Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
gammel computer
Fra : Ole Rosted

Dato : 21-01-02 22:15

Her er et spørgsmål, som sikkert falder lidt udenfor det, der
sædvanligvis diskuteres her:

Jeg har en bekendt - en ældre herre - hvis søn var så elskværdig at
forære ham en computer, nyere end den, han havde.
Den "ny" er en IBM 425 med en 486 SX CPU ((
Han beklagede sig til mig over, at computeren ikke virker.
Monitoren (en ældgammel Olivetti) virker ikke sammen med hans "ny"
computer (manglende H-sync) men den virker OK sammen med min computer
(PII 350 MHz RIVA TNT kort), og hans egen gamele Olivetti 386 SX.
Er der noget med at Olivetti skærme kun virker med Olivetti
computere??? Det resultat er jeg kommet til, men han tror ikke på min
teori. Det lyder også sært, men jeg kan ikke tyde "test-resultaterne"
på anden måde.
Er der nogen hér, der kan kaste lys over sagen??

vh. or

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-01-02 00:22

Ole Rosted wrote:

> [...]
> forære ham en computer, nyere end den, han havde.
> Den "ny" er en IBM 425 med en 486 SX CPU ((

Det er ikke en gave, men snare en forbandelse.

> [...]
> (PII 350 MHz RIVA TNT kort), og hans egen gamele Olivetti 386 SX.
> Er der noget med at Olivetti skærme kun virker med Olivetti

Tvivlsomt.

Det resultat er jeg kommet til, men han tror ikke på min
> teori. Det lyder også sært, men jeg kan ikke tyde "test-resultaterne"
> på anden måde.
> Er der nogen hér, der kan kaste lys over sagen??

Det bedste er nok at finde ud af hvad der sidder af grafikkort i
IBM'eren og evt. prøve og at verificere at det virker med en anden skærm
- altså under forudsætning at der intet kommer på skærmen under opstart.
Kan man se maskinen tælle ram op m.v. så er det nok snare et spørgsmål
om at Windows er stillet til en for høj opløsning/opdateringsfrekvens og
at skærmen derfor ikke kan vise noget.

Mvh

Bruno

Fra : lightfoot

Dato : 24-01-02 17:49

On Mon, 21 Jan 2002 22:15:27 +0100, Ole Rosted <Ole.Rosted@get2net.dk>
wrote:

>Jeg har en bekendt - en ældre herre - hvis søn var så elskværdig at
>forære ham en computer, nyere end den, han havde.
>Den "ny" er en IBM 425 med en 486 SX CPU ((

og det er netop fordi at det er en IBM at du har problemer.
på det tidspunkt hvor den computer er lavet brugte IBM XVGA grafikkort
som krævede en XVGA skærm. din bekendtes skærm er en almindelig VGA
skærm, derfor kan den køre med din computer men ikke den gamle.

surt show, har selv haft problemet for mange år siden

lightfoot