, formentlig naar man begynder at flytte filer frem og tilbage
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : bechd

Dato : 24-01-02 13:54

> kan du så holde op med den slags opfordringer! Har du ikke aflagt
> lægeløfte...

Ville han så være nødt til at bo og arbejde i Esbjerg?

Fy!

--
"Jørgen Winther har ikke indsigt i kræft. Han er en charlatan indenfor
kræftsygdomme. Og hans populistiske overbudspolitik modarbejder

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 14:01

bechd <bechd@mac.com> wrote:

> Ville han så være nødt til at bo og arbejde i Esbjerg?

Såvidt jeg har forstået har hans bopæl mere med ægteskabsløftet end
lægeløftet at gøre.

btw. fed email adresse... men tror du ikke, at du tager usenet lige
lovligt alvorligt?

<icq:131382336>

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 24-01-02 16:52

> Såvidt jeg har forstået har hans bopæl mere med ægteskabsløftet end
> lægeløftet at gøre.
>
> btw. fed email adresse... men tror du ikke, at du tager usenet lige
> lovligt alvorligt?

Kan man det?

Og tør du skrive det samme i dk.snak?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 17:03

Christian Winther Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Kan man det?
>
> Og tør du skrive det samme i dk.snak?

nej, kører du på cykel?

<icq:131382336>

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 24-01-02 17:12

> nej, kører du på cykel?

Naturligvis, men mest for at kunne følge med i denne gruppe. Af samme
grund ser jeg også samtlige bjergetaper i Tour de France, udvalgte
forårsklassikere og gadeløbet på Trøjborg i Århus.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 17:38

> Naturligvis, men mest for at kunne følge med i denne gruppe. Af samme
> grund ser jeg også samtlige bjergetaper i Tour de France, udvalgte
> forårsklassikere og gadeløbet på Trøjborg i Århus.

dvs. der _er_ impirisk belæg for at antage at du er skør.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-02 23:15

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> dvs. der _er_ impirisk belæg for at antage at du er skør.

Mener du ikke empirisk? Ellers tillaegger du vist Christian mere end godt er.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 23:46

,Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Mener du ikke empirisk? Ellers tillaegger du vist Christian mere end godt er.

Jeg skammer mig På den anden side har det en vis relation til
bechd...

<icq:131382336>

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 28-01-02 13:24

> dvs. der _er_ impirisk belæg for at antage at du er skør.

I hvert fald empirisk. PÅ den konto mener jeg i øvrigt ikke at have
noget at bevise.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-02 15:40

In article <1f6ip8u.dcgbxs1yg4679N%bechd@mac.com>,
bechd@mac.com (bechd) wrote:

Det var også på tide.

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 24-01-02 17:28

> In article <1f6ip8u.dcgbxs1yg4679N%bechd@mac.com>,
> bechd@mac.com (bechd) wrote:
>
> Det var også på tide.

Velbekomme.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-01-02 01:46

Lad nu være med at drille Morten, han har allerede gjort det tydeligt,
at han ikke bruger T(i) finger system. Han behøver altså ikke nogen
t-finger (har han nogen?), så vidt min anatomiske viden rækker.

> Bare send hele fingeren.

Dr. Mynster. Vil du nu gøre den stakkels Morten nifingret? Ved at skære
en lillefinger af, f.eks.? Og få ham til at ligne et medlem af en eller
anden japansk gangsterorganisation? VIl du _så_ skamme dig. Opfordre til
selvlemlæstelse - selvom det jo er i god mening.

>Så scanner jeg den selv. Vi har lige fået vores
> nye MR-scanner i går. Kranfolkene var lige ved at tabe den, da de
> hejsede den op til anden sal. Det havde ikke været så godt.

Du stod da vel ikke lige nedenunder den stanner, vel?

> Du kender ham, kan jeg høre? Nej, undskyld Mich. Det var lidt for
> fristende at drille dig

Jeg kan tage meget, jeg kan tage rigtig meget drilleri. Men mit blodtryk
stiger, når du fremturer, du kan jo godt se på Mortens "to" og
"stakkels" at han fint behersker t'et, uden jeg dog ved hvilken finger
han bruger til 't'. Men det er tjo lidt sporadisk(t). Det er jo syndt
for hamt. Er der ent diagnoset for det? Så ktom medt den.

_Jeg_ bruger i hvert fald gerne Mac-doktoren på Frederiksberg. Han har
gode midler til at etablere mit kredsløb - det med Mac'erne og diverse.
Han har osse lige "gensplejset" mit CD/DVD drev og gjort det
regionsfrit. Dygtig mand, ham.

> [...]
> er vel ikke dyrt. Hvad kan du finde en svits til? Mit udstyr er jo
> 10MBit, og det er vel ved at være forældet. I dag bruger alle vel

Jeg har også kigget lidt på nettet. Du kan få en "svits" til o. kr.
500,- m. 5 porte. Og det var vist 100MBit? Nå, det ved du jo bedre, det
var bl.a. din henvisning til edbpriser.dk

Men jeg er ikke helt sikker. En "svits" er vel sådan en dåse der skal
forbindes med "pak-kabler"? Nej, nu må jeg hellere holde inde. Der
kunne jo være nogen der fik det her galt i halsen (læste det som alvor!
Og det er det altså ikke). Undskylder og trækker mig.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 14:58

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Det kan man jo købe. Hvor meget vil du give?

For længe siden spurgte jeg netop om dette i gruppen. Det var sådan et
PCMCIABTM (eller hvad fxxxxx det lille kreditkortstørrelse kort
hedder?), men blev frarådet det. Jeg tror, det var Morten (undskyld,
hvis jeg husker forkert, Morten) der forklarede, hvorfor det ikke ville
spille på min PB 1400.

Men er det et indbygningskort? Der er plads i maskinen, så vidt jeg
huser, der er også et lille dæksel bag på, der kan fjernes.

Det lyder som om, det er noget grej, du har liggende? Så kan vi vel bare
prøve det af?

> [...]
> kan købe hvilken som helst, da de ikke er specifikke til pc eller Mac.
> Jeg fandt den her til kr. 595,-, og den kan endda køre 100MBit:

Tak for henvisningerne. Som du kan se lægere nede, foreslår René en
switch ... håber at han lige forklarer forskellen.

> [...]
> have filer fra min gamle PowerBook til min iMac. Det virkede fint. Jeg
> må i øvrigt tilstå, at jeg ikke har forstand på, hvilke krav din printer

Det med printeren aner jeg heller ikke rigtig noget om.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 15:32

> [...]

> hedder?), men blev frarådet det. Jeg tror, det var Morten (undskyld,
> hvis jeg husker forkert, Morten) der forklarede, hvorfor det ikke ville

apology accepted - det tror jeg ikke jeg har udtalt mig om... Skal jeg
nu have skyld for alle verdens ulykker? Ret beset er det er jo Martin
som er Gud her i fortagenet (selv om der findes enlkelte kættere), og
dermed må han bære det overordnede ansvar.

En hel anden sag er: Bruger du overhovdet din 1400, nu du har fået
G4'eren? Hvis ikke er det lidt for esbjergensisk* at investere i
hardware til den.

> Men er det et indbygningskort? Der er plads i maskinen, så vidt jeg
> huser, der er også et lille dæksel bag på, der kan fjernes.

Jeg tror at Henriks kort er et PMCIASUPERTURBO kreditkort, og det kan
uden videre anvendes i din 1400. Udvidelsespladsen du selv nævner er til
speciele skærmkort og netkort, der ikke længere produceres.

> Det med printeren aner jeg heller ikke rigtig noget om.

Den skal bare have en transreciver og et pach-kabel mellem printer og
hub/swich - så kan alle dine mac'er på netværket se og printe til den.

ordforklaring:
* = tosset

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 19:36

> [...]
> som er Gud her i fortagenet (selv om der findes enlkelte kættere), og
> dermed må han bære det overordnede ansvar.

Det _kunne_ vel godt være Martin, men tager Gud fejl?

> En hel anden sag er: Bruger du overhovdet din 1400, nu du har fået
> G4'eren? Hvis ikke er det lidt for esbjergensisk* at investere i
> hardware til den.

Ja, selvfølgelig bruger jeg den, jeg er vild med den maskine. Jeg synes
faktisk osse at tastaturet er bedre end på den nye. Men det er nok mere
et tilvænningsspørgsmål.
Der er så også det ved det, at min kone gerne vil slå sine kløer i PB
1400 .... så hvis den kommer på nettet, kan jeg nok bedre holde hendes
fingre væk fra tiBook'en ? :)

> Jeg tror at Henriks kort er et PMCIASUPERTURBO kreditkort, og det kan
> uden videre anvendes i din 1400. Udvidelsespladsen du selv nævner er til
> speciele skærmkort og netkort, der ikke længere produceres.

Tak for den oplysning.

> Den skal bare have en transreciver og et pach-kabel mellem printer og
> hub/swich - så kan alle dine mac'er på netværket se og printe til den.

Trancieveren (?) transreceiver er efterlyst hos en ven, der har mange
stumper.

Et pach-kabel? Er det ikke bare et kategori5 kabel, der skal til?

> ordforklaring: esbjergensisk* = tosset

LOL

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 21:09

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Det _kunne_ vel godt være Martin, men tager Gud fejl?

Jeg har adskillige domme for kætteri, han har tilmed pusset en af sine
dæmoner på mig.

> [...]
> Der er så også det ved det, at min kone gerne vil slå sine kløer i PB
> 1400 .... så hvis den kommer på nettet, kan jeg nok bedre holde hendes

ok.

Overvej en routerløsning så alle maskinerne kan komme på internettet på
en og samme ISDN kanal. Der er en del ISDN routere med indbygge hub til
salg for billige penge (pga af mange har anskaffet sig ADSL) - det kunne
være et fornuftigt alternmativ til en Hub eller switch. Alternativt kan
7200'eren sættes om som router.

> Trancieveren (?)

sprogspasseri, sorry

> Et pach-kabel? Er det ikke bare et kategori5 kabel, der skal til?

jo. pach kabel er et almindeligt kabel som bruges mellem enhed og
hub/switch. Krydsede kabler bruges ved direkte forbindelse mellem to
enheder.

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-01-02 22:37

In article <1f6fgq6.9vnrq6132f7goN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Jeg har adskillige domme for kætteri, han har tilmed pusset en af sine
> dæmoner på mig.

Adskillige flere faktisk, har du ikke hørt fra Uffe endnu?

> jo. pach kabel er et almindeligt kabel som bruges mellem enhed og
> hub/switch. Krydsede kabler bruges ved direkte forbindelse mellem to
> enheder.

Et patch-kabel er ikke bare et almindeligt kabel, et patch-kabel har
aflastede stik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 22:39

> Adskillige flere faktisk, har du ikke hørt fra Uffe endnu?

nej har du omtalt mig grimt?

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-01-02 22:55

In article <1f6fo87.40d2e3fm8hy3N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> nej har du omtalt mig grimt?

I den grad. Jeg vil faktisk mene at du får svært ved at leve op til min
omtale om dig.

Nåmen, vi rider ikke samme dag som vi sadler - jeg prøver lige at give
ham lidt havre.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 23:42

> Jeg har adskillige domme for kætteri, han har tilmed pusset en af sine
> dæmoner på mig.

Mon jeg så får en dom for blasfemi med spørgsmålet: "men tager Gud
fejl?" ?

> [...]
> salg for billige penge (pga af mange har anskaffet sig ADSL) - det kunne
> være et fornuftigt alternmativ til en Hub eller switch.

Nu bliver det noget langhåret :) Det startede med en hub, så kom der et
forslag fra René om en switch ... nu hedder det router (altså ISDN
router _med_ hub)? Hvad er fordelene?
Du siger at _alle_ maskinerne kan komme på ISDN kanalen (kanalerne), kan
PB G4 også det? Ja, det kan den vel via routeren (med hubs) på et
_pach-kabel_ ? Hold kæft, hvor jeg allerede udtaler mig overbevisende,
hvad ? x2
Men du har nok ret med routeren, for så kan jeg også bedre få styr på
hvilket af vore to telefonnumre, der skal ringes op på. Tricket med den
nye N/T boks og direkte telefonkabel op i rxxxxx på den - undskyld
bunden på den, virker jo ellers nogenlunde, men jeg kan ikke se hvilket
telefonnummer der bruges.

> Alternativt kan 7200'eren sættes om som router.

Ja, måske, men så skal den vel være tændt hele tiden? Det er jeg ikke så
glad for, den larmer, fordi blæseren er fyldt med støv og cigarrøg :)
Meningen var, at den kun skulle tændes, når jeg skal bruge
SCSI-udstyret.

> jo. pach kabel er et almindeligt kabel som bruges mellem enhed og
> hub/switch. Krydsede kabler bruges ved direkte forbindelse mellem to
> enheder.

Går man så bare ned til den lokale pc-pusher og siger: "Jeg skal lige
bruge et par pach-kabler af den og den længde?"

Eller laver man dem selv? Nu. bliver jeg nok for dristig, hvad? Der er
vist noget med en tang der skal klemme RJ45 stikkene sammen om kablet,
og den er vist kostbar.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-01-02 23:55

> [...]
>
> Eller laver man dem selv? Nu. bliver jeg nok for dristig, hvad? Der er
> vist noget med en tang der skal klemme RJ45 stikkene sammen om kablet,

Var du interesseret i en transceiver ?

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-01-02 00:04

In article <1f6fnf7.16majrd2e9vk7N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Mon jeg så får en dom for blasfemi med spørgsmålet: "men tager Gud
> fejl?" ?

Du opdager om du har gjort noget galt når behd kommer forbi.

> Nu bliver det noget langhåret :) Det startede med en hub, så kom der et
> forslag fra René om en switch ... nu hedder det router (altså ISDN
> router _med_ hub)? Hvad er fordelene?

Routeren vil gøre så du er på nettet når du (egentlig Mac'erne) behøver
det. Du skal altså ikke kalde op manuelt, det sørger routeren for.
Endvidere sørger routeren for forbindelsen mellem ISDN og ethernet (den
router mellem dem), så den måde dine Mac'er kommer på internettet, er
altså via ethernet.

Forskellen mellem en hub og en switch, er at switchen er lidt smartere,
da den "ved" hvor pakkerne skal hen og den sender dem derfor kun til den
Mac, der skal have dem. En hub sender alle pakker til alle Mac'er, og
det er så op til Mac'erne at sige "nej tak, de er ikke til mig".
Switchens fordel, er altså at du kan få et lidt hurtigere netværk, hvis
du har mere end to maskiner på netværket.

> Du siger at _alle_ maskinerne kan komme på ISDN kanalen (kanalerne), kan
> PB G4 også det?

Alle de makiner der har ethernet, kan komme på nettet via routeren.

> _pach-kabel_ ? Hold kæft, hvor jeg allerede udtaler mig overbevisende,
> hvad ? x2

Nah, det hedder nu patch-kabel.

> Går man så bare ned til den lokale pc-pusher og siger: "Jeg skal lige
> bruge et par pach-kabler af den og den længde?"

Det er da en mulighed.

> Eller laver man dem selv? Nu. bliver jeg nok for dristig, hvad? Der er
> vist noget med en tang der skal klemme RJ45 stikkene sammen om kablet,
> og den er vist kostbar.

Hvis du ikke skal bruge meget lange kabler, så køb dem færdige.
Fordelene ved de færdigbyggede patch-kabler, er at stikkene er aflastede
så ledningen ikke knækker ved stikket, samt at kablet er blødere end
installationskabel, hvilket gør at det ikke knækker når du rykker rundt
på maskinerne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 00:10

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Mon jeg så får en dom for blasfemi med spørgsmålet: "men tager Gud
> fejl?" ?

Hvis du inden ugen er omme hjemsøges af en århusiansk dæmon i besidelse
af et superdisk drev og en defekt PB5300 (fy!), vil jeg mene at du er er
i fare.

> [...]
> PB G4 også det? Ja, det kan den vel via routeren (med hubs) på et
> _pach-kabel_ ? Hold kæft, hvor jeg allerede udtaler mig overbevisende,

ja både tiBook, 1400 og 7200 kan være på "indernet" samtidig - routeren
ringer op og fordeler signalet til computerne, størtse foirdel er
muligvis at i slipper for at bytte rundt på ledningerne (kone-venligt).

> [...]
> glad for, den larmer, fordi blæseren er fyldt med støv og cigarrøg :)
> Meningen var, at den kun skulle tændes, når jeg skal bruge

oky doky - jeg har selv haft en beige G3 og kender både til støjnivau og
strømforbrug, så jeg kan godt forstå din skepsis.

> Går man så bare ned til den lokale pc-pusher og siger: "Jeg skal lige
> bruge et par pach-kabler af den og den længde?"

Bare sig at du skal have et almindeligt netkabel - (og køb det hos en
elektronikforhandler eller elektrikker - der er det betydeligt
billigere)

> Eller laver man dem selv? Nu. bliver jeg nok for dristig, hvad? Der er
> vist noget med en tang der skal klemme RJ45 stikkene sammen om kablet,
> og den er vist kostbar.

Man kan lave dem selv, men det kan kun svare sig hvis man skal bruge
mange lange kabler. Sidst jeg købte, fik jeg et 5m kabel for 89kr hos
Brink elektronik (kan nok ikke svare sig for dig)

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-01-02 22:37

In article <1f6f6yw.1si8hw6olw3j5N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Det _kunne_ vel godt være Martin, men tager Gud fejl?

Nej (til begge).